Nekromanti [AW] Nameless streets

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Jag ledde min första AW-session igår, och hej vad det gick.
Eftersom våra spelmöten tyvärr är väldigt korta hann vi inte börja spela, bara skapa världen och karaktärerna.
Holdet är ett före detta köpcenter, mitt i ex-London.

Uncle Sam, hardholder. Lång, uppåt två meter, iklädd en gammal kavaj som en gång var blå. Han bor högst upp i köpcentret och styr stället genom ren generositet och småmutor. Har en sekreterare och älskarinna vid namn Isle.

Doc Tea, angel. Kort och senig, iklädd smutsiga kläder och bär omkring på sina instrument i ett bälte runt midjan. Han bor uppe bredvid Uncle i ett litet rum där han även förvarar större delen av sin utrustning. Har adopterat en liten grabb som han kallar Lost.

June, skinner. Slående vacker kvinna som huserar lite längre ned i köpcentret. Hon glider runt bland folket och är allmänt social, alla gillar henne. Älskarinna till Uncle Sam.

Loaren Cobra, driver. Har två bilar, en liten och smäcker och en fyrhjulsdriven med kulsprutor. Hon är nära vän till June (jag hoppas på att det kommer mer om den här karaktären senare).

Andra personer i holdet:

Ma, "dagisfröken"
Chack, krigshetsande predikant som försöker få Uncle att dra ut i krig mot resten av London.
Norman, äger en bar som ligger i holdets bottenplan. Han och Doc är fiender men nu försöker Norman sluta fred genom att skänka bort sin yngsta dotter till Doc
Monk, Junes bror, stark ogillad av Uncle, får bara vara kvar för att Uncle gillar June
Butcher, en "kock" som lagar mat åt folk i holdet. Har inget emot att laga människokött som det skulle behövas.
Trigger, Uncles second in command. Mycket kort stubin
Rice, skrotletare som är mcket god vän till Doc, och såklart är han kär i June.
Rolfball, grym jägare som har vunnit "jägartävlingen" flera år i rad.
Billy, pilot som slogs i kriget innan apokalypsen, lär trilla av pinn när som helst.

Fronts och threats kommer när de är färdigskrivna.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: [AW] Nameless streets (ej för spelare)

Ser ut som en bra start! Nice!

Ta det lugnt med threats och fronts, grabben! Det är det knixigaste i spelet, och jag brukar ge rådet att bemästra dina MC principles och få känning för dina MC moves innan du börjar tänka på fronts. Kom ihåg att första sessionen är "en vanlig dag", lär känna karaktärerna, se vad som händer, låt dig själv undra om saker (Typ "Hm, det verkar som Rice inte är rädd för Rolfball, varför inte?" eller "Hm, vad är grejen med Uncle Sams generator?") och så kan fronts växa fram ur det. Fronts är egentligen bara något för att höja temperaturen spelet, så du kan använda det;

1) När det börjar bli kallt ("Okej, rollpersonerna gör inget speciellt, men då avancerar jag Dremmers countdown så att han börjar claima territorium och kidnappa folk")

2) När du vill att det ska bli extra hett ("Okej, han missade sitt Read a person, så jag gör ett move... Okej, inte nog med att han gör bort sig inför hardholdern, det här är ett guldläge för Dremmer att lägga sig i!")

Om du känner dig tvärsäker på hur du ska skriva ner dina fronts så kan du förstås göra det med en gång - Jag vet att jag inte var det i början, dock. Men det finns också en fördel med att spela lite och se vad för threats som dyker upp och hur man kan göra fronter av dem.

Lycka till! Jag kommer läsa din rapport.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: [AW] Nameless streets (ej för spelare)

Åh, här är ett till tips!

Om dina spelare finns på forumet och tycker om att skriva, ha gärna tråden öppen för dem. Fronts kan du ha i en egen tråd eller spoilermärkta.

Som MC är du ganska transparant, och behöver inte dölja så mycket för spelarna. Det finns inget "äventyr" eller "plan", visst, det finns fronts, men det är som sagt mer ett verktyg än start och mål för spelet.

Visst finns det mysterier som spelarna kan grunna över, men oftast så kommer de befinna sig i konfliktfyllda situationer där de själva får avgöra vad som är bäst att göra. (Redan nu verkar ju dina spelare ha folk de vill snacka med, påverka, bli av med...)

Jag la upp vår rapport på Barf Forth Apocalyptica, och det blev väldigt bra att spelarna kunde gå in i tråden och läsa, skriva, tjöta och peppa varandra inför nästa möte.
http://apocalypse-world.com/forums/index.php?topic=307.0
 

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Här kommer en rapport från dagens spelomgång.

Vi började med Uncles wealth-roll, som gick åt helvete. Det resulterade i att våra karaktärer vaknade upp till ett köpcenter fullt med skrikande, bråkande och knullande människor.

Uncle bestämmer sig genast för att försöka bringa ordning i kaoset och efter några minuters vrålande lyckas han få det hela att lugna ner sig tillräckligt för att han skall inse att någon vält vattentunnan.

Under tiden försöker Doc rädda livet på en man som fått en köttkniv i magen. Det går faktiskt så långt att han väljer att öppna sig mot malströmmen för att rädda livet på den stackars mannen.

Loaren står och tar hand om sina bilar när Trigger kommer in och stöter på henne. Loaren svarar genom att avvisa honom och gå tillbaka till sitt bilputsande. Trigger går därifrån med ett lågt "Nästa gång kanske"...

June barrikaderar in sig i sitt lilla rum under hela morgonen för att slippa allt oväsen.

Uncle bestämmer sig för att lösa problemet med vattnet och ger sig av mot floden för att lösa det hela. Han tar med sig Loaren och hennes fyrhjulsdrivna monster samt några av sina mannar.
Färden går genom mörka gator och ett piskande regn. Man kör förbi en gammal telefonkiosk där Loaren får syn på en gammal telefon/radio som fortfarande funkar.
När Uncle ska hämta apparaten får han dock syn på några av de mutanter som stryker omkring i staden. En kort strid utbröt som Uncle och hans mannar klarar av utan större svårighet. Efter striden får Uncle syn på en man som med en piska i handen försvinner med några mutanter över taken.
När gruppen kommer fram till floden hämtas vattnet upp men precis när man ska till att bege sig iväg får gruppen syn på några ur dog heads gäng. Uncle bestämmer sig direkt för att försöka jaga bort dem och beordar Loaren att köra in bland dem och orsaka så mycket skada hon kan. Dock lyckas inte Uncle själv hoppa på bilen utan blir istället påkörd och kastad in i broräcket.
Striden går dåligt för Uncles mannar och de lyckas precis fly, på vägen plockas Uncle upp (act under fire som som hamnade på 13!).

Under tiden har Doc och June kämpat för att hålla kontrollen i holdet. Det går inte så bra men de lyckas i alla fall se till att det inte blir allt för stora problem.

När Uncle och hans mannar kommer tillbaka samlar de direkt ihop gänget och säger att man så snart som möjligt skall ge sig av för att spöa skiten ur Dog Head och hans gäng. När detta är förkunnat går Uncle till Doc och lägger sig på hans skrivbord med orden "Du har en kvart, gör din grej." Doc öppnar sg mot malströmmen igen och läker ihop Uncles sår.

När gänget är samlat åker man återigen bort till bron där fienden har gillrat en fälla som Ucle genomskådar. Efter det blir det en ren slakt där Uncle och hans mannar är nästan tre gånger så många som fienden. I sista stund lyckas Dog head fly (När Uncle senare öppnar sig mot malströmmen ser han hur Dog Head tas emot av en benig, smått grön hand.

När Uncle är borta ser June hur Butcher börjar grilla en död människa. June är starkt emot kannibalism och bestämmer sig för att avstyra det hela. Det slutar med att hon och Butcher spenderar en timma i sängen varpå Butcher går med på att sluta äta döda, i alla fall ett tag.

Det var väldigt annorlunda att spelleda AW, jämfört med andra spel som jag har kört och det kändes hela tiden som att jag gjorde något fel, det gick lite för fort helt enkelt. Det kändes också som att det blev lite för mycket strid, mina spelare hade inget emot det men jag ska försöka hålla tillbaka lite på den fronten tills nästa session.
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
  • Gör scenerna distinkta. Alltså klipp friskt och hoppa lite i tiden. Är det några frågor kan man låta spelaren besvara de lite snabbt.
  • Planera inte vad som ska hända! Man kan bestämma vad som hänt, men aldrig vad som ska hända. Dock kan man så klart fundera lite kring vad som vore kul att se mer av.
  • Låt spelarna besvara minst en fråga i varje scen. Frågor om känslor är ofta ganska bra, dels som frågor, men också som påståenden. "Du är rädd, varför?". Många gånger är det också bra att låta spelarna bestämma vilka NPCs som är inblandade. "Du sparkar in dörren, bunden på marken ligger Core. Ovan henne står Rats med pistol i hand och en till. Vem?" Det låter spelaren styra in vad hon vill spela och tycker vore intressant.
  • Skapa intressekonflikter. PC-NPC-PC trianglar är ett av de bästa sätten att skapa spänning. I AW är man ju som karaktär ganska fet och att en NPC är emot en är inte riktigt ett större problem. Med en annan PC då vet man aldrig vad som kommer att hända. Det behöver inte vara så hemska trianglar, räcker gott med att en NPC gillar och ogillar de olika PCs.
  • När spelare beskriver moves se till att de faktiskt beskriver vad de gör. Det är mycket lättare att hitta på ett svar om de redan gett dig lite att arbeta med. T.ex. "Jag kollar in deras vapen och ser hur dom för sig. Vem är farligast", "Jag kastar mig in i striden och jag ska fan få tag i Rats den jäveln.". Det hjälper mycket att vara lite överdrivet tematisk.
  • Försök att vid varje slag avsluta eller förändra scenen. Det kan snabbt bli tråkigt att springa efter en snubbe en massa slag. Ett tips är att vid misslyckanden avsluta scenen(om det går) och sen följa upp den direkt efter, men med lite tid som passerat. Det är också smart att låta act under fire förändra och inte bara undvika. T.ex. istället för "Jag hoppar undan för kulorna." använd "jag kastar mig mot marken och skjuter tillbaka."
  • Om det inte känns som en scen har mer att ge förändra den eller avsluta den. Hoppa tills ni når något intressant.
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Jag tror att Apocalypse World väldigt lätt blir våldsamt om rollpersonerna inte har en relation till spelledarpersonerna. När vi spelade Sunken Sydney märkte jag att spelarna inte brydde sig om spelledarpersoner så mycket - resultatet blev våldsamt och röjigt men saknade tyngd. Så i vår nya kampanj Alpha Delta City har jag försökt att knyta an rollpersonerna till spelledarpersonerna. Ofta börjar jag introduktionen av en spelledarperson med att etablera någon slags relation. Typ, "Varför gillar du honom för?", eller knyter spelledarpersonen till något av rollpersonens intressen i holdet.

Hardholderns spelare ville t ex att han skulle ha tågat in i Alpha Delta City för 25 år sedan och tagit makten över staden från den förra hardholdern Crash. Det tyckte jag var helt okej men jag ville jävlas lite med honom och ge historien konsekvenser i spel. Jag sa att Crash hade haft en son och att Big Daddy hade tagit hand om sonen. Crash son var Bardock, Big Daddys högra hand och den som leder hans gäng i AD City. Spelaren reagerade typ med, "Va? Fan!", och skrattade högt. Vi vet båda att Bardock kommer att bli ett problem. Men vi vet också att Bardock är oumbärlig för Big Daddy.

På ett liknande sätt vill jag befästa varje spelledarperson hos rollpersonerna. Ge dem ett värde. Ge dem en gemensam historia med rollpersonerna. Plötsligt blir det inte lika lätt att döda dem. :gremsmile:
 
Top