Jag ser ett problem med trådens frågeställning - rollspel är ett så brett område att ALLA har olika åsikter.
Det är ungefär som att säga: "vilket dator/videospel skulle du rekommendera till någon som aldrig spelat videospel?"
Meh, det finns ju en miljon dator/videospel (nej det är ingen överdrift, det finns garanterat en miljon olika dator/videospel idag) och att bara rekommendera ett av dem till en nybörjare är idioti.
Ja det finns bra dator/videospel - men det är en jämrans skillnad på datorrollspel, strategispel, plattformspel, simuleringsspel, o.s.v.
Samma sak med rollspel.
Att tro att personer som spelar PF, Vampire, CoC, FATE och EON skulle rekommendera samma sak är ren idioti.
Jag tänker inte skälla på God34 för att han skapat en dålig frågeställning - däremot undrar hur ni andra tänker om ni tror att det finns en absolut sanning och att en nybörjare ska spela samma sorts rollperson i alla rollspel?
Och nej, jag skäller fortfarande inte på någon, jag ställer bara en stilla fråga.
(eftersom tråden just nu inte verkar handla om vilken roll en nybörjare ska spela, utan vilket rollspel som ska spelas)