Nekromanti [AW] Sunken Sydney på Gothcon?

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Efter att ha provspelat scenariot med mina spelare helgen innan Gothcon (hade tyvärr inte möjlighet att åka dit) är jag nyfiken på hur det gick för Apocalypse World på konventet!

Var det många som spelade Apocalypse World? Hur blev deras Sunken Sydney? Ni som spelledde på Gothcon kanske vill berätta lite? :gremsmile:
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Re: Sunken Sydney på Gothcon?

Argh... Jag har lusläst GothCon-rapporterna för att se ifall det fanns nånting där om Sunken Sydney men har inte hittat mer än konstateranden av att folk testade.

Inte kan det väl vara så att ingen som var med och spelare inte har något coolt att berätta? För jag kan inte tänka mig att någon kan minnas begreppet "hjärnmask" utan att få lite coola associationer till det.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Sunken Sydney på Gothcon?

Lovar att skriva en mustig rapport så fort jag fått lite andrum från min sista inlämningsuppgift.

På återseende!
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Re: Sunken Sydney på Gothcon?

Bra bra bra! Även jag ser fram emot att höra vad andra gjorde med Sunken Sydney!

... dessutom, iom att kvällens AW-spelmöte blev inställt så jag är redan svältfödd / AW-abstinensbevärad...
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Eftersom ingen annan skriver så skriver jag.

Jag spelade, och vår eminenta spelledare ställde oss inför tre val: Spela Sunken Sydney som han själv hade spelat till leda, spela ett annat äventyr som han inte hade spelat alls, spela från början.

Efter en omröstning valde vi att spela från början men eftersom vi gillade konceptet med Sunken Sydney tog vi de bästa bitarna och lade till Cajun och ett (o)lyckohjul.

Resultatet blev Cesspool - en halvt flytande stad mitt i träsken där BBQ Vega styrde med givmild och slumpmässig järnhand. I centrum fanns Vegas saloon, ett väldigt destilleri, en mind control laser och förutnämnda (o)lyckohjul. Under spelets gång ställde vi inte mindre än tre misshagliga element inför kåkstadens rättsapparat, med resultat att BBQ Vega höll på att gå i konkurs eftersom de allihopa lyckades vinna på (o)lyckohjulet.

Bortsett från det var den största händelsen att BBQ fick en förfrågan om att gifta sig med snäckskalsprinsessan - kejsarinnan över Windcatchers. Hon och hennes gäng bodde i operahuset mitt i ett rostigt fält av vindkraftverk som gav dem basen för deras makt: elektricitet. Istället valde vi att röva bort henne och BBQ tvångsgifte sig med henne under Cesspools lagar, vilket gjorde att makten och härligheten tillföll honom istället.

Sen hade vi en skitstor fest och snäckskalsprinsessan slutade sura när vi hade besegrat hennes goons och fått henne på andra tankar med hjälp av vår mind control laser.
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Under spelets gång ställde vi inte mindre än tre misshagliga element inför kåkstadens rättsapparat, med resultat att BBQ Vega höll på att gå i konkurs eftersom de allihopa lyckades vinna på (o)lyckohjulet.
(O)lyckohjulet låter helt galet och väldigt rätt. Hur avgjorde ni vad som hände när man snurrade på det?

Jag fantiserar om ett custom move: När någon snurrar på (o)lyckohjulet...
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Jag spelledde ett par omgångångar, men valde tillsammans med grupperna att köra first session på hög växel hellre än köra scenario. Så det gjorde vi.

Jag kom på ett hjälpmedel för att få spelet att hit the ground running, inspirerat av love letters fast utan förberedelser. När vi gjort introduktioner och history och fått fram en bild av situationen generellt, så har jag ställt lite frågor till dem om vilken sorts katastrof de just har klarat sig igenom, mer eller mindre helskinnat. När vi fått en bild av den katastrofen så frågade jag varje rollperson vad dess moment of glory hade varit under katastrofen, och så, utifrån hur det beskrevs, slog vi för lämplig move för att se hur bra hon klarat av det. Sen började vi spela i resultatet av slaget. Det gjorde att vi i själva verket började spela mitt under katastrofen, vilket gav ett fint ösigt tempo åt vår first session. Det var stora grupper, men ändå dingade samtliga, tror jag, två gånger under ett pass.

Annat jag har lärt mig är att man kan vara ännu noggrannare med att spelare ska välja playbooks helt och hållet på feeling och smak, och inte ta ansvar för gruppens sammansättning eller nåt sånt (utöver att man inte kan ta samma som nån annan, såklart, men det behöver ju inte ens uttalas om man bara har ett fysiskt ex av varje på bordet!). Spelet ser till att det blir bra och skoj, alldeles oavsett om man har en grupp bestående av gunlugger, chopper och faceless, eller skinner, maestro, savvyhead och angel, eller någon annan variant.

Också att nudgea spelarna att inte börja spåna på sammanhang och relationer när de väljer playbooks och konstruerar rollpersonerna, utan göra det ganska torrt och låta resten komma med Hx-biten och introduktionerna.

En kul sak som hände relaterar till vad som brukar sägas om hur AW är svårt att spela "fel" - jämfört med spel som burning wheel eller solar system där man kan bli sittande med rollpersoner och kampanjupplägg som inte lyfter.

Här hade vi fullt krig i en befäst by och två rollpersoner som var mitt uppe i att tävla om makten över segrarna, kan man säga, när en annan rollperson fylld av äckel valde att rädda livet på några civila och dra från hela skiten. I ett annat fall hade jag kanske blivit stressad över att gruppen splittrades för mycket eller så, men nu bara fortsatte jag att spela omväxlande med honom och de andra, fast de hamnade i osynk eftersom hans resa till nästa ställe tog en vecka medan de övrigas scen tickade sekund för sekund. Sen med honom fortsatte jag spelleda som vanligt alltså, med att announce future badness, put him in a spot, make him buy, och så vidare.

Allt som allt var det mycket skoj med roliga spelare.
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Simon said:
Jag kom på ett hjälpmedel för att få spelet att hit the ground running, inspirerat av love letters fast utan förberedelser. När vi gjort introduktioner och history och fått fram en bild av situationen generellt, så har jag ställt lite frågor till dem om vilken sorts katastrof de just har klarat sig igenom, mer eller mindre helskinnat. När vi fått en bild av den katastrofen så frågade jag varje rollperson vad dess moment of glory hade varit under katastrofen, och så, utifrån hur det beskrevs, slog vi för lämplig move för att se hur bra hon klarat av det. Sen började vi spela i resultatet av slaget. Det gjorde att vi i själva verket började spela mitt under katastrofen, vilket gav ett fint ösigt tempo åt vår first session.
Låter som en intressant teknik som borde fungera i en pågående kampanj också (dvs. spelarna får brainstorma fram en händelse, beskriva sin roll i den och sedan spelar man utifrån de ögonblicken). Vilka katastrofer hittade ni på?
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Tyvärr(?) ingen äkta custom move.

En custom move hade varit roligt, mest eftersom vi som spelade var helt gröna i AW så det hade blivit en liten tutorial. Samtidigt kändes det inte helt rätt utan som en onödig tillkrångling.

Till slut föll avgörandet på en gammal hederlig slumptabell.
 
Top