Nekromanti Bästa krigaren?

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Re: Ångest är överskattat

jaja... ok... han kan väl ha känslor... men om han nu inte känner nåt för så många personers död så borde han vara rejält avtrubbad... men jag är villig att ändra mig.. visst... han kan mycket väl känna nåt...

Robban-åt inget kemiskt avfall idag...
 

Kristian

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
35
Location
Ronneby, Blekinge
Öhhh.

Det beror antagligen ganska mycket på i vilken situation man vill ha krigaren. En lönnmördare är ju ganska värdelös på ett slagfält och en riddare på lönnmordarens område.

Nä, tackar vet jag en riktig alvisk bågskytt

/Kristian©
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Och vem säger att det enda alver kan är att skjuta båge?? NEJ! Krossa Illusionen säger jag... En alv fungerar alldeles utmärkt som riddare...

Men visst, hellre en långbågsskytt på ett slagfält än en lönnmördare...

Robban...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Äran ??

Hmm, visst det blir ju gjort. Men det kvarstår att det är klart grymmare att stympa eller liknande.
En annan grym grej att plåga en riddare är om man är magiker och lägger typ E1 blixt på riddaren. Tänk vad vad stl det finns på en sån......
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag får väll ta och hålla med dig !
Jag möter hellre ett glatt gäng med lönnmördare än ett glatt gäng med bågskyttar..... Det är väll större chans att överleva lönnmördarna än bågsyttarna...
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Även Karl XII var i stridslinjen...<p><hr></blockquote><p>Om jag inte minns fel (har för mig att det berättades i Hermans Historia) så var Karl XII en av de absolut sista härförarna som själv var ute och slogs. Sen gick det ju som det gick för honom också...

Ridijeck
som om han vore härförare skulle sitta i ett j-a tält
 

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Enligt mitt sätt att se på saken finns det två svar:

1. Den som fortfarande lever efter en batalj är bättre än sin motståndare, ergo, är bäst.

2. Den som skryter med att den är bäst blir oftast överbevisad till slut, alltså finns det någon som är bättre, i min mening är denne "bäst".

För min del räcker det med att mina karaktärer överlever och inte käftar för mycket.

Red Dust.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Det...

Självklar beror det på avståndet. När man väl har nått fram till bågsyttarna så kan jag tänka mig att icke-bågskyttarna är hyfsat grumse och då vill jag definitivt inte vara bågskytt......
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: ära och psyke

Hmm, det låter som en bra ide att at lite ideér från N2. Jag kan ju bara hålla med i den här diskutionen, ingen vettig människa går ifrån ett större slagfält utan någn slags reaktion. Hur den tar utryck är en annan sak. Det kan man ju Sl-gruppen bestämmma tillsammans, så blir det inget käbbel om det.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Små byar??? De plundrade ju Paris... Inte en gång eller. De var smarta också...de krävde lösen för att låta Paris vara...sedan kom de tillbaka några år senare och krävde en mycket högre lösen...

Hmm, det kanske är det nya sätte att plundra byar på... Kräva en rejäl lösen för att man inte ska plundra och förstöra. Det är ju mindre arbete..../images/icons/smile.gif Det tror jag ska börja med när jag spelar DoD.
 

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Re: Äran ??

Det är bara det att jag inte tycker att "hjältar" alltid skall framställas med några slags "Bergmanska" kval och ångest maskiner. Håller med om att hjälten skall vara männsklig. Men det betyder inte att man kan spela honom rättfram och bufflig. Även fast man vet att det kan leda till batalj. Jag har tröttnat på rollperoner som då viker undan och går hem för att planera hur man skall bränna inne antagonisten, säkert smartare men jäkligt ryggradslöst gjort. Först mucka sedan lägga svansen mellan benen, för att planera ett överfall. Sådan låter ju väldig hjälte mässigt. Och så spelar de flesta jag har träffat på sina rollpesoner, som några slags gatubusar som sparkar på sådan som ligger.

Det har börjat blivit lite väl mycket kval och psykisk hälsa i rollspel. Jag vet inte om jag tycker det är så kul att alltid spela en kvalfylld rollperson med psykiska problem jämt. Bort med sanyit regeler och andra må bra regler, låt rollpersonen(eller spelaren) själv känna vad som känns rätt eller fel.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Äran ??

"Jag har tröttnat på rollperoner som då viker undan och går hem för att planera hur man skall bränna inne antagonisten, säkert smartare men jäkligt ryggradslöst gjort."

Vill du hitta ett par rättframa hjältar med ryggrad, som trots detta har kval med vad de sysslar med? Knata i så fall iväg till närmaste (någorlunda välsorterade) videobutik och hyr Gettysburg och Henry V.

I Gettysburg bara dräller det av folk som hatar kriget med ändå har det som sitt kall, och som faktiskt plågas av att deras pojkar dör och har enorma problem att se fienden som fiender (i synnerhet som flera av dem faktiskt var goda vänner innan kriget bröt ut). Vi har brigadgeneral Buford som inser att armén kommer att bli slaktad om han inte kan hålla Gettysburgs utkanter med sin ynka brigad, vi har general Armistead som har sin bäste kompis tvärs över slagfältet och får order att storma honom (och han gör det, för övrigt), med flera underbara roller.

I Henry V plågas kungen av det faktum att hans ynka armé genom all logik kommer att få spö nästa morgon och ber till Gud om att Han ska ta bort räkneförmågan från kungens soldater så att de icke må nedslås av fiendens större antal... men likförbannat ryggar han inte. Nästa morgon står han där på slagfältet vid Agincourt - och vinner.

Jag säger inte att rollpersonen ska ha psykiska problem, vara feg och dra sig undan varje fara för att det är taktiskt dumt. Däremot säger jag att en rollperson är fan ingen hjälte om han inte har något samvete! Det samvetet bör inte vara helt jättebra om man skickar femtontusen man i döden och sedan ruskar av sig det med orden "lite svinn får man räkna med". Inte heller bör samvetet vara sådär jättebra om han bara far rätt in i fiendehopen och slaktar så att det sprutar blod och kroppsdelar. Men likfullt, av någon outgrundlig anledning verkar hjälteidealet av idag vara någon slags macho-Actionman som står högst upp på ett berg med döda fiender och möljar med en BFG utan att ens fundera över det. "Hohum, another day at the job" liksom.

Och den sortens "hjältar" är jag totalt trött på!

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Sanity?

*skriker rätt ut* MAMMA *och springer så fort som benen bär*

Allvarligt, det är ett problem med systemet. Man (jag som sl) vill kanske inte att gubben skall bli totalt vansinnig direkt och sedan hänger det också på avtrubbning och annat sköj... (respektive hur mycket gubben brydde sig om ond bråd död från början... var han redan psykopat så...)

Lady Silver Wolf
 

Yllle

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
210
Location
Någonstans i västerbotten
Re: Äran ??

Tro mig, jag håller med dig. Men att ha hjärtat på rätta stället innebär inte bara att slänga sig ut i striden med glatt humör vilt bankande på allt med ett lyckligt leende. Att ha hjärtat på rätta stället innebär, i alla fall för mig, medlidande och medkänslor, inte bara för de på den egna sidan utan även för fienden. En rakryggad hjälte med hjärtat på rätt ställe sörjer för det faktum att han tvingas döda fienden. Han sörjer för allt lidande han orsakar och gör sitt bästa för att minimera det.

Jag förespråkar inte fega "hjältar". Jag förespråkar mänskliga hjältar. Den "hjälte" som kan titta ut över ett slagfält utan att beröras av det är totalt omänsklig och förtjänar ingen som helst respekt, enligt min ringa åsikt. Det är skrupellöst om något!


Amen.
Jag håller fullständigt med dig.
 

Hunden

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
110
Location
Borlänge
Re: Äran ??

Det där med att rollpersonen skall ha ett samvete tycker jag låter bra. Men rollpersonen får det bara om spelaren själv funderar över hur han/hon spelar sin rollperson.

Har sett båda filmerna, och tycker själv att det är bra filmer.
 

Bombadill

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
57
Location
Hörby
Vem har sagt att en lönnmördare inte kan vara en hejdundrande jäkel på att skjuta båge?

/Bombadill blir så trött på "dolken i ryggen" lönmördaren
 

Bombadill

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
57
Location
Hörby
Vem har sagt att en lönnmördare inte kan vara en hejdundrande jäkel på att skjuta båge?

/Bombadill blir så trött på "dolken i ryggen" lönmördaren
 

Jåkkå

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
16
Location
Norrköping
Hrm.. ICE's uppfattning om Fighter vs Warrior Monk och High Warrior Monks är MYCKET snedvriden. I de RM kampanjer jag spelat (5) har Warrior Monks ALLTID visat sig vara överlägsna "vanliga" fighters efter bara något level. Adrenal Defense, fler attacker, Adrenal Moves osv osv osv osv gör dem onödigt bra. ICE motiverar det med att det inte finns några bonus-föremål för dem. Enda sättet att väga upp munkisarnas fördelar är något av Shadow Worlds bryktade svärd med bonusar i +90 poängs klassen och uppåt... :o) Nej.. fram för klassiska fighters!!

/ Jåkkå - trött på all kampsportsfetischism i fantasyrollspel
 
Top