Bästa brädspelet på svenska?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Finns det några speciella randvillkor? Typ, ska det finnas ett solo mode? Ska det vara bäst på två? Ska det gå att spela många? Coop eller tävling?
Gärna för två eller fler spelare. Både coop och tävling funkar :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Bang finns med svenska regler. riktigt roligt Social deduction kortspel satt i vilda western .
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Mysterium. Ett asymmetriskt kooperativt spel där medium kontaktar ett spöke för att lista ut hur denne dog. De flesta spelar mediumet och en spelare är spöket, som ger abstrakta bilder som ska försöka få spelarna att gissa rätt. Ett favoritspel hos mig och mina vänner. Dessutom toksnyggt och stämningsfullt. Påminner om Dixit, ett annat bra spel byggt kring association!

Fanns ett tips på Codenames också, som jag backar upp! Väldigt kul ordleksspel där folk spelar i lag. Finns även gratis att spela online!

Ticket to Ride är en klassiker som jag är väldigt förtjust i. Finns flera olika versioner och min favorit är Nordic, som speedar upp spelet och har en väldigt kul karta. Däremot bara max 3 spelare där. Annars gillar jag originalet i USA.

När då då är ett väldigt kul frågespel där du bygger upp tidslinjer och drar olika händelser och ska gissa om de skett före eller efter de andra du har på bordet. Du behöver inte vara historieutbildad för att lyckas, eftersom det handlar om att utgå från de andra korten du har. Dessutom bra mekanik med hur det skalar, för ju mer händelser du har, desto svårare blir det!

Carcassonne är ett rätt kul "platsbyggarspel", där brädet byggs medan du spelar och där du ska lyckas claima olika territorium. Bra blandning mellan kaos och strategi.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,371
Av de spel som föreslagits (jag har tyvärr rätt dimmig koll på vilka spel som publiceras på svenska) är Azul det bästa spelet, hands down. Men många av de spel som slagit brett har ju kommit i nordiska utgåvor.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
The Mind. Ett av de enklaste men samtidigt svåraste spelen jag någonsin spelat. Det finns hundra kort numrerade 1-100. Spelarna sitter med dolda kort på hand och ska lägga ut dem i stigande nummerordning. Det finns ingen etablerad turordning utan man lägger ett (eller flera om man anser att de är tillräckligt nära nummermässigt) kort när man tycker att det passar.

Kruxet är bara att spelarna inte på något vis, vare sig med ord, gester eller på annat sätt, får kommunicera med varandra. Man får endast använda sin intuition. Man börjar med att alla får ett kort. När man klarat det får alla två kort. Sedan tre kort, sedan fyra kort och så vidare. Målet är att komma upp i så många kort på hand som möjligt.

1645605364142.png
 
Last edited:

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag säger Terraforming Mars.
Även om spelet finns på femtioelva olika språk så är det den svenska familjen Fryxelius (FryxGames) som gjort spelet, så jag skulle säga att originalet är på svenska.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Mysterium. Ett asymmetriskt kooperativt spel där medium kontaktar ett spöke för att lista ut hur denne dog. De flesta spelar mediumet och en spelare är spöket, som ger abstrakta bilder som ska försöka få spelarna att gissa rätt. Ett favoritspel hos mig och mina vänner. Dessutom toksnyggt och stämningsfullt. Påminner om Dixit, ett annat bra spel byggt kring association!
Ett annat spel som precis som Mysterium bygger på association kring bilder är Detective Club. Varje runda ska alla illustrera ett visst ord genom att spela ut ett antal bildkort. När detta är gjort ska alla var och en i turordning förklara hur de tänkte och hur de menar att bilderna de spelat ut illustrerar ordet.

Problemet är bara att alla spelare vet vilket ord det är utom en hemlig som får veta ordet först när alla kort spelats ut. Den som som är den som inte vet ska när det är hens tur improvisera ihop anledningar till att korten de, ovetandes, spelade ut ändå passar ihop med ordet. När detta är gjort ska alla rösta om vilken spelare de tror inte kände till ordet från början. Väldigt klurigt.

1645607050724.png
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,468
Location
Helsingborg
Cards against humanity (och Rackare),
Kom å tänka på ett till svenskt spel med DoD-anknytning (Olle Sahlin är medskapare): Rappakalja

Fast spelet blir mycket roligare när man säger definitionen och så ska folk skriva ordet, istället för tvärtom, annars blir det lätt att man måste apa efter hur spelet skriver sina svar. Det går snabbare att spela, dessutom.
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
271
Inte det bäst balanserade spelet men väldigt kul - Svea Rike. Samma skapare som Drakborgen mfl. spel.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Håller med om Mysterium. Är nog det spelet som står ut av de jag testat de senaste åren som är väldigt olikt de flesta andra.

Beror ju helt på vilken typ av spel ni gillar. Nya Drakborgen har ju precis nått backers och om det inte redan finns till försäljning så borde det komma när som.

Ibland går det att hitta översättningar på bla Boardgamegeek så om det är ett spel du verkligen tycker ser kul ut men är på engelska så kanske det kan vara ett alternativ om det inte är allför mycket text.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,565
Location
Rissne
Nu blev jag sugen på att göra en översättning av regelhäftet till VISITOR in Blackwood Grove. Det spelet handlar ju mycket om ord och språk men har i princip inga ord alls på komponenterna. Så det enda man behövt är ett svenskt regelhäfte…
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Håller med om Mysterium. Är nog det spelet som står ut av de jag testat de senaste åren som är väldigt olikt de flesta andra.

Beror ju helt på vilken typ av spel ni gillar. Nya Drakborgen har ju precis nått backers och om det inte redan finns till försäljning så borde det komma när som.

Ibland går det att hitta översättningar på bla Boardgamegeek så om det är ett spel du verkligen tycker ser kul ut men är på engelska så kanske det kan vara ett alternativ om det inte är allför mycket text.
Fandrakes Drakborgen säljs ej i butik. Det finns några exemplar på Tradera runt 2000–3000 kronor.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Agricola - Finns i en bra svensk översättning, köp inte familjeversionen bara. Varför det är bra? För att det markerar en brytpunkt för både Uwe Rosenberg och kanske eurospel öht? Från det karga hårda där en äter gröt på sågspån men ändå inte blir mätt och svälter men den som svälter minst vinner till nå överflödstrams där alla ska få alla poäng hela tiden. Agricola är svinbra helt enkelt, men en ska gilla att det svider och gör ont att spela. Verkar finnas att köpa nytt.

Samurai - Annat mästerverk är detta av Reiner Knizia, stenhårt, rätt elakt och till synes enkelt men ändå djupt (typiskt Reiner med andra ord). Reiner har ju ett gäng mästerverk av brickläggarspel, där detta ligger högt högt upp på listan. Överst ligger såklart Tigris & Euphrates men det är inte översatt (men svenska regler finns på bgg) och är lite svårare att hitta i fin gammal utgåva med träpluppar istället för förhatlig plast, men detta finns nästan alltid att hugga från tradera för en struntsumma. Reiner har väl också något auktionsspel översatt till svenska, tex. Modern art tror jag, mycket bra skit!

Macht und Ohnmacht - Detta är ett sådant jvla mästerverk i att plågsamt söndertrasa synapser som underhållning. Två spelare, kämpa om kontrollen av England. Det plågsamma kommer in i att det i princip är två area controll-spel som spelar parallellt, ett med riddare och ett med trollkarlar, och bägge samverkar på lite intressanta sätt. Bästa bästa! Det finns inte på svenska men är så sjukt bra så måste nämna det ändå och svenska regler finns på Boardgamegeek. Är så bortglömt att en kan köpa det för 12 euro på geek market. https://boardgamegeek.com/boardgame/30878/power-weakness

Elfenland fick jag av Debby när han lämnade norrland, spelat det med familjen ett gäng gånger och även om det inte vinner några storslagna brädspelspriser är det ett under att det inte hamnar på bordet istället för Ticket to Ride alla dagar i veckan. Och om en inte får det gratis tycker jag det brukar ligga och skräpa på varannan loppis en besöker. Finns nog i tryck på brädspelens modersmål, men svenska regler lär väl finnas att styra upp (annars skrik till så scannar jag mina).

Och ja, för alla här med svenska regler på geeken är de ju helt språkoberoende i själva spelet så dra ner pdf och skriv ut bara så har en ett spel helt på svenska.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Mysterium. Ett asymmetriskt kooperativt spel där medium kontaktar ett spöke för att lista ut hur denne dog. De flesta spelar mediumet och en spelare är spöket, som ger abstrakta bilder som ska försöka få spelarna att gissa rätt. Ett favoritspel hos mig och mina vänner. Dessutom toksnyggt och stämningsfullt. Påminner om Dixit, ett annat bra spel byggt kring association!
Jag har bara spelat Tajemnizce Domostow (som är föregångaren från Ukraina) men det är superbra och vad jag förstår är Mysterium en bra adaption, särskilt om en inte spelat TD och därmed inte saknar de gamla bilderna :) Stämningsfullt med snäppen klurigare stil än Dixit tycker jag och jag gillar verkligen den kooperativa delen!
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Fortsätter tjata om Terraforming Mars :cool:
Har engelska men köpte den svenska versionen enbart för att kunna spela med mina döttrar.
(och de gillar det!)

C
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Ticket to ride finns också i en barnversion. Snabb och enkel och slumpmässigt nog att en sjuåring kan klå en fyrtioåttaåring.
Det är faktiskt en av de bättre konverteringarna till barnversion, underhållande.

(finns barnversioner av spel som är fullkomligt vidrigt tråkiga, ungefär som att tänka på att öppna det orangea kuvertet)
C
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Det är faktiskt en av de bättre konverteringarna till barnversion, underhållande.

(finns barnversioner av spel som är fullkomligt vidrigt tråkiga, ungefär som att tänka på att öppna det orangea kuvertet)
C
Det var längesen jag spelade vuxenversionen, men jag minns att jag inte tyckte det var så kul. Barnversionen känns som ett bra destillat. Och jag tycker de har dummat ned spelet lagom: det är inte ren slump vem som vinner, men skicklighetsmomentet är inte så stort att man som vuxen måste spela medvetet dåligt för att inte köra över ett barn.
 
Top