Nekromanti Bästa (publicerade) äventyret/kampanjen någonsin?

Gustav Lorentz

a.k.a. McKatla
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,254
Jag har med intresse läst tråden om bästa rollspel, men kan samtidigt tycka att den frågan är för bred. Det finns mycket som kan vägas in: en bra regelmotor, en intressant och inspirerande värld, bra äventyr, snygg produktion och/eller bilder etc.

Jag är just nu mest intresserad av att hitta riktigt bra äventyr/kampanjer. Sedan moddar jag till ett system och en värld jag tycker passar. Men vilka äventyr/kampanjer är värda att kika lite extra på? Jag har läst en hel del, men vill gärna höra andra åsikter!
Speca gärna bästa inom
(1) Fantasy,
(2) SF och
(3) skräck

Frank
 
Fantasy - The enemy within. Grym kampanj med kreativ scenariomodell.
SF - Eh, pass. Jag har spelat väldigt lite SF i mina dagar och ingen av de kampanjer som jag spelat har varit jättebra.
Skräck - Masks of Nyarlathotep. Stor, genomarbetad och riktigt trevlig kampanj med mycket props och härlig känsla.
 
Ram said:
Fantasy - The enemy within. Grym kampanj med kreativ scenariomodell.
SF - Eh, pass. Jag har spelat väldigt lite SF i mina dagar och ingen av de kampanjer som jag spelat har varit jättebra.
Skräck - Masks of Nyarlathotep. Stor, genomarbetad och riktigt trevlig kampanj med mycket props och härlig känsla.

100% medhåll.
Bubblare: Griffin Island till RQ. Ravenloft till AD&D. Kanske. Och givetvis The Keep on the Borderlands.
 
Fantasy:
U1-U3 gillar jag starkt. När jag spelade dem för länge sedan gjorde vi allt fel och dog som flugor (kom aldrig ens till U3). Men det var en bra lärdom att allt rollspel inte går ut på slakt. När jag 20 år senare läser igenom dem ser jag nog ännu mer kampanjens storhet och möjlighet för både spelare och spelledare att röra sig utanför plotten. Det är inte heller en överdrivet lång kampanj, så det är fullt realistiskt att spela klart den (till skillnad mot Enemy Within).
 
Fantasy: The Great Modron March och Dead Gods (till Planescape)
SF: Mos Mosel, så klart :gremsmile:. Skitbra, enkelt introäventyr till Mutant.
Skräck: Masks of Nyarlathotep, även om jag bara fick spela början för länge sen.

Hälsar

Christian
 
Fantasy: Pendragon Great Campaign. Episk, detaljerat och konkret(men endast för den som är uthållig).
SF: Darkstryder (Star Wars D6). Jag har inte spelat detta monster, men läst det och det är ett häftigt upplägg med flera brutala plottwists.
Skräck: -
 
Griffin island har jag aldrig hört talas om, please tell me more. :gremsmile:

De andra bubblarna är mycket trevliga.
 
Tyvärr har jag inte stött på några riktigt bra kampanjer varken inom SF eller Fantasy, så:

Skräck: Tatters of the King. Riktigt bra, väldigt lite action och väldigt mycket undersöka och underliga situationer.

Överlag är jag rädd att de krav jag ställer på en bra kampanj (mycket metaplot, lite action, mycket undersöka, inte alltför linjärt men heller inte alltför många red herrings) gör att typ alla jag stött på faller under yxan och inte duger.

Jag kommer att följa tråden med intresse.
 
McKatla said:
(1) Fantasy,
(2) SF och
(3) skräck

Kampanjer
1. Trakoriensviten
2. Undergångens Arvtagare
3. Vet inte. Sannolikt något till CoC. Beyond the Mountains o Madness, kanske.

Äventyr
1. Shadows over Bögenhafen
2. Cyberzonen
3. Vet inte.
 
Fantasy: Den femte konfluxen-sviten (Drakar och Demoner -91)
SF: Undergångens Arvtagare (Mutant: Undergångens Arvtagare)
Skräck: Den Svarta Madonnan (Kult)
 
Den enda kampanjen som jag läst och gillat rakt av är
To Go till Unknown Armies. Lustigt nog så kan den passa i alla kategorier om man sneglar på den i dåligt ljus.

EDIT: Det kan ha att göra med att de enda kampanjerna som jag har läst och spelat är shadows of yog-sothoth och Snösaga.
 
Svavelvinter (dod)
Masks of Nyarlathotep (CoC)
Svarta madonnan (kult)

Är de jag kommer på som är stora och episka. Högländernas skräck till chock var bra. Uppdrag i mos mosel till klassiska Mutant !
 
Kampanjer

Fantasy: Svavelvinter/Konfluxen!!! (Drakar och Demoner)
Dark Fantasy: Hela Gemini är egentligen en enda stor kampanjsetting
SF: Öhhh...Coriolis ska ju få en mega-kampanj, dock har del ett inte släppts ännu...
Skräck: ?

Äventyr

Fantasy: Kandra, Marsklandet, Enhörningshornet, Krilloan, Torshem (Drakar och Demoner)
Cadwallas torn (kort men utmärkt introäventyr till Saga)
Skaldens Färd, Utmark, Östmark (?) (tre mycket bra ävenyr/äventyrsplatser publicerade i Fenix till Eon)
SF: Mahanjis Väktare (Coriolis)
Skräck: ?
 
Jag har spelat mest fantasy så det får bli Ravenloft. Ganska icke-D&D. Episkt, bra metaplot, anpassningsbart, bästa kartan någonsin. Äventyret ligger som grund till Ravenloft-settingen vilket visar lite hur cool plot det är.
 
Jag har i ärlighetens namn inte spelat så himla många kampanjer (vilket jag tror gäller för de allra flesta på rollspel.nu) men just nu spelleder jag Kingmaker till rollspelet Pathfinder, och den är utan tvekan min absoluta favorit.

Kingmaker är en sandlådekampanj där rollpersonerna utforskar, och sedan bosätter sig i ett laglöst område. Kampanjen bygger mycket på s.k. hex-crawling, dvs. att man utforskar ett okänt område vars karta är indelad i hexagoner. I kampanjen finns det även regler för hur man bygger upp, och styr, ett litet kungadöme samt regler för fältslag.

Vid en första anblick kan man tro att Kingmaker lutar åt att vara ett strategispel, men så är det inte. Reglerna för kungadömen och fältslag är mer en krydda än ett måste (och det går även att spela kampanjen helt utan att blanda in dessa element, de tickar i så fall på i bakgrunden). Huvudsakligt fokus i kampanjen är fortfarande på klassiskt äventyrande (utforska spännande platser, slå ihjäl monstren som lever där och ta deras grejor), men i en öppen och ganska oförutsägbar kampanj.

Det som gör Kingmaker magiskt är just balansen mellan de olika elementen, samt variationen mellan äventyren. Spelarna kan ha helt olika drivkrafter, och ändå finns där något för alla. Som spelledare finns det så många sätt att motivera spelarna på, både genom hot och belöningar. Prova att anfalla en by i deras kungadöme, t.ex. och se om spelarna vill ta reda på vem som ligger bakom det och ge igen. Eller släpp lös en agitator i deras huvudstad, som sprider lögner och förtal om den rättmätige konungen (i det här fallet Dantes rollperson).

Kingmaker är mitt dockskåp, och därför älskar jag kampanjen.
 
Jag har väldigt lite erfarenhet... Det är min disclaimer. De jag har haft roligast med inom sagda genre är.
1. Fantasy = Dödens Väg (ett urgammalt DoD-äventyr i Ereb Altor). :heart:

2. SF = Gazalis sista färd. Kanske för att det var mitt första SF-äventyr, bortsett några gamla Mutant one-shots för 10+ år sedan. Men gazalis sista färd var jättekul faktiskt. Och belöningen blev ett stort rymdskepp som vi seglade runt i rymden med följande ett år av Coriolis-rollspelande. :gremlaugh:

3. Jag har spelat Kult men jag kommer inte ihåg äventyren eller vad de hette tyvärr. :gremfrown:
 
Back
Top