Bästa fantasy-hexkrälen

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Letar efter ett fantasy-hexkräl att SLa, antagligen till 5e. Gillar det öppet, gillar inte plot, behöver i princip bara en snygg hexkarta och evt lite coola factions & uppslag. Stats osv kan jag fixa om det skulle vara till ett annat system. Har vagt funtat på att köra Svärdets Sång men helt ärligt har jag inte varit så impad av det i spel. Hexkrälandet blev kul men det var lite för intensivt med alla slag, meckande med mat o dryck, osv.

Har ni några tips?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det enda fantasyhäxkräl jag hittar i min bokhylla är Tomb of Annihilation, vilket ju också är det enda häxkräl Wizards har släppt till DnD5 (LMoP räknas inte). Det har dock ett par vederstyggligheter som bryter mot häxkrälets heliga principer. 1) många hexar är tomma. 2) det finns en berättelse instoppad; spelarna ska alltså inte leka runt fritt i krälet, utan ska göra som berättelsen säger
dvs leta upp den hex där slutet utspelar sig
. ToA är ju bra på många andra sätt, men tror inte det är värt besväret att konvertera det.

Så jag säger Isle of Dread innan någon annan gör det. Har bara skummat, ingen egen åsikt. Men det är väl det mest klassiska krälet av dem alla till äldre DnD?
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag har en idé om att hexkräl är min favorit typ av äventyr. Därför läser jag mycket häxkräls-äventyr. Paradoxen är att jag typ aldrig hittar något jag gillar....
ToA är en av de bättre, men har lite för mycket fokus på grottkräl.
Dolmenwood är väldigt bra men inte riktigt färdigt, det går att backa på Patreon och då får man lite hexagoner då och då.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Isle of Dread är mycket riktigt en klassiker. Den är kanske inte 100% öppen IOM att det finns ett ställe som är viktigare än de andra. Men å andra sidan kan man röja igenom den platsen, lösa mysteriet där - och alla andra faktioner på ön rycker bara på axlarna åt det och fortsätter som innan. De har sina egna fiskar att steka, liksom.

Carcosa måste jag anmäla en avvikande åsikt om. Den är värsta sortens slappetask-konstruktion, något som verkar endemiskt inom delar av OSR. 90% av boken är bara resultat som författaren slagit fram på någon slumptabell, sidantalet hade kunnat skäras ned radikalt om vi bara hade fått tabellerna istället (och en tom karta).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Carcosa måste jag anmäla en avvikande åsikt om. Den är värsta sortens slappetask-konstruktion, något som verkar endemiskt inom delar av OSR. 90% av boken är bara resultat som författaren slagit fram på någon slumptabell, sidantalet hade kunnat skäras ned radikalt om vi bara hade fått tabellerna istället (och en tom karta).
Carcosa hålls ihop ganska bra av jakten på ritualerna dock och ligger viktiga hexar i närheten beskrivs det hur det påverkar saker. Men ja, jag tänker hålla med om att många hexar bara innehåller random stuff. Ofta coola och intressanta grejer! Men random grejer!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Det står oläst i hyllan (men rätt långt fram i kön!) men jag har hört mycket gott om Neverland. Dock kanske för avvikande?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Massa bra tips - tack!

Fråga två - vad finns det för snygga hexmaps därute att stjäla? En bonus om karta funkar som player-facing i VTT (evt med nån smärre modifikation i photoshop).

https://watabou.itch.io/perilous-shores ligger ju nära till hands förstås
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag bläddrade i Hot Springs Island men blev lite besviken över att SL förväntas slumpa fram alla dungeons själv. Det är ju liksom det jag vill slippa göra när jag köper ett äventyr.
Se ovan, @Bolongo använder ett fult utryck om slö OSR-design. Jag blir också avtänd av sånt. Och, om jag får tjata om ToA igen, så är den inte slå: saker hänger ihop, tematiskt, diegetiskt, och det finns gått om planeringar och ledtrådar. Det tycker jag är ett bra sätt att göra ett häxkräl på, mkt bättre än hundra hexar med random grejer som beskriv enligt formeln ”2d6 slemmän i ett torn”.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Se ovan, @Bolongo använder ett fult utryck om slö OSR-design. Jag blir också avtänd av sånt. Och, om jag får tjata om ToA igen, så är den inte slå: saker hänger ihop, tematiskt, diegetiskt, och det finns gått om planeringar och ledtrådar. Det tycker jag är ett bra sätt att göra ett häxkräl på, mkt bättre än hundra hexar med random grejer som beskriv enligt formeln ”2d6 slemmän i ett torn”.
Så du vill mer ha något som ”Frostbiten and mutilated” som hänger ihop tightare och har en handling?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Jag har också läst Hot Springs Island, och det är en gedigen miljö med massor av flora, fauna och faktioner. Men det är också väldigt mycket DYI på så sätt att det inte finns så mycket "vad gör vi här". Det som impliceras (mycket genom fiktionen) är ett kolonialt narrativ, där RP kommer till ön för att exploatera dess resurser. Men om man vill göra det på ett historiskt sätt - utvinna råvaror och skicka hem dem med stor profit - finns egentligen inga mekanismer för det utan man får uppfinna ett regelverk själv. Och om man vill göra det på fantasymanér - hitta unika magiska hemligheter - så får man som nämnts tidigare i tråden själv knåpa ihop dungeons där det kan ske.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Jag är sugen på krokar, bra factions, mekanik och snygg hexkarta. Dungar bygger jag gärna själv, även om det inte är fel med en snygg dunge heller. Jag är nog mest sugen på en halvblank kanvas att fylla i den takt jag är sugen på. Jag orkar inte riktigt läsa in mig, så det får gärna vara väldigt kortfattat.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag skulle nog göra en karta på perilous shores. Placera ut lite bra dungeons som typ Hole in the oak. Sen generera lite intressanta fraktioner etc med hjälp av tabeller, worlds without end har bra sådana.
Det var lite ett sådant ramverk jag ville skapa med mitt projekt Dimmiga Dalar, så den betan kan du kanske kasta ett öga på också.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Så du vill mer ha något som ”Frostbiten and mutilated” som hänger ihop tightare och har en handling?
Nja, inte handling, för jag tänker att mkt av det roliga i ett häxkräl finns i frihet och upptäckarglädje. Men jag gillar om det hänger ihop, mejkar sense, bildar en helhet. Tycker ToA gör just det mkt bra; om man slänger ut huvuduppdraget, lägger till några (eller bygger ut existerande) fraktioner och ger dem lite mer konkreta agendor och resurser hade man nog fått det jag vill ha.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Kan tillägga att jag filar så smått på mitt magnum opus, ett DnD-häxkräl byggt enligt tankarna ovan. Tänker att jag ska köra det 2023 eller 2024 om inte annat kommer emellan.

Fast jag ska ha några klockor i min kampanj. Finns det något häxkräl som gör det bra?
 
Last edited:

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Kan tillägga att jag filar så smått på mitt magnum opus, ett DnD-häxkräl byggt enligt tankarna ovan. Tänker att jag ska köra det 2023 eller 2024 om inte annat kommer emellan.

Fast jag ska ha några klockor i min kampanj. Finns det något häxkräl som gör det bra?
Det låter fett!

Även om det såklart inte är riktigt det jag själv är inne på. Alltså hela grejen för mig är ju att mest ha lite krokar och lösa tankar till att börja med, några bra uppslag till factions och konflikter dem emellan. Så jag slipper ha nåt inläst eller klart. Så det går att bygga vidare dit RPna börjar snoka eller dit allt bara tar vägen av nån klar eller oklar anledning.
 
Top