Nekromanti Bästa sättet att introducera en spelvärld

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
gorillotaur;n156942 said:
Vill man ha en detaljerad spelvärld måste man tvinga spelarna att plugga den. En gång i tiden brukade jag skriva "allmänbildningsdokument" till spelarna (som kunde se ut typ så här: http://www.piruett.se/2015/06/30/vad...sin-omvarld-1/).

Det funkade bra, men idag hade jag nog satsat på betydligt kortare texter och mindre mängd info.
Trevligt :)

Personligen skulle jag vilja ha tillgång till mer information än det du hade i din text. Så det jag tänker mig att man skulle kunna komplettera med är punktlistor och någon form av skissaktig karta, eller kartor, för att ge en visuell överblick.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,574
Location
Stockholm
Lupus Maximus;n156945 said:
Trevligt :)

Personligen skulle jag vilja ha tillgång till mer information än det du hade i din text. Så det jag tänker mig att man skulle kunna komplettera med är punktlistor och någon form av skissaktig karta, eller kartor, för att ge en visuell överblick.

Absolut. Kartor och grejer fanns tillgängliga, men de har jag inte kvar. Det fanns också olika listor på platser, namn, etc.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Kör ett eller några möten med hypotetiska karatkärer från en annan värld som de och du känner till kulturen på, använd den kulturen som en språngbräda, bli bitter när du gjort en värld som ska vara främmande för karaktärerna och så vill de bara göra nyakaraktärer från den världen. Eller ja det är alltid så det brukar gå för mig.
Fungerar bäst med grupper som kan tänka sig att ta an okända riken och världar, så fantasy karaktärer eller rymdresande sf dito funkar bra, Viktorianska eller Cyberpunk karaktärer funkar inte lika bra då de antingen självdör eller måste skohornas in i allt när de är utanför sitt naturliga habitat.

/Luna Lovegood
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
En sak som underlättar om det är en ny värd. är att låta spelarna göra rätt så okunniga karaktärer. Inte den vitt bereste köpmannen Snikor Girgbuk som rest över hela den kända värden. Eller Magnifike Magnus del åldrade trollkarlen som har enorma kunskaper en mängd olika områden däribland värden

Utan hellre mindre beresta människor. behöver inte vara Bondsonen Rögert Rovplöjare som en gång reste till grannbyn. även om det kan funka men personer som kanske har hyfsad uppfattning om sin del av världen. Den provins, stad eller land där de är uppvuxna. Men inte speciellt stor kunskap om resten av värden. Mycket av den värds uppfattning de har är baserad på rykten myter och liknande. vilka vissa kanske stämmer rätt bra medan vissa saker de tror sig veta visar sig vara rent nonsens

Då behöver man bara ha lite utförligare beskrivning och introduktion till det område där de startar. medan världen kan beskrivas ganska luddigt. och med blandning av samma och påhittade saker om man vill.

Spelarna behöver ju på inget sätt vara okunniga. men speciellt om det är en fantasy värd som utspelar sig i någotsånär medeltida miljö så hade vanligt folk ofta inte så stor kunskap om världen utanför deras del av den

När spelarna väl fått en grundläggande uppfattning om den del av världen de befinner sig i kan man fortsätta med att låta dem resa lite och upptäcka nya saker, höra om andra länder bortom havet
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tänkte vända på frågeställningen.
Hur gör du om du spelar i en redan känd och etablerad värld?
Lösningen:
Ska man spela i Hyperborea är kravet att spelarna läst Robert E. Howards Conan-noveller.
Ska man spela i Midgård är kravet spelarna läst J.R.R. Tolkiens Ringen-trilogi.
O.s.v.

Ska du skapa en egen värld så får du alltså skapa en dokument som innehåller allt rollpersonerna förväntas veta om världen och samtidigt förmedlar känslan för världen. Det är inte lätt.

Eller så sätter du rollpersonerna i en situation där de inte vet så mycket om världen.
Ta t.ex. en dum bonddräng på medeltiden: denne vet vad byn han lever i heter, vad de närmaste byarna heter, vad adelssläkten i närmaste slottet heter, vad landet och huvudstaden heter, vad kungen heter (eller vad kungen hette för något år sedan om nyheter färdas långsamt), vad grannländerna heter (speciellt om man är i krig med dem).
Om du vill spela nutid kan du gå in på youtube och söka efter "stupd american". Med lite tur klarar de av att nämna vilken stat de lever i, peka ut staten på en USA-karta, peka ut USA på en världskarta, nämna den sittande presidenten - men inte mer.
Tyvärr tröttnar man efter ett tag på att alltid spela dumma rollpersoner.

Eller så börjar du utan värld och låter spelarna själva skapa världen under spelets gång.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Jag är förtjust i metoden »starta smått«.

Dvs. låt alla rollpersoner komma från samma lilla region – och introducera sedan världen allt eftersom de upptäcker den.

Då behövs ganska lite förkunskap innan man kan sätta igång och spela.

Det enda som behöver beskrivas i detalj är det absoluta närområdet, och diverse rykten om vad som sägs finnas längre bort.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,057
Location
Sthlm
Jag tror att du behöver förlika dig med att du behöver lära ut världen och får kombinera olika metoder.

Det är ju också skillnad på introduktionen av en ny spelvärld och att förse spelarna med exakt all dokumentation möte ett.
Jag tror fortfarande att det är en bra ide att börja med en tydlig hisspitch som jag föreslog i min första post i tråden, kanske rakt av världens designmål och en bild som spelarna kan förankra det hela i.

Sen så har du skrivit ut en punktlista med typ tre till tio grejer som alla vet är "sant" i den världen men som inte är sant här och en eller två grejer som är exakt lika. Spelarna måste kunna grunda sig i världen. Så att de känner att de kan utforska den utan att det blir som en komedi där nån väldigt rik får pröva på att vara fattig.

Kanske också nån namnlista "vem är vem i Castle Grayskull" eller dyl.

Låt spelarna pröva sin kunskap om världen under spel, uppmuntrar det de gör rätt och korrigerar det de gör fel. Efter som de flesta behöver en blandning av teori och praktik för att lära sig saker.

Sen så är det så att du måste upprepa alla nyckelfakta, gång på gång.

Mellan mötena ger du spelarna tillgång till dina designdokument, så kan den spelare som vill kan fördjupa sig.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,057
Location
Sthlm
anth;n156970 said:
Jag tänkte vända på frågeställningen.
Hur gör du om du spelar i en redan känd och etablerad värld?
Lösningen:
Ska man spela i Hyperborea är kravet att spelarna läst Robert E. Howards Conan-noveller.
Ska man spela i Midgård är kravet spelarna läst J.R.R. Tolkiens Ringen-trilogi.
O.s.v.

Det här är helt orimliga krav för min del. Allt som inte går på under en timme bör vara optional eller skötas under spel för att funka i min spelgrupp. Jag kan på min höjd tänka mig att spelarna måste se det där Doctor Who avsnittet med Madame Pompadour om vi ska spela Doctor Who. Antagligen gör vi det också tillsammans.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Dante;n156969 said:
Jag är förtjust i metoden »starta smått«.

Dvs. låt alla rollpersoner komma från samma lilla region – och introducera sedan världen allt eftersom de upptäcker den.

Då behövs ganska lite förkunskap innan man kan sätta igång och spela.

Det enda som behöver beskrivas i detalj är det absoluta närområdet, och diverse rykten om vad som sägs finnas längre bort.

Håller med. var det jag försökte säga men du uttryckte dig bättre och enklare :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jocke;n156975 said:
Det här är helt orimliga krav för min del. Allt som inte går på under en timme bör vara optional eller skötas under spel för att funka i min spelgrupp. Jag kan på min höjd tänka mig att spelarna måste se det där Doctor Who avsnittet med Madame Pompadour om vi ska spela Doctor Who. Antagligen gör vi det också tillsammans.
Då ska man inte spela i redan existerande världar.
Att ens tro att man kan spela i Conans Hyperborea när ingen av spelarna läst Conan kommer att leda till en så djup besvikelse att man vill ta livet av sig själv. Tro mig, jag har försökt (lyckligtvis överlevde jag självmordsdepressionen).
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Skapa världen tillsammans funkar för vissa grupper, och visst spelande, men inte andra.

Löst och ledigt, så man bygger ut eftersom funkar för vissa grupper, och visst spelande, men inte andra.

Ignorant eller utomstående rollperson, och upptäcker världen eftersom, funkar för vissa grupper, och visst spelande, men inte andra.

Köra på nutid, eller annan miljö som alla redan är välinsatta i, funkar för vissa grupper, och visst spelande, men inte andra.

Ha massor av information som måste pluggas in innan spel börjar funkar för vissa grupper, och visst spelande, men inte andra.

Vissa av dessa är inkompatibla och kan inte användas vid samma spel, medan andra kan blandas.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,057
Location
Sthlm
anth;n157011 said:
Då ska man inte spela i redan existerande världar.
Att ens tro att man kan spela i Conans Hyperborea när ingen av spelarna läst Conan kommer att leda till en så djup besvikelse att man vill ta livet av sig själv. Tro mig, jag har försökt (lyckligtvis överlevde jag självmordsdepressionen).
Här upplever jag att du har helt fel. Jag har spelat i alla fall tjugotalet mötet conan-ig conan. Jag har läst exakt ingen rad ur någon conan novell. Det fungerade superbra. Ingen blev besviken.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,602
Om du inte kan presentera din detaljerade värld i spel är antingen du en dålig spelledare eller så är din kampanjvärld kass. Inga undantag. Jag har gjort detta med 40k for fucks sake och infotyngre och konstigare setting än så hittar du inte.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
God45;n157113 said:
Om du inte kan presentera din detaljerade värld i spel är antingen du en dålig spelledare eller så är din kampanjvärld kass. Inga undantag. Jag har gjort detta med 40k for fucks sake och infotyngre och konstigare setting än så hittar du inte.
Vad har vi sagt om att kalla folk för »dåliga«?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,602
Dante;n157128 said:
Vad har vi sagt om att kalla folk för »dåliga«?
Okej, låt mig omformulera ifall vi inte får tala om brister hos spelledare. För allting förbjude att man försöker förbättra sig.

Det är aldrig nödvändigt att tvinga spelare att plugga in din setting. Om du är en bra spelledare kommer du kunna introducera samma information på ett naturligt sätt under spel på ett sätt som inte är konstlat, tillgjort eller får dig att framstå som pretentiös eller irriterande. Går inte detta bör problemet antingen ligga i din teknik som du bör sträva efter att förbättra eller i att din setting är undermålig.

Inlindat nog?
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
God45;n157140 said:
Okej, låt mig omformulera ifall vi inte får tala om brister hos spelledare. För allting förbjude att man försöker förbättra sig.

Det är aldrig nödvändigt att tvinga spelare att plugga in din setting. Om du är en bra spelledare kommer du kunna introducera samma information på ett naturligt sätt under spel på ett sätt som inte är konstlat, tillgjort eller får dig att framstå som pretentiös eller irriterande. Går inte detta bör problemet antingen ligga i din teknik som du bör sträva efter att förbättra eller i att din setting är undermålig.

Inlindat nog?
Jag kan presentera världen genom spel. Jag skulle nog till och med påstå att jag är bra på det. Men jag är ointresserad av det eftersom jag är enormt utled på den spelstilen och den passar uselt till sandboxande där rollpersonerna växt upp i kulturen. För mig skulle det med andra ord vara att försämra mig.

Att det går jättebra att introducera information i efterhand, under spel, i den spelstil som du gillar är perfekt. Du verkar ändå vara komplett ointresserad av andra spelstilar.

Men, de metoder som passar din favoritspelstil är värdelös för andra spelstilar som vissa av oss andra gillar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,602
Lupus Maximus;n157147 said:
Jag kan presentera världen genom spel. Jag skulle nog till och med påstå att jag är bra på det. Men jag är ointresserad av det eftersom jag inte är enormt utled på den spelstilen och den passar uselt till sandboxande där rollpersonerna växt upp i kulturen. För mig skulle det med andra ord vara att försämra mig.

Att det går jättebra att introducera information i efterhand, under spel, i den spelstil som du gillar är perfekt. Du verkar ändå vara komplett ointresserad av andra spelstilar.

Men, de metoder som passar din favoritspelstil är värdelös för andra spelstilar som vissa av oss andra gillar.
Nej, jag håller inte med alls. Du kan introducera en spelvärld som karaktärerna växt upp i för spelarna under spel lätt och det ger alla informationen i lagom stora bitar. Funkar fantastiskt för sandlådor. Det finns ingen anledning att inte göra så förutom att det för vissa är svårt att sammanfatta information och avgöra vad som är viktigt. Det är helt enkelt en brist på organisation och en oförmåga att på ett bra sätt förmedla information som gör att man behöver skriva hemläxa till gruppen innan kampanjen ens börjat. Man kan råda bot på detta genom övning.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Lupus Maximus;n157147 said:
Jag kan presentera världen genom spel. Jag skulle nog till och med påstå att jag är bra på det. Men jag är ointresserad av det eftersom jag inte är enormt utled på den spelstilen och den passar uselt till sandboxande där rollpersonerna växt upp i kulturen. För mig skulle det med andra ord vara att försämra mig.
Jupp. Att introducera en del detaljer och ytterligare fördjupningar allt eftersom är nice. I synnerhet när man tillför "hemlig" information som gemene man i världen helt enkelt inte kännt till (vilket väl är varför man kan förlita sig nästan uteslutande på det när man kör rena grottkräl).

Men jag vill göra rollpersoner som är väl etablerade i världen från början (och jag vill inte tillgringa hela kampanjen nere i nån håla för den delen) och då krävs en mer djuplodande kunskap om världen innan.

Bästa sättet tycker jag (även fast det kliar i fingrarna efter att få börja spela) är att ta ett helt spelmöte först och bara sitta runt bordet och snacka om världen medan man dricker te. Ha gärna en whit board också för att kunna sätta upp de stora falangerna så folk har lättare att hålla dem i åtanke under diskussionerna.

Förklara hur du tänkt dig spelvärlden, och låt sedan spelarna ställa en massa frågor. Diskutera deras tankar och idéer. Om möjligt, anpassa världen lite för att få den att kännas vettig för alla (och inte bara för dig). Stoppa in coola spelaridéer. Ändra om lite för möjliggöra för dem att hitta på rollpersoner som de tycker känns inspirerande.

Helt enkelt, sitt och snacka skit om spelvärlden en hel kväll. Dra upp lite jättespecifika exempel (Typ beskriv en by eller ett världshus väldigt ingående) för att ge en detaljerad ögonblicksbild av världen för att ha lite som utgångspunkt.

Slutligen skulle jag kanske rekomendera att börja underifrån och jobba dig uppåt i beskrivningen. Alltså istället för att börja med att förklara hur planeten ser ut, förklara hur det lilla område där spelarna ska börja se ut, och zooma sedan ur.

Jag har inte använt den tekniken själv än, så det kanske inte funkar alls, men jag har mer och mer kännt att när beskrivningar börjar med "den stora bilden" så tenderar jag att fokusera på "fel" saker och tappar lätt spåret när inzoomingingen börjar.

Jag kallar denna nya metod för "börja med hur det är, förklara sedan varför". Om någon annan prövat det här hållet att beskriva saker får ni gärna berätta hur det funkar och vad man bör tänka på!
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
God45;n157154 said:
Nej, jag håller inte med alls. Du kan introducera en spelvärld som karaktärerna växt upp i för spelarna under spel lätt och det ger alla informationen i lagom stora bitar. Funkar fantastiskt för sandlådor. Det finns ingen anledning att inte göra så förutom att det för vissa är svårt att sammanfatta information och avgöra vad som är viktigt. Det är helt enkelt en brist på organisation och en oförmåga att på ett bra sätt förmedla information som gör att man behöver skriva hemläxa till gruppen innan kampanjen ens börjat. Man kan råda bot på detta genom övning.
Jag kan gärna förklara närmre om du vill.. Samt varför jag slutat spela i spelgrupper där spelledaren presenterat information i spel.

Men eftersom jag uppfattar det som OT för den här tråden kommer jag inte att göra det i denna. Så, om du vill veta, starta en ny tråd där du ställer frågan.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,602
Lupus Maximus;n157166 said:
Jag kan gärna förklara närmre om du vill.. Samt varför jag slutat spela i spelgrupper där spelledaren presenterat information i spel.

Men eftersom jag uppfattar det som OT för den här tråden kommer jag inte att göra det i denna. Så, om du vill veta, starta en ny tråd där du ställer frågan.
Så intresserad är jag ärligt talat inte. Delta i diskussionen eller inte, men jag hoppar inte genom ringar för att du ska förklara dig och dina preferenser.

Spelare som läser böckerna är som fruar som tar hem tjejer för trekanter. De finns men de är inte så vanliga, de är antagligen inte dina och det kommer sluta dåligt om du försöker pressa dem. Dessutom, folks settings suger. Fan vad de suger, 90% av dem är skit. Jag kan läsa grejer när du genom great pitch (max 30 sekunder) sålt din grej eller när du sålt din setting i spel. Min jag tänker inte läsa ett jävla historiedokument för att äventyra. Fuck that shit, om det är nödvändigt är designen undermålig. De gör inte spel där man måste läsa manualen längre av en anledning.
 
Top