Nekromanti Bända Vilja & Tvångsförvandling

Jishnak

Veteran
Joined
25 Dec 2014
Messages
2
Vår spelgrupp har precis avslutat introduktionsäventyret Det förlovade landet. (SPOILER!!)

En av mina spelare har förmågan Tvångsförvandling vilket gör att de flesta strider blir väldigt triviala. Det första som händer är att den (till synes) svåraste motståndaren blir förvandlad till en kanin (Van-Rogan, Keri-Las och Godrai) och därefter är det inte så svårt att ta kål på motståndet. I synnerhet när övriga spelare skyddar magikern som kastar Tvångsförvandling. Samma dilemma uppstår med Bända Vilja. Spelaren i fråga har Viljestark 15 vilket såklart gör att slagen inte heller misslyckas särskilt ofta. Jag har satt in fler motståndare i striderna för att motverka detta och göra det lite mer spännande, men det är ju synd att dessa SLP inte kommer till sin rätt. Det går heller inte att sätta in fler motståndare i alla situationer, exempelvis när styggelsen Belun förvandlas.

Någon som har några bra förslag på hur man ska hantera detta?

Tack Järnringen för ett fantastiskt bra spel! :)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Hitta på immuniteter eller avdrag åt de viktiga fienderna som känns troliga. Styggelser påverkas inte av magi på vanligt sätt, de är för korrumperade. Vandöda och hamnskiftare är svåra att förvandla eftersom de redan genomgått någon slags förvandling. Alver är naturligt mer motståndskraftiga mot magi?

Höj viktiga fienders viljestyrka så de har mindre chans att bli påverkade.

Låt mindre viktiga fiender förvandlas istället.

Just den förmågan känns lite för bra. Gör den svårare att lyckas med? Jag hade nog inte tillåtit den till att börja med.
 

Templar

Mandalorian
Joined
15 Dec 2008
Messages
122
Kolla lite på Drakar och Demoners Expert (80tal) jag har för mig att att odöda och vandöda är immuna mot vis typ av magi såsom harmonistens söva eftersom en odöd (Van-Rogan ) inte behöver sova. Tvångsförvandling är ju att varelsen måste vara levande för att kunna ändras. Håller med Paal att styggelser påverkas på andra sätt än levande.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,506
Att göra saker immuna mot förmågorna är super tråkigt eftersom du då tar ifrån spelaren hans roliga leksak som det låter som han byggt sin karaktär efter och det låter som en kass grej att göra mot en spelare. Det är ju att du ändrar reglerna för att förstöra för honom,

Istället hade jag gett fienderna tillgång till samma förmågor och använt dem för att slakta gruppen på samma sätt gruppen slaktar fienderna. M.A.D. policyn är det enda bra sättet att hantera save-or-dies på oavsett system :)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Helt immun mot den typen av magi är lite tråkigt om en spelare fokuserat på det, det är sant. Men att öka/minska motståndet på individuella bosstyper för att få en intressantare fight är något jag gör ofta. Aldrig mitt i en pågående strid, men som en del av tweakning av äventyr under preppandet.

Just styggelsen i det äventyret hade jag inte haft problem med att göra rejält motståndskraftig mot vissa typer av besvärjelser. De är unika missfoster födda ur mörk magi och äventyrets final bygger på att den är ett rejält hot.

Mina spelare använde förvirring lyckosamt mot den någon runda. Den var dock något svårare än vanligt att påverka.

Jag hade i framtiden försvårat viktigare fiender och låtit spelaren få utlopp för sina förvandlingar på mer alldagliga hot. Att ge igen med samma mynt hade jag nog bara gjort sparsamt för att ge en tankeställare.
Ogillar tanken på ett äventyr där alla går omkring med eskalerande förvandlingsmagi. Föredrar att sätta upp hinder som kräver att spelarna får tänka annorlunda.
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Killer Bunny lösningen: Låt förvandlingen ske och sedan upptäcker äventyrarna att monstret har kvar alla sina förmågor :)

Fool-me-once-lösningen: Styggelsen förvandlas för en kort tid, kanske en runda. Sedan börjar den gradvis att återta sin rätta form och bli farligare och farligare runda för runda. Den kommer alltså under ett par rundor att vara en blandning av kanin och styggelse. Styggelsen är därefter beredd och kommer att stå emot ytterligare förvandlingsförsök.

Edit: Glöm inte att blandningen kan ge styggelsen nya attacker och förmågor som den inte hade innan. Eller så lär den sig plötsligt en ny förmåga, att byta skepnad,
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag har ingen koll på Symbaorum, men såg tråden i forumsöversikten. I DnD5 har man i alla fall löst problemet med en del "save-or-suck"-spells genom att antingen kräva koncentration (så du bara kan ha en sådan igång åt gången), ge nya saves varje runda, eller att göra så spellen bara påverkar ett visst antal hit points. De två förra gör magin till mer "crowd control" (vi slipper bekymra oss om monster A i ett per rundor, och kan fokusera på monster B till D), medan det senare alternativet flyttar spellen från en öppnings- till en avslutningsspell (man måste möra upp monstret med lite konventionellt våld innan man kan slå ut det).

Sedan har jag ingen aning om de här varianterna skulle fungera i Symbaorum, men de kan vara värda en titt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,506
Jag hade i framtiden försvårat viktigare fiender och låtit spelaren få utlopp för sina förvandlingar på mer alldagliga hot. Att ge igen med samma mynt hade jag nog bara gjort sparsamt för att ge en tankeställare.
Det handlar inte om en tankeställare eller att jag ska uppfostra mina spelare, ogillar sådant tänk. Det handlar om att skurkarna hör att de använder den här taktiken och sedan gör de samma sak. Det är jävligt korkade fiender som inte skulle gjort det.

Och tro mig, handlar det om ordentliga Save-or-Die krig orsakar det nästan garanterat åtminstone en nära tpk.
 

GhostofSpades

Veteran
Joined
14 Oct 2011
Messages
8
God45;n59780 said:
Det handlar om att skurkarna hör att de använder den här taktiken och sedan gör de samma sak. Det är jävligt korkade fiender som inte skulle gjort det.
Fast om tanken bakom tvångsförvandling är att den ska vara så obalanserad som den nu uppenbarligen är i spel, så skulle den ju vara central för hela spelvärlden. Det skulle vara något av det första du lär dig, oavsett om du är stadsvakt, fåraherde eller ordensmagiker. Vi skulle inte läsa om mörka styggelser som tar sig ut ur Davokars mörker, järnringens pitch skulle handla om en värld där vem som helst kan point-and-clicka bort det mörka och läskiga. Krigarparet på regelbokens framsida skulle vara omringade av kaniner.

Nä, jag är väldigt skeptisk till att underhålla någon sorts kapprustning runt spelbordet och tänker inte heller låta någon illa formulerad trollformel förvandlas till en iWin-button.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,506
GhostofSpades;n59807 said:
Fast om tanken bakom tvångsförvandling är att den ska vara så obalanserad som den nu uppenbarligen är i spel, så skulle den ju vara central för hela spelvärlden. Det skulle vara något av det första du lär dig, oavsett om du är stadsvakt, fåraherde eller ordensmagiker. Vi skulle inte läsa om mörka styggelser som tar sig ut ur Davokars mörker, järnringens pitch skulle handla om en värld där vem som helst kan point-and-clicka bort det mörka och läskiga. Krigarparet på regelbokens framsida skulle vara omringade av kaniner.

Nä, jag är väldigt skeptisk till att underhålla någon sorts kapprustning runt spelbordet och tänker inte heller låta någon illa formulerad trollformel förvandlas till en iWin-button.
Men fåraherdar och stadsvakter är random idioter medan jag och mina fiender är hjältar. Bumblefuck McGregor kommer inte lära sig magi ens för han är inte smart och kreativ nog att lära sig magi. Men mina bittra blodsfiende är antingen typerna som har de möjligheterna eller så kan de skaffa allierade med de förmågorna.

Men det är inte ens grejen. Prickskyttegevär använda av kompetenta individer i smarta bakhåll är det bästa man kan göra i Shadowrun. Men om mina spelare använder det hela tiden så kommer deras fiender också göra det. Och sedan lämnar ingen det bakhållet levande och om någon gör det har de skräcken i sig.

Det blir ingen kapprustning eftersom alla inblandade är döda. Det blir istället en nedrustning eftersom om alla fortsätter använda den taktiken så dör alla!
 

Jishnak

Veteran
Joined
25 Dec 2014
Messages
2
Tack för förslagen.
Jag kommer försöka använda mig av lite olika lösningar för olika strider. Vissa fiender blir immunan, andra svårare att påverka etc. Gillar "Fool-me-once-lösningen". :)
 

illnon

Veteran
Joined
27 Sep 2010
Messages
61
Location
Stocholm
liknar mycket annat som redan sagts. Fiender som bli förvandlade behåller sin original storlek och blir en mutant skulle nog förvåning spridas inge kolla på reglerna alls om det går över huvud taget

eller att det på nått sätt över tid förändra mystikern. Magin är som en dubbel eggat svärd skadar fienden men även mystikern tar skada själv på nått sätt ju mer magin används

exempel till slut kanske han bli en kanin själv lite som du är vad du äter fast du bli vad du förvandlar
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,506
illnon;n60069 said:
liknar mycket annat som redan sagts. Fiender som bli förvandlade behåller sin original storlek och blir en mutant skulle nog förvåning spridas inge kolla på reglerna alls om det går över huvud taget

eller att det på nått sätt över tid förändra mystikern. Magin är som en dubbel eggat svärd skadar fienden men även mystikern tar skada själv på nått sätt ju mer magin används

exempel till slut kanske han bli en kanin själv lite som du är vad du äter fast du bli vad du förvandlar
Det här är precis vad jag argumenterar emot. Har inte sådant nämnts av spelledaren tidigare och det inte finns i boken är det crap. Varför byggde jag den här karaktärerna alls då om du bara ska dra undan mattan för mig? Snacka om att rälsa spelarna på nivån där du straffar dem för att använda vissa formler.
 

GhostofSpades

Veteran
Joined
14 Oct 2011
Messages
8
Är väl inte spelledarens fel att du byggt upp en hel karaktär enkom för att utnyttja en illa formulerad trollformel i regelboken? Och om du nu inte kan hantera att din novismystiker inte får tvångsförvandla allt från styggelser till drakar med ett enkelt slag för viljestark så har gruppen betydligt större problem än en rälsande SL ;)
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
God45;n60090 said:
Det här är precis vad jag argumenterar emot. Har inte sådant nämnts av spelledaren tidigare och det inte finns i boken är det crap. Varför byggde jag den här karaktärerna alls då om du bara ska dra undan mattan för mig? Snacka om att rälsa spelarna på nivån där du straffar dem för att använda vissa formler.
Medan att svara med samma mynt tills förmågan slutar användas alternativt eskalera användningen till en TPK som du tycks förespråka, inte alls är att rälsa eller straffa?

Ditt sätt tycks mig även leda till en mycket mer inkonsekvent värld där fienderna endast använder supereffektiva metoder om de redan använts mot dem. Och att de då givetvis lärt sig samma magi hux flux genom att bevittna den?

Skulle försämringen av en förmåga verkligen spela så stor roll för en spelare så låt denne byta ut den!
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Jag tror lösningen är enklare än vad folk skriver här. Ifall du vänder på steken och tänker att fienderna är dina spelare. Tänk att dom får höra att det glider runt ett gäng murder hobos och förvandlar alla dom möter till kaniner(vilket jag tänker mig är ett ganska fett tabu i världen). När ryktes sprids att detta gäng är i krokarna så borde man förbereda sig. Ett effektivt sätt att ta ner en magiker i gruppen är förgiftade pilar. Låt spelarna försöka skydda sin magiker. Det blir ett intressant taktiskt spel.
 

Templar

Mandalorian
Joined
15 Dec 2008
Messages
122
När saker och ting inte kan förvandlas för de är immuna eller misslyckas med ett slag och gruppens moral kurva går ner. Så är reträtt en bra handling (Live and fight another day, mottot). En typ av balans ändå tycker jag att man bör ha i spelet. Skall alla problem lösas av att man lägger förvandling eller liknande. Tänk positivt det sporrar mystikern att med sina nyvunna erfarenhets poäng att bredda sin repertoar i sin formelsamling.
 

illnon

Veteran
Joined
27 Sep 2010
Messages
61
Location
Stocholm
God45;n60090 said:
Det här är precis vad jag argumenterar emot. Har inte sådant nämnts av spelledaren tidigare och det inte finns i boken är det crap. Varför byggde jag den här karaktärerna alls då om du bara ska dra undan mattan för mig? Snacka om att rälsa spelarna på nivån där du straffar dem för att använda vissa formler.


nu är det väl så att vi försöker hjälpa någon antar jag??? och inte för att komma fram till vems idéer förslag som är sämst. Jag la fram mina förslag sen får jishnak gör som hen vill med dom =0)

skulle säkert kunna såga sönder dina idéer och förslag så dom också låter dåliga med tänker jag inte gör för dom är också bra
 

illnon

Veteran
Joined
27 Sep 2010
Messages
61
Location
Stocholm
Cassius;n60149 said:
Jag tror lösningen är enklare än vad folk skriver här. Ifall du vänder på steken och tänker att fienderna är dina spelare. Tänk att dom får höra att det glider runt ett gäng murder hobos och förvandlar alla dom möter till kaniner(vilket jag tänker mig är ett ganska fett tabu i världen). När ryktes sprids att detta gäng är i krokarna så borde man förbereda sig. Ett effektivt sätt att ta ner en magiker i gruppen är förgiftade pilar. Låt spelarna försöka skydda sin magiker. Det blir ett intressant taktiskt spel.


låter som en bra ide är det inte till och med så att svartkonst är olagligt??? för skulle det var så. Viket bör betyda går man runt och kastar det som man byter kalsonger bör någon upptäcka det och säga att det är en häxa. Och kanske jaga ut dom by ,stad eller liknade så bli dom socialt ut stötta och kanske till och med får prios eller pryos kyrkan efter sig eller vad den nu heter ja iallafall kyrka efter sig kan bli kul och spännande och det håller sig till inom ramarna för att det faktisk kan hända svartkonst hemsk och läskigt kyrkan ska betvinga det onda

spann vidare lite på din första ide som jag gillade tumme upp
 
Top