Nekromanti [AW] Dauntless City - Färdigt scenario

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Här är ett enkvällsscenario i stil med Sunken Sydney. Jag skrev det för att introducera en kompis till Apocalypse World i sommar och tänkte att jag lika gärna kunde slänga ut det här.

LADDA NER HÄR!

Scenariot är skrivet på svenska och har ännu inte blivit speltestat.

Har ni kritik eller kommentarer är det bara att skriva dem här. Jag kommer nog inte att spela det förrän i slutet av juli så jag hinner fortfarande göra ändringar.
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Intressant. Är Apocalypse world att jämföra med Mutant UA eller Mutant 1 och 2, fast utan mutanter?
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Apocalypse World har ingen bestämd setting mer än att det har skett en apokalyps och att rollpersonerna är människor som lever i världen som finns efter apokalypsen.

Världen/settingen skapas normalt sett av spelarna och spelledaren inför en kampanj och bestäms inte av regelboken (Apocalypse World).

Dauntless City är en halvfärdig setting skapad för att spelgrupper snabbt ska kunna spela Apocalypse World. Spelar ni spelet ´normalt´ hittar ni på en egen setting som du och din spelgrupp tycker är cool.

Det kan t ex gå till så att ni går bordet runt och att alla deltagare får föreslå vad för typ av setting de skulle tycka var intressant. Någon kanske vill spela i ruinerna efter en sönderbombad storstad. Någon annan vill att växtligheten ska ha återerövrat civilisationen. Den tredje att det ska finnas ett tunnelbanesystem där människorna har bosatt sig. Slutresultatet blir ett övervuxet New York där rollpersonernas lever i en bosättning i Grand Central Station.

Så spelvärldens likhet med Mutant 1, 2 eller UA beror helt på deltagarna i kampanjen! :gremsmile:

En Apocalypse World-kampanj kan lika väl utspela sig i en vatten värld likt Water World, ett skotskt smittoområde likt Doomsday, i en tunnelbanestation likt Metro 2033 eller i ett katastrofområde som Stalker Shadow Over Tjernobyl. Det är du och spelarna som själva bestämmer miljön. Det enda som är bestämt är att det har skett en apokalyps.

Rollspelet Apocalypse World är ett "Story now"-rollspel där rollpersonerna genom spelmekaniken skapar handlingen. Spelledarens roll är att bejaka spelarnas input på spelvärlden och lägga fram hinder för rollpersonerna att konfronteras med. Spelledaren skapar dock inga förberedda (traditionella) äventyr utan improviserar utifrån regelsystemet.

Resultatet blir dramatiska spelmöten med mycket konflikter och överraskande slut. Några av de mest dramatiska spelmöten jag har upplevt som spelledare! :gremwink:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Eagle said:
Intressant. Är Apocalypse world att jämföra med Mutant UA eller Mutant 1 och 2, fast utan mutanter?
AW är väldigt annorlunda från Mutant.
För mig så är Mutant tre saker:

Först och främst en speciell svensk stämning av mörker, mystik och humor.

Sedan en spelvärld, Sverige och Hindenburg och zonerna, mutanter, djur och robotar.

Sist ett regelsystem.

Det är vad som ska vara med när vi spelar Mutant.
På samma sätt är Apocalypse World tre saker:

Först och främst en spelfilosofi. Som Master of Ceremonies (SL) så ska man till exempel undvika planerande, man ska vara ett fan av spelarnas karaktärer, bygga på spelarnas bidrag, och skapa PC-NPC-trianglar. När vi spelar AW så är det främst hur vi spelar som gör det till AW.
(På så viss finns det en massa hacks som utspelar sig i helt andra miljöer, som fortfarande är AW. Cyberpunk, D&D, Rogue Trader, stjärnvandrare och Simons WH40k Dark Galaxy är exempel på hacks.)

Sedan en stämning. Även om inte världen är definerad så säger boken mycket om stämningen. Brist och desperation, våld, sex, weird och psychic maelstrom. Traditioner, historia, moral, namn och könsroller har brakat ihop. Men det ser du ju i Dauntless City.

Sist ett regelsystem, som också det skiljer sig från Mutants. En förlängning av spelfilosofin, kan man säga.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Kanske man ska tillägga på spelstil att medan man spelar Mutant för att äventyra och utforska tillsammans, så kan rollpersonerna i en AW-kampanj bestå av en Hardholder som är ledare över en grupp överlevare, en Chopper som plundrar människorna i hardholdet, en omkringresande Angel och en Maestro D' som äger en bordell i holdet eller kanske på annan ort.

Man kan alltså ha olika roller i världen och behöver inte spela en typisk "grupp", även om rollpersonerna ska vara typ, allierade när spelet börjar.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
Jag har inte sett så stora likheter. AW är mycket råare, svartare och präglat av den abstrakta "psykiska malströmmen" som korrumperat världen.

Spelarböckerna (playbooks) gav åtminstone mig en väldigt bra bild av känslan i spelvärlden. (Detaljerna och geografin skapar spelgruppen själv.) Kolla in dem.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
Tack för intressant läsning. Över huvud taget så tycker jag att det är mycket användbart att se vad folk har för idéer till spelvärldarna.
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Zire said:
Tack för intressant läsning. Över huvud taget så tycker jag att det är mycket användbart att se vad folk har för idéer till spelvärldarna.
Jag älskar kreativiteten som AW:s öppna spelvärld ofrånkomligen leder till. Visst går det att spela i klassiskt Mad Max-stuk (och nån vill alltid det) men under skapandet av världen brukar spelarna flippa ut i alla möjliga riktningar och resultaten blir ofta ganska coola till slut.

Jag vet inte om det har att göra med post-apokalypsen som genre. Här finns ju typ utrymme för allt? Ett stamfolk som rider på jättenoshöringar? Check. Störtade rymdskepp? Check. Statsruiner där all sten har förvandlats till glas? Check. Etc.

Det finns liksom nästan inget som känns fel i genren eftersom den redan från början är ett hopkok av fantasy, scifi, western, action, drama, skräck osv.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Zire said:
Jag har inte sett så stora likheter. AW är mycket råare, svartare och präglat av den abstrakta "psykiska malströmmen" som korrumperat världen.
Jag MC:ade för ett par månader sedan en 1st session med Nässe, Wilmer och Dnalor i Mutants setting, där IMM (Icke-muterade människor) ganska nyligen lämnat enklaven där de levt sedan de mest destruktiva delarna av apokalypsen. Människorna, med deras högteknologi, fick karva sig ett område i en värld (Norrlands inland efter undergången) som fram till dess dominerats av primitiva klaner av muterade djur - björnar, älgar, grävlingar, gåsar och en och annan omkringvandrande järv.

Det blev ett mysigt spelmöte - inte ett hack utan mer eller mindre helt i AW-ton. De spelade en Chopper (med snöskotrar från enklaven), en Battlebabe och en Hocus utan att behöva tumma på varken setting eller regler. Sedan kunde jag inte egentligen MC-reglerna ännu, utan hade väl tur att veteranen Nässe satt bredvid. :gremsmile:
 
Top