Nekromanti Bästa intro klanen i Vampire

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Hej,

Så jag håller på att skriva en kampanj för nybörjare till Vampire the Masquerade. Kampanjen är menad att introducera varje koncept som man behöver veta för att spela Vampire, ett i taget. "Så här är det att jaga", "Det här är diableri", "Så här fungerar gälder" och så vidare genom äventyr. Kampanjen börjar med att spelarkaraktärerna är nattskiftet på ett HVB-hem som skall stängas när de omfamnas. De är sedan utan någon ledning från äldre vampyrer under en stor del av kampanjen medan de lär sig om sina nya krafter, svagheter, utforskar sina egna moralsystem i ansiktet av besten och genom hijincks försöker rädda HVB-boendet. Andra halvan av kampanjen innebär ett möte med anarcherna tätt följt av Camarillan och en introduktion till vampyrernas samhälle och politik. När kampanjen är färdig skalla spelarna vara helt upplärda i allt man behöver veta dö att spela Vampire the Masquerade utan att behöva röra en bok.

Jag har bara ett enda stort problem som hemsökt mig under hela processen. Vilken jävla klan skall de vara?! Först tänkte jag Brujha för de är standard vampyrerna. Men att lättare flippa ut och mörda alla + jobba med barn är en usel kombo. Sedan Ventrue, men vill jag verkligen gå feeding restrictions direkt i en nybörjar kampanj? Nosferatu eller andra fula klaner fungerar inte med kampanjen så de är ute. Toreador kanske? Men Auspex kommer inte vara särskilt användbart. Caitiff? Sure, vore great under första halvan och mobilspelet gjorde det... Men andra halvan kommer bli hård när Cammarillan kommer in.

Har ni några bra ideer? Vilken klan skall jag välja?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Beroende på hur snowflejkiga du kan tänka dig att de får vara så är ju Lasombra antitribu en fett cool möjlighet!
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag skulle säga Caitiff, inte den varianten som är övergiven av sire eller tunnblod, men de som inte har en uppsättning med standard discipliner och inte har en klannackdel, visst man kanske inte lär sig så mycket om just klannackdel, men man lär sig att det är bra att ha en för att vara Caitiff är en större nackdel, och du får lite större frihet i att välja vilka discipliner du delar ut.

Sedan missade jag specifikt det du skrev om Caitiff, men att ha sire eller mentor borde kunna göra Camarillan lite mer medgörliga.

/Luna Lovegood
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
God45;n229119 said:
Jag har bara ett enda stort problem som hemsökt mig under hela processen. Vilken jävla klan skall de vara?! Först tänkte jag Brujha för de är standard vampyrerna. Men att lättare flippa ut och mörda alla + jobba med barn är en usel kombo. Sedan Ventrue, men vill jag verkligen gå feeding restrictions direkt i en nybörjar kampanj? Nosferatu eller andra fula klaner fungerar inte med kampanjen så de är ute. Toreador kanske? Men Auspex kommer inte vara särskilt användbart. Caitiff? Sure, vore great under första halvan och mobilspelet gjorde det... Men andra halvan kommer bli hård när Cammarillan kommer in.

Har ni några bra ideer? Vilken klan skall jag välja?
Om det måste vara Camarillan:
Tremere har ju den boffrigaste disciplinen i och med thaumaturgy + att nackdelen lär spelarna om blodsband.

Annars så är ju Gangrel en uppenbar möjlighet, visst, med mycket frenzy så tappar de snabbt utseende, men det är ju ändå något man har kontroll över.

Lasombra anti-tribu är annars en tanke.

Om det inte behöver vara Camarillan:
Assamite. Fullt rimligt att de blir dumpade av en sådan, de har ett par ninjiga discipliner och deras nackdel hindrar dem från att diablera sig till besten (vilket annars är fullt normalt, de vet ju inte vad som kommer hända när de når humanity 0).
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Lasombra har roligast och kanske vampyrigast disciplinuppsättning, coolast svaghet och att tvingas överleva som antitribu är ju awesome bara det :D
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Toreador tycker jag är jävligt vanilla-WoD, kör på dom?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Måste de alla vara samma klan? Lite av charmen är ju att de alla är väldigt olika, inte bara personlighetsmässigt utan också i fördelar och nackdelar. Jag hade kört några klassiska camarilla klaner (fast kanske ingen Nosse, lite väl brutalt att låta nybörjare spela en nosse...)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Att själv välja klan är också något som många spelare gillar att göra & borde få göra. Ett kotteri kan ju vara tvärklans. Jag älskade malkaverna för jag trodde dom var representation av mental ohälsa, innan jag förstod att dom var parodi på det.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jag spelade Toreador allra första gången jag spelade WoD och valde det för att jag kände att det faktiskt är den klanen som var mest "Anne Rice", lagom flamboyanta och världsvana för att passa in i båda världarna samtidigt som man inte ska låta sig luras av Toreadorens mer städade yttre. Det var lätt att spela en Toreador för att de är (precis som 2097 säger) vanilla. De kan lätt smälta in i sociala (mänskliga) sammanhang där en annan klan kanske står ut mer och de beskrivs också som mer intresserade av både andra vampyrer och människor vilket kan hjälpa till att ta historien framåt då de inte har samma behov av att hålla sig till sin sort hela tiden.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Hur är Auspex INTE användbart för någon som jobbar på ett HVB boende?
Toreador all the way.

Och om man inte gillar Auspex så är det bara att lägga mer poäng i Celerity och Presence, två riktiga powerskills.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Tony.Meijer;n229156 said:
Om det måste vara Camarillan:
Tremere har ju den boffrigaste disciplinen i och med thaumaturgy + att nackdelen lär spelarna om blodsband.

Annars så är ju Gangrel en uppenbar möjlighet, visst, med mycket frenzy så tappar de snabbt utseende, men det är ju ändå något man har kontroll över.

Lasombra anti-tribu är annars en tanke.

Om det inte behöver vara Camarillan:
Assamite. Fullt rimligt att de blir dumpade av en sådan, de har ett par ninjiga discipliner och deras nackdel hindrar dem från att diablera sig till besten (vilket annars är fullt normalt, de vet ju inte vad som kommer hända när de når humanity 0).
Thaumathurgy makes no sense om de inte har en mentor. Och Tremere är så långt från att lära sig grunderna jag tror man kan komma.

Gangrels har inte vettiga discipliner för set up:en och djur utseende grejen funkar inte..

Lasombra anti-tribu är kanske inte en dum ide...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
RasmusL;n229178 said:
Lasombra har roligast och kanske vampyrigast disciplinuppsättning, coolast svaghet och att tvingas överleva som antitribu är ju awesome bara det :D
RasmusL;n229178 said:
Lasombra har roligast och kanske vampyrigast disciplinuppsättning, coolast svaghet och att tvingas överleva som antitribu är ju awesome bara det :D
Mmmm... Det här är jäkligt bra poänger... Jag väger verkligen mot den :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Mundo;n229185 said:
Måste de alla vara samma klan? Lite av charmen är ju att de alla är väldigt olika, inte bara personlighetsmässigt utan också i fördelar och nackdelar. Jag hade kört några klassiska camarilla klaner (fast kanske ingen Nosse, lite väl brutalt att låta nybörjare spela en nosse...)

Ja de måste vara samma klan av anledningarna jag skrev i start posten. Den här posten hjälpte mig inte alls, du bara skriver saker som inte på något sätt fungerar med det jag frågade om.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
2097;n229187 said:
Att själv välja klan är också något som många spelare gillar att göra & borde få göra. Ett kotteri kan ju vara tvärklans. Jag älskade malkaverna för jag trodde dom var representation av mental ohälsa, innan jag förstod att dom var parodi på det.
Set-upen här är att de är samma typ av vampyr och helt separerade från vampyr samhället under första halvan av kampanjen.De kommer inte veta vad tusan ett kotterie eller en klan är förrän det introduceras.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Cybot;n229196 said:
Hur är Auspex INTE användbart för någon som jobbar på ett HVB boende?
Toreador all the way.

Och om man inte gillar Auspex så är det bara att lägga mer poäng i Celerity och Presence, två riktiga powerskills.
När hela spelargruppen har samma tre krafter att välja mellan och en av dem inte kommer vara särskilt användbar i kampanjen jag skriver känns det hårt :p
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Jag gillar toreador, men det beror mycket på spelarna. En Anne Rice toreador kan vara fantastiskt kul att spela utan att låsa fast en allt för mycket, men det är helt klart inte för alla. Jag skulle hålla mig borta från de lurvigare eller mer monstruösa klanerna i början, de begränsat än en hel del och ger inte den förväntade vampyr upplevelsen. Att utforska Camarillan och olika maktstrukturer är ju fantastiskt kul i början (och alltid därefter med), så att ta någon lite mer fri och politisk kan tycker jag är nice.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,149
Location
Lund
Toreador för de är ganska vanilj, har en schysst uppsättning Discipliner.

Gangrel för de är så mycket klassiska vampyrer (är de så pass unga så har de inga djur-features och om du tänker köra VtM bör du verkligen tänka på att fixa till klan-nackdelarna så de inte är fullt så svängiga som de är RAW emm) med röda ögon, förvandla sig till varg och dimma.

Old clan Tzimisce om du spelar ner hela kroppstwistar-grejen OCH koldunic sorcery (ie. de blir som ytterligare en Ventrue variant fast med lite annan disciplin uppsättning).

Om ni är bekväma med hur galenskap representeras (inte alla är det har jag förstått efter låååånga och mååånga diskussioner om detta runt om på nätet) är Malkavian ett alternativ.

Eller så hittar du på en bloodline som är custom-made för ditt scenario och som sedan någon i Camarillan (kanske en Tremere med hobby att forska om blodets mutations-förmåga) fattar intresse för... (som förklaringsmodell till att Camarillan inte bara summariskt låter Sheriff/Scourge avrätta dem när de upptäcks)

Cog.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
God45;n229204 said:
Ja de måste vara samma klan av anledningarna jag skrev i start posten.
Då missuppfattade jag ditt inlägg. Isåfall rekommenderar jag Caitiff, även om det kanske styr dem lite väl mycket mot anarchs. RasmusLs tankar om Lasombra är väldigt balla också.

God45;n229204 said:
Den här posten hjälpte mig inte alls, du bara skriver saker som inte på något sätt fungerar med det jag frågade om.
Läste om ditt startinlägg två gånger till. Förstår fortfarande inte var jag ska utläsa att de måste vara av samma klan. Om du vill ha hjälp och sen måste ha en otrevlig ton när någon försöker hjälpa om det blir fel, rekommenderar jag dig att vara tydligare i ditt inlägg.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
God45;n229204 said:
Ja de måste vara samma klan av anledningarna jag skrev i start posten. Den här posten hjälpte mig inte alls, du bara skriver saker som inte på något sätt fungerar med det jag frågade om.
Jag kan inte se att start posten innehåller en endaste anledning till att allihopa måste vara av samma klan, men det kanske bara är jag som är blind eller alltför okunnig om Vampire-världen.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,149
Location
Lund
Kom på en annan grej. Som iofs. inte är helt kanon kanske men va faan...

Kör dem som Caitiffs i början av karriären. Blodets förbannelse har inte hunnit få fäste ännu riktigt. De är så nya och unga och (kanske) tunnblodiga att klan spelar mindre roll. När de sedan upptäcks av Anarchs/Camarilla så får de mer korrekt träning och skolning och blodets förbannelse gör sig påmind och de får sin faktiska klan för resten av kampanjen.

Ger dig möjlighet att portionera ut saker lite, och lägga på blodsförbannelsen som upptakt till nästa steg i kampanjen. Ok, ni är nu fullvärdiga medlemmar av Camarillan och är fullskaliga vampyrer. Det kommer med en kostnad, det här är era klan-nackdelar.

Tja, något åt det hållet...

Cog.
 
Top