Bästa äventyr feat. en drake

verlandes.

rollspelskollektivet
Jag ska försöka klämma in lite rollspelsaktiviteter för barn i mellanåldern under bibliotekssommaren och tänker att jag vill ha lite klassiskt draktema.

Jag lutar åt Chance Dudinacks The Black Wyrm of Brandonsford, som jag tycker är ett utmärkt drakäventyr. Men finns det fler, gärna kortare, drakäventyr ni kan rekommendera (och gärna till 10-12 åringar, men alla tips tas emot och går ju ofta att anpassa.

När jag bara läst vad tråden hette var jag påväg in här för att rekomendera Valley of Dust and Fire. Men sedan läste jag startposten och nej, spelled ABSOLUT INTE Valley för den målgruppen.

Mitt favorit drakäventyr är annars Dragon Mountain till 2ed AD&D. Men det är en kampanj och spelarkaraktärerna ska vara level 10 - 15…

Jag ska fundera och förhoppningsvis kommer jag på något.

Brandondsford är väldigt bra dock! Så hittar du inget annat är du fortfarande på en solid grund.

Karavanens Hemlighet till DoD är nog det mest barnvänliga äventyr jag skrivit. I äventyret finns:

En drakkult, ett stulet drakägg och en väldigt arg drakmamma

Jag spelledde det bland annat på NyCon 2024, med ett par kids i gruppen (runt 10 år). Funkade finfint. Det går att klämma in på 3-4 timmar, men skulle nog rekommendera 5-6 timmar om möjlighet finns.

Karavanens Hemlighet till DoD är nog det mest barnvänliga äventyr jag skrivit. I äventyret finns:

En drakkult, ett stulet drakägg och en väldigt arg drakmamma

Jag spelledde det bland annat på NyCon 2024, med ett par kids i gruppen (runt 10 år). Funkade finfint. Det går att klämma in på 3-4 timmar, men skulle nog rekommendera 5-6 timmar om möjlighet finns.
Och det finns ju rentav på bibblan!

Öh, öh, nånting nånting Lepra med drakalienäventyret!

Fast det kanske du har koll på redan iofs...

Två favoriter på rak arm.

"The Adventure of the Barrow-Dragon" i Land of Giants (folkvandringstida-Norden-modulen till Pendragon) är löst baserat på sista akten i Beowulf och inbegriper ett quest kors och tvärs över fantasy-Skandinavien - inklusive bl a en tripp till Völunds smedja - för att få fram saker man kan besegra draken med. Det är sparsmakat för att inte säga en aning skissartat och kan behöva broderas ut en del, men det har en genuint mytisk känsla över sig. Innehåller diverse annat norrönt stoff som förtrollade jättar - en har blivit till draken, en till en dvärg - hamnskiftande bärsärkar och en vederbörligen ohjälpsam cameo från Oden.

"The King Under the Forest", introduktionsäventyret till originalutgåvan av Dragon Warriors (ingår även i minikampanjen Sleeping Gods till nyutgåvan) har en dungeon med en uttråkad och lättsmickrad drake som vaktar en skatt men kan tänka sig en gåtgissningstävling á la Bilbo (den som gissar en gåta rätt får behålla ett stort guldmynt som en souvenir).

Två favoriter på rak arm.

"The Adventure of the Barrow-Dragon" i Land of Giants (folkvandringstida-Norden-modulen till Pendragon) är löst baserat på sista akten i Beowulf och inbegriper ett quest kors och tvärs över fantasy-Skandinavien - inklusive bl a en tripp till Völunds smedja - för att få fram saker man kan besegra draken med. Det är sparsmakat för att inte säga en aning skissartat och kan behöva broderas ut en del, men det har en genuint mytisk känsla över sig. Innehåller diverse annat norrönt stoff som förtrollade jättar - en har blivit till draken, en till en dvärg - hamnskiftande bärsärkar och en vederbörligen ohjälpsam cameo från Oden.

"The King Under the Forest", introduktionsäventyret till originalutgåvan av Dragon Warriors (ingår även i minikampanjen Sleeping Gods till nyutgåvan) har en dungeon med en uttråkad och lättsmickrad drake som vaktar en skatt men kan tänka sig en gåtgissningstävling á la Bilbo (den som gissar en gåta rätt får behålla ett stort guldmynt som en souvenir).
Tipstack, ska leta!

Plocka ut Silvergruvan med draken Blatifagus från Svavelvinter som ett eget äventyr.

Anpassa lite så det inte blir för dödliga möten (slemmonstret i gruvans botten) å se till att det inte fastnar med nattfolket i gruvan å ge de kanske nån bra ide för hur tunnorna ska transporteras.

Back