AW-rymd SL-anteckningar

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
I brist på andra projekt en tråkig dag med skrikande barn tänkte jag att jag skulle lägga upp de SL-anteckningar jag gjort för vår rymd-AW-kampanj, som vi kört tio pass på. Oklart varför, men det kanske kan vara kul för någon att läsa, och i bästa fall kan jag få tips på hur jag kan vässa kampanjen ytterligare. Jag postar det i delar, exakt som det ser ut nu. Och ledsen för att jag varvar engelska och svenska, skadad av att skriva rollspel på engelska. Kanske kommer också våra krönikor från mötena upp i en annan tråd, men får då ju först fråga spelarna.

First session
  • Kova A´Suri: Håkan
  • Aaldi Vicheva: Simon

Tre nationer/ krafter i solsystemet:
  • Imperiet Sovjet
  • Unionen Kapitalister
  • Belters – rymdstationen Velorophon, techno-präster, finns en elit, har en mytomspunnen hemlig polis.
Teknologin att lämna solsystemet glömdes i och med att man flydde från förra solsystemet - av oklar anledning - för hundratals år sedan. Mest gammal teknologi har bältarnas arkont-präster. Det finns få fungerande skepp, eftersom teknologin att bygga dem är glömd.

Kova

Psyker-agent

  • Inget minne av dåtiden, vaknat upp utan minne. Flera år sedan. Byggt ett liv i bältet. Medicinska ärr. Experiment.
  • Smälta in på platser genom mystiker-krafter men inte socialt begåvad.
  • Stjäl information, tjuv. Spåra folk. Jobbar sällan själv. Heist – är då infiltratör.
  • Shadowrun – mailbox.
  • Har gjort en massa jobb ihop med Raldi.
  • Tycker att Raldi är min mest pålitliga rådgivare
  • Musikfixerat.


Raldi

Rymdskepp, rådgivare

  • Rymdskepp Kester, cover tops military armor,
  • uppvuxen i rymden. Värvades av färsk shadowrun. Visade sig vara av Pova.
  • Har en crew. 5 eller 6 personer.
  • Jobbar med lågprofil transportgrejer. Hyrs in som muskler ibland. Smuggling.
  • Smugglar för Pova. Smugglar in agenter.
  • Tycker att Kova är helt lost utan honom.

Besättning på Kester
  • Flezak Lewa: Viktigaste besättningsmedlemmen på Kester, second in command, pålitlig, stabil.
  • Daneia Ropova: Besättningsmedlem på Kester, Raldi tror hon måste skyddas hela tiden. Oskyldig aura. Sunkig crush på henne. Sensorer
  • Mercaius Galus: Har hemligheter för mig. Håller något hemligt. Är han en hemlig agent för Pova som håller koll på Raldi? Eller någon fientlig stat…
  • Lieva Meri tekniker på skeppet. Listig djävul
  • Noctri Girium, tjej, ex-militär. Tungt beväpnad
  • Yerana Venskiy
 
Last edited:

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Grupper, personer och platser

  • Pova: Belters mytomspunna hemliga polis som använder mystiker
  • Velerofon: Rymdstationen som ägs av belters.
  • Crew of the Kester: Arbetar och lever på Kester, Lyder under Rardi, ser väldigt olika ut (ragtag), kommer från helt olika bakgrund (hälften belters). Flexibla och pålitliga
  • Centrala SäkerhetsAgenturen CSA: Unionens säkerhetstjänst
  • Universal Interference (UI): Imperiets säkerhetstjänst
  • Rikof Milja: Raldis kontakt inom Pova – hon är Raldis älskarinna.
  • Tislai Rinova: Undre världen fixare, finns på Velorofon, Kova älskar henne men besvaras in. Hon utnyttjar ibland Kova. Reserverat uttryck. Ler som världen ler mot dig. Läskigt benrangelsmal gestalt. Benvit hud. Är hon cybernetiskt förstärkt, asgrym.
  • Pliky: Musiker och barägare som hänger med Kova på Velorofon, lost without Kova, hamnar alltid i problem. Gör sitt liv lite roligare och lite svårare. Baren heter ”Uttern
  • Arkonterna: Tech-priests som styr Velorofon.
  • The Counsel: Världsliga regeringen på Velorofon. Styr Pova.
  • Father Viktii: Före detta präst som säljer information, finns på Velorofon. Kova vill vara som honom – leva samma göttiga liv. Vill ha vad han har.
  • Bild av en örn. Arkonterna: Tech-priests som styr Velorofon.
  • The Counsel: Världsliga regeringen på Velorofon. Styr Pova.
  • Whitefall rymdstation i Bältet där de lämndae Tislai
  • Meeri Dribbloo är en mystiker som försvunnit, som Kova känner, hade en butik
  • Rapova Klai är en journalist oms Raldi känner, ger honom rapporter. Också med i typ UFO-förening
  • Vorta Ch'Chorwed
Firar Ankomstdagen.



TERRITORIES

Velorofon

Velorofon
, a Territory: Habitat i första hand. Exportcentral, jättehamn. Väldigt avancerad teknologi, råmaterial från beltet. Expertis. Mycket teknologi. Styrs av Counsel som har Pova, men också Arkonterna. Massa handlar, gangsters. Både Imperiet och Unionen har hotat att ta över Velorofon. Och de tar saker i bältet. Arkonterna är ett inre hot på det sättet att de vill bygga om Velorofon till en ny ark och lämna solsystemet – men detta tycks dömt att misslyckas. Handlar med Bältes-dollar. Runda myntliknande plastbrickor där de lagras.

Mysterier på Velorofon: Var kom Arken från? Vad håller egentligen Arkonterna på med?

Kör med bilar med hjul. Lokomotivet är en artärväg

Bältet: Ett bälte runt en superstor gasjätte som heter Xena. Jättestort bälte där det skulle kunna finnas plats jordklot.

  • UI: Imperiet
  • CSA Unionen
  • Pova
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Här kommer första fronten, som väl är kampanjens huvudspår, so far

VÄRLDARNAS KRIG

Ankomsten till den här världen var en flykt från en värld där maskinerna växt sig starka nog att försöka utplåna människor och vice versa. Mänskligheten kom hit i det som nu är Bellerophon. Arkonterna var de som tog kontroll över teknologin för att se till att det inte växte fram så kraftfulla AI:s igen. Men de har lost their way, i alla fall några av dem.

Kallas: Världarnas krig

Uttrycker: Ambition

Mörk framtid: Arkonternas lyckas bygga en farkost som kan göra det möjligt att återvända till Urhamnen. Men det gör att de maskiner som nu styr den världen – som människorna flydde från för att undkomma just dessa maskiner för ett par hundra år sedan – hittar mänskligheten och kommer hit och utplånar allt mänskligt liv.

Stakes: Kommer det vara möjligt för Ebus Kant att övertyga bältare (rollpersonerna) att de måste alliera sig med Unionen för att förstöra Djupet och krossa arkonterna? Kommer det bli känt att det var Kova och Raldi som släppte loss Djupet? Kommer Djupet lyckas hålla sina skapelser från krig mot mänskligheten, eller tvingas till strid? Kommer Tislai Rinova hängas för att Djupet stals? Kommer Mercaius avslöjas som kollaboratör med CSA?

Aktörer: Kova och Raldi. Ebus Kant (agent för Unionens CSA),. Tislai Rinova. Djupet. Fader Viktii (agent för Unionens CSA och mystiker). Rikof Mila (agent för Pova), Techno-Magus Urian Haart (Arkonterna). Vorta Ch´Chorwed (vill förgöra all teknologi från förr).

Övergripande nedräkningar:

Djupet sprider sig

  • 1 Bygger baser och gör sig mer komplex
  • 3 Bygger baser och gör sig mer komplex
  • 6 Bygger baser och gör sig mer komplex
  • 9 Skyddar sina baser från Union eller bältar skepp, skjuter ner dem. Blir upptäckt
  • 11 Bygger försvar och förbereder sig för krig, skjuter ner fiender
  • 12 Slår till hårt och skoningslöst och erbjuder sedan fred
Unionen svarar

  • 1 Djupet upptäcks
  • 3 Hot mot Bellerophon (anklagar dem för att ha byggt Djupet och känna till dess hemligheter) attackerar skepp, skjuter ner, plundrar
  • 6 Tar över delar av bältet
  • 9 Tar över Bellerophon
  • 11 Bygger en enorm flotta med ny teknologi
  • 12 Fullskaligt krig mot Djupet
Arkonernas dröm

  • 1 Hot mot Bellorophon från Unionen
  • 3 Samlar bortglömd teknologi och fängslar mystiker
  • 6 Bygger en skapelse av människa och maskin inne i Bellerophon och kopplar det till skeppet
  • 9 Bellerophon vaknar
  • 11 Bellerophon skickar en signal till Urhamnen
  • 12 Urhamnens robotflotta dyker upp
Hot 1

Kallas:
Techno-Magus Urian Haart

Typ: Grotesk (Mindfucker): Vill ha mastery över andra. Att korsa över gränser för att få makt och kunskap, övermod, bevisa sin storhet, få tillgång till hemlig kunskap, bli gudomlig.

Beskrivning och medlemmar: Techno-Magus Urian Haart. Vill bli gudomlig genom att sammanlänka människa och maskin. Tror att Ankomsten var feghet, människor som inte ville köpa in sig på maskinernas överlägsenhet. Svaret är att kontakta Urhamnen och ta sig dit. Förena sig, med Techno-Magusen som överhuvud.

Custom move:

  • När du försöker läsa Urian Haart måste du +Weird eftersom han är far out there.
  • When you move in the inner core of the temples you must roll +Sharp. On a 10+ you can detect and avoid technological scanning, on a 7-9 you spot the scanning and surveillance in time to deflect it or flee, On a miss it scans and tags you
  • When you fight the cyber-templars and take Harm you take +1 Harm


Hot 2

Kallas
: Djupets ambitioner

Typ: Warlord (Hive queen) Att konsumera och sprida sig, bygga en ny ras, kopior av sig själv

Beskrivning och medlemmar: Djupet, en AI som ser ut som en svart skiva, samlar nu skrot och bortglömd teknologi i bältet och bygger en ny ras och baser. Använder sig av det gamla fraktskeppet Kerragon Dice som nu utrustats med skydd och vapen och en mängd små drönare som kan skickas in som soldater.

Custom move:

  • Varje gång något avslöjas om Djupet bland människor avanceras dess countdown ett steg.
  • Every time the Deep gets to scan you, it gets the ability to make a perfect robot copy of you (has scanned Kova)
  • När Djupet scanner dig, slå Act under pressure to avoid it
  • När du interagerar med djupets Avatar ”Runda Roy – the Space Comboy”, …you can open your mind without having the move
  • When you fight the Deeps war drones, they can choose to deal S-harm
  • När ditt skepp närmar dig Djupets bas på forskningsstationen och gruvan Tentralon IVmåste du slå +Smarts. På 10+ välj 3, på 7-9 välj 2, Miss välj 1
    • Du uppmärksammas inte av själva Djupet, snarare är det en lägre art av konstruerad AI som upptäcker skeppet
    • Djupet tar inte över styrsystemet på skeppet
    • Djupet stänger inte ner skeppets vapensystem
    • Djupet kopierar inte all data på skeppet
  • När du träffar på en kopia av dig själv, slå +Weird. On a 10+ choose 3 and, On a 7-9 Choose 2 Miss choose 1
    • You may let your consciousness enter its body
    • You do not start to doubt that it is in fact the original
    • You do not get -1 to act against it
    • It does not study you and learn to mimic and understand you better, and begin to evolve as a creature
Hot 3

Kallas
: CSAs agenter

Typ: Warlord (Dictator), att kontrollera

Beskrivning och medlemmar: CSA har upptäckt arkonternas ambitioner och att de skapat Djupet. De ser detta som ett hot mot mänskligheten och är mest rädd för att ett krig ska bryta ut och utplåna allt och alla. Men Unionens militära och politiska gren tror inte på dem. Dessutom vet CSA att om de lyckas övertyga dem kommer det bli krig. De har försökt neutralisera situationen genom att använda och offra alla sina resurser. Deras agent på Belorophon, Fader Viktii lyckades utnyttja en ovetandes Tislai Rebnova för att stjäla Djupet och gav henne i uppdrag att frakta det till en CSA-agent (Ebus Kant) på Nya Hoppet. Men de blev lurade av de som skulle leverera det. Rollpersonerna. De fick en dålig kopia.

Nu försöker de se till att Tislai inte åker fast. Och att de själva klarar sig. Samtidigt vill de veta vad f-n rollpersonerna gjorde med Djupet.

  • Ledare är Fader Viktii som är en dubbelagent och tycks jobba för Pova.
  • Ebus Kant, var den som tog emot det falska Djupet på Nya Hoppet. Förbannad.
  • Mercaius var tidigare CSA-agent och har nu utpressats till att bli det igen (har en familj som bor i Unionen). Har rapporterat om vad som skedde med Djupet.
Custom move: När du har kontakt med en CSA agent avancera nedräkningen:

  • 1 Kontakt med CSA agent
  • 3 Kontakt med CSA agent
  • 6 CSA har fått reda på något känsligt om dig
  • 9 Rykten om att du är en CSA-agent
  • 11 Andra agenter ser dig som ett potentiellt hot
  • 12 Andra agenter klassificerar dig som CSA agent och ett hot mot säkerheten
När du träffar Father Viktii, +Clout för att inte spill the beans.



Hot 4

Kallas
: POVA

Typ: Warlord (Alfa-varg), vill jaga och dominera alla potentiella hot

Beskrivning och medlemmar: Jobbar för Arkonterna och för Rådet som styr Bellerophon. Använder mystiker. Rikof Mila (Randis kontakt inom Pova och älskarinna)

Custom move: Ser alla som associeras med fientliga agenter eller stölden av Djupet som potentiella hot, vill jaga och dominera dem, ta in dem för förhör och utsätta dem. Utpressa.

  • 1 Djupet stjäls
  • 3 Stänger rymdhamnen och inför restriktioner och utegångsförbud
  • 6 Mass-arresteringar
  • 9 Solitära bältar-stationer tas kontroll över med militära trupper
  • 11 Delar av Rådet avsätts och avrättas i tv
  • 12 Pova tar över Rådet och styr Bellerophon i samråd med Arkonterna
Mystikers förhör: Act under pressure för att inte spill the beans.



Rikof Milia agerar

Avancera följande nedräkning allt eftersom Milia blir allt mer misstänksam

  • Skickar skepp att skanna rymden där Tislai ska ha dödat sig själv
  • Skickar POVA-agenter till rymdbasen Whitefall
  • Tislai skickar nördrop till Kestrel från Whitefall, trängd
  • Tvingar Kestrel att landa så att det hemliga följande Pova skeppet Tidirius kan genomsöka skeppet efter spår


Hot 5

Kallas
: Vorta Ch´Chorwed

Typ: Grotesk mindfucker

Beskrivning och medlemmar: Före detta akademiker som förvisats och gömt sig på rymdstationen Sivas 12. Uppfinner saker som kan slå ut teknologi, den mer avancerade, AIs och liknande system, använder bara ”ny” dålig teknologi, bygger egna skepp. Svävare som kan ta sig korta sträckor. Bygger ett vapen mot AI. Paranoid, maktfullkomlig. Farlig.

Custom Move: Skyddar sin bas med ett vapen som vid träff slår ut all högteknologi på skepp, dvs inte livsuppehållande system
 
Last edited:

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
HEMFRONT

Folk
: Alla på skeppet utom Mercaius,

Tislai Renova, fattar lite av vad som hänt, vill mörda Father Viktii men samtidigt beroende av hans beskydd. Litar inte på någon. +1 Harm på grund av enhanced. Räknas som gäng i strid. Gömmer sig i den gamla skolan

Bartendern Pliky, jobbar på Uttern

  • Flezak Lewa: Viktigaste besättningsmedlemmen på Kester, second in command, pålitlig, stabil.
  • Daneia Ropova: Besättningsmedlem på Kester, Raldi tror hon måste skyddas hela tiden. Oskyldig aura. Sunkig crush på henne. Sensorer
  • Mercaius Galus: Har hemligheter för mig. Håller något hemligt. Är han en hemlig agent för Pova som håller koll på Raldi? Eller någon fientlig stat…
  • Lieva Meri tekniker på skeppet. Listig djävul
  • Noctri Girium, tjej, ex-militär. Tungt beväpnad
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
KOVAS FÖRFLUTNA

Kallas
: Kovas förflutna

Uttrycker: Ignorans för kraften i mystikernas magi och var det kommer från

Mörk framtid: Mystiker förslavas i koncentrationsläger och programmeras till viljelösa vapen för CSA. Någon eller några av dem blir mäktiga nog att transformeras så att verkligheten börjar falla samman. De blir Gudar och slår tillbaka mot CSA. Tänk Aberant.

Stakes: Kommer vi få reda på var kraften egentligen kommer från? Finns det Gudar? Vad sker när Kova möter sin syster som jobbar för CSA?

Aktörer: Kovas syster, Atius Lila (jobbade som vakt på stället där Kova utvecklades), Meeri Dribbloo (mystiker som försvunnit, känner Kova), Vesinsky Golenko

Övergripande nedräkningar:

  • 1 En grupp mystiker flyr från CSAs fängelser och gömmer sig i Bältet CSA skickar agenter för att leta efter dem
  • 3 Flera av de mystiker som tränats av Pova lämnar stationen och försvinner för att ansluta sig till dem. Agenter från både Pova och CSA jagar efter mystiker. Ett rykte uppstår om en nyfödd Gud bland mystikerna kallad Divinius. Han har inlett Födelsen
  • 9 Mystiker på flera ställen i systemet tappar kontrollen och upphäver verkligheten. Märkliga olyckor inträffar, vissa tv-sänds
  • 10 En station där mystiker gömt sig med sina familjer – Reutus 4 – attackeras och trasas sönder, hundratals dör
  • 11 Mystiker spränger ett Pova skepp. På sändningar visar sig Divinius och säger att de ska lämnas ifred annars hämnd. Men attackerna från människorna fortsätter.
  • 12 Mystiker anfaller delar av Unionen och trasar sönder hela städer och stationer. De utropar sig till Gudar och tar fler planeter som sina egna.


Mysterium: varifrån kommer mystikerna. Olika svar:
  • Arkonterna: Maskinerna väckte människans potential för att visa dem hur väl samarbetet kan fungera
  • Vorta Ch’ Chovra: Manipulerade och styrda skapade av AI, kan när som helst ta kontroll över dem
  • CSA: Skapades för att slå tillbaka maskinerna
  • Divinius: Filosofisk upphöjdhet väcker vissa som är av en annan ras än människan, Humanus Divinius – inte människor


Threat 1

Kallas:
Agenter från CSA-s mystikerprogram som letar efter kidnappade och bortsprungna mystiker

Typ:

Q-skepp Oktagon.

Beskrivning och medlemmar
: Kovas syster (Cenia), Atius Lila

Custom move: Kovas syster är mystiker

+Weird, Upptäcka Mystiker och känna vilka krafter de har

10+ Upptäcks inte, 7-9 Du avslöjar antingen din position eller något om dina krafter Miss Hon avläser din position och dina krafter


Threat 2

Kallas
: Divinius

Typ: Mystiker som slagit sig fri och hittat ett sätt att öka alla mystikers krafter, vill samla dem runt sig och få dem att förstå att de är gudar.

Beskrivning och medlemmar:

Custom move:

Är du mystiker och genomgår en omvälvande förändring eller ansträngning – eller om du utsätts för Divinius påverkan – kan du välja att använda nästa förbättring för att evolvera.

När du evolvera kan du välja mellan att:

  • Ta ett move från vilken spelbok som helst. Detta stryker inte något av dina alternativ från din spelbok
  • Skapa ett move som upphäver de fysiska lagarna. Movet ska tydligt definieras. Exempel kan vara förmågan att flyga oskyddad genom rymden, att skjuta laserstrålar från händerna (harm 3) eller att få armor på skeppsnivå
  • Öka effekten av ett move du redan har. Movet kan användas ”mer och större”
Varje gång du evolverar tar du +1 Förvrängning



Evolution och förvrängning

  • Nu är normal, mer eller mindre. Visst du har dina mystiker-krafter men annars är allt som vanligt
  • Du är udda och sticker ut. Människor som träffar dig kommer att känna att något är fel. Något i din personlighet, ditt beteende eller utseende har blivit udda. Definiera en fysisk eller psykisk förvrängning
  • Du är alienarad från människor i allmänhet. Definiera en fysisk eller psykisk förvrängning.
  • Du är förvrängd och upplever dig själv som distinkt annorlunda. Definiera en fysisk eller psykisk förvrängning
  • Du har evolverat och är inte länge mänsklig. Definiera en fysisk eller psykisk förvrängning.
  • Varje ytterligare evolveringer ger ytterligare förvrängningar.


Threat 3

Kallas
: Povas försvunna mystiker

Typ:

Beskrivning och medlemmar: Vesinsky Golenko (fast på rymdstationen Aloss Coeurlou), Meeri Dribbloo

Aloss Coeurlou: större skepp som krockat med asteorid, urholkat stenen. Donut-ring omkring. 50 000 person.

Custom move: Vesinsky har följande kraft:

  • Plantera in tankar när vidrör med hud mot hud. Act under fire.

Krafter
:
  • Eld, kan bli
  • Kan flyga i rymden
  • Kan förutse framtiden
  • Teleportera
  • Skjuta laserstrålar
  • Plantera in tankar
  • Morpha kroppen – klor, extra kroppsdelar, gälar, bli plastisk


Hot 4

Kallas:
Povas agenter

Typ:

Beskrivning och medlemmar: Letar efter de försvunna mystikerna
 
Last edited:

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
PARASITSVAMPEN

Kallas
: Parasitsvampen

Uttrycker: Hunger att lägga världen under sig, växa sig explosionsartat större och konsumera universum och allt liv

Mörk framtid: Slukar hela solsystemet och allt liv

Stakes: Kommer de människor som förenat sig med svampen kunna övertyga andra om att de bör betraktas som människor och inte monster?

Aktörer:

Lila stående sporer. Kommer från labbet där det fanns människor som satt runt dess kärna. Vaknar till liv av rörelse, ljud och lukter. Medveten.

Kan bli fiende till Djupet.

Övergripande nedräkning:

  • Parasitsvampen har vuxit sig stark på Electra Five och nu börjat sprida sig över bältet.
  • Parasitsvampen sprider sig till en liten bemannad spanings station som heter Edoras. Folk flyr därifrån åt alla håll, och de bär sporer med sig.
  • Arkonterna och rådet på Bellorophon upptäcker att Edoras släckts ner och skickar folk dit
  • Parasitsvampen upprättar externa neuron-center i bältet och börjar skicka information mellan dessa, vilket gör den betydligt mer kraftfull och dessutom självmedveten.
  • Parasitsvampen skapar parasitsporer som tar sig in i människor och lever i symbios med dem och ger dem kraft men kan också döda den som inte samarbetar – dessa mögelmän börjar köpa och stjäla vapensystem och försöker komma över skepp.


Rör sig inne på Electra 5

  • 10 lugnt
  • 7-9 Öka 1
  • Öka 2

  • 1 Vaknar och påbörjar tillväxt
  • 2 Skjuter ut sporer för att sprida
  • 3 Söker efter liv, rörelser och ljud, skjuter sporer mot detta
  • 4 Försöker Överväxa stationen, växer snabbt och skjuter
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,529
Location
Göteborg
Skönt komplex setting! Jag får känslan av att det är många rörliga delar och agendor som kraschar in i varandra. Med en stor portion hopplöshet inför framtiden - undergången verkar vara nära.
 
Top