Bästa Batmanskurk som inte är Jokern?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Jag personligen är ju inte lika förtjust i karaktären Batman som de flesta andra är. Tycker absolut inte illa om honom, är bara inte eld och lågor över honom. Däremot tycker jag att serierna har något av det absolut bästa skurkgalleriet som står att finna! Det finns så många bovar som är intressanta, färgstarka och minnesvärda!

Därför kan jag ibland tycka det är lite synd att det läggs så otroligt mycket fokus på karaktären Jokern när det görs adaptioner. När det kommer en ny filmserie eller nya tv-spel känns det lite som att Jokern måste vara den ultimata skurken och alla andra skurkar är i väntan på när Jokern gör entré.

Jag undrar därför vilka som är era favoritskurkar i Batman-universumet om man bortser från Jokern, och varför?

Jag har två favoriter. Den första är Man-Bat. Jag är svag för konceptet Dr. Jekyll och Mr. Hyde och jag tycker det gjorts intressanta saker med karaktären. Gillar även hur han fungerar lite som en motpol till Batman.

Sen gillar jag Scarecrow. Det är superintressant med en skurk som använder sig av hallucinatorisk rädsla som vapen och det är riktigt synd att det inte använts ordentligt i någon filmatisering! Skulle lätt kunna tänka mig en Batmanfilm inspirerad av Jacobs Ladder där Batman blir förgiftad av Scarecrows gas och hamnar i ett personligt helvete där han inte vet vad som är riktigt vad vad som är hallucinationer.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Bane! Han är den bästa anti-Batman skurken. Den smartaste mannen i världen, ett fysiskt hot mot Batman, lika driven och med ett fascinerande förhållande till lag/ordning. Han är killen som om de båda har tid att planera besegrar Batman! Knightfall där han introduceras är jättebra men vad Tom King gör med honom är fan nästan bättre. Och när han är i Secret Six är det fan hjärtvärmande!
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
För min del är det Green Goblin och Doctor Octopus.

Mest för att det var de som var skurkarna i de första riktigt bra serietidningarna med spindelmannen jag läste, kommer inte ihåg exakt när, men måste varit på sena 70-talet nån gång. Typ 1979 enligt det här omslaget som var en av de starkare berättelserna.

Screenshot 2024-02-04 at 12.41.26.png
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
För min del är det Green Goblin och Doctor Octopus.

Mest för att det var de som var skurkarna i de första riktigt bra serietidningarna med spindelmannen jag läste, kommer inte ihåg exakt när, men måste varit på sena 70-talet nån gång. Typ 1979 enligt det här omslaget som var en av de starkare berättelserna.

View attachment 16498
Men…men…tråden handlar inte om…okej då, jag gör ett undantag då de är tuffa skurkar 😄
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Men…men…tråden handlar inte om…okej då, jag gör ett undantag då de är tuffa skurkar 😄
Fan fan fan jag fick kortslutning! :D Det står ju "Batman" men jag läste "Spiderman".

Okej, en on topic ... Ra's Al Ghul, för hans insats som mastermind i nivå med Moriarty i Sherlock Holmes-berättelserna.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,073
Håller med om Ra’s Al Ghul. The Penguin är också bra för att han inte sällan lyckas göra mycket med små resurser.

Bane är för mycket one-note - det enda han vill är att bryta ryggen på Batman, och man kan bara göra det så många gånger. Och Riddler skulle kunna vara bra om författarna kunde skriva tillräckligt bra och intressanta gåtor, men det kan de inte.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
798
Swamp Thing/amerikansk äktenskapslagstiftning.

(Fegt svar eftersom jag tycker Batman är rätt trist men Alan Moores Swamp Thing är med på topp 10 saker någonsin)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Dr Freeze är häftig. Tragisk men ond, och en klassisk ond vetenskapsman med sin fryspistol. Enormt färgad av att hans avsnitt i Batman-serien från 90talet var så bra.
Min introduktion till Mr. Freeze var i och med den katastrofala Batman & Robin. När jag såg den filmen visste jag inte att skurken hade en serieförlaga, trodde filmmakarna hittat på honom själv. Där och då tyckte jag han var den absolut sämsta Batmanskurken som någonsin funnits, men efter att ha sett andra versioner av honom, inte minst från Batman the animated series, så har jag ändrat uppfattning och tycker mycket om honom!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Bane! Han är den bästa anti-Batman skurken. Den smartaste mannen i världen, ett fysiskt hot mot Batman, lika driven och med ett fascinerande förhållande till lag/ordning. Han är killen som om de båda har tid att planera besegrar Batman! Knightfall där han introduceras är jättebra men vad Tom King gör med honom är fan nästan bättre. Och när han är i Secret Six är det fan hjärtvärmande!
Jag har inte läst så många serier med Bsne tyvärr. Hur tyckte du han portätterades i The Dark Knight Rises?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Jag har inte läst så många serier med Bsne tyvärr. Hur tyckte du han portätterades i The Dark Knight Rises?
Väldigt dåligt. Det är en helt annan karaktär. Bane är inte någons underhuggare, eller bara dumma muskler eller någon med en kass plan. Bane är mer Batman än Batman.

Så det finns två sorters Batman superskurkar, 1: Skräckskurkarna och 2: Brottsskurkarna. Och kategori 2 suger litegrann. För en historia om hur Batman slåss mot någon som är väldigt duktig är fundamentalt lite tråkigt i det att Batman kommer vinna. KGBeast har kanske en pistolarm och Pingvinen Killer Moth har special linser men Batman är bättre än dem. Det är som Law & Order, vi vet slutet. Mot folk som Jokern, Scarecrow och så vidare är det skräck eller pulp. Man är där för att det är galet eller obehagligt eller bara konstigt. De kommer också förlora, men det är färden som är poängen.

Bane bryter den mallen. För han besegrar Batman. Och han vinner genom att vara bättre på att vara Batman! Han är smartare än Batman, fysiskt starkare än Batman och hans vilja är starkare än Batmans! Bane kommer in på Batmans hemmaplan och vinner.

Det är vad som gör Bane i Secret Six så bra. Han har redan besegrat Batman, han och alla andra i världen vet att Bane är bättre än Batman. Nu försöker Bane visa att han kan vara bättre än Bane. När han har ett återfall och bestämmer sig för att åka och fucka upp Batman ändå framställs det som ett personligt misslyckande, och det gör också Batman skiträdd. Kalla in alla superhjältar han känner rädd.

Bane i Tom King är också great. Tom Kings Batman handlar ju om 2 saker. Att gifta sig med Catwoman och om självmord. Tom Kings argument är att det är en suicidal akt att vara Batman. Bruce Wayne har ytligt bestäm sig för att inte begå självmord men beter sig som att det är rätt sak att begå självmord, genom att vara Batman vilket kommer att döda honom. Bane rullar in med påståendet att antingen får du fan göra slag i saken via suicide by Bane, bestämma dig för att leva istället för att vara Batman eller så får du lära dig att vilja leva som Batman. Btw, jag kommer fucka upp dig med Boster Gold för det är det pinsammaste sättet att få spö på. Bane har valt att leva genom att han valt att vara Bane.

Bane är också great för det finns inte så mycket serier med honom. Så när han dyker upp är det fan på allvar. De borde inte använda Jokern på 10 år så att någon faktiskt har en bra idé när det är dags igen. Jag har läst så mycket dåligt med Jokern för varje bra grej… Minns ni när han skar av sitt ansikte och hade en overall? Bläh. Bane suger bara i adaptations i alla fall. Så medan det finns mer bra Jokern storys så är en större del av Bane storysen bra.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
786
View attachment 16499

Fantastisk skurk. Saknar både rim och reson. Stilen är patetisk. Helt unik när man är van med alla hårdingar från 80/90-talet.

//EvilSpook
Det känns som att man borde kunna göra en helt fantastisk take på Riddler genom att inspireras av När lammen tystnar/Se7en/Zodiac där Batman får vara detektiv istället för överklass-Punisher, som han ofta annars blir.
 
Top