Nekromanti Bäst licens för egna spel?

JohanKarlsson

Not the one
Joined
13 May 2010
Messages
212
Location
Göteborg
Ok alla kloka och erfarna spelmakare.

Vad ska man använda för licens för material man producerar?
Vi snackar copyright, OGL, creative commons, osv.
Fördelar och nackdelar?
Vad är enklast?
Vad är bäst?

Egna erfarenheter?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Vad är enklast?
Upphovsrätten. Du får automatiskt upphovsrätt på det du skriver. Ingen får reproducera din text i större upplagor utan din medgivelse. Ingen får tjäna pengar på din produkt utan medgivelse.

Det hindrar dock ingen från att skriva ungefär samma sak, fast med egna ord. Regelmekanik är inte skyddat av upphovsrätten, utan endast din egen text. Jag kan inte sitta och skriva av en regelbok och säga att det är min eget, men däremot skriva samma sak med egna ord. Världsspecifika saker måste ha en unik särprägel för att vara skyddade.

/Han som kan säga att spellicenser som inskränker på stycket ovan är inte mycket värda
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Jag tycker att Creative COmmons är mycket bra, eftersom den har en flexibilitet.

För mig har det absolut ett värde att kunna skänka bort det man skapat, att kunna garantera sina läsare att det är helt OK att de ändrar och joxar och remixar ens skapelse. Ideologiskt är jag emot immaterialrätten som den är definierad nu; remixkultur är en självklarhet och att kollagekonstnärer måste be varje enskild fotograf om tillåtelse är i mina ögon absurdt.

Så jag föregår gärna med gott exempel. Jag vill att vem som helst ska kunna göra precis vad de känner för med mina verk - använd som nazipropaganda, producera porr, skriva egna rollspel, använda i reklam eller vad de nu känner för. På så vis underlättar jag andra människors kreativitet.

Med Creative Commons kan man bestämma huruvida folk ska få använda sina modifierade verk kommersiellt, om de måste ange ursprunglig upphovsman, om de själva måste släppa sitt med en CC-licens...

Här finns bra information..


Observera att detta inte är ett svar på "vad är enklast", för det är det ju inte. Vanlig upphovsrätt är enklast. Det här är däremot vad jag tycker är bäst för mina behov. Båda mina är släppta via CC-BY, dvs vem som helst får göra vad somhelst, med vilken licens som helst och tjäna pengar etc etc, men man måste ange att man fått det från mig från början - och man måste göra det på ett sätt som gör det tydligt att jag inte STÖDJER deras variant eller användning.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
JohanKarlsson said:
Han said:
Upphovsrätten.
Gäller detta Sverige eller internationellt (för saker som inte är på svenska då)?
Befinner du dig i Sverige är det svensk lagstiftning som gäller, även om du släpper något utomlands. Upphovsrätten är dock i princip likadan i alla länder. Läs mer om det i Bernkonventionen.

Mig veterligen så skiljer sig USA:s upphovsrätt något då de kan få upphovsrätt på idéer, något som inte är gångbart i Sverige. Ta Facebook som exempel, där Mark Zuckerberg blev stämd och fick betala skadestånd för att han snott Facebook-idén från andra.

/Han som rekommenderar följande sida för upphovsrätt och rollspel
 
Top