Bästa metoden att skapa SLP-porträtt?

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
594
Location
Göborg
Jag skriver på en större äventyr/kampanj till CoC tänkt att utspelas i slutet av 1920-talet eller början på 1930-talet och ha en tydlig noir-stämning. Det som skiljer den här ifrån alla liknande projekt är att jag tänkte publicera den på min hemsida (dvs. inte ta betalt men det är en detalj i sammanhanget). Jag vill självklart ha porträtt på alla SLP och till mina egna kampanjer använder jag mig av diverse sökmotorer (Pinterest har visat sig vara en guldgruva av passande bilder för en C&S-kampanj jag skriver på) men det fungerar inte här eftersom jag planerar att distribuera materialet och tänker inte ägna en minut åt upphovsrättsligt detektivarbete.

Vilka metoder finns det att skapa SLP-porträtt för någon som funderar på att ha som livsmål att en dag lyckas få till en bezierkurva rätt? Vilken är bäst – på vissa värden av bäst?
  1. Generativ AI är såklart ett givet svar, men vilken av dem är lämplig?
  2. Andra genererande system? Jag tror t.ex. inte vi kan betrakta https://this-person-does-not-exist.com/ (jag är osäker på relationen mellan den och https://www.thispersondoesnotexist.com/) då jag inte kan ge den instruktioner.
  3. Program likt Poser (som dock blir fånigt dyrt för ett sådant här projekt)
Vilka andra alternativ ser ni?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Men kan hitta en massa fina svartvita foton utan upphovsrätt på exempelvis Flickr. Klicka i "no known copyright restrictions" som sökfilter.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
En dum men kul metod: Gå till second hand med några vänner och köp gamla grejer, de modellerar sedan för bilder i de kläderna och sedan photoshop filtrerar du skiten ur de bilderna!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
En dum men kul metod: Gå till second hand med några vänner och köp gamla grejer, de modellerar sedan för bilder i de kläderna och sedan photoshop filtrerar du skiten ur de bilderna!
"Neotech2"-metoden? :D
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
  1. Generativ AI är såklart ett givet svar, men vilken av dem är lämplig?
Ingen, egentligen. Dels är det etiskt minst sagt tveksamt, men framför allt är ai stilistiskt igenkännbart och bryter (åtminstone för mig) inlevelsen. Dessutom är det så onödigt med tanke på att det finns så mycket public domain-material som är helt spot on för en CoC-kampanj på 20-talet. Allt blott en google-sökning bort. Svarte Faraonens tips ovan är lysande.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,466
Location
Helsingborg
En dum men kul metod: Gå till second hand med några vänner och köp gamla grejer, de modellerar sedan för bilder i de kläderna och sedan photoshop filtrerar du skiten ur de bilderna!
Finns en hel del appar som har stil-filter man lätt kan lägga ovanpå kameran eller manipulera bilderna i efterhand.

Google Research har exempelvis släppt Storyboard, där man spelar in en video och så gör den en seriestripp av den. Jag brukar använda det för att lägga till bilder på personer i min kontakt-lista.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Jag skriver på en större äventyr/kampanj till CoC tänkt att utspelas i slutet av 1920-talet eller början på 1930-talet och ha en tydlig noir-stämning. Det som skiljer den här ifrån alla liknande projekt är att jag tänkte publicera den på min hemsida (dvs. inte ta betalt men det är en detalj i sammanhanget). Jag vill självklart ha porträtt på alla SLP och till mina egna kampanjer använder jag mig av diverse sökmotorer (Pinterest har visat sig vara en guldgruva av passande bilder för en C&S-kampanj jag skriver på) men det fungerar inte här eftersom jag planerar att distribuera materialet och tänker inte ägna en minut åt upphovsrättsligt detektivarbete.

Vilka metoder finns det att skapa SLP-porträtt för någon som funderar på att ha som livsmål att en dag lyckas få till en bezierkurva rätt? Vilken är bäst – på vissa värden av bäst?
  1. Generativ AI är såklart ett givet svar, men vilken av dem är lämplig?
  2. Andra genererande system? Jag tror t.ex. inte vi kan betrakta https://this-person-does-not-exist.com/ (jag är osäker på relationen mellan den och https://www.thispersondoesnotexist.com/) då jag inte kan ge den instruktioner.
  3. Program likt Poser (som dock blir fånigt dyrt för ett sådant här projekt)
Vilka andra alternativ ser ni?
Nu vet jag inte i vilken del av landet du bor, men en möjlighet är att kontakta ett större bibliotek (exempelvis KB i Stockholm eller UB i Lund) och fråga om de har ej upphovsrättsskyddade foton från ungefär den period du intresserar dig för. Det finns en hel del. Vet att även Nordiska Museet i Stockholm har en stor samling av äldre foton och fotoalbum.

Du efterlyser ju också foton med tydlig noirstämning. Möjligen är det mer komplicerat - klassisk film noir förknippas som du nog vet vanligtvis med 1940- och 50-talens filmindustri. Men vill du få till melankoliska svartvita bilder med dimma, rök och skarpa kontraster kan du antingen ha tur att hitta sådana upphovsrättsfria bilder eller ändra digitalt i gamla foton av miljöer du tycker passar. Vilka tjänster och mjukvaror du vill använda är förstås upp till dig. På Etsy kan du köpa en hel del bra penslar och stämplar att köpa till Procreate, som jag tycker är ett bra bildprogram.

Personligen tycker jag att typsnitt och andra grafiska element (linjer, rutor, ramar etc.) bidrar lika mycket till stämningen som bilder. I CoC-produkter används ofta art deco. Det kan ju funka, men vore det inte roligare att istället pröva något annat som är lika tidstypiskt? All design och formgivning från perioden kring 1930 var ju inte gjord i art deco-stil. Kolla på förpackningar, böcker, kataloger och andra trycksaker från den här perioden. Allt ser inte ut som (de uppenbart nygjorda) art deco-ramarna i CoC!

Jag antar att det viktiga är att det hela ska kännas som en noirig version av ca 1930. Det tål att funderas på vad det faktiskt innebär. Exempelvis tror jag att trenchcoat och Fedora-hatt var hyfsat inne redan då, men att modellerna inte riktigt ut som de gjorde i 50-talets noirfilmer. Vad som funkar bäst beror på vilken känsla du är ute efter. Det historiskt korrekta är kanske inte alltid bäst?

Edit: Fedorans historia: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fedora
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,466
Location
Helsingborg
Är du verkligen säker på att det inte finns undantag? Jag vet att exempelvis fotografen Lennart Nilssons bilder ofta kostar oerhört mycket att använda sig av. Förmodar att detta även gäller hans äldre bilder.
Jo, det är sant. En bild med verkshöjd får skydd upp till 70 år efter personens död, oavsett hur den framställdes (ex. penna eller kamera). Exempelvis om det är ett särskilt motiv som har ställts upp med ljussättning, saker som är i bildrutan (löv som faller ned) med mera. Att bara ta en bild (ex. mugshot) får fotoskyddet i 50 år från det då fotot togs.
 
Last edited:

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
594
Location
Göborg
Gillar förslagen på lämpliga webbsidor att hitta upphovsfria bilder! 🤩 Jag kommer att utforska dem!

Några blandade kommentarer till förslagen ovan ur mitt projekts perspektiv:

Oavsett metod planerar jag ha en sida med alla bilder med information om var jag hittat dem och vad jag vet om licenser etc. (ingen upphovsrätt, CC, …).

AIs vara eller inte vara: Jag tänkte lämna den diskussionen till andra trådar men om jag väljer att använda den planerar jag redovisa det på sidan ovan och till och med ange vilken instruktion jag har använt mig av för att skapa respektive bild. Jag känner till debatten men det är en möjlig metod och därför tog jag med den (det är inte omöjligt att det blir den metoden som jag till slut använder men det är beroende på hur bra bilderna blir).

Mugshots: Jag är inte helt bekväm med att använda bilder på namngivna/identifierbara personer även om de är döda sedan 100 år.

Arrangera foton med "tidstypiska kläder": Kräver en hel del kunskap om fotomanipulation för att bli trovärdigt om det inte blir till att sy kläder. Idén att köpa "gamla" kläder fungerar inte för det är mycket ovanligt att butikerna får in kläder äldre än 10 år. Kommer dessutom kräva mycket efterforskning för att kunna avgöra om exempelvis en kavaj har rätta profilen eller ej (har det dilemmat med medeltidsdräkter till min C&S-kampanj, otroligt svårt att avgöra om en dräkt fungerar för 1100-talets England eller om den är inspirerad av 1300-talets Tyskland). Det är iofs ett problem oavsett metod men blir värre i det här fallet.
 
Top