Nekromanti Azradeus barn

hubert

Veteran
Joined
1 Aug 2000
Messages
8
Har en fråga om kulten azradeus barn.
kulten håller till i ett tempel byggt över en grotta som det då och då krälar upp demoner ur och tuggar i sig medlemmar ur kulten. Kultmedlemmarna får självklart inte försvara mot dessa heliga väsen. En gång om året vandrar kulten upp på ett högt berg för att offra till demonen de tillber. Det är då tradition att momolans arme anfaller och hackar sönder kultmedlemmarna.
för att bli medlem i kulten så ska man bli grillad på ett spett över en svaveleld utan att svimma eller bli hysterisk. Man ska också dricka en skål blod utan att kasta upp det igen.
misslyckas man så blir man nedslängd i grottan som offer.

Det är tydligen rätt svårt (och korkat) att bli medlem och
kulten förlorar också rätt mycket medlemar.
frågan lyder: hur överlever en sådan kult? Borde inte medlemmarna ta slut?
 

Suhrim

Veteran
Joined
19 Jun 2001
Messages
43
Location
Solna
Var med när vi hade diskussionen som ledde fram till detta inlägg. Måste bara påpeka en del saker som Hubert glömde. Kultens lagar ändras från dag till dag, den som bryter mot dem kastas ned i hålet. Det första kulten gör när de kommer hem från mötet med armén är att kasta ner jättemånga i hålet så att demonen ska nedstiga nästa år. Alla medlemmar måste blöda sig på en halvliter (lr nått sånt) blod varje dag samt bränna sina händer med svavellågor. På nått underligt vis så lyckas deras mission ändå värva nya medlemmar utanför landet (Övertala 68?), dessa överlever tydligen intagningsriterna ibland. Inte äns översteprästerna går säkra, de måste en gång om året klättra ner i den förbannade gropen för att ge offer åt demonen, många återvänder inte, vissa återvänder som zombies. Vad är det so mdriver dessa stackars människor? Har de efter år av inavel (de får inte ha sex med någon som inte är med i kulten) blivit av med all form av självbevarelsedrift? Har de en genetisk defekt som gör att de aldrig lär sig?

/Suhrim
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Och det där ska vara trovärdigt? [NT]

Jag bara undrar... /images/icons/tongue.gif

- Targon, skrivare
 

Dahl

Veteran
Joined
3 Jul 2001
Messages
90
Location
Växjö
Re: Och det där ska vara trovärdigt? [NT]

Ja det kan man fundera på..

"Och allt som kan gå åt helvete gör det" =)

-Dahl
 

Elasaid

Veteran
Joined
16 Jul 2001
Messages
36
Location
Solna, Stockholm
Fan va kul det va att diskutera stackarna hemma hos dig =)
Vi måste hitta fler idiot-kulter att skratta åt

/Elasaid - Det finns rollspelare och det finns rullspelare... vad vill DU vara?
 

Suhrim

Veteran
Joined
19 Jun 2001
Messages
43
Location
Solna
Re: Och det där ska vara trovärdigt? [NT]

Den står med i eonboken om religioner iaf, så jag antar att den är allvarligt menad, men det är juh fantasy så allt behöver juh inte vara så realistiskt.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Idiot-kult?

Okej, det går jag med på. Men bara för det innebär det inte att det är helt ointressant att rollspela en extremt troende karaktär av just religionen Azraedus barn (ska faktiskt göra en sådan själv nästa spelmöte). Jag menar... action lär man ju få, speciellt som man inte får attackera demonerna medan de får attackera en själv /images/icons/smile.gif. Extra kul är det nog att vara high priest...

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas/Index.html" target="_new">http://home.bip.net/ananas/Index.html</A>
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Jag tror perwsonligen att hålet är en av de platser där skugglandet och Mundana möts. Vem vet vad som händer på andra sidan där den verkliga översteprästen härskar över demonerna från sitt eviga basalt torn.

Översteprästen som inte får nämnas vid namn och de odödliga troende som tagits dit. Det är denna oräkliga massa som går ut i Mundana och sprider sitt mörka budskap till stackare som är villiga att gå igenom skärselden för att komma till den andra sidan där solen aldrig går ner och festerna och orgierna aldrig tar slut.

Tänk om kulten fann ytterligare punkter där världarna möts, hur de skulle kunna använda det för att sprida död och förintelse genom att släppa ut demoner och annat från skuggvärlden.

Azradeus barn är Eons svar på den urtypsiak onda kulten i Call of Cthulhu. Ond, mäktig, försöker förstöra världen i sin guds namn, ett namn som man för övrig inte skall kunna uttala.

_öRn, se möjligheterna inte begränsningarna
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Jo, men hallå...!

" det är juh fantasy så allt behöver juh inte vara så realistiskt."

Jo, men bara för att det är fantasy behöver det ju inte vara fånigt. Bara för att fantasirollspel tilldrar sig i fantasivärldar behöver ju inte innebära att dessa fantasivärldar ska vara några jaevla frizoner för alla möjliga idiotier.

- Targon, skrivare
 

Suhrim

Veteran
Joined
19 Jun 2001
Messages
43
Location
Solna
Nej, jag vet...

Tycker det är en väldigt fånig kult som borde ha svårt att bestå, men det gör inte så mycket att de finns med i boken då de är lätta att ignorera. Tycker det hade varit bättre med en lite trovärdigare demonkult. Det vore rätt intressant att veta hur de rekryterar nya medlemmar...

/Suhrim
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Azradeus och kraggbarbarerna

Det pragmatiska svaret:

Azradeus är en fräck kult. Dess syfte är att vara fräck, så att spelarna har något att slå ihjäl tiden med. På samma sätt är kraggbarbarerna med för att de är balla och hårda, inte för att de är trovärdiga.

För hur man än vänder och vrider på det så dyker följande sanningar upp:

1) Rollspel i Sverige måste vara breda, annars överlever de inte.

2) Det innebär att ett rollspel måste omfatta Kalle Kobold 13 år, likaväl som Peter Prettospelare 23 år.

3) Det är enklare för Peter Prettospelare att stryka kraggisar och Azradeus barn än vad det är för Kalle Kobold att lägga till något motsvarande.

4) Därför finns Azradeus barn med i Religioner.

Ni som inte gillar sådana "koboldfasoner", stryk dem i all tysthet och låt de som gillar dem ha med dem. För att Eon ska vara skrivet för just er så måste Eon vara skrivet för alla, så att alla kan hitta de bitar de vill och stryka de bitar de inte vill ha med. Därför måste en sådan idiotpuckad religion finnas med.

Så enkelt är det.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Suhrim

Veteran
Joined
19 Jun 2001
Messages
43
Location
Solna
Re: Azradeus och kraggbarbarerna

Det är självklart att folk som skriver rollspel får skriva vad de vill och lägga in vad som helst i sina spelvärldar, men det kan ändå vara intressant att veta hur kulten lyckas bestå. Är det någon som tänkt ut någon form av förklaring till varför kultisterna inte bara tar slut?

Tycker eg att det är en ganska typisk ond fantasyreligion (om än något mer sammanfattad än de som kan förekomma i böcker eftersom den inte har lika stort utrymme), alla offrar till en ond gud som de är för rädda för för att säga emot, hur det hela började och varför alla fortsätter brukar aldrig riktigt förklaras, kanske är det så att onda människor i fantasy ofta är dumma oxå(undantaget ärkeskurken med Den Onda Planen Som Skall Förinta Världen)? ;)

/Suhrim
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
På tal om det! (fråga till Neogames)

Under Shaggaikniven, eller vad den nu heter, står det att såren aldrig verkar sluta blöda på naturlig väg.

Jag kan tänka mig följande alternativ:

1: Med tanke på den extrem-super-höga blödningstakten tror man att det inte slutar blöda, fast det egentligen, rent regeltekniskt sett alltså, gör det med normal takt.
2: Det helt enkelt inte slutar blöda såvida man inte bränner igen såret eller använder magi.

Vilket är det som gäller?

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas/Index.html" target="_new">http://home.bip.net/ananas/Index.html</A>
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Anledningen:

Det är ganska genomtänkt tror jag, men ändå ganska enkelt.

Missionärerna kommer ständigt tillbaka med en massa folk. Förmodligen tar han några dumskallar först, och när de blir fler plockar han folk på ett diskret vis och de faller förmodligen för grupptrycket. Lite mer avancerat förstås, men det är väl grunden.

Då kommer han tillbaka med en hel del folk. Antag att 20% klarar initieringsprovet och slipper bli demon-macka-pålägg.

Dessutom är det ingen som har sagt hur ofta bloddrypande monster kommer upp och käkar folk. Dessutom kan de flesta av dem kontrolleras och skickas iväg från religionens medlemmar. De som inte kan det kan ställa till problem - men det står att det inte är så många sådana som förekommer. Alltså är inte det något stort problem.
När de ska slaktas på berget är nog värst - men då står det iofs också att de har en överpräst med en så'n där demonstav som bussar demoner på de som vill slakta medlemmarna. Så stora förluster är det nog inte, men missionärerna får vara flitiga ändå skulle jag tro.

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas/Index.html" target="_new">http://home.bip.net/ananas/Index.html</A>
 

Suhrim

Veteran
Joined
19 Jun 2001
Messages
43
Location
Solna
Re: Anledningen:

Nu har jag inte boken, men jag har för mig att det står att de lider stora förluster vid berget, men ändå, religionen är hursomhelst verkligen rent jätteond, å lite småkorkad. :0)

/Suhrim
 
Top