Nekromanti Bästa Rollspel ???

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
lätt fråga

I min värld är KULT det absolut bästa spelet. Ingen idé att motivera (åtminstone inte vid den här sena timmen), skulle jag börja tala om varför det är så bra finge jag hålla på hela natten

Bör väl åxå säga att det inte vinner med särskilt stor marginal över CoC, som också är ett höjdarspel av stora mått

Oh the horror the horror!
 

Werrin

Veteran
Joined
10 Oct 2000
Messages
29
Location
Umeå,Sverige
Call of Chtulu,KULT på en andra plats,
men jag väntar fortfarande på att Noegames ska göra klart Phobia.

///Werrin
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
det är ju iofs inget skräckrollspel men jag tycker Neotech 2

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Alla!

Du kan ha kul med precis vad som helst om du har rätt SL och spelare. För mig personligen finns det ingen annan förstaplats än Unknown Armies, som utan tvekan är det mest geniala rollspel jag kommit över. Det riktar sig dock inte till alla... jag har en liten teori om att spelet skrevs speciellt för mig med min speciella smak. Åtminstonde känns det så.

-Gaxar, /images/icons/cool.gif
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
För min del några som jag skulle vilja välja DoD(utom Chatastropia), SW 1:a upplagan, Vampire, N2 + några andra.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
unknowned

Har kollat igenom böckerna och håller med. Det är verkligen ett riktigt häftig spel... tror jag, för jag har tyvärr aldrig spelat det själv. Är det så skoj som det verkar?
Gillar speciellt deras syn på magi även om jag kan tänka mig att intrigerna kan bli lite VÄL röriga och det kanske inte behandlar min favvotyp av skräck...

Tell me more
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Varierar med humör och kategori

Just nu vill jag nog utnämna följande spel i följande kategorier:

SF/Cyberpunk: The Babylon Project. Synd bara att det inte kommer något mer till det.

Fantasy: Castle Falkenstein.

Historisk miljö: Usagi Yojimbo. Nåja, det är såpass nära historiskt som man kan komma med animorfa huvudpersoner.

Skräck: Inget. Men tvingas jag utse en favorit så är det Call of Cthulhu.

Och detta under förutsättning att jag inte får nämna min egen produktion. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Jag gillar EDD och DoD 6. En annan gammal favorit är gamla mutant.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Varierar med humör och kategori

Jag hatar "bästa"-frågor. Jag kan inte direkt svara på dem. Just nu tävlar Pendragon och Castle Falkenstein om den äran, men
A, jag har känt annorlunda förut och
B, detta är på basis av... tja jag har haft roligare med andra spel, för jag har haft chansen att spela dem mer, och därigenom fått chansen att hinna ha kul (90% av alla spelmöten är som mest halvbra - Sturgeon's Law gäller)

Så jag skall nämna några spel som är BRA men aldrig får vara me'.

Cyberpunk: Kromosome. Egentligen bio-cyberpunk, med sin fokusering på biologiska implantat, miljöförstöring och Den Nya Människan. Gavs ut i den gravt underskattade serien Amazing Engine.

"Skräck": Lost Souls. Som många andra spel som kallas "skräck" är det inte överdrivet _hemskt_ men det innehåller historiens bästa genomgång av hur man hanterar själva begreppet i rollspel.

Fantasy: Dragon Fist. Spel i en fantasyvärld inspirerad av kinesisk kungfufantasy ("Wuxia"). Fanns åtminstone förut att ladda ned från WotC's sajt. Använder en muterad variant på D&D's spelsystem, men låt för höge farao inte detta avskräcka er!

Historiskt: Ett litet udda spel som heter Swashbuckler. Roligt duellsystem, och några av världens mest corny - och ändå jävligt passande - grundegenskaper.

RymdSF: Forgotten Futures. Detta system används av Marcus Rowlands för att publicera SF och fantasy från viktoriansk och edwardiansk tid, dvs. runt förra sekelskiftet. Samtidigt publicerar han, såväl i elektroniskt (shareware) som tryckt format den litteratur som dessa historier bygger på. Det senaste, Tsar Wars, kom alldeles nyligen - revolutionär utopisk fantasy från det tidiga århundradet, där fajtande superluftskepp driver fram en ny utopisk tidsålder. Federationen kan gå och lägga sig!

Nightowl, går också och lägger sig.

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,922
Location
Nordnordost
För några år sedan hade jag sagt Tw2000, men det har tappat lite av sin charm nu, såhär efter lumpen. Skulle nog säga Cp2020 nu, för sitt sällsynt sköna regelsystems skull.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Vilket är det bästa och roligaste rollspelet ??"

Det bästa och roligaste rollspelet? Det existerar nog enbart inuti mitt kranium... /images/icons/smile.gif

--
Björn


"Peace? I hate the word."
--Romeo and Juliet
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Bra fråga. Ingen aning.

Gillar hemmabyggen bäst tror jag. Du vet: Jag har en cool idé, nu måste vi bara hitta ett system också.....

Är helfrälst på rollspel och scenarion där jag får lov att leva ut alla de låga sidorna hos mänskligheten.

Vavva - Den onda kramerskan
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
När man får det att flyta: Eon, utan tvekan. Hela systemet är som gjort för mig, trots (kanske tack vare:) diverse brister och logiska kullerbyttor.
Annars för ren spelglädje och action skulle jag säga Star Wars. Enklare spelsystem har jag aldrig sett.

Melius frangi quam flecti
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,524
Location
Helsingborg
Star Wars och Shadowrun är bland de främsta för deras miljöer och regler.

/[color:green]Han</font color=green> som inte vill lista roligast för att det beror så mycket på SL:n
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Re: Varierar med humör och kategori

Vad är egentligen Castle Falkenstein för rollspel? Jag har knappt hört talas om det (utom möjligtvis när gamla rävar listar sina favvospel).

mvh

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Mitt favoritspel är nog 7th sea. Detta på grund av att det känns som det är gjort efter mina önskningar. Allting som jag någonsin velat ha i ett rollspel finns där. Tyvärr har jag inte kunnat spela det ännu (någon som vill spela i Sundsvall?). Western är ett annat spel som jag gillar väldigt mycket.

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Varierar med humör och kategori

"Vad är egentligen Castle Falkenstein för rollspel?"

Rollspelet berättas ur dess konstruktörs synvinkel, en dataspelsdesigner vid namn Tom som blir "maginappad" från vårt nu och här till ett helt annat Europa anno domini 1870, där han sätter en kung på sin tron, besegrar de onda preussarna, blir förälskad i en fransk adelsdam, skapar en allians mot de mörka älvafolken, och dessutom skapar sin nya hemvärlds första rollspel: Castle Falkenstein.

Det är ett rollspel med massor med humor, värme och äventyr. Ta en del Fången på Zenda, en del De Tre Musketörerna, två delar Jules Verne, en del Sherlock Holmes och en del Tolkien, så har du ungefär rätt stämning. Det är värj- och sabeldueller i gryningen, det är knasiga artonhundratalsuppfinningar, det är kanoner, kulor och krut, det är luftskepp och landfästningar (en slags ångdriven stridsvagn), det är ångmaskiner, det är snobbiga adelsfolk och fantastiska äventyr.

Och eftersom ingen gentleman någonsin skulle kunna tänka sig att spela tärning, och än mindre nämna tärningsspel i närheten av en dam, så spelas Castle Falkenstein med kort!

Kort sagt, det är ett underbart skoj spel som är klart underskattat, förmodligen för att det inte är standardfjantasy.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top