Nekromanti Axa the Movie..?

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Axa var en serie som jag fastnad för när det gick stundtals i Agent X9 men när den senare kom i Magnum var det en av de stora anledningarna till att jag köpte tidningen...
Vad säger jag då? Axa må ha uppenbara problem med kläder och alla verkar vilja slita dem av henne vilket kanske inte är så konstigt. Dock så är det en miljö och en värld som påminner mig till viss del om ett av mina favoritrollspel; Wastelands. Jag har använt en hel del av Axa material för min kampanj och med det här anser jag att serier är helt ok.
I dag, så många år sedan som jag läste Axa regelbundet har jag fått mer distans och kan sälla mig till mycket av den kritik som har framkommit här.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Svar, helt utan sarkasm

Axa har IMHO en del poänger. Storyn är allt som oftast rätt tunn, men om man som jag diggar postapokalyptiska världar kan man nog uppleva serien som inspirerande. Det finns en del twists som drar åt klassisk Mutant och liknande världar, vilket jag diggar. Kontrasterna mellan den kliniska "kupolstaden" och den otämjda vildmarken är rätt smaklig. Dessutom förekommer en och annan fnattig robot som är rätt kul.

Att sedan fröken rebell dyker upp utan bh titt som tätt kan man ju se som en bonus eller ett irritationsmoment... men hon är iaf rätt snyggt tecknad :gremsmile:
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,357
Location
Göteborg, Lindome
om de kunde krympa hela John Rhys-Davies så borde de väl kunna förstora delar av hon Hilton...
Exakt. Och det andra villkoret, en vilja att visa sig utan kläder, torde hon ju uppfylla perfekt.

/Mikael
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Axa the Movie..? [OT]

Extra trist blir det ju när man i tid och otid söker den tolkningen.

Jag håller med och i just det här fallet hade jag inga som helst problem att se vilken sträng du spelade på. Men det har väl som sagt med inställningen att göra.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Höft-silikon?

Varför inte? Men jag tror att Hilton behöver silikon på fler ställen än så om hon skall komma på tal för rollen.


Jag tycker dock att hon platsar alldeles utmärkt i en ny Dungeons and Dragons-film. Åtminstone sett till hur den förra var.

Fast den här kan ju bara inte bli lika dålig som den förra... Det känns helt orimligt. Helst skulle jag vilja se Paris som någon slags ond trollkunnig person i nästa film, tja Evil Sorceress eller något åt det hållet.


Men som kurvig serietidningstjej skulle jag hellre se... eh... ahm... Pamela Anderson, förstås!

Yes! Yes!! Yes!!!
Helt rätt för rollen.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,197
Location
Borås, Sverige
Höft-silikon?

Jag tycker dock att hon platsar alldeles utmärkt i en ny Dungeons and Dragons-film. Åtminstone sett till hur den förra var. Men som kurvig serietidningstjej skulle jag hellre se... eh... ahm... Pamela Anderson, förstås!
Tja Pamela har ju vanan inne sedan Barb Wire (eller varför inte hennes egna serie Stripperella)... =^_^=

Men jag vill inte se fröken Hilton i någon film. Menar, jag är skeptisk mot hennes förmåga att agera och hon duger då rakt inte som eye-candy... Möjligtvis kan hon få agera någon som blir dödad tidigt i filmen.

/Ulfgeir
 

Pingo_UBBT

Veteran
Joined
16 Aug 2004
Messages
3
Location
Falun
Hej alla!

Jag kan officiellt bekräfta att det kommer att bli en AXA-film.

För cirka ett år sedan köpte jag TV- och filmrättigheterna till AXA av Enric Badia Romero. Romero skapade serien 1978 och är den enda som har illustrerat den. Donne Avenell skrev manus till de första 19 episoderna som publicerades i strip-form i den engelska tidningen The Sun, mellan 1978 och 1986. Man brukar säga att ca 8 miljoner människor läste AXA då, dagligen. Avenell skrev även manus till Helgonet och Fantomen, bland mycket mycket annat. Han dog 1997.

Andra författare har också varit verksamma med AXA-serien, bland annat en svensk som skrev en episod som publicerades i Magnum.

Filmmanuset skrev jag förra året och har skrivit om under det här året. Jag har en Writers Guild-agent i USA (vilket är mycket ovanligt) som under sommaren haft kontakt med flera producenter och investerare, både i USA och Europa. Nu lutar det åt en amerikansk producent, och vi har dessutom kontakter med en riktigt stora namn. Intresset för AXA och manuset är riktigt stort, varför vi beslutade att gå ut officiellt med en website för filmen. Det är den som finns här:
http://www.AXATheMovie.com/

Men jag har kontakt med Romero så gott som dagligen, och tillsammans med honom har jag även satt upp en officiell AXA-website ( http://www.AXA.tc/ ) och där finns även en Fan Club som är gratis att bli medlem i. Kika gärna där och diskutera AXA med de andra medlemmarna! :gremsmile:

Jag har sett här i diskusionen att många är lite tuttfixerade och oroliga för om det kommer att bli mycket naket, eller för lite naket. ;-)

Jag kan försäkra er om att när jag skrev manuset så försökte jag skriva en så bra film som möjligt, och om det innebar att AXA hade kläderna på sig under hela filmen så fick det bli så. Men jag tror det kommer att bli en del naket lite här och där ändå, eftersom det finns utrymme för det utan att det stör historien.

Filmens story är inte baserad på någon av serierna, men mycket är hämtat från dem, ibland hela sekvenser som jag tror publiken kommer att gilla skarpt. Det är en intelligent och relativt komplex historia, och inte en "vanlig" post-nukerulle slikt de italienska 80-tals dito. Förhoppningsvis är det en bra film även för de som aldrig sett, läst eller hört talas om AXA tidigare.

När det gäller distribution (någon nämnde att det här kanske är en sådan film som inte går upp på bio) så är självfallet ingenting klart på den punkten, men jag kan nämna att en distributör som vi har kontakt med är gigantisk, så om de gillar våra idéer har jag en känsla av att den här filmen kommer att gå upp på många många ställen.

För mer info om filmen och uppdaterade nyheter, kika här:
http://www.AXATheMovie.com/news/

Eller maila mig eller släng en fråga här i forumet! Jag ska försöka bevaka det så gott jag kan.

MVH
J. Pingo Lindström

PS: Jodå. Lite inspiration har jag fått från MUTANT också. ;-)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Jag kan officiellt bekräfta att det kommer att bli en AXA-film.(snip)
Häftigt! Låter seriöst och spännande. Kul att se en svensk bakom ratten till en storfilm för en gångs skull.

Lycka till!

(Och om den blir en framgång och du känner behov av att följa upp den i liknande stil så kan jag ju rekommendera Druuna av Serpieri, där finns det dessutom material till en hel serie filmer.)
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Bara en detalj

Jag kan försäkra er om att när jag skrev manuset så försökte jag skriva en så bra film som möjligt, och om det innebar att AXA hade kläderna på sig under hela filmen så fick det bli så. Men jag tror det kommer att bli en del naket lite här och där ändå, eftersom det finns utrymme för det utan att det stör historien.

Om det blir en amerikansk producent skulle jag iofs utgå från att allt hänger på vilken rating de bestämmer sig för att filmen ska ha i USA (bh på = PG13; bh av = R).

Nå, lycka till i vilket fall.

--
Åke
 

Pingo_UBBT

Veteran
Joined
16 Aug 2004
Messages
3
Location
Falun
Om det blir en amerikansk producent skulle jag iofs utgå från att allt hänger på vilken rating de bestämmer sig för att filmen ska ha i USA (bh på = PG13; bh av = R).

Det beror lite på. Som det ser ut just nu verkar det luta åt en amerikansk producent, europeiska investerare (och med det även en hel del europeiskt folk framför och bakom kameran) samt en internationell distributör.

Med tanke på hur manuset är skrivet angående våld så lutar det åt en NC17-rating, men jag antar att det kommer att försvinna en del extrema scener, samt att iallafall lite tuttar kommer att synas, så det blir en R. En PG-13 har jag svårt att se, iallafall i dagsläget om man gör filmen efter det manus som existerar nu. Förvisso kommer det säkerligen att innebära omskrivningar i framtiden, men vad och när och hur, återstår att se.

Min tjej hälsar att hon gärna spelar huvudrollen

Hehehe...

Det pågår en poll i Fan Cluben om vem man helst skulle se som AXA. :gremsmile:

När det gäller DRUUNA kan jag säga att där är det ett franskt syndikat som har rättigheterna, och de är lite luriga att ha att göra med. Jag försöker t ex få loss film- och TV-rättigheterna till en tysk serie som ligger hos ett franskt bolag, och det är svårt.

Vi får väl se hur saker och ting ser ut efter AXA. Jag skulle gärna se en Druuna-rulle!

MVH
J. Pingo Lindström
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Först: Äh, vad tråkigt att jag pratar om Axa när ni redan hade en sådan tråd här... Jag suger. Nå:

Ni som faktiskt läst den: Hade den någon form av existensberättigande bortom det faktum att det fanns nakna bröstvårtor i varannan ruta?
Det fanns en episod som var riktigt bra; där Axa hamnar på en ambulerande freakshow. Det var en riktigt välberättad (om än enkel, kanske inte i Gaiman-liga) berättelse med ett par snygga och eleganta twistar. Dessutom fanns det en snygg samhällskritisk ådra i storyn som framfördes mycket väl. Folk har i alla tider varit fascinerade av två saker: Skönhet och fulhet. Cirkusdirektören hade en massa freaks att ställa ut, och med Axa så hade han dessutom möjligheten att kunna visa något vackert. Det blev en rätt rolig historia där många av publiken faktiskt var fulare än freaksen, och där nakenheten för en gångs skull inte kändes särskilt krystad eller spekulativ. Tvärtom; om man var en av de som dreglade över Axa så var man en av de äckliga fulingarna i publiken, medan de schyssta freaksen hade anständigheten att inte glo på Axa utan att snarare ge henne något som hon kunde skyla sin kropp med.

Det var den första Axa-serie jag läste, och då tyckte jag den var toppen. Den nivån höll serien dock inte överlag. Det fanns ljuspunkter, men ofta var den märkligt tråkig. Det fanns inga skämt eller ironiska kommentarer såsom i Cat Claw, ingen skämtsam drift med nakenheten såsom i Blondinen (en av de roligaste serieidéerna någonsin) och jag tror inte att en enda actionscen någonsin tecknades med liv och rörelse. Och så hade Axa någon jobbig robot som följeslagare som inte riktigt kändes vettig. Dessutom var han rätt oinspirerat tecknad. Och... förutom Axa och roboten fanns inte många återkommande figurer, så man kom aldrig riktigt in i storyn.

Men avsnittet med freakshowen var riktigt bra.
 

drnilsson

Veteran
Joined
27 Jun 2005
Messages
1
Hej pojkar,

Så bra att ni tycker att avsnittet "Freakshow" är det bästa - det var jag som skrev det.

Hilsen!

Pidde Andersson
 
Top