Bästa brädspelet på svenska?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Jag funderar på att köpa ett nytt brädspel men kan bestämma mig för vilket. Skulle därför gärna vilja ha er hjälp! Viktigt är att brädspelet är på svenska och att det inte är någon gammal raritet man måste punga ut tusentals kronor för på Tradera.

Berätta gärna varför ni rekommenderar ert brädspel. Vad är det som gör det så bra?

Stort tack på förhand 😊😊😊
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
De flesta moderna klassiker har regler på svenska. Pandemic, Carcassonne, Ticket to Ride, etc. Alltid värt att kolla in.

Jag har själv haft mycket skoj i Magic Maze, som verkar ha gått de flesta förbi.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,098
Det är såklart lite klurigt att träffa rätt här utan lite mer information om vilken sorts spel du gillar. Vill du ha något snabbt, eller ska det ta flera timmar? Avancerade regler eller enkla? Slump? Tema?

Det sagt, här kommer några tips från min spelhylla!
  • Azul. Välj färgade brickor från en gemensam pool, och försök kombinera färger/mönster för att få poäng. Vackra brickor, och rimligt lätt/snabbt att spela.
  • Love letter. Väldigt avskalat kortspel. Försök lista ut vem som är vilken roll i hovet. Snabbt, enkelt och kul.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Tsuro är typ mitt bästa spel, för det funkar att spela med olika åldrar (ärligt fått stryk av en 8-åring när jag inte tänkte mig för) och 2-8 personer (roligast på 4+ skulle jag säga), och DET TAR SLUT. Man kan dra en omgång på en kvart. 2-3 omgångar på en kväll är ganska lagom för mig. Ett kanonbra socialspel.

Passar inte om ni mest är lilla familjen hemma, spelar på två och vill ha nåt som kan underhålla er en längre tid.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
469
Location
Uppsala
Terraforming Mars (med Prelude-expansionen och de valfria reglerna för draft av kort) är jättekul på två spelare. Massor med kort och pluppar och man får bygga en motor där olika saker samverkar på roliga sätt. Lagom mycket tävlan och samtidigt tillfredställelsen över att få bygga något bra med de förutsättningar man fått.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
De flesta moderna klassiker har regler på svenska. Pandemic, Carcassonne, Ticket to Ride, etc. Alltid värt att kolla in.

Jag har själv haft mycket skoj i Magic Maze, som verkar ha gått de flesta förbi.
Det är svinkul! Har spelat sönder det lite men hade mycket roligt i processen :)
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Viktigt är att brädspelet är på svenska och att det inte är någon gammal raritet man måste punga ut tusentals kronor för på Tradera.

Berätta gärna varför ni rekommenderar ert brädspel. Vad är det som gör det så bra?
Eftersom Talisman och Drakborgen är exkluderade av priskriteriet så återstår bara Äventyrsspels Gangster av ”de tre klassiska”.

Gangster handlar om att bygga ett brottssyndikat, med illegalt spel, postrån, smuggelgods, fulsprit och mycket mer. Man vandrar runt på ruffiga ställen och rekryterar nya ligamedlemmar i slummen, medan man försöker planera den mest passande typen av brott för sina förutsättningar. Den som får ihop en miljon och lämnar landet först vinner!

Temat är absurt, illustrationerna passande och humorn är svårslagen. Konceptet är lätt att förstå och varje ny omgång blir alltmer spännande och lite annorlunda.
Går på tradera för ca 100-300:-.

//EvilSpook

Edit: Stavning
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Sherlock Holmes-brädspelet brukar beskrivas som bra. Det finns en nyutgåva på engelska, men den gamla svenska översättningen dyker upp ibland på Tradera för under tusenlappen iaf. Det verkar finnas två ex ute just nu, ett för 728 och ett för 995.

Jag är supersugen på att spela det, men behöver hitta rätt medspelare. Minst en vill jag ha, och då någon som inte bara kan tänka sig vara med för att vara snäll utan som faktiskt gillar mordmysterier och kan tänka sig att lägga ner tid och energi på det. Jag skulle kunna köra själv såklart, men då det finns ett begränsat antal fall känns det lite slöseri att köra utan medspelare…
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vad för typ av spel är du ute efter . Dungeon bashing , abstrakta spel , co-op , resurshantering osv ?

Om du vill ha enkla spel som passa bra att spela med yngre så king of Tokyo. Det har en simpel Yatzy mekanik i grunden .

Splendor spelade jag för ett tag sen och det var ganska roligt .

Ticket to ride är en klassiker

Settlers of catan är en annan klassiker

Vill du ha ett kul partyspel och inte är alltför pk eller lättstött så är ju svenska versionen av cards against humanity kul ,heter Rackare på svenska finns även i barnversion små rackare. Det är ju iofs ett kortspel. Vem tycker inte det är helfestligt med meningar i stil med forskare botar aids genom analsamlag med Hitler.

What do you meme finns i en Nordic edition har jag för mig. Påminner lite om cards against humanity men snällare och finns även i en barnversion . Man skall para ihop en bild med en text för att skapa det roligaste memet. Kortspel det här också .

Kingdomino finns på svenska. Bygg ditt kungarike genom att Lägga brickor som matchar och samla mest poäng .

Carcassone är en annan klassiker

Takenoko finns på svenska. Ett spel jag haft riktigt roligt med . Vattna bambu och se upp för den glupska pandan
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Vad innebär "måste vara på svenska" här? Det finns ju massor av superbra spel som inte är på något språk alls.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Vad innebär "måste vara på svenska" här? Det finns ju massor av superbra spel som inte är på något språk alls.
Liksom, är det viktigt att det är svenska regler i lådan även om själva spelet inte är på något språk alls?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Liksom, är det viktigt att det är svenska regler i lådan även om själva spelet inte är på något språk alls?
Skulle tippa med en educated guess att det menas att regler skall vara på svenska och om spelet har komponenter med text så som kort osv så skall dessa vara på svenska.

Har jag fel får TS rätta mig.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Vad innebär "måste vara på svenska" här? Det finns ju massor av superbra spel som inte är på något språk alls.
Som sades ovan så ska regler och all text i spelet, typ kort och sånt vara på svenska.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,817
Tack så jättemycket för alla tips! Codenamnes, Cards against humanity (och Rackare), King of Tokyo och Kingdomino har jag hemma och tycker är alldeles fantastiska! The a-MAZE-ing Labyrinth spelade jag när jag var liten och det var ett av mina favoritspel! Skulle vara kul att testa det igen :)

Finns jättemånga tips som jag blir sugen på att testa!!!

Fortsätt gärna tipsa om ni vill :)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Tsuro är typ mitt bästa spel, för det funkar att spela med olika åldrar (ärligt fått stryk av en 8-åring när jag inte tänkte mig för) och 2-8 personer (roligast på 4+ skulle jag säga), och DET TAR SLUT. Man kan dra en omgång på en kvart. 2-3 omgångar på en kväll är ganska lagom för mig. Ett kanonbra socialspel.

Passar inte om ni mest är lilla familjen hemma, spelar på två och vill ha nåt som kan underhålla er en längre tid.
Tänkte föreslå Tsuro jag med men såg att det redan gjorts. Det passar verkligen alla.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,098
Tack så jättemycket för alla tips! Codenamnes, Cards against humanity (och Rackare), King of Tokyo och Kingdomino har jag hemma och tycker är alldeles fantastiska! The a-MAZE-ing Labyrinth spelade jag när jag var liten och det var ett av mina favoritspel! Skulle vara kul att testa det igen :)

Finns jättemånga tips som jag blir sugen på att testa!!!

Fortsätt gärna tipsa om ni vill :)
Finns det några speciella randvillkor? Typ, ska det finnas ett solo mode? Ska det vara bäst på två? Ska det gå att spela många? Coop eller tävling?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Sushi Go! Snabbt och enkelt kortspel där man samlar sushibitar som i olika kombinationer ger olika poäng. Funkar för barn likväl som panchisar och parti tar, lite beroende på hur många spelare man är, 10-20 minuter

1645604298180.png
 
Top