Bästa Post-Apoc-settingen?

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Även jag gillar den värld som målas upp i den allra första versionen av Mutant: en värld utan stater och politik, där kringströvande äventyrare möter små bosättningar, rövare och muterade missfoster och ger sig in i förbjudna zoner för att hitta skatter från forntiden.

Jag skulle gärna se något modernt spel som fungerar så. Helst ett hack av Mörk Borg, med så mycket användbara tabeller så att man knappt behöver ett äventyr.
Skulle inte det enklaste vara att hacka Mutant År Noll? Hindenburgversionen av reglerna antagligen, eftersom den har alla klasser. I och för sig, fokus bör väl vara att ge sig in i zoner och hitta fynd och sälja dem sedan, eller byta dem mot något ännu häftigare, vilket antyder XP-för-guld och därmed något mer OSR-aktigt ...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Skulle inte det enklaste vara att hacka Mutant År Noll? Hindenburgversionen av reglerna antagligen, eftersom den har alla klasser. I och för sig, fokus bör väl vara att ge sig in i zoner och hitta fynd och sälja dem sedan, eller byta dem mot något ännu häftigare, vilket antyder XP-för-guld och därmed något mer OSR-aktigt ...
Hur skiljer sig detta mot År Noll?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Skulle inte det enklaste vara att hacka Mutant År Noll? Hindenburgversionen av reglerna antagligen, eftersom den har alla klasser. I och för sig, fokus bör väl vara att ge sig in i zoner och hitta fynd och sälja dem sedan, eller byta dem mot något ännu häftigare, vilket antyder XP-för-guld och därmed något mer OSR-aktigt ...
Det bästa vore att sätta sig ner och fixa bra tabeller, och sedan köra med År Noll, Hindenburg eller original-Mutant.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Generellt gillar jag två typer av postapoc:
  • Mitt i skiten! Apokalypsen sker nu, eller har precis skett. Samhället, eller minnet av det, lever kvar och bildar fond. Twilight 2000, Walking Dead, The Last of Us.
  • "Who killed the world?" när apokalypsen har skett, vi vet att den har skett men världen har övergått i något som drar åt fantasy/scifi/sagor/etc. Mad Max: Fury Road, Mutant: UA, Nausicaä of the Valley of Wind.
Oryx & Crake har båda…
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Nån gång ska jag kanske göra klart detta, men mitt Zonen är ju typ Mutant 84+Mutant: UA. Reglerna är moddade År Noll. Alltså År Noll, innan det blev Mutant: År noll. Tomas första lilla spel, pre-FL. Det jag vill addera är just utforskning och tabeller, lite OSR-style.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Hur mycket jobb vore det att använda utforskarmotorn i MÅ0 med Mutant: Hindenburgs klasser? Ersätta Arken med nybyggarbosättningen Bunkermåla i Musközonens mitt...
Ja, jag var ju lite otydlig ovan, men det var lite så jag tänkte. Eller så kan man ju köra med alla boxar. Klasserna skiljer sig inte så mycket i Hindenburg vill jag minnas.
 

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
200
Det finns en bok som heter Terminal World skriven av Alastair Reynolds. Själva boken är helt ok. Men när jag läste den tänkte jag på hur häftig settingen skulle vara att spela rollspel i.

Den utspelar sig på en planet vars hela naturvetenskapliga mekanik på nåt sätt gått sönder i grunden och nu är världen uppdelad i zoner med olika teknologisk maxnivå. Gränserna mellan zonerna går inte att se med blotta ögat. Om man tar med sig högteknologiska saker in i en zon med lägre nivå slutar sakerna att fungera. Människornas kroppar är anpassade till den nivå de föddes i, om de ska vistas någon längre tid i en annan nivå behöver de läkemedel för att inte bli allvarligt sjuka.
Det finns en megastad byggd på höjden där den teknologiska nivån blir högre ju längre upp man kommer. Längst upp är det futuristisk teknologi och posthumans. Längre ner kommer i olika steg 1900-tal med elektricitet, tidig industriell nivå med koleldade maskiner och längst ner är det häst och vagn som gäller.
I staden är det lätt att veta vilken zon man befinner sig i men ute på planetens yta är det inte lika lätt att veta säkert.

Jag skulle köpa ett rollspel med en sådan setting.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Jag skulle gärna se något modernt spel som fungerar så. Helst ett hack av Mörk Borg, med så mycket användbara tabeller så att man knappt behöver ett äventyr.
Nu har det kanske redan sagts, men som den sociala klumpeduns jag är tänker jag ändå dundra in att CY_Borg är ett helt fantastiskt spel! Det finns flera likheter med Mörk Borg och är oerhört snyggt anpassat till både värld, stämning och spelbord!

Det finns en finurlig äventyrsgenerator HÄR

Och det lär gå att enkelt anpassa till andra settings, kampanjer och stilar för grundmekaniken är så genial.
 
Top