Nekromanti Bästa/sämsta varelserna i monsterboxen till DoD

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,575
Location
Stockholm
Bästa är såklart Svarnissen. Motiviering finns här: http://www.piruett.se/2009/02/20/de-10-coolaste-monstren-i-den-svenska-rollspelshistorien/

Sämst är UTAN TVEKAN hjortiderna (Monsterboken 2)! Människor som kan förvandla sig till kronhjortar. Punkt. Alltså, om man ska vara en shapeshifter så kan man väl för faen förvandla sig till ett djur inte står högst upp på alla jägares önskelistor? Deras enda claim to fame är att de ibland lyckas ragga upp en svanmö eller nymf att bo med.
 

Zid

Veteran
Joined
25 Jun 2009
Messages
28
När jag nyligen läste igenom monsterBOXen igen slogs jag av hur meningslös bok III är. Hundraelva olika varianter på kaoskrigare, kaosriddare, kaossmygare, kaospräster. Blir allt verkligen bättre om man gör det till kaos? Då hade lite olika demoner passat bättre.

Å andra sidan fick jag ju det några år senare i "Kaos väktare", och det var ju inte så bra det heller. Dock gillade jag allt när det kom ut, så det kände väl sin målgrupp väl.
 

Jerker Karlsson

Veteran
Joined
25 Aug 2011
Messages
16
Location
Umeå
Från monsterboxen:

Bäst måste jag ändå säga att svartnissen var, särskilt om man tar i beaktande den mycket komiska beskrivningen av släktet som finns med i Svartfolk (för övrigt kanske den bästa av DoD-böckerna i mitt tycke).

Sämst är lite svårare, men alla jättevarelser som rock, titan eller jätte blev för mig alltid mest en samling mycket extrema värden på ett papper. De hade lika gärna kunna spelas utan grundegenskaper och med improviserade regler.

För övrigt är det kul att se lite av inspirationen bakom Anders Blixt verk. Jag får ta tillfället i akt att tacka för det du och många andra skapade under min barndom. Det har gett upphov till många fina minnen och jag kommer sannolikt alltid att behålla mina gamla rollspelsböcker som en dörr till barn- och ungdomen.
 

Helgonet

Veteran
Joined
25 Dec 2000
Messages
175
Location
Uppsala
Måste nog säga att jag alltid gillat Karkionen, då för att den kunde flyga nu mer för att den är lite lagom mystisk och udda och så ser den ju rätt häftig ut.

Sämst är nog alla varlser som var/är helt oanvändbara oavsett hur coolt man tyckte det var då. Dessa monster tar ju egentligen bara tar upp plats i onödan. Oavsett om det är för att de har för extrema värden, för att de är extremt svåranvändbara för att det är väldigt nischade eller eller av någon annan anledning. Möjligtvis kan någon av dessa varelser berättiga sin existens om beskrivningen varit kul att läsa och skapade stämning.

Oavsett box/bok så känns en hel del av de humanoida varelserna lite tråkiga då de är uppenbart skapade för att optimera lämplig yrke, magir nämnde någon, tror det fanns någon krigaraktig som heter Storman eller nåt liknande.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,111
Jag gillade stormännen. Precis som människor, men större och starkare och högfärdigare.

Bodde i kull-landskap och har på bilden ett stort dubbelsvärd. Tänk highlander!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Bästa/sämsta varelserna i monsterboken till DoD

chrull said:
Cogitare said:
Ja, fy faan! De sög ganska kraftigt.

Dimalvernas +10 (!!!) i PSY eller vad det nu var, var helt sjukt. Men det var inte fullt lika mycket alvrunk som i boken "Alver" till DoD91. Jag önskar att den boken aldrig hade gjorts. Alviskt papper och alviska pennor som bara gör att du skriver lite bättre. Jag rasar! :gremwink:

Med detta sagt så håller jag med om att jag tyckte monsterboxen (och i stort sett alla former av monsterböcker och boxar) var något jag tyckte var sjukt ball fram till en viss punkt i min rollspelskarriär.

Cog.
Pfft, när jag läste alver var ju gråalvernas kommandosoldater och de drakridande mörkeralverna typ det ballaste som fanns :gremlaugh:
Injiralverna är också rock n roll. :gremgrin:
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,155
Location
Lund
Re: Bästa/sämsta varelserna i monsterboken till DoD

chrull said:
Pfft, när jag läste alver var ju gråalvernas kommandosoldater och de drakridande mörkeralverna typ det ballaste som fanns :gremlaugh:
Jag var så pass gammal när Alver kom ut att jag äcklades lite av dem redan då :gremsmile: Jag menar varför skulle man välja att göra en alv som var vanlig Utbygdsjägare (ja, jag tror att yrket hette så) när man kunde vara en Alvisk Jägare som *bara* var bättre.

Tyvärr var många av modulerna till DoD91 ganska sugiga i mina ögon. Det hindrade inte att vi spelade skiten ur spelet och hade skitball. Svartfolk är bland de bästa moduler jag läst. Tjuvar och Lönnmördare var också ganska ok.

solvebring said:
Injiralverna är också rock n roll. :gremgrin:
Jag får lite pinsamt erkänna att ur Alver så var det nog Injir-alver som jag tyckte var mest intressanta.
Fun fact: Man tog Injirs tatueringar och kopierade dem nästan rakt av och gav till bärsärksdvärgar (kommer inte ihåg vad de hette och boken är hemma och inte på jobbet av någon märklig anledning) i boken Dvärgar i Chronopia. :gremsmile: Återanvändning är bra för miljön!

Cog.
 
Top