Nekromanti Bända Vilja & Tvångsförvandling

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Sånt där är alltid svårt. Jag försöker tänka på andra sätt att utmana spelarna. Om strider inte innebär några större problem, får man antingen göra dem riktigt svåra, eller låta andra saker vara svårt. T.ex. kan det ju vara en rejäl utmaning att navigera och överleva i Davokar. Man kan fastna i sjunkhål, luras bort av Alfer eller kanske korrumperas av en artefakt. Det kan ju också vara så att en grupp faktiskt skapar ett riktigt namn för sig i exempelvis Tistla Fäste, och att någon starkare makt vill att gruppen ska smutskastas/anklagas för det ena eller det andra. Plötsligt handlar det inte om att slå ner en taskig rese, utan om att klura ut vem som ligger bakom attentaten och rentvå sitt namn.

Men ja, det kan vara väldigt svårt att stoppa en för stark karaktär i gruppen. Jag håller dock med många andra här att man inte bör förstöra för spelarna genom att göra det omöjligt för dem att använda sina förmågor osv. spelet ska ju i slutändan vara roligt för alla. försök istället hitta andra vägar till utmaning.

Det finns ju förresten även en förmåga som heter Ståndaktig (Mästare), som kan sätta käppar i hjulet för spelare någon gång ibland. Även om det såklart lär vara tämligen ovanligt!
 

Gerenan

Veteran
Joined
4 Jan 2015
Messages
21
Jag har stött på samma problem i min grupp, fast med bända vilja. Slutstriden i Det Förlovade Landet kändes delvis lam när Gordrai blev typ bänd till atomer.

Som kompensation så förvandlades både Belun och Ludo till styggelser och då blev det en mer tillfredställande motståndsstrid.

Jag har dock nu diskuterat fram och tillbaka med min grupp och kommer att göra ett Särdrag som jag kommer använda ytterst sällan, baserat på vad som skrivits i denna tråd och vad jag själv känner. Vilket är ett särdrag som skall användas på typ individer som Gordrai och personer som skall vara riktigt "duktiga" mot svartkonst. Något som inte gör dem immun men som gör att förmågan fungerar svagare och kortare på dem och att ju fler gånger man gör den, ju svårare blir det. Men att i slutänden så kommer man till en brytpunkt (efter typ 3 lyckade försök som motståndaren tagit sig ur) så kommer man till en brytpunkt där det är jättesvårt för rollpersonen men om den lyckas så förstör denne allt motstånd och motståndaren "förlorar" sitt särdrag och blir helt övertagen/tvångsförvandlad.

Utöver detta så kommer jag kompensera det med att även de kriminella och ogillade ogillar svartkonst. Och att även svartkonstnärerna själva är misstänksamma och bedrägliga mot varandra. Och så sätta att varje gång en svartkonst kastas så lämnar det en avbild. Så till slut, kommer svartkonstnären få en eller flera Svartkappor/Häxjägare efter sig, som inte är att leka med.

Mycket socialt, och mycket in-game. Men även ge svartkonstnären känslan att denne är mäktig, han kan lyckas han kan åstadkomma något och han är ett stort hot mot alla han möter. Och sen när en Svartkappa med detta särdrag och kanske 2-4 hejdukar, kommer och lägger sig i ett beräknat bakhåll där de vet att Bända vilja kan användas då blir det inte så kul när taktiken är satt upp emot Svartkonstnären.

Det gör att konstnären måste förlita sig på annat än bara bända vilja för att ge så svag blid som möjligt när denne väl blir upptäckt. För min inställning är att svartkonstnären ska veta att det är inte en fråga om, om de blir upptäckta utan NÄR och hur mycket den som jagar dem då vet om deras förmågor. Och enda sättet att vara ett steg före jägarna då, är att ge dem så lite information om en själv som möjligt och se till att ha både vänner och andra vapen att slåss med som de inte räknar med.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Moberg;n60650 said:
Det finns ju förresten även en förmåga som heter Ståndaktig (Mästare), som kan sätta käppar i hjulet för spelare någon gång ibland. Även om det såklart lär vara tämligen ovanligt!

Tycker Moberg sa det bra. Andra prövningar än strid, eller Ståndaktig (Mästare). Sedan skulle jag nog även göra att I alla fall en sån styggelse skulle kunna räknas som ritualen Vanhelga, dvs att det ger Korruption.

Eller uppfinna nån rolig artefakt som kan göra dem immuna under vissa former. Kanske som despellar en spell mot 1t6 korruption. Eller en ny ritual som ger en gångs bail-out för typ motsvarande.

Jag gillar ändå att det är lite sten - sax - påse med trollformler. Och jag tror på att låta spelarna ha sina coola builds, men även hitta på olika sätt att göra det knepigt för dem. Sen så kanske man allmänt bör undvika att slåss till döden. Gäller både slp och rp. Bygga äventyr med strider som skapar mer utmaningar. Bättre att låta dem leva och förhöra dem eller liknande.

Sedan eftersom båda krafterna kräver koncentration i början, och slag slås varje runda, så borde några till personer på motståndarsidan jämna ut det. En Godrai med 15 i Vilja bör ju då i snitt vara borta en runda. Lägg på ett Ståndaktig på det så...
 
Top