Nekromanti Bäjsik - kan det funka?

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Spånat lite på ett system för ett nybörjarrollspel. I brist på fantasi fick det arbetsnamnet Bäjsik. Systemet är tänkt att användas till ett rollspel som riktar sig till grabbar i 10-13 års åldern (ungefär). Målet är

:t4: Det ska vara relativt lätt.
:t6: Man ska slå ihjäl massa hefftiga monster
:t8: Din rollperson ska bli heffttigare och hefftigare tills den blir überhefftig.
:t10: Man ska rulla så många konstiga tärningar som möjligt
:t12: SL ska få massa hjälp med att lägga äventyren på rätt nivå.
:t20: Alla bilder ska föreställa antingen muskulösa krigare eller oförskämt lättklädda brudar.

Har plitat när grunderna i ett litet dokument, se bifogat. Så nu tänkte jag utsätta det för juryns stränga ögon. Vad tror ni, håller grundtänket, går det göra ett rollspel av det?

Det jag är mest fundersam på är hur svårighetsgraderna kommer att fungera. Mitt i så går de ifrån en linjär fördelning till en klockkurva (från 1t10 till 2t6). Om jag räknat rätt innebär det att dåliga rollpersoner får svårare med riktigt svåra uppgifter medan rollpersoner som har ett värde över medelvärdet kommer få lättare.

Annan sak jag är fundersam på är fungerar det med decimala värden? Insåg att om man hade +1 som minsta ökning skulle man snart vara för überhäftig, funderade därför på om man kunde ge +0,5 i ökning när man ökar en nivå på vissa färdigheter. Borde inte ställa till några problem eftersom man bara gör jämförelser. Men komma fem någotting kanske ser väldigt komplicerat ut om man är tio år?

Ja ja, i vilket fall, skjut det i sank!!!!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,927
Location
Nordnordost
Mtp spelets namn kan du nog hitta bra respons på Lunarstorm.
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Bara för att det är riktat till Lunarstormnissar så tror jag inte de kan ge någon bra respons på huruvida regelsystemet håller ihop eller inte. Lär nog mer bli en diskussion om villken som är den kewlaste tärningen.
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Glömde! Du kan inte ta mig problemet

Glömde ett ta upp ett problem till med systemet. Det lider av 'Du kan inte ta mig' syndromet. Kort förklarat, en karaktär med 3 eller mer i Tåla Stryk eller Försvar kan inte skadas av en vek liten vätte. Nu kanske det inte är så stort problem som det kan vara i andra rollspel eftersom det inte är tänkt att man ska få möta för mesigt motstånd, isåfall har inte SL gjort sitt jobb ordentligt och för att hjälpa honom göra sitt jobb ordentligt finns det hotnivåer på monstren.

Men det kan ändå ske och när det sker är det onekligen tråkigt (både för SL och spelarna). Har funderat på några lösningar men ingen av dem känns särskilt bra.

En är att låta tärningarna bli Ob, men det blir trassligare att slå dem, för att inte tala om att räkna ut vilka som är bäst är Ob1t2 bättre än Ob1t3?

En annan fundering jag har är att i de fall som värdet är högre än maxutslaget på tärningarna får man istället slå 2T10. Om man slår 20 har man lyckats, isåfall finns det ju alltid en minimal (1%) chans att lyckas. med det känns som en nödlösning.

Har någon annan någon bra idé hur man ska få bort Du kan inte ta mig syndromet utan att ändra på idén om att man slår en tärnings kombination som Sg mot ett värde?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Glömde! Du kan inte ta mig problemet

En idé jag skulle gilla är om en vätte kan få hjälp av andra vättar, istället för att de slår varsitt slag så får den vätte som anfaller +1 för varje medhjälpare han har. (Antingen max två här också, eller massor om man vill kunna slåss med horder) Det är kul att kunna slåss mot stora gäng mesar på ett vettigt sätt.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Gl�mde! Du kan inte ta mig problemet

En id� jag skulle gilla �r om en v�tte kan f� hj�lp av andra v�ttar, ist�llet f�r att de sl�r varsitt slag s� f�r den v�tte som anfaller +1 f�r varje medhj�lpare han har. (Antingen max tv� h�r ocks�, eller massor om man vill kunna sl�ss med horder) Det �r kul att kunna sl�ss mot stora g�ng mesar p� ett vettigt s�tt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,534
Location
Helsingborg
Re: Glömde! Du kan inte ta mig problemet

En idé jag skulle gilla är om en vätte kan få hjälp av andra vättar, istället för att de slår varsitt slag så får den vätte som anfaller +1 för varje medhjälpare han har. (Antingen max två här också, eller massor om man vill kunna slåss med horder) Det är kul att kunna slåss mot stora gäng mesar på ett vettigt sätt.
Där kan man också få in stridsmoral på ett enkelt sätt. När vättarna inte längre kan skada sina motståndare så flyr dem. En jäkligt bra idé. Frågan är om rollpersonerna borde buntas ihop när de är fler mot större monster?

/Han som är lite sur över att han inte kom på idén först
 
G

Guest

Guest
Re: Glömde! Du kan inte ta mig problemet

Precis den regel [eller nästan] kör jag med i Svärd & Trolldom. För varje 2 motståndare spelarna möter så får fienderna +1 snäpp på några värden. Speltestade systemet i helgen och det var extremt befriande att spelleda 10 skurkar och bara slå ett slag... :gremlaugh:
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Riktigt brilljant faktiskt

Behöver man inte massa krångliga regler om stridsmoral. Den snor jag :gremlaugh:
 
Top