Bästa du äger?

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Äh, tänkt nog på detta och försökte komma på något annat än det självklara svaret, men det får väl bli Burning Wheel, Revised kanske lite hellre än Gold. Mest för att jag gillar tvåboksdelen mer men också för att jag nog alltid kommer föredra Sorcery i Revised framför hur det blev i Gold.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Asså hoppas att alla tar det här på rätt sätt ...

rollspel.nu

Genom det här forumet får jag träffa och ha kontakt med massor av fantastiska personer. Det har hållit liv i mitt eget spelande och jag får sjukt mycket inspiration och vägledning av alla här, även de som inte längre är kvar men som tidigare var en del av forumet. Särskilt nu när jag enkelt kan läsa gamla inlägg.

Självklart äger jag inte gemenskapen eller er, jag äger egentligen bara en plattform och en webbadress, men det är nog det bästa jag har i rollspelsväg.

1000 kramar till alla er. Och tack Gardener.
 

PowerNap

Veteran
Joined
15 Sep 2004
Messages
114
Location
Malmö
Daniel Sells Troika! är den produkt jag oftast med förtjusning visat upp för andra.

De flesta som hyllar boken brukar nämna de 36 klasserna, inklusive sådana som Monkey Wrangler, Journeyman of the Guild of Sharp Corners och Poorly Made Dwarf. Besvärjelserna och varelserna är dock också mästeligt prosalyriskt beskrivna. Av någon anledning har just salamandern fastnat i minnet.


2020-08-02 19.06.06.jpg
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
266
Det finns ju många saker som är "bästa" i olika kategorier, men går man på den mest lästa/slitna finns det nog bara en vinnare. Monsterboken I till DoD. Den köptes in när den kom ut och har lästs otaliga gånger, den ligger bakom de konstigaste karaktärer och möten.
Den är nog anledningen till att man kunde köra DoD under så många år utan att det någonsin blev tråkigt.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,856
Location
Port Kad, The Rim
Det finns ju många saker som är "bästa" i olika kategorier, men går man på den mest lästa/slitna finns det nog bara en vinnare. Monsterboken I till DoD. Den köptes in när den kom ut och har lästs otaliga gånger, den ligger bakom de konstigaste karaktärer och möten.
Den är nog anledningen till att man kunde köra DoD under så många år utan att det någonsin blev tråkigt.
Tack för det betyget.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Jag måste nog säga Noir. Inte bara för att jag har haft väldigt kul med det, utan också för att det lärde mig att spela rollspel på ett nytt sätt när det begav sig. Så det är spelet med störst impact på mitt sätt att spela. Om det är det bästa i hyllan är jag dock osäker på. Men det är helt klart det viktigaste i hyllan.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Den bok jag har haft enskilt mest nytta av är CoC 1920 investigators companion. Den gör det lätt att sätta alla i gruppen på samma sida av vad 20-talet är, den innehåller så många yrken att det blir lätt att hitta på egna om de saknas, det finns tydliga "den här grejen finns" listor om brottsutredning osv.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Det är nog mitt ex av City State of the Invincible Overlord från Judges Guild. Historiens vingslag liksom. 1976, kickstartade Judges Guild. Så mycket innehåll! (Nackdelen är att när jag fick mitt exemplar så vann jag livet och nu behöver jag inte samla längre. Eller vänta, är det något positivt.)
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Den bok jag har haft enskilt mest nytta av är CoC 1920 investigators companion. Den gör det lätt att sätta alla i gruppen på samma sida av vad 20-talet är, den innehåller så många yrken att det blir lätt att hitta på egna om de saknas, det finns tydliga "den här grejen finns" listor om brottsutredning osv.
Så fetpackad med bra content den boken alltså!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det finns många moduler i min hylla som är skickligt skrivna eller innehåller fantastiska, stilbildande idéer som definierat en hel setting, och åter andra som utövat ett bestående inflytande på mig som rollspelsförfattare...

Men Eon IV är den största förbättring av ett regelsystem jag någonsin sett mellan två utgåvor, och lyckades uppnå detta utan en gnutta av Eons känsla gick förlorad. Därtill är det ett spel som i mycket högre grad vet vad det vill vara än tidigare utgåvor av Eon, och det är bättre skrivet, mycket bättre layoutat och i viss mån bättre illustrerat. Aldrig förr har en radikal nyutgåva av en produkt varit så övertygande för de redan inbitna spelarna. En fantastisk, nästan otrolig produkt.

Så Eon IV är mitt val.

(Jag vill för tydlighetens skull, då det är välkänt att jag jobbar för Helmgast, betona att jag inte öht var involverad i produktionen av Eon IVs grundbok).
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Från att jag var 5 år var det min storebrors rollspelspärm med: Drakar och demoner expert, Kandra och första Mutant. Från mellanstadiet till 9:an var det absolut Galladinium's Fantastic till Star Wars (proppat med olika gears och vapen). Nu är det betydligt svårare men säger Maze of the Blue Medusa då det är en komplett rollspelsprodukt på alla nivåer och mer än så.
 
Top