Nekromanti Bästa Call of Cthulhu äventyren

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Har precis börjat spela mede en ny grupp som plöjde igenom ett introduktionsäventyr i går kväll. Funderar på vad jag ska fortsätta med för äventyr så jag tänkte höra om det är någon som har några förslag. Behöver både bra äventyr att fortsätta med för en nybörjar grupp och som man kan få in dem i utan allt för mycket "hur kan det här hända samma personer igen"-känsla och bra lite mer avancerade kampanjer och äventyr som man ska ta en titt på och styra handlingen mot redan nu.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Det finns ju en extrem massa äventyr till CoC, är det någon som vet om någon har gjort en sammanställning av dem?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,559
Mask of Nyarlathotep är den bästa publicerade rollspelskampanjen någonsin och urfadern för icke-rälslade kampanjer. Så vill du spela 1920-tal är det grejen att göra.

Vill du spela i nutid (eller ärligt talat mellan 1960-talet och nutid) vill du ha Delta Green som ger dig kampanjstrukturen och förklaringen till varför sådana här saker händer samma personer flera gånger. https://en.wikipedia.org/wiki/Delta_Green

Delta Green har också mina favorit CoC scenarion. The Last Equation, Music from a Darkened Room, Convergence, och A Victim of the art är mina favoriter från skaparna (The last Equation finns gratis här:http://www.delta-green.com/wp-content/uploads/2012/10/The-Last-Equation.pdf ). Sedan finns det scenarion från andra som är riktigt bra så som Lover in the Ice och Cascadia.

Sedan är det absolut dödligaste och själkrossande scenariot någonsin, Artifact Zero, publicerat till Delta Green. Men du vet... Vänta med det för att inte skrämma bort folk som inte är masochister än.

Delta Green har också en årligt tävling för korta en blads scenarion (kallade Shotgun scenarios) och de allra bästa finns publicerade gratis här: http://fairfieldproject.wikidot.com/shotgun-scenarios Kolla in Polybus om du vill se det allra bästa.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Jo, jag är bekant med Mask of Nyarlathotep och funderar på att köra den när de klarat av lite enklare äventyr om jag inte hittar något bättre. Tack för alla de andra tipsen.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
En tokfet lista på utgivna äventyr finns här: http://www.yog-sothoth.com/wiki/index.php/CoC:Scenarios
Vilken kampanjmiljö kör ni i? Nutid? 1920-tal? 1890? Inte för att det spelar så stor roll för äventyren, det brukar inte vara några större problem att förlägga dem till valfri period och miljö, men man blir ju nyfiken...

Ett av mina favoritscenarion hittills har underligt nog varit ett som inte var rakt av mythoskopplat, men förbannat trevligt ändå, nämligen The Masterwork of Nicholas Forby från Sacraments of Evil. Det lurar in spelarna i någon sorts Scooby Doo-mentalitet, tills skiten brakar lös på riktigt.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
Ja, jag slår gärna ett slag för Beyond the Mountains of Madness. Visst, det är ganska rälsat, detaljerat in i absurdum (varning för logistik)* och första hälften något av en transportsträcka, men den andra hälften av äventyret är något av det mest spännande och obehagliga jag någonsin spel-lett. Jag menar, jag körde det för över tio år sedan och jag kan fortfarande komma ihåg en del saker som hände sista spelmötet.** Det kan nog vara svårt att köra med karaktärer som inte är gjorde för just det äventyret dock, men å andra sidan lär det ta er en femton, tjugo spelmöten att ta er igenom det. Recension finns här. Chaosium verkar bara ha en pdf, men det ska väl gå att få tag på hårdpärmen om du verkligen vill.

*räkna pallar med pemmican!

*
Bland annat minns jag hur en av karaktärerna låg på golvet i en kammare, med allt kött - men inte nerverna - på ena högerarmen avbiten och hur ett monster kom in rummet. De två andra karaktärer som stod över sin vän och vapendragare visste att monstret ville ha offer till sin gud - och de tittade på varandra (spelarna OCH karaktärerna), nickade, och gestikulerade till monstret: "ta honom". Sedan sprang de.
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Doktor Laser;n115761 said:
Vilken kampanjmiljö kör ni i? Nutid? 1920-tal? 1890? Inte för att det spelar så stor roll för äventyren, det brukar inte vara några större problem att förlägga dem till valfri period och miljö, men man blir ju nyfiken...
Vi kör 1920-tal, tack för tipsen
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,559
Ohhh! Ohhh! The Final Revelation är en purist Cthulhu kampanj utan någon pulp, någon action, någon chans att ändra något och utan att något har en betydelse. Dö och vet att inget du gjorde och inget du älskade någonsin betydde något. Det är bara mörkt, obehagligt och utan hopp. Det är dessutom ett anti-narrativ som dödar all mening det ens har att spela spelet.

Det är helt fantastiskt och det är också ett pyramid spel. Spelled kampanjen för någon innan de spelleder den för dig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,619
Location
Rissne
Det bästa äventyr jag läst och spellett är Tatters of the King. Inte det bästa till just CoC alltså, utan det bästa punkt. Jag brukar avsky köpäventyr annars, för att de antingen är för stridstunga eller för rälsade eller för fisktankiga. Tatters är precis perfekt. Det fokuserar på skräck, undersökningar, och groteska och mystiska företeelser. Första gången körde jag bara igenom den första tredjedelen av kampanjen, som i mina ögon är mycket bättre än de andra två, och jag tror att vi hade en och en halv strid under hela den delkampanjen, som tog oss ett år av hyfsat frekvent spelande att ta oss igenom.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,559
krank;n115771 said:
Det bästa äventyr jag läst och spellett är Tatters of the King. Inte det bästa till just CoC alltså, utan det bästa punkt. Jag brukar avsky köpäventyr annars, för att de antingen är för stridstunga eller för rälsade eller för fisktankiga. Tatters är precis perfekt. Det fokuserar på skräck, undersökningar, och groteska och mystiska företeelser. Första gången körde jag bara igenom den första tredjedelen av kampanjen, som i mina ögon är mycket bättre än de andra två, och jag tror att vi hade en och en halv strid under hela den delkampanjen, som tog oss ett år av hyfsat frekvent spelande att ta oss igenom.
Alla scenarion som förutsätter att en karaktär är en alienist eller psykoanalytiker och att en är någon form av konstnär är bra. Tatters of the King är inte lika metal som Masks men det är i sig en styrka. Vill du ha en kampanj som Aleister Crowley och Carl Jung är perfekta spelarkaraktärer i så vill du ha Tatters.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,036
Location
Carapalea
Jag håller med i lovsången till Tatters of the King.

De jag tycker är bäst till 1920-talet i övrigt är:

Curse of Cthulhu, en kampanj som är riktigt trevligt.

Äventyren från HPLs Arkham är bra, speciellt Books of Uncle Silas och The Condemed.

Jag är också svag för Horror's Heart.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,043
Location
Sthlm
De grejer som har funkat bäst när jag har spellet dem:
Edge of darkness (första introäventyret i 5:th ed)
God Bless Beasts and Children (adventures in arkham country)
Masks of Nyarlathotep (mest new york och london delarn)
Night Floors (Detla Green: Countdown)

Jag har läst lite i Tatters men inte spelat det, ser bra ut.
Andra och tredje delen i Unseen Masters ser ocklskå bra ut men första delen gick lite so-and-so när vi körde.
 
Joined
16 Feb 2010
Messages
372
Location
Stockholm
Mask of Nyarlathotep
Tatters of the King
Horror on the Orient Express
Är nog dom tre som jag har gillat mest. Jag håller med kranks lovsång om Tatters och det folk säger om Mask, Jag gillade Tatters mer än Mask men det är en smaksak. Jag gillade även Horror on the Orient Express, älskade det.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Masks och Tatters när ni kommit igång, jag vill annars slå ett slag för 'Mansions of Madness', en samling av sex scenarios som med lite jobb kan funka som 'tidiga' äventyr. 'Tales of the Sleepless City' har också flera scenarios, jag har inte spelat något men boken är underbar.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
IcarusDream said:
också svag för Horror's Heart.
Det har jag spelat, det hade jag glömt. Minns det som milt sagt bisarrt, men jag tror SL ändrade ganska mycket i det. Bra var det i alla fall i den version jag upplevde.

Och jag håller med Jocke om att Edge of darkness är väldigt bra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,619
Location
Rissne
God45;n115777 said:
Alla scenarion som förutsätter att en karaktär är en alienist eller psykoanalytiker och att en är någon form av konstnär är bra. Tatters of the King är inte lika metal som Masks men det är i sig en styrka. Vill du ha en kampanj som Aleister Crowley och Carl Jung är perfekta spelarkaraktärer i så vill du ha Tatters.
Japp. Eller ja, det finns ett litet problem med att spela just Cowley rent bokstavligen...

Han är ju med som stattad SLP...

Men jag skulle helt klart acceptera något slags knockoff =)
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,036
Location
Carapalea
Skarpskytten;n115808 said:
Det har jag spelat, det hade jag glömt. Minns det som milt sagt bisarrt, men jag tror SL ändrade ganska mycket i det. Bra var det i alla fall i den version jag upplevde.
Det är mycket skruvat i äventyret, det gillar jag.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Skippa mjukisgrejjer som ärligt rätt svaga Mansions of Madness eller Trail of Tsothougga, finns egentligen inget skäl att mjukstarta med annat än möjligen det som finns i grundboken (som inte alls är dumt), men sen är det bara att beta av Masks och Tatters (och Orient Express och Mountains of Madness).

Vill man nödvändigvis ha lite kortare grejjer som är lite mindre krävande att ta sig an så gillar jag det som Goodman Games släppte till CoC.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Voldstagg13;n115832 said:
Jag gillar också Goodman Games, men allt är inte lika bra (Madness in London Town...).
Indeed, men orkade inte googla vad respektive modul hette på telefonen :D

Själv gillar jag den i Egypten och den vid Svalbard bäst.

Finns även ett äventyr till Trails som heter nånting St Margaret, men den bygger lite på att allt går åt helvete så den är inte så bra i kampanjspel imho. Dock ett av de bättre exempel på puritan-Lovecraft jag sett. Allt kändes verkligen tomt och poänglöst efteråt.
 
Top