Nekromanti bäst med EON

Mambo

Veteran
Joined
9 Jul 2001
Messages
136
Location
ÖSD
vi tycker väl alla att EON är ett riktigt bra rollspel om inte det bästa, men vad är det som gör just EON så bra??
Det måste finnas något som gör det där lilla extra..

Jag har funderat och jga har kommit fram till att det måste vara OB-systemet..
Om ni har några andra åsikter så vill jag gärna höra dom.

Let's face it,
Gemini rocks..
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Det känns jävligt genomtänkt på nåt sätt.
Och så finns det mycket att bygga på med alla moduler som finns ute.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Det är ju iofs inte unikt. Det finns exempelvis ett obegränsat slag i gamla SRR, och även i Western om jag inte minns fel.

Jag tycker nog att det bästa med eon är att det är en lyckad kombo av genomtänkta regler (systematiska) och en väl fungerande värld. Saken är ju den att Mundana förstås är ett lapptäcke av olika kulturer och miljöer osv, för att kunan tilltala alla måste världen förmodligen se ut så. Men trots detta fungerar den som en helhet (till skillnad från Altor exempelvis, där varje land var en ö).

Dessutom fungerar reglerna bra med världen och tvärt om, vilket höjer ytterligare ett snäpp.

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

MaJtuS

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
11
Location
Eskilstuna Sweden
Ja ob är ju det som jör det mer värkligt.
Skade systemet är också bra med blodförlust och trauma.
Själv har jag precis börgat med EON.
Och alla frivilliga regler är ju ok.
Jag använder 1/3 av alla dom tex passift skydd osv.
 

Lillebror

Veteran
Joined
16 Jul 2001
Messages
1
Håller med Dream om det mesta, efter 19 års rollspelande av massor av olika spel system så är Eon det spel jag tycker har bäst kombination av ett suveränt regel system med många optional regler som man efter varierande grad kan använda sig av plus en likaledes suverän värld som är väl genomtänkt
Det är för övrigt vad jag tycker är viktigast i ett spel.

Ede bibe lude post mortem nulla voluptas.
 

William_Besario

Warrior
Joined
20 Jun 2000
Messages
261
Location
Borlänge , SWEDEN
No Offence, men hur duktig på en skala är du på att stava? /images/icons/wink.gif

"The meaning with war is not to die for your country,it's to make the other sonofabitch die for his"
 

William_Besario

Warrior
Joined
20 Jun 2000
Messages
261
Location
Borlänge , SWEDEN
Det jag tycke rom är nog Spelsystemet och Världen ( Nämen... ) och då främst saker som krilel skrivit. Då dom sakerna är mer korrekta och konsekventa!

"The meaning with war is not to die for your country,it's to make the other sonofabitch die for his"
 

William_Besario

Warrior
Joined
20 Jun 2000
Messages
261
Location
Borlänge , SWEDEN
Det jag tycke om är nog Spelsystemet och Världen ( Nämen... ) och då främst saker som krille skrivit. Då dom sakerna är mer korrekta och konsekventa!

"The meaning with war is not to die for your country,it's to make the other sonofabitch die for his"
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Världen bäst!

Jag skulle knappast påstå att regelsystemet är det som gör Eon till ett rollspel värt att lira. IMHO vilar Eons kvalitet helt och hållet på en i hög grad genomtänkt och konsekvent världsbeskrivning. Mundana är en värld som erbjuder obegränsade möjligheter till balla äventyr och kampanjer.

- Targon, skrivare
 

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
Re: Så sant som det är sagt/skrivet [nt]

värden är genomtängt och super skön. Okn jag är lite buffy och säger att srtids systemet är undebart realistiskt.

Människor skapar sina egna gudar, Markis Lazarus
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Poppulationen

Det exktra lilla som jag gillar i EON är allt folk & fä som finns där !

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Så sant som det är sagt/skrivet [nt]

Nåväl, vi verka ha lite olika uppfattningar om stridssystemet. Själv menar jag att ett stridssystem snarare ska vara spelbart än realistiskt. Dessutom är själva den så kallade "realismen" i Eon något man kan diskutera i oändliga trådar.

- Targon, skrivare
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Populationen

Fast de är så fruktansvärt få. Knasigt med en värld vars städer sällan passerar 10.000 gränsen i invånarantal och där de många omkringliggande byarna lyser med sin totala frånvaro.

- Targon, skrivare
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Göra eget ?

Kan man då inte pula ihop sin egen karta utifrån de som finns med i EON-boxen. Det är väll upp til SL:n & hanns grupp att hitta på mer byar. Ni kan vällha en knep & knåpdag och fixa med sådan saker.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Nope.

Världexempel:
Månadernas namn i Consaber är januari, februari, mars ... Ingen vet varifrån namnen kommer ifrån men september, oktober... Tycks komma från siffrorna sju, åtta... Men nyåret är bytt från 1 mars till 1 januari.

Sugig kopiering.

Och varför finns endast de svenska namnen i Asharina? T ex Hammarnäs i Damarien trots att de pratar samma språk som i jargiska kejsardömet, men där har man inga svenska namn.

// Avatarex, som härmed har dubbats till riddare.
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Världen bäst!

världen till EON Suger, främst av det enkla skälet att det finns inga roliga intriger... *suck* dessutom beror det på spelledaren om det blir roligt eller inte.
/Dr_Morbid

- skönhet kommer inifrån!
- ge hit skalpellen!
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Världen bäst!

Till skillnad från paladium eller ad&d? De världarna suger get.

EON är som upplagt för intriger. Det finns kanske 70-80 intriger som SL kan välja mellan. Utan att behöva komma på hela saken själv.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
Det där om att värden suger?

Har du läst acharien och soldarn eller consaber?

Tror inte det!
SÅ VA TYST!!!/images/icons/mad.gif

Människor skapar sina egna gudar, Markis Lazarus
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Göra eget ?

Jag har redan föregått dig, lille man. Inte nog med att jag har lagt på en nolla eller två till invånarantalen i städerna. Jag även lagt till ett antal byar runt omkring, och dessutom döpt om en hel del av Mundanas städer och byar. Du tror väl inte att jag sitter och spelleder i timmar en värld som jag inte helt är nöjd med utan att revidera den först.

- Targon, skrivare
 
Top