Brädspel Bästa "roll-and-move" brädspelet?

Klingonsylt

Nigh invulnerable when i'm blastin'
Roll-and-move är kanske en av de äldsta, vanligaste och samtidigt mest avskydda spelmekanikerna bland brädspelsentusiaster, men om du måste välja ett, vilket är då det bästa spelet med denna mekanik?

Det har jag faktiskt inte spelat, skulle du definiera det så?
Alltså, tärningarna du slår används för att gå, så tekniskt sett ja. Mem de gör det väl rätt mycket snyggare med så att samma tärningar används för att leta prylar, slåss, skydda sig osv, så du får välja om du ska gå sex steg eller så ett monster med en sexa liksom.

Nej. Har aldrig sett det till salu någonstans.

Jag gjorde ett eget med kartong, träpjäser och t4:or för några år sedan och spelade med min dotter. Det är kul i all sin enkelhet. Antagligen vill man lägga till spel om insatser för att göra det tillräckligt skicklighetsbaserat för att det ska kunna spelas tävlingsmässigt.

Pappa köpte ett brädspel till mig som barn där man gjorde sin pjäs i lera och sen var brädet fyllt av fällor som mosade, strimlade och malde ens lerfigur. Det var skoj!

Fia med hutt (eller fylle-fia)
  • Markörerna är shot-glas
  • Man slår 2T6 för förflyttning och får välja att flytta en eller två glas.
  • Lika tärningar ger en extra omgång efter förflyttning.
  • Om man blir slagen får man ta shotten (som straff) men om man går ut så får man ge den till någon annan.

Back