Bästa Pratchett-böcker?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Jag har haft lite svårt att bestämma mig för vad jag ska läsa den senaste tiden och kommit fram till att det vore kul att ta dig av några av Terry Pratchetts böcker om Skivvärlden. Men det finns ju så många att välja mellan! Tänkte därför höra med er vilka ni tycker är bäst?

Dessa böcker har jag redan läst:

Magins färg
Det fantastiska ljuset
Häxkonster
Mort
Rörliga bilder
Döden ligger lågt
Levande musik
Svinvinternatt
Den makalöse Maurice och hans kultiverade gnagare

Läser helst på svenska
 

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
336
Location
Fruängen
Jag har haft lite svårt att bestämma mig för vad jag ska läsa den senaste tiden och kommit fram till att det vore kul att ta dig av några av Terry Pratchetts böcker om Skivvärlden. Men det finns ju så många att välja mellan! Tänkte därför höra med er vilka ni tycker är bäst?

Dessa böcker har jag redan läst:

Magins färg
Det fantastiska ljuset
Häxkonster
Mort
Rörliga bilder
Döden ligger lågt
Levande musik
Svinvinternatt
Den makalöse Maurice och hans kultiverade gnagare

Läser helst på svenska
Guards Guards.... för att verkligen komma in i "the watch" böckerna med Vimes och co
EDTIT: NIGHT WATCH är kanskeden bästa av alla i mina ögon....men då känner jag att Guards Guards är "required reading" innan
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Hmmm.... det finns många "vilken book guide" för pratchett och jag tog den första som poppade upp utan att läsa den först. Jag insåg inte hur negativ den var (den säger ju åt läsaren att inte läsa i många fall :(

Ber om ursäkt för det!

Här är en som mer förusätter att du kommer läsa något:




Min personliga favorit är "The Watch"-böckerna. Men jag gillar de flesta. Jag började med en hel slumpvis vald bok.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Jag gillar också alla jag läst. Tror jag gillar Döden ligger lågt och Rörliga bilder av böckerna på min lista.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,264
Gaaah! Jag har för mycket att säga för att kunna göra det från telefonen. Återkommer när jag har riktigt tangentbord.

Men håller med om Night Watch. Även The Truth, och förstås min favorit Last Hero.

Utanför Discworld rekommenderas Nation.
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Night Watch är bäst, där håller jag med, men den är bäst delvis för att den bygger så bra på vad vi redan vet om Vimes. För en nybörjare är jag inte så säker.

Men både Guards Guards och The Truth kan varmt rekommenderas, i alla fall om man vill ha Ankh Morpork
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Night Watch är bäst, där håller jag med, men den är bäst delvis för att den bygger så bra på vad vi redan vet om Vimes. För en nybörjare är jag inte så säker.

Men både Guards Guards och The Truth kan varmt rekommenderas, i alla fall om man vill ha Ankh Morpork
Ja gud. Har man inte läst allt annat med the Watch så är nog Night Watch inget vidare.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Det var länge sedan, men jag gillade Thief of time och sen böckerna om von Moist (Making money, Going postal och någon mer? men de bygger på att en är ok bekant med Ankh Morkpork och dess cast).
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Jag gillade också de senare böckerna om Vimes (Snuff, den där de reser till Uberwald (Monstrous regiment?). Men då lär en börja med de äldre för att bekanta sig med casten.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Pyramids och Small gods är riktigt intressanta med spännande tankar om religion och trosåskådning!
Sen tycker jag Interesting Times är en lite mer straight-forward men festlig upplevelse.
Night watch också topp-5 av hans kreationer.
 
Top