Bästa Mutant 1 introäventyret

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,987
Location
Umeå
En tangentiell fråga.
Borde man gå direkt på M:UA om det visar sig vara kul?
Jag har bara spelat gamla mutant, MUA kom när jag hade en paus i spelandet och har bara bläddrat och skummat det. För min smak sticker alla putslustigheter ut för mycket, förstått att det finns mycket stoff som är fett där bakom alla rökkorvar och studentikåsa ordvitsar, men jag pallar det inte. Så håller mig till M1 med lite valda delar från MT2.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,011
Jag har bara spelat gamla mutant, MUA kom när jag hade en paus i spelandet och har bara bläddrat och skummat det. För min smak sticker alla putslustigheter ut för mycket, förstått att det finns mycket stoff som är fett där bakom alla rökkorvar och studentikåsa ordvitsar, men jag pallar det inte. Så håller mig till M1 med lite valda delar från MT2.
Jag var kraftigt anti mot MUA när det kom. Men kom sen att älska det, väldigt mycket. Måns spelledde oss och jag gillade systemet men tyckte att måns alltid nerfade det. Man fick inte vara bäst. Själv har jag alltid ogillat M2, det var så 1800-tal. Och jag har alltid ogillat Pyrisamfundet, det verkar vara ett jävla skitställe.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Argh!

Så, en pölsa av charmen från Mutant (orginalet), en del av världsbygget från M:UA (fast bort med det mest studentikosa). Ta med kryddor av miljö från Hindenburg.

Börja med typ Mos Mosel, fortsätt med omvägar till kampanjen med Undergångens arvtagare (bra?)
Använd M-Space eller Mythras regler.

Energivapen ohyggligt sällsynta, modern ammunition säljs inte för pengar.
Bulta huvet på folk med en kofot och om du är rik, skjut dom i huvet med en svartkrutspistol.

Låter som en plan såhär på fredagskvällen..

/C
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
598
Location
Göborg
Tycker det låter som en utmärkt plan. Eftersom Mutant är mitt favoritrollspel känner jag mig tvungen att kommentera i tråden, även om det känns som om den är till ända. Reglerna till MUA kräver omskrivning men att Järnringen lyckades verkligen med sitt världsbygge. Den stora behållningen är dessutom att de försökt göra alla klasserna unika, spelbara och intressanta med hjälp av mutationer, robotfunktioner och IMMs talanger. Om du vill grotta ned dig kan du dessutom krydda språket med skrofmål. Lite synd att Järnringens forum var ett sådan högtrafikforum, det gick inte att hänga med om en inte läste fler gånger om dagen, det gör att det finns en enorm skatt där som aldrig kommer nå ut till nya eftersom det är omöjligt att ta sig igenom allt annat. Jag hade gärna hängt där mer men mäktade inte med...
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
598
Location
Göborg
För att återgå till originalämnet: Det gjordes en flertal fanzin (Den Fjättrade Gåsen och Traffaut) till MT/MT2 (detta var före MUA) och de kan flyta omkring men jag vet inte var. Förr fanns det ett flertal hemsidor med mer material, om du letar på internetarkivet kanske du hittar något. Själv gjorde jag i Internets urtid en sida jag kallade för Mutant – Katastrofens barn. Jag grävde fram en urtida version av Katastrofens barn och där fanns, precis som jag mindes det, de länkar jag kände till då. Lycka till med dina slag på fyndtabellen!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,475
Location
Helsingborg
Kan säga att den här tråden fick mig att sätta avtryckarfingret på alla tre kampanjböcker till Undergångens arvtagare. En femhundring är de väl värda - önskade bara att jag inte behövde köpa dem på Drivethru RPG, eftersom senast när jag klagade på deras datasystem, som skickade epost utan att jag kunde stänga av det, så tog de bort mitt konto och därmed alla mina köp.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
NU är jag ännu mer taggad.

Har precis dunkat igenom kompanjonen till M-Space, tror att det är sweet spot för Mutant i BRP klädsel.
Finns cybernetik, robotar, psionics. Mutationer kräver lite funderingar på men borde gå att föra över.


/C

@clarence redd
En liten bloggpost om hur man kan göra det kanske... :D
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Kan säga att den här tråden fick mig att sätta avtryckarfingret på alla tre kampanjböcker till Undergångens arvtagare. En femhundring är de väl värda - önskade bara att jag inte behövde köpa dem på Drivethru RPG, eftersom senast när jag klagade på deras datasystem, som skickade epost utan att jag kunde stänga av det, så tog de bort mitt konto och därmed alla mina köp.
Finns det någon bra beskrivning av den kampanjen?
(och tips om man ska spela den)

Som jag skrev så har jag förstått att den rankas högt men jag vet absolut ingenting om den eller M:UA världen
/C
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Ett annat tips:

 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,528
Location
Göteborg
NU är jag ännu mer taggad.

Har precis dunkat igenom kompanjonen till M-Space, tror att det är sweet spot för Mutant i BRP klädsel.
Finns cybernetik, robotar, psionics. Mutationer kräver lite funderingar på men borde gå att föra över.


/C

@clarence redd
En liten bloggpost om hur man kan göra det kanske... :D
Nu minns jag inte riktigt hur M:UA:s mutationer funkar. Men annars brukar jag tänka att magi och andra subsystem i BRP är lätta att flytta mellan olika spel. Eftersom de kopplar in sig på huvudreglerna på samma sätt - med POW, INT och färdigheter - så blir det nästan plug-n-play. Berätta gärna hur det går om du testar!

Annars kommer superhjältar till Mythras snart, i form av boken Destined. Den är lite försenad, men har ett smidigt system för att bygga olika powers. En möjlighet skulle vara att hacka Destined för att bygga mutationer.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Jag har planerat att spela gamla Mutant någon gång under 2022 jag med, och har faktiskt funderat på hur det ska göras. Det är sant att rollpersonerna kommer vara ganska inkompetenta, och det kan ju ses som positivt eller negativt. Jag tänkte mig nog att ge spelarna en hög extra poäng att sprida ut på färdigheter, men jag har inte bestämt hur många.

Det vore intressant, och mest rätt på nåt vis att spela I Repilmännens klor, men priserna är helt orimliga om man ska köpa det idag, så jag kanske tar nåt av de övriga äventyren jag köpte innan priserna rusade i taket. Mos Mosel är ju klassiskt, så jag kommer nog börja med det.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,561
Jag har planerat att spela gamla Mutant någon gång under 2022 jag med, och har faktiskt funderat på hur det ska göras. Det är sant att rollpersonerna kommer vara ganska inkompetenta, och det kan ju ses som positivt eller negativt. Jag tänkte mig nog att ge spelarna en hög extra poäng att sprida ut på färdigheter, men jag har inte bestämt hur många.

Det vore intressant, och mest rätt på nåt vis att spela I Repilmännens klor, men priserna är helt orimliga om man ska köpa det idag, så jag kanske tar nåt av de övriga äventyren jag köpte innan priserna rusade i taket. Mos Mosel är ju klassiskt, så jag kommer nog börja med det.
Jag tycker inte du ska ge för mycket bonuspoäng från start. Eventuell kan man öka KP med en handfull. Jag har istället låtit spelarna slå för att öka sina färdigheter halvvägs in, alla färdigheter man lyckats med får man försöka öka, slår man över sin CL så ökar den med 1T6 om jag inte minns fel.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Jag har planerat att spela gamla Mutant någon gång under 2022 jag med, och har faktiskt funderat på hur det ska göras. Det är sant att rollpersonerna kommer vara ganska inkompetenta, och det kan ju ses som positivt eller negativt. Jag tänkte mig nog att ge spelarna en hög extra poäng att sprida ut på färdigheter, men jag har inte bestämt hur många.

Det vore intressant, och mest rätt på nåt vis att spela I Repilmännens klor, men priserna är helt orimliga om man ska köpa det idag, så jag kanske tar nåt av de övriga äventyren jag köpte innan priserna rusade i taket. Mos Mosel är ju klassiskt, så jag kommer nog börja med det.
Finns som inscannat lite varstans..:)
Kan nog leta reda på och skicka

/C
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Jag älskade MUA när det kom. Många coola regelidéer och framför allt mycket mer pilliga regler vilket jag älskade när jag var yngre. Jag gillade känslan av att verkligen sitta och mecka med rollpersonen.

Nu har jag inget tålamod längre för sånt, och jag direkt ogillar möjligheten att skapa rollpersoner med väldigt extrema färdighetesvärden. jag har inget behov av perfekt balanserade regler. Men jag tycker att det dödar stämningen lite om tre pers dyker upp till racet med varsin radiostyrd bil, och den fjärde dyker upp med en faktisk formulettbil.

Om nån kom till mig idag och lät mig välja mellan att haka på en Mutant1-kampanj eller en MUA-kampanj skulle jag absolut hoppa på M1-kampanjen.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,011
urMutant är väldig old school i synen på balans mellan rollfigurer. Tycker man ska se det som en feature. Om gubben blev kass, ta det som en utmaning. Dör hen, slår man fram en ny.
Det är typ tvärtemot allt jag tycker om med rollspel. Jag vill investera tid och tankekraft i alla mina rollpersoner. Dör de snabbt, dör mitt intresse lika snabbt
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Och jag ser egentligen ingen anledning alls till varför man skulle behöva köra Mutant på det sättet (Eller ens OSR på det sättet, även om jag förstår att det lite går emot kärnan i vad OSR är).

Det är fullkomligt rimligt att slå fram ett par tre rollpersoner. Till och med ännu fler, tills man får en som faktiskt är okej. grejen med Mutant 1 tillskillnad från MUA är att skillnaden mellan en jättebra och en jättedålig rollperson (i alla fall så vitt jag minns) inte är gigantisk. De är inte balanserade, men de är på ungefär samma nivå.

Och hur ofta folk dör har jag alltid funnit är mer en fråga om spelgruppens mentalitet kring sånt.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,011
Jag kommer i håg typ alla mina rollpersoner som dött. Jag tror att det är 4 st under mina 37 år som rollspelare. Och ingen de senaste tjugo åren.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Hej!

Med pestens död så är det dax för lasagnemiddag o bärs med vänner.
Jag funderar på att gå tillbaka till rötterna och spela några Mutant 1 äventyr.

Vilket skulle ni säga är det bästa att starta med?

C
För att nu försöka tillföra något nytt som väl inte har sagts förut i tråden: Genlab Alfa kan funka som ett bra one-shot. Jag minns det som åtminstone hyfsat bra. Och då menar jag alltså det gamla äventyret i Sinkadus och inte det betydligt nyare supplementet till Mutant År Noll.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Jag tycker inte du ska ge för mycket bonuspoäng från start. Eventuell kan man öka KP med en handfull. Jag har istället låtit spelarna slå för att öka sina färdigheter halvvägs in, alla färdigheter man lyckats med får man försöka öka, slår man över sin CL så ökar den med 1T6 om jag inte minns fel.
Det är ju en intressant variant. Jag ska nog sätta mig och räkna lite innan jag gör nåt, men jag tar med mig den där tanken. Tack.
 
Top