Nekromanti Bästa magisystemet ni kan motivera

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Jag är med Krank om Geminis förträfflighet. Fast jag tycker att det var en feature att man betraktades som skurk så fort man trollade lite.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
krank;n147951 said:
Det roligaste jag stött på är nog det i Gemini, men jag har förstått att liknande finns i både Ars Magica och Eon. Fast de kan jag inte uttala mig om.

Systemet bygger alltså på att man får vara lite finurlig; man kan bygga sin egen magi genom att kombinera olika aspekter t.ex. hur långt bort man vill kunna påverka saker, och så. Olika element etc. Det var några år sedan så jag minns inga detaljer - utom att jag var helt ofantligt nöjd över en besvärjelse jag tåtade ihop som inte skadade någon, men däremot förvandlade all metall inom ett område till damm i ett par sekunder. Rätt praktiskt mot fiender med svärd och rustning...

I systemet saknas också "mana" eller liknande; däremot innebar misslyckade slag för att använda magin i otrevliga effekter, typ tillfällig blindhet, skador etc.

Det hade sina nackdelar också, såklart. Till exempel var improviserad eller självpåhittad magi dyrare än att bara använda deras trökiga jävla eldbollsvarianter som de tillhandahöll färdigkonstruerade. Och så var magi extremt dåligt ansett i spelvärlden, så att använda sig av magi var i princip en dödsdom om nån såg en. Så de byggde alltså ett väldigt roligt magisystem och sedan tyckte de att folk inte skulle ha för roligt och såg till att magi ändå inte gick att använda...

Men ja, jag gillar den sortens magi. Pusselbitar, man får vara smart liksom.


What he said.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Fördelen med begränsade, specifika system med högst exakt beskrivna besvärjelser är väl att det är enklare, snabbare och tydligare för SL och spelare. Ganska små förändringar av en besvärjelse kan ge rätt kraftiga effekter. Se t.ex. DoD-besvärjelsen Explosion. Enligt reglerna måste man lägga den på en punkt man kan se. Det är rätt viktigt. Hade man slopat det hade man kunnat göra som mina uppfinningsrika spelare, som ville lägga det inne i huvudet på en drake. En explosion i hjärnan torde vara hårda bud för varelser med hjärna, utom möjligen zombier...

I ett helt fritt system hade en uppfinningsrik spelare säkert kunnat ta sig för att göra en besvärjelse som specifikt saboterar halspulsådern eller någon annan svag punkt, och så hade han haft en one-cast-one-kill som funkar mot typ alla vanliga humanoider. Självfallet kan det här bemötas av en rutinerad SL, men för nybörjar-SL kan det ev bli lite tufft att balansera systemet. Ett bra stödsystem med tydliga regler för många fall kan nog hjälpa, men mer knog blir det nog garanterat.

Samtidigt ser jag helt klart problemet med säg DoD-besvärjelser som Öppna eller Försegla, det blir lite "slå ett slag för fickparkera", som nån sade ovan.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Ett av tilläggssystemen i Burning Wheel fungerar som Gemini, med vissa modifikationer för att inte göra magikern allsmäktig. Man behöver klara utmattningsslag efteråt och ja, man kan svimma efter en enda bevärjelse om man har otur. Och även vid ett misslyckande kan det hända saker: 1t6 ger 1) frammana gud, 2) "komponenterna" ändras 3-6) inget.

Så ifall komponenterna ändras så kan besvärjelsen kontrollera eld bli komponenterna för att frammana ett slukhål någonstans i närheten av magikern. Ibland kan man alltså få hjälp av ett misslyckande, om man har en massa tur.


(Bilderna från ett hjälpsamt flash-program som hanterar vad som ändras.)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag skiljer mig nog lite från mängden här, genom att jag gillar specificerade besvärjelser - ju mer barocka desto bättre. Exalted är bra på det här planet (förutom att Sorcery är väldigt dyrt för vad det gör). Du har inte en generell anfalls-magi - nej, du har t ex Death of Obsidian Butterflies, som frammanar en massa rakbladsvassa obsidianskärvor som virvlar omkring i ett område stort som en fotbollsplan och skär sönder folk och saker. Och sedan ligger de kvar och är jävligt mycket i vägen. Du har inte "Open lock", utan du har The Violent Opening of Closed Portals, som spränger upp varenda dörr och fönster i en hel byggnad. Du har inte Comprehend Languages, utan The Eye and the Mouth, som frammanar någon okänd varelses öga och mun, där ögat kan läsa en text åt dig och munnen översätta - fast bara en gång per text, så om du hör fel eller missar något i texten kan du inte gå tillbaka.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
nyvinter;n148095 said:
Ett av tilläggssystemen i Burning Wheel fungerar som Gemini, med vissa modifikationer för att inte göra magikern allsmäktig. Man behöver klara utmattningsslag efteråt och ja, man kan svimma efter en enda bevärjelse om man har otur. Och även vid ett misslyckande kan det hända saker: 1t6 ger 1) frammana gud, 2) "komponenterna" ändras 3-6) inget.

Så ifall komponenterna ändras så kan besvärjelsen kontrollera eld bli komponenterna för att frammana ett slukhål någonstans i närheten av magikern. Ibland kan man alltså få hjälp av ett misslyckande, om man har en massa tur.


(Bilderna från ett hjälpsamt flash-program som hanterar vad som ändras.)
Det där ser så coolt ut att jag vill anmäla ditt inlägg för du nästan fick mig att slösa mina hårt besparade Januari-slantar...
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag hör nog också till de som föredrar fördefinierade spells, även om förstår charmen i de modulära magisystemen. Jag väljer hellre en färdigbeskriven, mustig ritual. :emb:
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
En helt annan infallsvinkel är att göra magi endast tillgängligt för vissa sällsynta spelledarpersoner. Spelledaren hittar på någon passande balans för deras krafter, som passar storyn, och inom de ramarna kan magikern göra vad som helst. Ingen behöver hålla koll på magipoäng eller färdighetsslag eller liknande.
Det är väl den varianten som passar bäst om man vill göra magiker mystiska och skrämmande.

Om magikerns eller mystikerns krafter rör sig i området "förnimma saker som andra inte förnimmer" så finns det en massa härligt utrymme att göra rollfigurerna frustrerade om två mystiker börjar motsäga varandra.
 

Kri

Veteran
Joined
23 Feb 2015
Messages
70
Måste också rekommendera Ars Magica av två skäl.
1: grundidén är väldigt enkel. Kombinera minst ett verb med minst ett substantiv, Skapa Eld, Förstöra Trä, Kontrollera Djur osv.
2: öppet system för hur man skapar magiska effekter vilket gör att spelarna själv har stor valfrihet i vilka sorters besvärjelser man vill ha. Tex kan man välja en eldboll med lägre skada men som når längre eller kan träffa flera motståndare på en gång.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Jag gillar Mage: The Awakening där du tar sfärerna och bygger vilken effekt du vill vilket är kreativt, coolt och släpper loss kreativiteten hos folk (jag skriver Awakening för det är en ren förbättring av Ascension). Men det är inte min favorit. Min favorit är old school Vancianmagic D&D Wizards där man laddar in formlerna i huvudet som kulor i en revolver som sedan avfyras. Det är stämningsfullt, coolt och enkelt att ha att göra med.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Jag gillar mitt egna magisystem till Matiné där jag inte kände att något improviserat magisystem där ute funkade på ett enkelt sätt. Spelet har magiskolor som tema och färdigheter och så kan spelaren göra vad de vill med temat, mycket eftersom hela spelet går ut på att spelarna ska vara kreativa med sina färdigheter. Spelarna kan utföra en av tre nivåer - skada, manipulera eller skapa - och härröra hur det ser ut med temat för magiskolan. Sedan kan de även öka räckvidden och varaktigheten, allt detta för en högre potentiellt Utmattning, men där bättre magiutövare i snitt får lägre Utmattning - i många fall ingen alls.

Förslag på vad de tre nivåerna finns i rollpersonshäftet: http://urverkspel.com/matine-filarkiv

Åh, och ju högre värde personen har, desto mer tilltalas och lever magikern i sitt element. Detta gör att personen vill ha parafernalia som ger ökade värden i magiskolan så att de fortfarande ha relativt säkra värden. Att "fumla" ökar dock värdet med ett.
 
Top