Nekromanti Bästa Rollspelet

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
Volket är (enligt dig) det bästa rollspelet??

Once upon a time there was a mutated goat.
RIP
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Det varierar II

Det beror helt på vad man vill ha!
Vill man spela skräckspel så är det väl CoC, Vill man spela fantasy så DoD 91', Vill man spela cyberpunk så är det Neotech2 osv.
Personligen så tycker jag att det inte finns nått "bästa rollspel" utan bara olika spel för olika tillfällen.

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
wastelands!

fastän jag har haft mina roligaste sessioner med Chronopia (för att jag lirat det mest) så vill jag slå ett slag för Wastelands! snabba regler, bra regler som täcker det mesta, MYCKET kampanjmaterial i boken (till skillnad från *host* Eon) och så har det en illa hård ball attityd.
 

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
om gruppen tycker det är extremt roligt att spela skrek så blir det roligt för mig. Tycker dom det är tråkigt blir det tråkigt för mig.

Jag slutar med rollspel då gurderna slutar tjattra
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
Re: Bästa Rollspelet (+ lite OT-dravel)

Min favvis är det urgamla DragonQuest från SPI. Fritt, smidigt och med det bästa magi-systemet jag nånsin sett.
En annan favorit är CoC.

Appropå gamla rollspel, är det nån som minns, eller ens har hört talas om, "Danger International"? Jag vill minnas att det gavs ut av några som kallade sig "Hero Games", och som hade flera spel i sitt stall som använde samma system. Om jag inte minns fel hette de "Fantasy Hero" och "Super hero". Det var iallafall ett väldigt bra system.

/Anders
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: wastelands!

Åh, detta spel har för evigt en stor plats i min rollspelssjäl. Vilken kampanj jag ledde i det. Och hela gruppen med RPer hade nästan intakta överlevt 70 speltillfällen när de för första gången mötte utomjordingarna. Och stendog allihopa (pga spelarklantigheter). Jag har aldrig hämtat mig från detta totala antiklimax. =)

Öht är Lancelots spel bättre än dess rykten om motsatsen. Khelataar var också stenskön att leda för glada dungeonbashare, vilka fick tänka om en hel del.

Jag har för lite tid för rollspel! .-/

-Marco Behrmann
 

William_Besario

Warrior
Joined
20 Jun 2000
Messages
261
Location
Borlänge , SWEDEN
Det beror på...

...SL! och vilken genre man vill spela. Inom fantasy tycker jag helt klart att Eon och D&D 3ED är bäst, eller kanske Västmark ( Gotta luv it! )
Inom cyberpunk är det helt klart N2 som jag tycker är bäst.
Skall man spela SF väljer jag Gränsvärldar som regelsystem och Evangelium som värld.
sedan tenderar det också att vara så att det är absolut roligast ifall SL själv har skapat världen och kanske också regelsystemet

"The meaning with war is not to die for your country,it's to make the other sonofabitch die for his"
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Bästa Rollspelet (+ lite OT-dravel)

<I>Appropå gamla rollspel, är det nån som minns, eller ens har hört talas om, "Danger International"?</I>

Whu, <I>den</I> var länge sen. Ett sorts agentrollspel, om jag minns rätt.

--
Åke
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
DoD6, IMHO. (nt)

.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
kehalatahaaaar (eller vad det nu hette?)

är ovan nämnda spel i klass med Wastelands? jag tycker att det verkade lite överambitiöst när jag den där gången för länge sedan valde mellan det och wastelands... dessutom kostade det 100 spänn extra, jag hade inte så hög veckopeng på den tiden =)))
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Säg efter mig...

 


On with the letter:
<I>är ovan nämnda spel i klass med Wastelands? jag tycker att det verkade lite överambitiöst när jag den där gången för länge sedan valde mellan det och wastelands...</I>

Överambitiöst på vilket sätt?

Genremässigt brukar jag klassa Khe som heroisk grisodling... Kampanjmaterial i spelet finns det där också, spelsystemet är till stora delar väldigt likt WL´s men är något mindre smidigt upplagt (av naturliga skäl, då det gjordes ett år senare; jag brukar beskriva WL-systemet som Khe-systemet 2.0).

Attityden är nog rätt speciell för Wastelands, däremot. (-:

--
Åke
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Får man gissa... [ot]

...at du är med i KSFC? :]

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
DI (OT)

Jo, Danger International är ganska bra - jag blir lite schizo av Hero-systemet (vars egentliga ursprung var superhjältespelet Champions) för ibland var de jättebra, ibland var de dåliga, och ibland var de mysko.

En bra sak med alla dess spel är att de innehåller långa diskussionssektioner med olika sorters kampanjer man kan spela, och hur. Innan GURPS och precis som GURPS utgår de inte från att det finns One True Way of Roleplaying, som de flesta andra spelkonstruktörer *host*White Wolf*host* gör.

Och Danger International föreslog the A-Team som modell för rollspel. Alla som gilla the A-Team är snälla människor som jag villigt skulle offra en njure för.

Nightowl, kan inte bestämma sig om han vill bli Face eller Hannibal när han blir stor.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Som det står i min profil - jämt snejs mellan Pendragon och Castle Falkenstein.

Sedan finns det många spel jag tycker mer om, men de två är bättre på någon sorts avlägset absolut skala som jag teoretiskt sett skulle kunna använda för att förklara varför de är så bra. Att jag gillar Gondica, Wastelands, RuneQuest och gamla (pre-Mutant II) Mutant bättre är _fullständigt_ subjektivt.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: DI (OT)

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Nightowl, kan inte bestämma sig om han vill bli Face eller Hannibal när han blir stor.<p><hr></blockquote><p>
Som om du kommer att ha något val... du kommer att bli Murdoch /images/icons/smile.gif.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Du vet...

...om du klickar på folks namn till höger där så får du upp en sida som innehåller div. info om dem. Bland denna info finns en ruta om "Favoritrollspel".
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Khelataar

Reglerna i K. var bökigare än WL, ocg stämningen var ungefär som att spela en fantasyverison av Viking. Mer skit under naglarna än Hârn, skulle man kunna säga.

Om jag inte minns fel fanns det också en hel del mysko typos och fel i K. vilket på sina ställen gjorde spelet väldigt .... underligt. =)

-Marco Behrmann
 
Top