Nekromanti Bäst och sämst med Neotech

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Tjo

Nu dök det visserligen upp en intressant tråd från Marukusu, men det är ju inte allt för ofta det skrivs något på detta forumet.

Därför tänkte jag starta en tråd där folk skriver vad de tycker mest om respektive minst om med Neotech. Jag vill ha så bra motiveringar som möjligt så att varje påstående ger ett bra diskussionsunderlag.

Här kommer en lista med områden:
Spelet i allmänhet - stilen, känslan
Modulerna
Reglerna - regler i allmänhet, stridsregler, ObT6
Världen
Böckerna – text, layout, bilder
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Well, se tråden nedan för mina synpunkter.

I egenskap av fattig n00b så har jag inte kunnat skaffa mig Neotech 2 (annat än världskartan, typ), men jag äger ett ex av Neotech 1. Såvitt jag har förstått så skiljer sig ettan från tvåan radikalt på vissa punkter (att valutan i Europa heter "ECU" i Neo 1, t.ex.), så faktum är att jag inte vet mycket mer än grunderna till Neotech. Och hur världen ser ut, då.

-Danne, som därmed önskar eder alla en god natt.
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
Klart högt på listan över bäst är stilen och den ändå mångfacetterade och varierade världen där man har stora möjligheter för intressanta uppslag. Det går att spela väldigt mycket i neotech, stil såväl som setting.

På sämst är valet självklart, neogames regelsystem med Ob20000t6 som skall slås i drivor om 3-7 st åt gången ett tiotal gånger för att avgöra en enda stridsrunda. klart outhärdligt och sedan en tid tillbaka helt övergivet kapitel i neotechboken.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Vad är det för radikalt med ett namnbyte på en valuta, för att passa in i utvecklingen av verkliga fundament? :gremwink:

Vad har Neotech 1 för regelsystem förresten, i korta drag? Jag blev lite nyfiken när jag i N2-grundboken läste att N1 hade "ett revolutionerande spelsystem som låg före de flesta andra rollspel". Synd att jag inte känner mig lika "revolutionerad" och "mitt i striden" när jag lirar NeoGames-produkter :gremtongue:
 

StefanB

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
207
Location
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Bäst: Offensiv och sämst: um... jo...

Ja, min titel säger minna första tankar när jag läste frågan.


Tänkte gå in lite mer nogrant på detta i detta inlägg och för att göra det lätt för mig så tar jag och andvänder mig av swazze's "mall".


Spelet i allmänhet - stilen, känslan:
Variationen i världen gör det mycket lätt att hitta på spännande och intresanta äventyr. Sen känns spelet mycket lätt att modifiera enligt personliga önskemål. Vill du ha en monofilamentpiska så kan det finnas. Gillar du inte baserna på Mars så går det att trolla bort.


Modulerna:
Offensiv!... sen finns det en hel del andra mycket bra moduler med ståendes i min bokhylla...
Offensiv täcker helt enkelt allt (och då menar jag allt) som har med strid att göra. Mängder med vapen (dom flästa med snygga bilder), skada för improviserade vapen i stil med kaffekoppar och micros men även för saker som BB-guns och paintballgevär innehållandes mer än bara färg. Om ni inte redan listat ut det så är Offensiv min favouritbok i rollspelväg =)


Reglerna:
Stridsreglerna gör mycket tärningsrullande men systemet är täcker mycket (sjukt mycket om man även införskaffar offensiv), realistist och jäkla kul =)


Världen - Har läst igenom den ett par gånger och den känns kanske lite outdated men som jag fattat det så är den på G att revideras.


Böckerna – Texten och layouten är helt ok. Jag gillar Vitt, Grått och Svart. Blir lite metallisk känsla över det hela. Dock så känns väl inte bilderna allt för heta men dom visar i alla fall upp det dom ska. Minus till N2 boken för brist på vektorjetsbiler, N1's var visserligen ritade men dom visade upp hur en vektorjet faktiskt ser ut.


Bäst är helt klart Offensiv, och sämst... ja, det får jag nog i brist på annat bli bilderna i boken (även om jag gillar dom ändå).


//StefanB som precis blev grymt sugen jag blev på neotech snart igen.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Vad är det för radikalt med ett namnbyte på en valuta, för att passa in i utvecklingen av verkliga fundament?"

Det var ett exempel. Jag vet inte ifall det finns flygande bilar och sånt i Neotech 2, men i ettan så får jag intrycket av att allt är lite väl über om bara 50 år...

"Vad har Neotech 1 för regelsystem förresten, i korta drag? Jag blev lite nyfiken när jag i N2-grundboken läste att N1 hade "ett revolutionerande spelsystem som låg före de flesta andra rollspel". Synd att jag inte känner mig lika "revolutionerad" och "mitt i striden" när jag lirar NeoGames-produkter"

På grund av tidsbrist (läs: slöhet) så har jag inte sålt min själ till djävulen för att veta allt om varenda regel i Neotech 1, men det skilde sig lite från Neotech 2/Eon en del i alla fall (yeah, det säger ju mycket!). Något "revolutionerande" med dem är kanske att ta i lite, men lite annorlunda var det.
Kolla upp Overdrive eller vad det heter, där man kan se hur man konverterar Neotech 1-regler till Neotech 2.

-Danne, en stjälpande hand.
 
G

Guest

Guest
Stilarna är helt klart bäst, det finns mycket att välja på och de känns tillräkligt realistiska allihop (utom möjligtvis han på bilden vid survivalist).
Men stilarna är också helt klart sämst, det är ju nästan inget urval, som äventyrare kör nästan alla med långrock och mörka solglasögon, själv kör jag dock alltid neongul superskinner, men sedan är valen för någon som kan tänkas spela nästan slut, även om islamist eller mutie känns rätt för spelet, hur många av dessa ger sig obemärkt ut på stan fulla med cyber etc?

/Zorbeltuss som tycker att det är fint urval men att det inte är mycket att välja på för de spelande.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Bäst:

Det bästa med Neotech är nog systemet som helhet. Reglerna är konsekventa och ganska lätta att följa, samtidigt som de täcker en bra detaljnivå. Särskilt rollpersonsskapandet är roligt, då det allt som oftast kläcker ur sig de mest roliga och bisarra karaktärer.

Sämst:

Det är alltid lättare att klaga än att berömma, så här kommer en drös kritik.

Till att börja med känns rollpersonsskapandet för nischat mot två typer -- personer som jobbar för "the Man" (i form av zaibatsu eller stat) och yrkeskriminella. Jag finner att de historier jag vill berätta mer handlar om personerna som kommer i kläm mellan dessa korrupta institutioner -- husockupanter, mindre affärsidkare på bottennivåerna, frihetskämpar i strid mot storföretagens nykolonialism, mekaniker som tjänar sitt levebröd genom att konstruera nyttoföremål ur de mängder av avfall och skrot megalopolen producerar, kort sagt, mer eller mindre vanligt folk som tvingas in i händelsernas centrum av de stora aktörernas cyniska manövrerande. Som det är nu blir de flesta rollpersoner antingen företagsslavar på en eller annan nivå eller våldsamma kåkfarare, helst uppcybrade och psykotiska. För vissa är uppenbarligen utrustningsfetischism en meningsfull del av cyberpunkgenren -- för mig är det mest en distraherande detalj.

Världen känns otroligt slätstruken, med minimalt fokus på kulturell utveckling, lokalfärg och liknande intressanta detaljer. Jag kan redan föreställa mig monotonin och likriktningen i företagsdistrikten genom att gå ut på stan och betrakta hur multinationella företags filialer tar upp allt mer av gatumiljön -- vad jag vill ha information om är folks reaktioner, motkulturer och kampen för bevarandet av den individualism som jag ser som en av de centrala punkterna inom cyberpunken. Jag skulle även finna det intressant att få en djupare inblick i de nya kulturer som uppstår i ljuset av kulturblandning, globalisering och omtolkningar av det gamla. Vilka är de urbana legenderna bland slumbefolkningen i Lagos? Varför har en muslimsk väckelse slagit rot bland Mexicos mayaindianer? Vad sker med flyktingarna från centrala Rysslands atombombade ödemarker? Tro nu inte att jag bara vill ha misär -- jag vill se livkraftiga, spännande kulturer växa upp ur dessa och flera folkgrupper, ett spirande litet hopp som kontrast till den majoritetskultur som tycks stadd i ständigt sönderfall. Ge oss kulturskildringar som inte bara går ut på tvådimensionell chockpunk!

Sedan finns ju också den rent fysiska sidan. N2s grundbok är ju ökänt bräcklig, och bilderna är fruktansvärt tråkiga och sterila. Hellre snygga teckningar än taskiga fotomanipulationer!
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Mitt enkla svar på detta är: Neotech är inte cyberpunk.

Nu äger jag bara N2-grundboken och Offensiv, men utgåendes enbart från detta (grundboken om något skulle visa spelets stil) får jag noll cyberpunkvibbar. När jag hör ordet cyberpunk dyker visserligen Neotech upp som en (av flera) referenser i mitt huvud, fast just för att det inte är ett dugg punkigt. Det är bara cyber.. steril cybertecho. Som du säger, spelet kantas av hemska fotomanipulationer hämtade ur en ond dröm om att modevisningar från tidigt nittiotal är fräna; Neotech är ett indicium på att Cthulhu faktiskt finns.

Okej, jag tar i lite, jag hyser inget hat mot spelet. Men min vision av cyberpunk innefattar två ord: William och Gibson. Det delar Neotech inte med mig.

Till dess försvar ska väl kanske spelets vision på sidan 8 (N2-grundboken) läsas, men den har jag inte tid att citera just nu, så är det någon som verkligen vill veta vad som står där kan jag återkomma.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Den del av visionen som rör vad jag beskrivit säger ungefär att mer fokus ligger på technothriller, och att man inte nödvändigtvis behöver spela "down-to-earth" cyberpunk. Som exempel på denna genre ges "cyberförstärkta gäng som röjer i storstädernas gränder och tomma parkeringshus". Detta är de två spelstilar det ges exempel på.
 
Top