Bästa Bergmanfilmen?

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Jag fick ett plötsligt enormt sug efter att se en film av Ingmar Bergman. Har redan sett Sommaren med Monika, Det sjunde inseglet, Persona, Scener ur ett äktenskap samt Fanny & Alexander. Bortsett från dessa, vilken är den bästa Bergmanfilmen? Och varför?

Du har ju redan sett Scener ut ett äktenskap som är bäst. Så jag får säga Viskningar och rop! Hela filmen är i en metaforisk livmoder. Bra skit!

Skulle säga att sommarnattens leende var fantastisk att se på just midsommar! Fantastiskt rapp komedi med otroligt skådespel! Och innuendon som får en att baxna för vad de egentligen kunde säga på den tiden. Helt klart filmen som fick mig att inse Bergmans storhet. Att göra en dyster film om the human condition är en sak. Att göra en komedi som känns fräsch och modern mer än 50-år senare är större! (Fast egentligen tycker jag bäst om sjunde inseglet)

Går btw att se Bergman på bioduk vissa måndagar på Fågel Blå (det är i Stockholm). Jag lägger till Vargtimmen till allt utmärkt som redan nämnts, pga dämoner.

Går btw att se Bergman på bioduk vissa måndagar på Fågel Blå (det är i Stockholm). Jag lägger till Vargtimmen till allt utmärkt som redan nämnts, pga dämoner.
Stort tack för tipset! Jobbet och familjelivet begränsar tyvärr möjligheter till bio för mig, men tack ändå 🙂

Back