Nekromanti Bästa EON supplementet ?

Papylon

Veteran
Frågan har säkert ställts tidigare på forumet, men jag är ändå nyfiken på vad folk tycker är den bästa bok som släppts till EON.

Min personliga favorit är Geografica Mundanda, främst eftersom den är så grundlig men ger trots det en otroligt bra överblick till Mundanas kända delar, och den är (vad jag minns) helt befriad från nya regler.

Annars får jag intrycket av att kvalitén på EON böckerna har gått stadigt upp.. Ser fram emot Cirefalier t ex.. Och en bok om Mûhad vore intressant..

Men villka är era favoriter ?!

trinker

Warrior
Tjoho!

Trevligt med ett nytt ansikte. Welcome in!

Jo detta har tagits upp tidigare.

Min favoritmodul är Sjöfarare & Pirater tror jag nog.

Rygar

Veteran
vapenmästaren.. nya och söta vapen.. jag har absinens när den inte är här

/Rygar som tycker att minst en treudd på en rp är ett måste

Ceram

Tvättbjörn
Ceram svamlar på...

Frågan har säkert ställts tidigare på forumet, men jag är ändå nyfiken på vad folk tycker är den bästa bok som släppts till EON.
Min personliga favorit är Asharien & Soldarn. Det är den bok jag läst mest och använder mest. Det är den enda bok min spelgrupp besitter som är sliten (undantaget gamla eon 1 som har pensionerats) vilket säger en hel del. Boken beskriver två hela länder att spela i på ett alldeles lagom djupt sätt. Den alltså grundläggande till skillnad mot andra böcker om vapen, båtar och lik som istället specialliserar...

Min personliga favorit är Geografica Mundanda, främst eftersom den är så grundlig men ger trots det en otroligt bra överblick till Mundanas kända delar, och den är (vad jag minns) helt befriad från nya regler.
Jo den är bra. Men inte lika bara som Asharien och Soldarn...

Annars får jag intrycket av att kvalitén på EON böckerna har gått stadigt upp.. Ser fram emot Cirefalier t ex.. Och en bok om Mûhad vore intressant..
Nja det finns många äldre böcker so är bättre än de nyare. Vissa äldre böcker känns tyvärr inaktuella trotts att de är bra gjorda *hostalverhost*. Framtiden ser mycket ljus ut, cirefalier och människofolk, kan det bli mycket bättre? Kanske med en västlandetbok...

lijat

Swordsman
Mystik & Magi då den beskriver mundanas metafysik och på så sätt leder till magiteoretiska spekulationer den möjligjör också väldigt intresanta magikerkaraktärer som ej är powergamade men ändå bra i magi något inget annat spel jag vet lyckats med. (jag mistänker at det går i ars magika men kan det för dåligt för att vara säker)

Greven

Veteran
jag håller med lijat. mystik och magi är absolut min favorit av de eonsupplement jag läst.

Magnus L

Hero
Annars får jag intrycket av att kvalitén på EON böckerna har gått stadigt upp

Ner snarare..de gamla godingarna med Alver och Tiraker i topp slår ut mång nya böcker, vapenmästaren till exempel.

Dock får jag säga att Drakar bröt trenden.

Papylon

Veteran
Va ?!

Jo, visst är Alver boken helt fantastisk, men se bara på Monster och Varelser eller Jarla.. Fula och tämligen värdelösa.

Jämför här främst med Atlas eller Sjöfarare och Pirater som för upp EON till nya höjder i både layout och innehåll..

Papylon

Veteran
Re: Ceram svamlar på...

Min personliga favorit är Asharien & Soldarn
Håller med, den är helt underbar och är en så perfekt blandning av de mesta man kan önska sig om de båda länderna.. Har även jag använt den otroligt mycket. Om man skulle klaga så är dock kartorna längst bak en besvikelse men även bilderna i boken som ligger på en hemsk amatörnivå.

Kanske med en västlandetbok...
Det vore onekligen intressant med en bok som spinner vidare på "Främmande länder" konceptet, men hellst ännu mer skrivat och intressant.

Pendragon

Swashbuckler
Annars får jag intrycket av att kvalitén på EON böckerna har gått stadigt upp.. Ser fram emot Cirefalier t ex..
Jag fick en förhandstitt på Cirefalier under Gothcon och den verkar mycket, mycket lovande. Bl a bilder på klädmode och annat smått och gott. Det verkar vara ett riktigt högkvalitativt jobb av Neogames och Marco. Kan inte uttala mig definitivt, men jag tror Consaber kommer att få kämpa om att behålla titeln som bästa landsmodul.

Drakar verkar helt okej även den. Har inte hunnit djuploda texten nåt vidare (och kommer inte att göra det på ett tag heller antagligen, då det lär bli en del spåjjlat annars) men på det hela taget verkar det vara ganska bra kvalite. Drakföremålen var ganska lagom. Vapen av drakben är bra men inte supermegamaffojättebra. Personligen skulle jag dock låtit dem har något sämre skärande egenskaper (=mindre hugg- och stickskada) än hederligt stål, då de andra fördelarna lätt väger upp detta.

Bilderna är mer eller mindre suveräna, både i Cirefalier och Drakar. Kim Vässmar och Alf Svensson har gjort ett jättebra jobb.

Och en bok om Mûhad vore intressant..
Ymir sitter och knackar på Västlanden. Får jag gissa på ett relasedatum så skulle jag tro på tidigast våren 2005. Mer troligt sommaren eller hösten, men det är bara jag som spekulerar.

/Joel - som kanske borde förhandsbeställt Cirefalier trots allt.

Papylon

Veteran
Trevligt med ett nytt ansikte. Welcome in!
Tack! :gremsmile:

Min favoritmodul är Sjöfarare & Pirater tror jag nog.
Köpte den helt nyligen och måste säga att den är helt fantastiskt bra, kanske lite torr emellanåt. Kunde ha varit lite mer "känsla" på boken. Men annars är den verkligen en positiv överaskning. Kommer definitiv anända den i en framtida kampanj.

trinker

Warrior
Jag kollade också lite i cirefalier på Gothcon och den ser ut att bli mycket trevlig plus att jag förhandsbeställde den :gremsmile:

Jo drakar var trevlig. Gilla dock inte pseudodrakar men det högre drakarna var mycket mumsiga :gremlaugh: och allt annat i den :gremgrin:

Ska bli skoj att se hur Ymir gör med Västlanden, Go Ymir Go Ymir

Magnus L

Hero
Utan att verka gnällig..

Jag håller faktiskt inte med dig :gremgrin:

Jarla diggar jag faktiskt..rolig stad med många olika saker som kan inträffa och ett roligt äventyr. (är jag väl ensam om att tycka)

M&V..tja..lite trist kanske, men trollkapitlet och hästkapitlet tycker jag är bra, och ett flertal av monstren håller faktiskt klass.

Atlasboxen har jag en del emot..Encyklopedia gillar jag inte av anledningen att det inte är något nytt material..allt i den har jag redan i andra böcker. Fjärran riken är ganska trist..om jag får säga så. Må vara att Geographica är en välfigt bra modul men då mycket är kopierat från Mundana så sätter det ner helhetbetyget.

S&P är en avhandling i hur man seglar och bygger skepp..inte speciellt nödvändigt enligt mig. Och..Var fan är reglerna för sjöslag..fradgan rann när jag läste att jag var tvungen att vänta på Krigsherren.

Det ska fortfarande sägas att reglerna för skepp är bra men det räcker bara till en medelmåttig modul..den tar absolut inte Eon till nya höjder. Jag har aldrig varit så hög som när jag läste alver och tiraker :gremtongue:

Kenzui

Warrior
jo jag har inte S&P men jag har kollat i den och den har MASSA info jag behöver! tex på böker jag inte har är dvärgare och tiraker jag har bara alver som jag fick av en kompis. och inga länder men jag harr jarla och den är ju typ värdelös! fast det borde jag fattat men det gjorde jag inte! men den bästa är nog Geografica mundana eller nekromantik & vandöda ( jag e ju ett stort fans av magi i synerlighet dödsmagi) HA DE BRA!!!

Grendel

Warrior
Jag tjuvtittade aldrig på Cirefalier på Gothcon, och har inte tittat alls i Drakar som jag köpte där (virrade mest omkring på Gothcon faktiskt), men annars tycker jag Mystik & Magi, Legender & Hemligheter, Alver, Geografica Mundana, Tiraker är bland de mer intressanta. Jag vet att jag härmed stöter mig med de flesta på forumet på ett eller annat sätt :gremgrin:.

Den modul jag kunde klarat mig utan (förutom kanske ett kapitel eller två) är Monster & Varelser med sina osannolika klipp-och-klistra-monster. Vad jag däremot vill se är en Demon- och en Mûhadmodul. Helst nu. Vad jag minst vill se i framtiden är remakes av de gamla böckerna...

Ceram

Tvättbjörn
Ceram svamlar ännu mera...

Min personliga favorit är Asharien & Soldarn
Håller med, den är helt underbar och är en så perfekt blandning av de mesta man kan önska sig om de båda länderna.. Har även jag använt den otroligt mycket. Om man skulle klaga så är dock kartorna längst bak en besvikelse men även bilderna i boken som ligger på en hemsk amatörnivå.
Kartorna är jag kluven till. Jag har tyckt att de är innehållsfattiga och tråkiga men använder dem trotts detta mycket. De är trotts allt mycket bättre än de i Consaberboken. Camard kartan har jag plagierat och markerat ytterligare än mängd platser som är intressanta eller har någon betydelse i mina gamla kampanjer. Den kartan har jag använt rysligt mycket och ritat om många gånger när den gamla blivigt för klottrig, synd att jag inte har en scaner...

Bilderna däremot håller jag med om att de ofta är för dåliga, även om det finns undantag...

/Ceram, Gillar Camard som tillfällig eller långvarig äventyrsplats...

Papylon

Veteran
Re: Ceram svamlar ännu mera...

De är trotts allt mycket bättre än de i Consaberboken
Talar vi om samma Consaber bok ? :gremlaugh:

Den bokens kartor är ju otroligt mycket bättre, dessutom finns det mer saker markerade på kartorna.. Men visst A&S bokens kartor duger definitivt.

Papylon

Veteran
Re: Utan att verka gnällig..

Jarla diggar jag faktiskt..rolig stad med många olika saker som kan inträffa och ett roligt äventyr.
Jovisst, Jarla är en intressant stad och jag har faktiskt använt boken, men äventyret var kasst så bara bakgrundsinfon var användbar. Annars är layout, bilder, omslag kasst imho...

Atlasboxen har jag en del emot..
Visst, det är kanske inte mycket nytt. Men Geografica känns ändå som en värdig uppgradering, sen är karthäftet, kartorna, fjärran länder alla bra för att komplettera redan existerande material.

S&P är en avhandling i hur man seglar och bygger skepp..
Nu när du säger det... Självklart känns det som om stora delar av boken av fullkomligt onödig men det finns så mycket av ALLT ... *harkel host*, jo förutom det där med sjöslag... var själv lite paff när det viktigaste saknades.. Men förutom det, vad saknas ?