Nekromanti [AW] Sanningen och Vägen

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Hej!

Jag och Nässe spelar Apocalypse World i text över nätet, som vi har gjort i flera år med stor behållning. Kom på att det kunde vara kul för nån att följa, eftersom det här, till skillnad från oftast när man spelar runt bordet, faktiskt går att följa spelet (både storyn och processen) i detalj.

Jag spelar Sanningen, en hocus vars idéfrö kommer ur tanken kring hur det skulle kunna se ut när den som blir Kejsaren i Warhammer 40000 knatar omkring på jorden och försöker ena mänskligheten. Det är såklart inte den personen eller det universat, men tanken gjorde att jag för första gången blev sugen på att spela en hocus. :)

Såhär presenterar jag min rollfigur när spelet börjar:
[FONT=&quot]Jag kallas för Sanningen av mina följare. Jag reser från bosättning till bosättning i en bepansrad husbil, och mina följare reser med mig av sin egen fria vilja i sina egna fordon, utom Lärkan som tagit sig platsen som min kammartjänare och chaufför. Där jag stannar predikar jag för människorna från husbilens tak eller från en plattform under en presenning som spänns ut från bilens sida. [/FONT]
[FONT=&quot]Folket, mina följare, handlar med varor de har med sig från plats till plats, eller säljer sina kunskaper - många har kunskaper om att bygga hus och murar, dra vattenledningar och organisera gemensamt arbete och försvar, något som är hett eftertraktat. Ibland, om handeln är dålig, så avviker någon familj, lämnar folket för att söka lyckan på egen hand. Det är som sagt deras val, de gör som de vill. De stackarna. [/FONT]
[FONT=&quot]Jag har tjockt svart hår, och går klädd i slitna svarta kåpor och antingen barfota eller i enkla sandaler. Det enda extravaganta i min utstyrsel är en kraftig dödskallemedaljong i krom som jag har i en kedja om halsen. Jag har ofta ett väl nött aluminiumrör i handen, lika långt som jag, som både är en vandringsstav och ett tillhygge. Det är fullt med ord och fraser som jag ristat in, på ett språk som jag lärt mig i mina drömmar.[/FONT]
Del 1

Min rollperson


Så, varsågoda, om nån tycker det kan vara kul! Fråga och kommentera gärna om ni tänker eller undrar nåt! :)
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Så, detta har hänt så här långt!

Jag-som-Sanningen drar omkring med ett tjugotal personer i bilar, från bosättning till bosättning, någonstans i kanske Rhendalen, typ? Mitt folk handlar och gör jobb där vi passerar, de är organiserade och kunniga inom olika områden, men de är också våldsbenägna. När det går bra för dem så riktar de våldet utåt, mot de otrogna, och när det går dåligt så riskerar de att vända sig inåt, mot varandra, fast vi har inte sett det i spel ännu.

Mitt första slag för hur det går för Folket blir halvlyckat, så jag har försörjning från dem, och insight, det vill säga att de argumenterar och säger vad de tycker att vi ska göra, och jag får bonusar om jag gör som de föreslår. Men det blir också problem, och jag kan välja mellan desertion och savagery. Jag väljer desertion och sänker Folkets antal från 20 till 18, och vi säger att ett par ungdomar har valt att stanna hos Dremmer, ledaren för en burgdorf (för att låna ett koolt ord från gamla Wastelands).

Dremmer har våldsamt kört ut oss, och jag tolkar det som att han har lyssnat till malströmmens vargar, dämonerna, som jag menar är skyldiga till den gamla världens fall och mänsklighetens hotande undergång.

Min mission är att rädda människorna från malströmmens onda krafter och ena dem under mitt beskydd.

Som en del av framgången i mitt slag för Folkets fortunes vill Folket vara våldsamma, och det tar sig uttryck i att de vill plundra och slakta en by i närheten som står under Dremmers beskydd. Jag ber om insight och vi formulerar en anfallsplan.

Efter att Folkets spejare smugit och spejat lite så anfaller vi, och gör köttfärs av byns försvar – de visar sig klenare än jag fruktat. Jag predikar att de bör vända ryggen till sina oheliga härskare och underkasta sig mitt beskydd, och inför mina hocuspowers så kastar de sig i smutsen och ylar ut sin ånger.

I byn finns en vagn som ingen av Folket vågat öppna ännu, där en från byn säger att "Tecknet" finns, något kopplat till "Härskaren av Njutning", och nu vänder jag blicken ditåt.

To be continued, hehe.
 
Top