Nekromanti Bästa första scenario

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag har äntligen kommit mig för att börja läsa spelledardelen av O:FR, detta efter att jag insett att ett så enkelt och humoristiskt spel skulle passa min svårsamlade spelgrupp ganska bra.

Vad jag behöver är ett bra scenario att starta med. Tror jag iallafall; det är ju fullt möjligt att sätta ihop ett själv. Men att läsa ett bra (eller varför inte många/alla, om jag får tid)

Jag har inte ännu hunnit läsa första medföljande scenariot. Är det bra? Jag har däremot läst Big Trouble in Little London eller vad detdär pygmeer-i-göteborg-äventyret i Fenix nu hette. Det var inte sådär jättespännande; lite för mycket humor och lite för lite mystik. Första delen till Picknick in Poland gjorde mig inte heller jätteimponerad. Blir fortsättningarna bättre? Finns det något annat som är riktigt bra? Arvet på St. Mary's, eller de där inofficiella som publicerats här?

Tacksam för allt som hjälper mig att välja vad jag ska ta mig tid att läsa =)
 

Giblin

Veteran
Joined
12 Jul 2005
Messages
44
En mild spoilervarning beträffande äventyret "The Oldest Killer".

Min spelgrupp verkade uppskatta "The Oldest Killer" (äventyret som medföljer grundreglerna). De hade lite svårt att finna en klar motivation till varför de skulle hjälpa Officer Barnaby till en början, men när mordmysteriet började tätna tog det fart och vi hade riktigt roligt. Med lite anpassning efter dina spelares karaktärer kan jag verkligen rekommendera det.
 

Ki-ai

Warrior
Joined
14 Sep 2010
Messages
268
Jag satte upp ett eget som jag kallade Begravningen där rollpersonernas krigshjältesläkting har avlidit. Det visar sig att han var nazist, och att en kommunistiskt sekt har mördat honom, och att de är i färd med att döda andra nazister. Det blev en schysst ingång till den ockulta "politiken" som genomsyrar Operation och verkar fungera hittills. På senaste spelmötet började vi köra The Oldest Killer och jag tycker nog att även om det är ett lite för "skojigt" äventyr, så håller det måttet.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
jag kan ju pusha lite för mitt 7.50 from Victoria som jag skrev som startäventyr.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Efter att ha läst The Oldest Killer kan jag inte säga annat än att jag det verkar kul. Sådär lagom konstigt; det avslöjar inget av mystiken men ger en fingervisning om att den finns.

Men varför ska rollpersonerna in i labyrinten och irra där i timmar? Verkar ju ytterst onödigt.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Körde detta för ett par veckor sedan (hade inte kört det innan, bara läst det), och trots att jag försökte skrämma upp dom extra mycket (dom smög dit på natten) genom att låta en äldre man titta ut gneom en valfri av dörrarna då och då och ropa "Tom are you there?" och sedan hörde dom en annan röst bakom mannen "I'm right here behind you John", så gick dom rätt på rät sak utan att virra bort sig.
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
När vi provspelade scenariot var blev labyrinten flera gånger något av en höjdpunkt särskilt som spelarna ofta delade upp sig med några som vaktar utanför och några som går in. I regel slutade med att de två grupperna smög på varandra inne i labyrinten, vilket gav upphov till massor av kul och spännande lägen.
Vill också pusha lite för Tennis, Terror and Tricky birds som finns på fallen.se.
Visserligen också ganska humoristiskt men det kan man ju alltid tona ner.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Ah. Du vet, det kan vara bra att tala om varför man ska göra så, redan i boken. =)

Nu tror jag inte det blir så mycket uppdelning i olika grupper när jag ska spelleda, det kommer på sin höjd vara fyra spelare.

Jag gillar humor, och O:FR har massor. Men allt är inte lika bra. Gaggiga veteraner från boerkriget som antagonister? Helt underbart. En polis som heter Barnaby? Nja.

Nåja, det blir nog något hemkört med hjälp av scenario-generatorn. Den är fantastisk.
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Ja, just namnet Barnaby har retat upp många. I nästa upplaga ska vi ändra det... till Frost.
Själv använder jag generatorn rasande mycket och har fått fram uppslag till en serie äventyr som jag aldrig kommer att hinna skriva eller ens spela.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Det är ju lite lustigt med Barnaby då tycker jag, fast kanske lite väl...

Annars var pisspausen för gamlingarna samt äpplet med en tandprotes i några av höjdpunkterna ;-)
 

Dendron_UBBT

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
19
Location
Göteborg, Sweden
Det enda jag tyckte var tråkigt med Barnaby var att inte en enda av mina spelare uppfattade referensen, suck men så är det med denna typ av referenser.

Själv tycker jag det var ett bra val, Frost känns inte alls som ett lika bra val, han är för seriös i sin orginal form för att passa.

Bäst är i alla fall BnB ägare Jerry Atriks(eller hur han nu stavade sitt namn), insåg inte det lustiga förren jag ledde äventyret och då uttalade namnet högt, rofl.

/Dendron
 
Top