Nekromanti Bästa repliken...

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Gå omedelbums och rösta på Aftonbladets hemsida om bästa replik i filmer. Finns ett och annat guldkorn att välja mellan.

Gillar alternativet

Wake up, it's time to die - Rutger Hauer

eftersom det är helt fel.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Listan är intressant, framför allt det faktum att ingen kompetent människa har varit i närheten av den. Rollfigurer och skådespelare blandas hejdlöst och filmtitlar förekommer eller förekommer inte lite slumpmässigt.
En positiv sak: "Play it again, Sam!" finns inte med!

/tobias, som är säker på att det finns en bättre filmreplik, han kan bara inte komma på den.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Gillar alternativet

Wake up, it's time to die - Rutger Hauer

eftersom det är helt fel


De verkar ha insett det själva eftersom det nu står att repliken yttrats av Brion James (replikanten Leon) och inte Rutger Hauer. Förmodligen blandade de ihop den repliken (som jag har för mig var "Wake up! Time to die!") med Rutger Hauers avslutningsreplik "Time... to die."

/Mikael
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
De verkar ha insett det själva eftersom det nu står att repliken yttrats av Brion James (replikanten Leon) och inte Rutger Hauer.
Men det står fortfarande att Clintan säger: "Go ahead, make my day!" i filmen Dirty Harry.

/tobias, gnällspik
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Som egentligen ska vara. "Go ahead, punk! Make My Day."
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"En positiv sak: "Play it again, Sam!" finns inte med!"

Vilket är en jättekul replik eftersom den aldri gyttras i den film som den vanligtvis anses komma ifrån. .grina:


Storuggla, har dubbelkollat
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Vilket är en jättekul replik eftersom den aldri gyttras i den film som den vanligtvis anses komma ifrån. .grina:
Precis vad jag menar (såg "Casablanca" i lördags senast*). Människor är dåliga på att citera. Myten om att Bogart säger: "Play it again, Sam!" är starkare än faktan att han inte gör det. (Han säger saker som har ungefär samma innebörd, men han yttrar aldrig den repliken.) Folk är även helt övertygade att Clint Eastwood säger "Go ahead punk, make my day!" i filmen "Dirty Harry". Det gör han inte; han säger det först i den tredje Dirty Harry-filmen "Sudden Impact".
Bla bla bla...

*och såg att de ska visa den på TV nu på söndag, mitt i natten. Se den, den är faktiskt så bra som filmkritikerna påstår.

/tobias
 
Top