Nekromanti Bästa EON supplementet ?

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
stadskartor i Consaber!!!

Talar vi om samma Consaber bok ?

Den bokens kartor är ju otroligt mycket bättre, dessutom finns det mer saker markerade på kartorna.. Men visst A&S bokens kartor duger definitivt.
Vi pratar nog om samma bok. Consaberkartorna är dåliga, De går över sidskarvarna, är små och är dessutom gråskala. Hur ska jag kunna kalkera av de kartorna?

Ceram, tycker neogames borde lägga ut samtliga stadskartor, i A4format och med tillräckligt med kontraster för att de ska gå att skriva ut på dåliga skrivare, på sin hemsida...
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
sjöfarare och pirater

Självklart känns det som om stora delar av boken av fullkomligt onödig men det finns så mycket av ALLT ... *harkel host*, jo förutom det där med sjöslag... var själv lite paff när det viktigaste saknades.. Men förutom det, vad saknas ?
Handelhus. Boken börjar utveckla området men fullföljer det aldrig. Jag hade velat ha beskrivningar av hur handelshus fungerar, handelshusformulär och ett ordentligt exempelhandelshus... Det borde väl vara en egen bok tänker många men jag tror aldrig jag kommer att få se den efterlängtade boker "Rörelseidkaren" som beskriver, handelshus, hantverkare, värdshus och så vidare...

/Ceram, har ingen handelshuskoll...
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Re: stadskartor i Consaber!!!

Ceram, tycker neogames borde lägga ut samtliga stadskartor, i A4format och med tillräckligt med kontraster för att de ska gå att skriva ut på dåliga skrivare, på sin hemsida...

Skicka ett mail till nallo@neogames.se om det.
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Har hört att LoH är bra..
Då jag inte har tillgång till den pga: icke SL anser jag att mystik&Magi eller Religioner - Gudarnas Kamp är två mycket bra böcker..
Kanske också geografica toppar lite grand..
 

Papylon

Veteran
Joined
11 Apr 2004
Messages
25
Location
Cherafir
Re: stadskartor i Consaber!!!

Consaberkartorna är dåliga, De går över sidskarvarna, är små och är dessutom gråskala. Hur ska jag kunna kalkera av de kartorna?
Oh, smaken är som baken. :gremlaugh: Har alltid tyckt att Consaber kartorna var fina tillsammans med stadsbeskrivningarna. De lmnar alltid utrymme för att själv skapa..

tycker neogames borde lägga ut samtliga stadskartor, i A4format och med tillräckligt med kontraster för att de ska gå att skriva ut på dåliga skrivare, på sin hemsida...
Fantastisk idé !!! Själv har jag försökt scanna och fota kartorna för att kunna ha dem på papper men det suger alltid. Det skulle inte skada om man kunde ladda ner kartorna...
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,184
Location
Lunden, Göteborg
Re: Bilder i Cirefalier

Bilderna är mer eller mindre suveräna, både i Cirefalier och Drakar. Kim Vässmar och Alf Svensson har gjort ett jättebra jobb.
Jag tittade bara snabbt i Cirefalierpärmen och allt såg bra ut förutom att en del fula bilder från Corel (?) hade lyckats smyga sig in! Usch och fy! Sånt drar ner helhetsintrycket.

/Jonatan - som förhandsbeställde Cirefalier trots allt.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,184
Location
Lunden, Göteborg
Överlägset bäst: Mundana (Fantastiska bilder, bra landsbeskrivningar och dessutom beskrivningar av alver, tiraker, dvärgar och misslor. Egentligen den enda modulen som verkligen behövs utöver grundreglerna.)

Andra moduler som hamnar högt upp på listan är Tiraker, Dvärgar, Alver, Consaber, Asharien & Soldarn, Mystik & Magi, De fördömdas sista hopp och Regnsynd.

/Jonatan - som är övertygad om att Cirefalier kommer kunna klämma sig in bland favoriterna.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Bilder i Cirefalier

Corelbilder?!

Nu är det något jag missat... Och jag har ju ändå gjort layouten...

Nu blir jag orolig...
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Re: stadskartor i Consaber!!!

tycker neogames borde lägga ut samtliga stadskartor, i A4format och med tillräckligt med kontraster för att de ska gå att skriva ut på dåliga skrivare, på sin hemsida...

Fantastisk idé !!! Själv har jag försökt scanna och fota kartorna för att kunna ha dem på papper men det suger alltid. Det skulle inte skada om man kunde ladda ner kartorna...
De skadar väl inte om du också skriver ett mail till nallo@neogames.se som avatarex tipsar om. Jag har redan skrivigt fast ju fler dess bättre...
:gremlaugh:

/Ceram, hoppas på effekt...
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,184
Location
Lunden, Göteborg
Re: Bilder i Cirefalier

Hmm.. Inte Corel (om det ändå vore så väl).. Dover menar jag såklart! Corels bilder är grymt bra, Dovers bilder är endast fula.

/Jonatan - tycker att Blasphemy istället ska oroa sig för sin hals och framtida röst.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Noooooooooooo!!!!

Än fler mail... Det lät jobbigt.
Hurvida stadskartorna från Consaber dyker upp på sidan är upp till CJS att bestämma men just nu har vi fullt upp på neogames framöver så det blir nog inga större uppläggningar och liknande på hemsidan på ett bra tag. Eller i alla fall på ett litet tag.

Personligen är jag kluven till stadskartor måste jag säga. Jag ser hellre att utrymmet som kartan tar upp används till en längre och mer djupgående beskrivning av staden, och sedan får spelledaren rita upp en egen karta, ifall han finner det nödvändigt.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Bilder i Cirefalier

Aha... Nu hänger jag med...
De enda Corelbilder som använts i Eon är nog bilderna i Mundana då de olika länderna beskrivs. Fast körda genom ett filter dock. Är rätt så ensam om att tycka att de var rätt så okej.

Däremot så tycker jag att illustrationerna i cirefalier fyller ett mycket gott syfte i och med kläder, frisyrer och andra cirefaliska "detaljer" visas på ett bra sätt.

Får väl se vad som sägs när modulen kommer ut om det ses som något bra eller något dåligt. Själv ser jag helst att alla landsmoduler (och folkmoduler) får ett liknande upplägg där kulturens synligaste attribut illustreras. Kläder gör såpass mycket till folket och gör mycket då man skapar en rollperson. Kläder är helt enkelt jätteviktigt...

Hmmm

Jag är väl något av en modebög i guess...

Fab 5 here I come...
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
hemsida och så vidare

Hurvida stadskartorna från Consaber dyker upp på sidan är upp till CJS att bestämma men just nu har vi fullt upp på neogames framöver så det blir nog inga större uppläggningar och liknande på hemsidan på ett bra tag. Eller i alla fall på ett litet tag.
Tidsbrist är världens (och rollspelens) gissel...

Personligen är jag kluven till stadskartor måste jag säga. Jag ser hellre att utrymmet som kartan tar upp används till en längre och mer djupgående beskrivning av staden, och sedan får spelledaren rita upp en egen karta, ifall han finner det nödvändigt.
Eller också kommer kartorna bara upp på hemsidan och bokplatsen ägnas åt annat :gremlaugh:. Alla cirefaliska städer till exempel (jag har inte sett boken så jag vet inte om det finns några kartor). I farten när ni lägger upp cirefaliska stadskartorna kommer de från Asharien, Soldarn och Consaber upp på samma gång :gremlaugh:

/Ceram, hoppas att neogames plockar fram någon som kan jobba som ett djur med att fylla hemsidan :gremlaugh: :gremcrazy:
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,184
Location
Lunden, Göteborg
Re: Bilder i Cirefalier

De enda Corelbilder som använts i Eon är nog bilderna i Mundana då de olika länderna beskrivs. Fast körda genom ett filter dock. Är rätt så ensam om att tycka att de var rätt så okej.
Nix! Det finns corelbilder i Asharien & Soldarn och Mystik & Magi. Mycket vackra och stämningsfyllda bilder!

Får väl se vad som sägs när modulen kommer ut om det ses som något bra eller något dåligt. Själv ser jag helst att alla landsmoduler (och folkmoduler) får ett liknande upplägg där kulturens synligaste attribut illustreras. Kläder gör såpass mycket till folket och gör mycket då man skapar en rollperson. Kläder är helt enkelt jätteviktigt...
Håller med dig om att det är viktigt med kläder, men finns det inga bättre alternativ än Dover?

/Jonatan - jobbar med kläder.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Tid & Pengar

Håller med dig att det bästa vore att skriva all stadsinfo i boken och ha kartorna på hemsidan fast att göra kartorna tar längre tid än vad man tror. Minst en timme styck. Om vi inte lägger med dem i modulen så vetefasiken om det är befogat ur ren ekonomisk synvinkel (gud hur tråkigt låter inte detta) att ödsla X antal timmar på att göra kartor för hemsidan då man istället kan lägga dessa timmar på exempelvis Barbarer & Människfolk som dessutom kommer att ge en ekonomisk avkastning.

I Cirefalier finns endast en stadskarta med (över Ciremelo) tillsammans med en större beskrivning av den staden. Om det sitter någon rackare där ute som kan tänka sig att konstrurera snygga stadskarter för de övriga städerna och ge dem till oss skall vi självklart lägga upp dem.

Vi har funderat på att ta en hemsidavecka någon gång då det blir tid över då det finns massor med errata som skall införas, upplägget skall ändras och det finns en hel del material som kan läggas upp där. Men än så länge finns det mycket mer brådskande saker att göra är jag rädd...


Så kan det vara...
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Bilder i Cirefalier

Hmmm ja det stämmer nog att det finns några bilder här och där av Corel. Fast som huvudbilder har de endast används i en bok.

Hur som helst... väntar med denna diskussion till dess att folk har fått Cirefalier och kan komma med sina åsikter. Personligen tyckte jag att det blev bra. Långt bättre än klädbilderna i A&S exempelvis.

Men smaken är som baken...
 
Top