anth said:
Här är en
Dawnforge-recension och får nog anses som det bättre av de två spelen.
Här är en
Morningstar-recension, men av någon anledning har de fått fel bild, så här ser
Morningstar-boken ut.
Tack.
Hmm, efter att ha läst recensionerna har jag fortfarande inte någon klar förståelse över vad som är respektive kampanjvärlds "schtick". Alltså svaret på frågorna "varför spela här snarare än någon annanstans?" och "vad kan jag göra här som jag inte kan i typ Greyhawk eller Forgotten Realms?"
"Steampunk i D&D" är ju ett jättebra svar (även om jag personligen inte lockas). "Antikens grekland i D&D" är ett annat jättebra svar. "Dinosaurjungler i D&D" vore ett tredje. Osv.
Dawnforge kommer väl närmast. Att spela i Ysgard liksom. Den tidigare, "renare", åldern. Men jag får fortfarande inget grepp om vad Dawnforge erbjuder. Kampanjvärld #1234 med nya länder och rasmodifikationer ger mig väldigt lite. Kanske det är recensionens fel dock. Eller är bara jag oimponerad av att istället för att slåss mot drakar och orcher, slåss man mot jättar och yuan-ti.
Morningstar får jag ännu mer vibbar av "min hemmakampanj är bättre än din". Återigen, det kan vara recensionens fel, men det känns nästan som att recensenten själv inte förstått vad Morningstar ska vara bra för.
Som ni förstår är jag inte ute efter en omsorgsfullt uppbyggd kampanjvärld i första hand. I första hand måste komma en unik vinkling, varför länderna och NPCerna måste vara baserade just här, och inte i någon existerande kampanjvärld. I andra hand bör kampanjvärlden vara skriven för att äventyra i, dvs innehålla gott om svar på frågan "men vad gör man i XYZ?". Bara i tredje hand kommer detaljrikedomen (men slarvar man här hjälper ju inte #1 eller #2)
Men kanske är det en förklaring till att inget av dessa två förslag slagit igenom... (Att de nådde semifinalerna tycker jag snarast låter jobbigt: fanns det så ont om sant nydanande tävlingsbidrag...?)
Återigen: jag är medveten om det orättvisa att bedöma utifrån recensioner.
Edit: Fast nu när jag googlat runt lite verkar det inte alls orättvist att de sjunkit in i glömskans töcken, om jag ska vara ärlig. Får mig bli nyfiken på de övriga två finalistbidragen - om de två finns uppenbarligen ingen publik info alls.