Nekromanti Bästa läsplattan för rollspel?

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Nu tror jag att jag ska göra slag i saken och skaffa mig en läsplatta/padda för att kunna läsa rollspel på. Vad har ni för tips? För de som orkar kan man lämna två tips: mest prisvärd respektive bäst ("money is not an option"). Det är såklart najs om läsplattan kan göra annat också men låt oss fokusera helt på att läsa rollspel i denna tråd. Jag är tacksam för alla åsikter!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
En med en (tillräckligt) bra hyfsat stor skärm. Det är det viktigaste.

Budgetval 1:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/188685-asus_memo_pad_10-a9_16ghz-1gb-16gb

Budgetval 2 (bättre skärm):

http://www.webhallen.com/se-sv/dato..._memo_pad_10_full_hd-z2560_16ghz-2gb-32gb-bla

Budgetval 3 (smidig storlek, har en själv):

http://www.dustin.se/product/5010757901/lg-g-pad-16gb-8-3-wifi-black/

Premiumval 1:

http://www.webhallen.com/se-sv/dato...ony_xperia_tablet_z2_s4_101-23ghz-3gb-16gb-4g

Premiumval 2 (en sån har jag, fast med 64GB):

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/186045-apple_ipad_air_32gb_wifi-cellular-silver


Windows-plattor? Surface? Har testat, inte min grej. Köp en sån om du behöver den för jobbet av nån anledning. Men inte annars.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Om du ska läsa på plattan är det viktigaste förhållandet "storlek på skärmen"/"vikten på plattan".
Den ska vara tillräckligt stor för att det ska vara bekvämt att läsa, men den ska också vara tillräckligt lätt för att det ska vara bekvämt att läsa.

Tips: besök de stora elektronikkedjorna och testa vilken storlek/vikt du tycker bäst om och välj sedan platta efter det.
Ska du verkligen bara läsa på plattan; lägg pengarna på bra skärmkvalitet - saker som processor och minne är då ganska ointressanta för dig.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
anth;n31194 said:
lägg pengarna på bra skärmkvalitet - saker som processor och minne är då ganska ointressanta för dig.
Med den lilla parentesen att pdf-filer kan vara rätt tungrodda, så en snabb läsplatta är inte helt fel...
 
Joined
10 Feb 2014
Messages
49
Location
Norge
Selv den første Samsung brettet med appen ezpdf leser pdf lett. I det hele har jeg så og si aldri hørt om pdf feil over android med pdf leserne til apple sliter med layered pdfer i større grad. Men ikke skaff deg mindre enn 8" skjerm helst 10. Ellers greier de fleste nettbrett pdf uproblematisk.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
På mjukvarusidan har Adobe Reader faktiskt impat på mig på sistone. Är dessutom knutet till Acrobat Cloud och jag tror rentav att den synkar hur långt man läst.

Vad gäller hårdvara... Innan jag bytte till Asus padfone så gillade jag Galaxy Tab-serien mycket. Jag gillar 10" och hyfsad pixeltäthet; min PadFone är helt okej där 'ven om jag just nu är alldeles för lat för att räkna ut dess ppi. Men HD-upplösning känns iaf som en bra grej (1920x1080).
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,258
Location
Örebro
krank;n31268 said:
På mjukvarusidan har Adobe Reader faktiskt impat på mig på sistone. Är dessutom knutet till Acrobat Cloud och jag tror rentav att den synkar hur långt man läst.
Vad är det som imponerat på dig? Bara Acrobat Cloud eller något mer?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jarl;n31210 said:
Med den lilla parentesen att pdf-filer kan vara rätt tungrodda, så en snabb läsplatta är inte helt fel...
Precis det här har jag funderat på. Någon som vet vad minsta processor-/minneskrav är för att fixa några feta regelböcker med mycket bilder?
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Björn Wärmedal;n31280 said:
Precis det här har jag funderat på. Någon som vet vad minsta processor-/minneskrav är för att fixa några feta regelböcker med mycket bilder?
Tror inte det går att säga något enkelt där. Givetvis är väl mer minne bättre, men vilken app man använder, vilket OS, vilken hårdvara etc spelar också stor roll. Bästa (men inte alltid enklaste) är nog att testa.
Jarl said:
Om du har en tung pdf kan jag prova på min iPad Air för nån slags referens
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Robert Jonsson;n31278 said:
Vad är det som imponerat på dig? Bara Acrobat Cloud eller något mer?
Tja, den gör allt jag vill (läser PDF:er ganska snabbt, låter mig använda innehållsförteckningar, i undantagsfall skapa bokmärken och söka. Och den har i princip inget mer = inget bloat. Så typ... snabb, kompetent, slim. Och cloud.
krank said:
Känns förresten bra att precis då jag rekommenderar programmet så börjar cloud.acrobat.com krångla för mig. Jag verkar inte få ladda upp större filer plötsligt... Försöker få in Eclipse Phase-grundboken på 39 mb. har tidigare laddat upp 200mb+... Och nu får jag visserligen ladda upp småfiler a' 500kb, men vafan...
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Tack för alla tips! Efter att ha gått igenom alla och även testat lite tror jag att det får bli en i 8-tumsklassen. Är lite sugen på att testa "pocketbokstorleken". Återstår att se om jag anser mig ha råd med en iPad Mini...

Arfert, du tipsade om LG G Pad som är 8,3" - har du testat iPad Mini som är 7,9"? Är de jämförbara i "kvalitet"?
Jarl said:
iPad är i princip alltid på topp vad gäller kvalité. LG-plattan kommer antagligen vara mer flexibel när det gäller att customiza, men iPad:en helt överlägsen vad gäller app-utbud. Man får fundera på vad man prioriterar.
Arfert said:
LG-plattan är en av de bättre androidplattorna jag sett. Snabb, bra skärm, inte plastig. Men iPad Mini är bättre, i allt. Om det inte är superviktigt att hålla på "under skalet". Måste du mecka, customizera sin platta för att må bra, så är LGn bättre. (Den är också bättre för olaglig filnedladdning, om man håller på med sånt.)

Och så är en iPad Mini dyrare. Men man får vad man betalar för. Och framför allt: när det gäller appar som är gjorda för plattor (och inte mobil-appar som blåsts upp) vinner iOS på knockout.
 
Top