Nekromanti [AW] - Alpha Delta City - del 1

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Efter Sunken Sydney har vi nu påbörjat en riktkig AW-kampanj. Tänkte försöka skriva en kortare krönika från detta första spelmöte.
-----------------------------------------
Alpha Delta City. En skithåla med 300 invånare, belägen i botten på en krater mitt ute i en öken. I mitten av kratern finns ett stort torg där slavar, grödor och vatten är de främsta handelsvarorna. Karavaner från närliggande holds och mindre byar / stammar samlas för att delta i handeln. Elektricitet finns till och från.
Kring kraterns övre kant går ett stort befästningsverk och bunkrar finns insprängda lite överallt.

Big Daddy - Hardholder - 2 meter lång svart man i 50-års åldern. Slog ihjäl den före hardholdern Crash för snart 20 år sedan och tog över dennes son Bardock som sin egen. Bardock är nu mer värstingen i gänget och Big Daddys högra hand.

President - Hoarder - En ovanligt välvårdad och stilig herre. I en bunker, långt in i bergsväggarna, gömmer han sin hoard; en samling han har pedantiskt uppställd och helst inte låter någon se.

Brew - Maestro’D - En sockersöt flicka, 153 lång med blonda korkskruvar och kvinnliga kurvor. Klädd som en lättfotad can-can dansare / western-hora. Äger horhuset the Rosebud där sprit och sex finns i överflöd.

Joyette - Brainer - Lång man/kvinna med benig asymmetrisk kropp, bröst och och blond peruk. Tycker om skalpeller.
-----------------------------------------
Brews lugna stund på kontoret avbryts av skrik och bråk. Bouncern Jester dyker upp. ”Lampfrey (stadens läkare och största asshole) har stuckit vattenhandlarns dotter i ögat med något skit!” Brew blir orolig och sticker till Big Daddy för att låta honom klara upp skiten.

Joyette kliver ur sitt rum på the Rosebud där hon horar ut sig och bryter sig in i sköra psyken. Dumpar, en efter natten medvetslös och illa tilltyglad, Allison (Big Daddys hustru) i ett hörn och går över till Lampfrey. ”Kan du ordna det?” och pekar på dottern han just stuckit med en giftspruta i ögat. Full och odräglig svarar han att hon så gott som död. Violation Glove, in-brain puppet strings och Lampfrey däckar.

Big Daddy vaknar. Märker att elen krånglar av bara fan och märker att Allison är borta. Han skickar ut några män för att kolla vad som är felet med elen och några för att leta rätt på Allison. Brew dyker upp och förklarar den prekära situationen. Big D beordrar henne att hämta hit både vattenhandlaren Omar och den jävla Lampfrey.

President befinner sig på marknaden. Hans hoard-slag gick kasst så MC håller 3 mot honom. Spenderar 1 för att göra President och dennes hoard sjukt sugen på ett vackert bil-batteri som precis hamnat i händerna på samlaren och skrotletaren Bean. President förföljer honom och hans tre livvakter (tre sjukt stora och håriga systrar med farliga knivar) till den tömda pool där han huserar. Försöker komma på en god plan för att tillskansa sig batteriet.

Brew dyker upp på sitt tillhåll igen. Ser till att Lampfrey samt den däckade Allison ska bäras bort till Big Daddys tillhåll. Manfretto, en av Big Daddys galningar, vill spöa skiten ur vem som helst som skadat Allison. Brew utlovar framtida sex mot att Manfretto ska lägga band på sig. Seduce och det funkar. Sedan tar ett ordentligt snack med Joyette om varför både Lampfrey och Allison ligger avdäckade på hennes etablissemang och kräver framtida tjänster för att inte droppa hans/hennes namn till Big Daddy.
Joyette försöker få Brew på andra tankar och trycker milt ned Brew i sin stora himmelssäng. Unnatural lust-fixation som går skit och Brew lämnar en sorgsen och oälskad Joyette ensam.

Efter lite kohandel kan Omar gå med på att hans dotter är värd ungefär ett ben (öga för öga, tand för tand-ish) och Big Daddy tvångsamputerar ett ben på den bångstyrige läkaren Lampfrey. Lampfrey får också några extra smällar för vad han gjort mot Allison.

President besöker Bean i dennes skrotsamlar-pool. President gör vad han kan för att dölja sitt intresse för batteriet samt en tjusig tjusig rustning som ligger under en presenning (MC:s andra hold förbrukat). Ett ”read a sitch” slag och Peppering, den yngsta av livvaktar-döttrarna, verkar vara den bästa vägen till att tillskansa sig föremålen. Plan A sätts i rullning. President bjuder ut Peppepring för att under dagen förföra henne med tal om ljus framtid, kärlek och rikedomar.

På kvällen, samma dygn. Big Daddy roar sig med inhyrda horor från the Rosebud. Bardock dyker upp med en blåslagen tekniker, Freak, i ett ordentligt brottargrepp. Tydligen funkar elen dåligt för att huvudteknikern Margreth ”lånat” delar till ett eget, hemligt bygge hon håller på med. Big Daddy avbryter sin orgie och går med Bardock mot President för att han säkert kan fixa fram nya delar så länge. Om elen plötsligt slutar funka kan allt gå åt helvete, och ingen vet var Margreth är...

Precis utanför Presidents säkerhetsdörr stöter de ihop med Joyette; han säger han var där för ”speciella mediciner”... President är inte hemma. Joy öppnar sig inför malströmmen och söker efter Margreth. Hon håller på med stor och konstig maskin, på något sätt besläktad med malströmmen, någonstans i ”den förbjudna delen”. De trenne beger sig mot ”den förbjudna delen”, mörka katakomber som få människor någonsin kommit tillbaka från...
Custom move ”när du beger dig till den förbjudna delen” slås. Går åt helvete och de tre tappar bort varandra i de mörka gångarna... skit kommer hända..

Nästföljande dag. Brew kastar bort sitt sista oddment för att betala sin eviga skuld till drogbaronen Gams. Sedan beger hon sig till slavmarknaden i jakt på nya horor. En vacker pojke med olivfärgad hy, tillhörande Jarthis, fångar hennes intresse. Efter ”read a person” och lite förhandlande upprättas ett avtal där Brew lovar att ta mycket mycket god hand om pojken, samt avla på honom med väl valda honor och avkommorna ska självklart tillfalla Jarthis. Ett kontrakt skrivs.

President beger sig Bean för att återigen bjuda ut och ”testköra” Peppering. De beger sig till ett knullskjulet i stadens utkant. Väl där försöker han förföra henne med löften om sex och ”giftermål” mot att hon stjäl det vackra batteriet från Bean. Slaget misslyckas. Precis när hennes feta håriga armar ska börja klä av honom brister det för President. Han förråder sina avsikter och nästan spyr av äckel. Hon förstår hans ondskefulla, utnyttjande avsikter och vänder sig i sorg och ilska mot honom med sin stora kniv.
President lyckas, med en pistol han lånat från sin hoard, övermanna den storvuxna kvinnan och får henne blodig och hjärtkrossad (men vid liv) på golvet i knullskjulet. Med en skruvmejsel vill han tortera ur all viktig information om Bean (aj aj aj, den riktiga President har visat sitt ansikte). Go aggro slag som går illa. Mitt i köttandet med dåliga tillhyggen dyker Manfrotto upp. ”Lägg av med det där! Missfostret har fått nog ser du väl!”. President får veta att Big Daddy varit försvunnen nästan ett dygn efter att begett sig ut för att besöka President. President försäkrar att vad helst för skit som hänt Big D så har säkert Joyette skulden till det. Han eskorteras till staden av Manfrotto och känner sig ganska nöjd med det (då har han åtminstone skydd mot Peppering och hennes systrar, om skit skulle hända..).

Big Daddy irrar i evigheter omkring i ”den förbjudna delens” mörker. Med 2-harm och ett löfta att offra sin förstfödde dotter till de onda andar och vad fan som egentligen fanns i mörkret slipper han skräckslagen och illa tilltuffsad ut. Trött beger han sig till sitt tillhåll och kan till sin glädje märka att Allison vaknat upp ur sin medvetslöshet.

Joyette får samma skit; för att slippa ut tvingas hon offra Jona, hennes största (men också obesvarade) kärlek tillika gängledare för några gatubarn och småtjuvar. Rödgråten och med peruken på sned går han trött till the Rosebud.

Brew testkör sin nya pojke när Manfrotto stövlar in med President i hasorna, bryskt sparkar han in dörren till Brews rum. Vete fan vad han egentligen ville men ganska snabbt schasar han bort pojkspolingen och tar dennes plats hos Brew för att inkräva det passionerade sex hon lovat honom. Hon är inte alls motvillig.

Joyette går surmulet in på the Rosebud. President har bara ögon för honom... eller snarare den vackra tingest som hänger i en kedja från läderkorsetten (MC förbrukar sitt tredje hold, hoarden vill ha Joyettes pain-wave projector).
Joyette leder med den välvårdade mannen till sitt rum. Han/hon behöver lite avslappning/närhet/kärlek/sex efter den långa natten. Fastän President är äcklad av Joy och inte alls vill ha sex kan han inte låta bli. Det är nästan som att Joy tvingar honom att njuta, och njuta till max av såväl yttre beröring (anus, kuk, bröstvårtor) som inre (njutning hårdkopplat rakt in i hjärnan, oooh the evil brainer sex). Mutual sex moves och hela köret.

Lagom till klimax sparkar en fortfarande brysk Manfrotto på dörren. ”Joyette din jävla häxa. Vad fan har du gjort med Big Daddy”. Joyette, lagom uppvärmd i stort sett tvingar till sig sex av Manfrotto mot att denne ska släppa hela skiten och spendera resten av natten hos Joy. President smiter ut så fort han kan, sitt prydliga blåställ provosoriskt fäst med säkerhetsnålar.
-----------------------------------------
Ungefär där avslutades spelmötet. Det var ganska raskt och odetaljerat skriver. Kommentarer om hur allt funkade och vad som var bra och dåligt osv. får nog komma imorgon. Om någon har några frågor/kommentarer, shoot!

Jag var nöjd, det kändes schysst och jag gillar vart allt kan ta vägen. Ser fram mot hela kampanjen!
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Låter som en rolig session. Jag är mest nyfiken på vad som du tycker fungerade bäst/sämst och om du hade någon mysig "aha"-upplevelse?
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Aschysst att du har tagit dig ork att återberätta gårdagens spelmöte. :gremsmile:

Jag tänker skapa en separat spoilertråd som ni spelare inte får läsa senare idag när jag gjort färdigt frontsen (den kommer typ heta Alpha Delta City [Spoilers]). Det vore dock skitbra ifall du fortsatte med den här tråden så att ni har något att titta tillbaka på ifall det dröjer mellan mötena. Ska länka Alex, Sara och David om den här spelrapporten senare.
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
morkbollen said:
Låter som en rolig session. Jag är mest nyfiken på vad som du tycker fungerade bäst/sämst och om du hade någon mysig "aha"-upplevelse?
Det blir lite blandat kring olika punkter jag tänkt på:
1. Kartan

Vi la fram en A3 i början av spelpasset och alla fick rita in lite vad man kände att staden behövde. Riktigt schysst att så visuellt och fysiskt visa att man skapar spelvärlden TILLSAMMANS. "Världskarta från SL = NEJ!"
Det gick lite trögt i början, men så ritade vi in eftersom att spelet fortgick. I slutet av mötet hade vi (spelare) skrapat ihop 22 punkter. Nice!
När man inte vet vad man ska göra, kolla på kartan, peka på Slavtältet och säg "jag går dit"...

2. Sexy
Jag tror faktiskt inte att jag någonsin rollspelat sex i något annat system än Apocalypse World. Varför? Jag vet inte!?! Det är ju egentligen hur självklart och intressant och roligt och mänskligt som helst! Så när man har ett system gör att en Brainer (den du egentligen inte alls vill knulla) efter första spelmötet haft sex med 4 personer (varav 2 RP) så är det snyggt gjort. Jag gillar att systemet/världen liksom trycker upp sex i ansiktet på oss, och vi i gruppen tackar och tar emot.
Lite enkelt och inte alltför beskrivande sex so far, men det kommer nog så småningom. Spelpassen kommer urarta med att jag med myndig stämma högläser erotiska noveller...

3. Allting går!
Det finns typ inget som är fel. Det är en så knasig spelvärld att det knappt känns ologiskt med något alls, någonsin! Muterade Ap-Råttot, Orcer, Barbarer iklädda varghudar, Sumos, laservapen, you name it. Det går att slänga in typ vad som helst och det funkar, och det är helt genialt! Den frihet som finns kring bordet att hitta på och skapa tror jag skulle vara svårare att åstadkomma i fantasy/nutid/steampunk osv. Detta kan mycket väl vara en fördom från min sida, men många genrer har tydligare "stereotyper" och än just post-apokalyps. Fan, det räcker med att du har en utförlig regelbok+världsbeskrivning för att man ska känna att man "kan göra fel" med att lägga till / ta bort saker. Särskilt som spelare i spel med mer SL-authority.
Det känns som det funkade väldigt bra i gruppen. Vi diskuterade igenom lite innan och vi har någon form av liknande tankar om världen. Och allt från dekadent pedofili till vardagsrealism och sorgearbete kan få plats i Apocalypse World.
Det blir också att alla nästan per automatik får vad de vill ha. Jag säger att en man har tindrande vackra ögon, MC lägger till att han stinker skit och går med kryckor. Jag kommer ihåg de tindrande ögonen och mr.MC kommer ihåg kryckorna. Så länge man inte blockar varandra rakt av (vilket inte jag känt att vi gjort än så länge) så funkar det skitbra.

4. Tempo!
Bitvis älskar jag AW:s tempo! Det går fort och det är hårt och beskrivningarna är ofta snabba och kärnfulla.
Personligen vill jag nog ha ett högt tempo och kasta mig in i konflikter och skit och sen sänka tempot vid scener jag tycker om och vill utforska mer. Tycker det gått ganska bra hittills. Det var någon scen jag tyckte var lite långsamma och inte riktigt gav så mycket jag ville. Å andra sidan har vi pratat lite om det i gruppen (efter Sunken Sydney liret) och att det kan bli väldigt uttömmande/uttröttande med ett alltför högt tempo.

Vi har också haft en lite seg start (eller är det jag som har abnorma krav på tempo??). Det tog flera timmar att bara skapa RPs (visserligen en helt ny spelare och vi andra har kört ett spelpass tidigare...) och vi har pratat och funderat en del innan vi "egentligen kommit igång". På sätt och vis skulle jag vilja testa att fixa sin RP på 20-30 min och sedan bara kasta sig huvudstupa ut i världen. Skapa skiten genom att börja spela!
Samtidigt, det finns nog en större risk att saker blir knas och skit då. För som gammal trad-spelare kan jag också tycka det är skönt att fått tassa lite långsamt mot den heta Apocalypse World gröten.
Jag är på det hela sjukt nöjd med hur allt gått hittills! Vi får se hur det fortlöper (I think it be goood!).

5. Systemet är fantastiskt!
Det är faktiskt helt genialt. Varje tärningsslag är designat att kunna ställa hela historien på huvudet. Jag tänkte mer på det direkt efter Sunken Sydney spelpasset; om typ ett enda av tärningsslagen misslyckats istället för att lyckats hade historien kunnat bli en helt annan.
Det finns också just nu en tråd här på wrnu om "är det ok om din RP dör?". Och i Apocalypse World är det faktiskt det sista jag bryr mig om, det finns så mycket annat att förlora! Och typ det värsta som kan hända är inte att någon spöar skiten ur en utan att de flyr! För långt inne vet man att det kommer tillbaka, och då släpar de med sig en jävla massa skit...LOVELY!

6. En samling enstöringar...?
Detta är lite av ett problem.. kanske... Hoardern är lite av en enstöring, det ligger liksom i själva konceptet. Varför vill en manisk samlare och girigbuk umgås med folk? Han har ju sina saker? Folk = potentiella tjuvar. Och Brainern är en läskig jävel. Varför ska någon någonsin vilja umgås med en Brainer som kan manipulera dina tankar, honestly.
Under hela spelmötet stötte RP ihop några få gånger (Brainer och Hoarder träffades en gång, då hade de sex...). I övrigt var Hoardern helt upptagen med sina egna bestyr.
Jag tycker absolut inte RP ska vara bästa vänner, men de bör umgås, påverka och utnyttja varandra (och kanske blomstrar vänskap och kärlek med tiden... eller inte).

Jag tror att det här bara är något vi måste bli bättre på i gruppen. Inse att "Ah, Brew kan hjälpa mig fixa detta" och så plötsligt har man involverat en anna spelare i sina egna ondskefulla planer.

7. Så jävla bra scener!
Ville bara snabbt kommentera det. AW skapar så många jävligt schyssta scener, som liksom etsar sig fast hos mig och jag kan gå omkring och spela upp i hjärnan för mig själv. Jag vet inte riktigt varför, men både Sunken Sydney och Alpha Delta City har gett mig detta. Det är jävligt sällan jag får det av rollspel; det är bra skit!
---------------------------------------------------

Jag hade säkert något annat jag ville ta upp. Men nu får det vara nog. Frågor/funderingar/personliga kommentarer kring vad helst jag babblat om är högst uppskattningsvärt!


Eftersom min snabbt skrivna krönika kändes lite väl yxad och kortfattat har jag nog tänkte zooma-in lite på vissa scener jag verkligen gillade osv. Men det får bli en annan dag.

//Android IV
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Några schyssta detaljer samt allmänna frågor från spelmötet.

Brew köper sexslavar..
Brews spelare får bestämma vad exakt hon hittar. I detta fall en otroligt vacker pojke i nedre tonåren.
MC lämnar sedan över till Presidents spelare att bestämma vem som äger slaven, beskriva ägaren samt svara på alla frågor från "read a person/read a sitch" slag. President är ju ändå en Hoarder, så det är klart att det är han som vet vem som äger saker i dessa krokar.
Enkelt överlämnande av content authority, snyggt gjort, funkade skitbra. Att det slutliga dealet blev en form av "avels-kontrakt" var ju också helt underbart.

De förbjudna delarna + custom move (och en tanke kring AW:s kronologi)
När Joyette + Big Daddy gav sig ned i de förbjudna delarna tog vi en kort paus och MC skapade ett custom move.(typ):
Slå +sharp; 10+ = allt på listan, 7-9 = välj ett; "ni kommer dit ni ska, det tar inte sjukt lång tid, ni slipper betala tribut", 6- = sorry, det skiter sig. Det kändes som ett passande custom move, väl skapat!

Eftersom slaget sket sig hamnade vi bland själarna/skuggorna av alla de som försvunnit i de förbjudna delarna. Detta fick en ganska snabb beskrivning i spel (egentligen kanske för kort), men det gjorde inget! Det känns som att det funkar bra att "snabbspola" sig igenom saker och låta det komma tillbaka eller få mer tid senare (kan vara AW:s "brokiga" kronologi som tillåter detta enkelt).
Detta gör att man inte måste pressa fram guldkorn hela tiden. Man börjar beskriva något, fastnar man / saknar inspiration så låt det vara så länge för att återkomma senare. Jag gillar det!

Fråga: Seduce
Så som jag tolkar reglerna är Seduce och Manipulate lite samma sak, med skillnaden att i Seduce så är "sex" själva "leverage" (i manipulate är våld/argument/mind tricks etc. själva "leverage").
Dock säger relgerna att förförd SLP ber RP lova något innan han/hon gör det.
I spel så blev ofta löftet i seduce ett "löfte om sex". Men det är ju att komma billigt undan. Egentligen är sexet där hur som helst, löftet borde handla om något helt annat. Typ följande:
Agg förför Gogol för att få Gogol att stjäla nyckeln till vapenskåpet. Slaget lyckas (10+) och Gogol kommer be Agg att lova något. Så först när de väl ligger och myser under efterspelet kommer nyckeln på tal. Gogol verkar tveka... "Ok, men bara om du ser till att Faust får skulden för det hela, jag vill inte hamna i skiten för detta". "Ok" säger Agg, huruvida löftet hålls eller inte är upp till honom senare. (Jag tror vi spelare kokm lindringt undan vad gäller dessa "löften", lite synd).

Då kommer följdfrågan. Seduce handlar inte bara om att få "sex" utan om att ha sex med en baktanke. Typ använda sex för att hamna i en position där man kan be någon om något.
Men vad händer när en brainer vill ha sex med baktanken "jag vill läsa din hjärna". Är det seduce eller bara sex? Eller om man bara vill ha sex med någon som är motvillig / inte vill? Är det seduce eller helt enkelt en omöjlighet? (egentligen lutar jag åt det sistnämnda). Men någon (Brainer) med "unnatural lust-fixation" som vill tvinga till sig sex då? (känns mer ok i min värld)

Fråga: Hoard & Hunger
President slog i början av spelmötet och fick 10. Det betyder att MC "hold 3" för att föra in objekt som Hoardern vill/måste ha till sin hoard. Ej förbrukat hold omvandlas i slutet av mötet till hunger.
Men vad händer om MC använder hela sitt hold för att föra in objekt men Hoardern misslyckas med att införskaffa dem? Ökar Hoardens hunger i alla fall? Jag skulle säga "Nej, MC har förbrukat sitt hold och President vill fortfarande ha dessa 3 ting". Vet inte riktigt hur vi gjorde med detta, jag kom att tänka på det nu och blev fundersam.

Övrigt
Skrothandlaren Bean var en fantastisk man. Han bor i en pool fylld med skrot, har en skumögd ap-råtta som husdjur samt en tratt på huvudet som hatt. Av något skäl började jag tänka på Rincewind från Terry Pratchett-böckerna.. Och konversation mellan President och Bean var lysande, två girigbukar som försöker blåsa varandra på småprylar. Jag älskade Bean, to bad he's gotta die..

Cooler & Freezer var också helt galna SLPs. Två albino-tvillingar som fungerade som Big Daddys närmsta livvakter, pratade i mun på varandra och avslutade varandras meningar. När resten av Big Daddys gäng ägnade sig åt de inhyrda hororna ägnade de sig åt varandra... Ah, sick sick world, sick sick fantasy..

"Underjordsdyrkan", en av de vanligaste religionerna i Alpha-Delta City. Exakt vad den går ut på är oklart, men man ska utföra vissa riter innan man öppnar sig inför malströmmen och man ska aldrig vandra ned i de djupa delarna av katakomberna utan att utfört rätt offer osv. Så jävla bra att dyrka kulvertar och bunkrar. Det bara måste vara något ondskefullt!
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Android IV said:
Fråga: Seduce
Så som jag tolkar reglerna är Seduce och Manipulate lite samma sak, med skillnaden att i Seduce så är "sex" själva "leverage" (i manipulate är våld/argument/mind tricks etc. själva "leverage").
Dock säger relgerna att förförd SLP ber RP lova något innan han/hon gör det.
I spel så blev ofta löftet i seduce ett "löfte om sex". Men det är ju att komma billigt undan. Egentligen är sexet där hur som helst, löftet borde handla om något helt annat. Typ följande:
Agg förför Gogol för att få Gogol att stjäla nyckeln till vapenskåpet. Slaget lyckas (10+) och Gogol kommer be Agg att lova något. Så först när de väl ligger och myser under efterspelet kommer nyckeln på tal. Gogol verkar tveka... "Ok, men bara om du ser till att Faust får skulden för det hela, jag vill inte hamna i skiten för detta". "Ok" säger Agg, huruvida löftet hålls eller inte är upp till honom senare. (Jag tror vi spelare kokm lindringt undan vad gäller dessa "löften", lite synd).

Då kommer följdfrågan. Seduce handlar inte bara om att få "sex" utan om att ha sex med en baktanke. Typ använda sex för att hamna i en position där man kan be någon om något.
Men vad händer när en brainer vill ha sex med baktanken "jag vill läsa din hjärna". Är det seduce eller bara sex? Eller om man bara vill ha sex med någon som är motvillig / inte vill? Är det seduce eller helt enkelt en omöjlighet? (egentligen lutar jag åt det sistnämnda). Men någon (Brainer) med "unnatural lust-fixation" som vill tvinga till sig sex då? (känns mer ok i min värld)
Jag tänkte med på det här. I MC-kapitlet om Moves står det: "Seducing someone, here, means using sex to get them to do what you want, not (or not just) trying to get them to fuck you."

Antagligen är det ett Manipulate när du försöker övertala en person att ligga med dig med löfte om att ge något annat i utbyte (t ex "jag skadar dig inte om du ligger med mig!"). Sen finns det ju självklart personer som vill ligga med Joyette, hon har ju trots allt en weird sexuell utstrålning. Och har du väl legat med en NPC har du efter det förvridit deras sexualitet.

Seduce slås för när du försöker använda dig av sex som bytesvara för att få en person att göra något annat för dig. Men detta gäller bara om personen faktiskt vill ligga med dig...
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Jag läste igenom tråden och tänkte typ så här: Om Joyette (eller nån annan) vill ligga med någon i framtiden frågar de den personen ifall den vill ligga. Vill inte personen det kan man välja att försöka få personen att ligga med en ändå, men då måste man erbjuda något annat personen vill ha (dvs. ett slag för Manipulate).

Vill en NPC ligga med dig kan du använda Seduce för att få personen att göra saker för dig utbyte mot sex.

Att våldta någon (som Joyette gjorde med President) bör fortsätta vara Go aggro (vid hot om våld) och Seize by force (när motståndaren gör motstånd).
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Sjunde inseglet said:
Att våldta någon (som Joyette gjorde med President) bör fortsätta vara Go aggro (vid hot om våld) och Seize by force (när motståndaren gör motstånd).
Fast det var ju inte alls någon direkt våldtäkt. Det var ju bara att han/hon utnyttjade Presidents extrema fascination för pain-wave projector:n.
Så snarare tycker jag att det inte skulle vara något slag alls. Eller möjligen seduce/unnatural lust transfixion.

Arvidos MC said:
Seduce/Manipulate är nog den knepigaste moven. Kolla i den här tråden, speciellt Way's alternativa move på sidan 3:

http://apocalypse-world.com/forums/index.php?topic=1019.0
Jo, har varit inne och kikat på den tråden tidigare. Ways lösning är fin, men om man vill ersätta manipulate/seduce med "the way version" måste man bolla om lite. T.ex. har Hocus +wierd för manipulate och Brainer +wierd för seduce, tycker om den skillnaden.

Antingen får vi höfta oss fram på seduce/manipulate, köra på vad som känns som det funkar, eller trixa omkring lite och ta Way's move, för det är tjusigt designat.
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Fast det var ju inte alls någon direkt våldtäkt. Det var ju bara att han/hon utnyttjade Presidents extrema fascination för pain-wave projector:n.
Så snarare tycker jag att det inte skulle vara något slag alls. Eller möjligen seduce/unnatural lust transfixion.
När President upptäckte att han var fångad med handklovar och Joyette började tränga in i hans hjärna för att få honom att ge med sig så vill jag påstå att det var en våldtäckt. David spelade på Presidents åtrå efter pain-wave projectorn men också på Presidents avsmak när han upptäckte Joyettes intentioner. I det läget sa vi att President ändå blev attraherad på grund av Unnatural lust transfixion men nu i efterhand undrar jag om det inte hade varit bättre med ett Go aggro ("Ha sex med mig annars skadar jag dig") eller In-brain puppet strings ("Du vill ha sex med mig").

När du vill ha sex med NPC nästa gång får du fråga dem. Vill de inte får du försöka förhandla med dem. Har ni väl haft sex har du förvridit deras sexualitet (Unnatural lust transfixion) och det innebär enligt min uppfattning att de kommer vilja ha sex med dig igen (dvs. sex kommer att vara en bra hållhake för att få dem att göra som du vill i framtiden).

Jag tycker om tanken på Joyette som använder In-brain puppet strings för att tvinga folk att ha sex med honom och hur de sedan blir besatta av att ha sex med henne.

Just det faktum att det går rykten om att alla som knullar med Joyette blir besatta av henne är ju en bra anledning till att mer intelligenta personer undviker att ha sex med honom. Men också att nyfikna personer vill prova bara för att se hur det är. :gremsmile:
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
[AW] Maestro D' Move

Då vi var tvungna att ställa in dagens spelmöte drack jag och Oskar kaffe och diskuterade regelsystemet, Alpha Delta City och rollpersonerna.

Sara var lite förvirrad över att det inte fanns några regler för hennes Maestro D' - Brew - under förra spelmötet. Det känns liksom konstigt att hon skulle tjäna en barter så fort nån köper en hora men samtidigt borde bordellen The Rosebud dra in oddments.

Jag och Oskar tyckte att det var lite konstigt att Brew inte hade ett move för The Rosebud ungefär som Hardholdern har för holdets Wealth eller Operatorn för Moonlightning. För att fånga detta skapade vi ett eget move.

The Rosebud: I början av spelmötet, slå +Hot. På en 10+ välj 2 glada överraskningar. På en 7-9 välj 1 glad överraskning och 1 ledsam överraskning. På en 6 eller lägre välj 1 ledsam överraskning:

Glada överraskningar:
- The Rosebud har drivit in extra oddments (+1 barter).
- En av The Rosebuds kunder har avslöjat en hemlighet. Välj vem det är och ställ MC en fråga.
- En av The Rosebuds kunder är skyldig dig en gentjänst. Håll 1 och spendera under spelmötet för att kräva in din skuld.

Ledsamma överraskningar:
- The Rosebud har haft extra utgifter, betala -1 barter eller välj en person som du står i skuld till.
- Något har hänt på The Rosebud! Du står i en Want, välj en:
* Desertion (välj en anställd som pratar om att lämna The Rosebud)
* Disease (dina horor bär på en smittsam sjukdom)
* Judgement (vad som än hänt är det du som hålls ansvarig för det!)
* Reprisals (vad som än hänt kommer någon att hämnas för det).

Detta tror jag löser Brews inkomst, ger henne möjlighet till att vara lite av spindeln i nätet (med hållhakar på allt och alla i AD City) och gör The Rosebud mer levande.
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
[AW] - Alpha Delta City - the Joy-mind <crew>

Eftersom jag fick långtråkigt och börjar bli otålig inför nästa spelmöte pillade jag idag ihop en crew åt Brainern Joyette. Någon gång i slutet av första spelmötet fick jag ihop en improvement som jag aldrig valde. Har varit sugen på en crew och detta "mellan två spelmöten" blev ett ypperligt tillfälle om jag ville slänga in en. Inget är helt klart eller spikat än.
------------------------------------------------
the Joy-mind

Infiltration / Brokering deals

the Joy-mind; snitches, informatörer, kunskapare, spioner, informations-hälare, vad du vill. Vill du veta något, vi har det. Vill du sälja något, vi köper och kränger. Varje liten skitig hemlighet är vår, direkt eller indirekt. Sen någon annans och cashen rullar in. Thank you!
Fast vi är inte ”vi” direkt, inte ett par eller en grupp eller kult eller familj eller nån sån skit. Vi är självständiga, självgående; de lyder under mig för att de behöver någon att hålla ihop skiten. Tillsammans är vi starka... fan, vi är starka ensamma också...

the Joy-core; fucking kärntruppen. Jag är hjärnan; Sniff och Don-Don och Gamble och resten av the Joy-core är typ nervsystemet. Whatever händer förmedlas till mig, sen ut igen till nån annan. Inget ”touchy-touchy och göra allt tillsammans” och ömmhetsband; effektivt och diskret för fan! Alltså.. klart jag gillar dem och så och om nån jävel skulle ge sig på Sex så fixar vi det aset, och fixar real good. Men inte öppet liksom; diskret.. effektivt..

the Joy-network, så kallar vi dem; de små förgreningar av kunskapstörst vi spridit ut omkring oss. Ha, fan de vet det inte ens själva deras roll. Småskurkar, handelsmän, horor och ockultister som säljer vad de vet för småpengar. Allt de vet är att någon betalar för deras ögon och öron. De kommer tillbaka, säljer vad de vet. Fucking nice.

the Joy-core *
Sniff - Råttliknande uppsyn. Kan hitta vad/vem som helst. Kvinna, 25-ish. Rakad skalle, nätbrynja och korta shorts. + scavenger -

Don-Don - Liten och lönnfet. Man, 30 år, lite skelögd. Klädd i en grå kåpa och med munk-frilla. Så obetydligt att ingen lägger märke till honom. Finns alltid i skuggorna, spanandes. + nobody knows - nobody cares, tiggeri kanske? -

Gamble - Hård; hård som sten och fåordig. Asiatisk, 40 årig man med moppe-musch och rödsprängda ögon. Senig, klädd i ett smutsigt förkläde och har en förkärlek för köttyxor. + evil chef, specialiserad på kött... och han vet hur man fixar fram det... -

Kosher - Lång, senig svart kvinna, 30-ish. Alltid insvept i långa sjalar. Lugn... och ungefär så jävla vacker man kan bli. Big-business-woman. + köper/säljer vackra saker på marknaden -

Sex - 40-årig dam. Zigenar-pirat med kapat hagel. Hårdhänt men kontrollerad. Tycker om rökelse och tuggtobak. Nära band till malströmmen; sierska och tarot-kort och hela köret. + legoknekt / muscle for sale -

Tiny-Tim - Gatubarn från AD-City. 14 årig pojk-flicka. Klädd i en smutsig särk eller klänning eller nått. Tovigt hår, intelligenta ögon. + småtjuv, gatubarn -

the Joy-network
A whole lot-a people. Allison, nån snubbe på marknaden, några horor på the Rosebud och andra bordeller, en eller två i Big Daddys gäng, några gatubarn. Fuck it, du hittar småtjallare lite överallt med information de inte vet att värdera..

* + - = vad de har för syssla vid sidan om / bakgrund
------------------------------------------------------
Ah. Jag gillar AW. Det känns lite som en Tarantino film. Vi har alltså ett "informations-nätverk" bestående av en Zigenar-pirat, en munk, en asiatisk kock/killer och en psycho brainer i toppen. Och jag gillar det! Allt detta knas och samtidigt ser jag inga problem att få det verkligt / viktigt / nära. I like!

Några synpunkter eller tankar? Everything goes!
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
[AW] - Alpha Delta City - del 2

Så efter några veckor av problem med att hitta en gemensam ledighet valde jag, Oskar (brainern Joyette), Sara (maestro d'n Brew) och David (hoardern President) att spela ett möte utan Alex.

Vi började mötet med att spelarna fick slå för sina downtime-grejer.

Jag hade gått med på att Oskar fick ge Joyette Moonlightning som om hon haft det redan från början och resultatet blev The Joy-mind (som finns beskrivet i den här tråden). Oskar valde att utnyttja sina 2 juggling (Brokering deals och Infiltration). Men disträhet från min sida fick mig att glömma att be honom beskriva uppdragen innan han slog för att se deras framgång. Slaget för Cool misslyckades och båda uppdragen slutade i katastrof. Oskar fick fundera på vad som hade hänt medan jag tog mig an de andra.

David slog för sin hoard med +1 i hunger sen förra spelmötet och slog 10+ (igen). Jag fick 3 hold för att introducera föremål som hoarden vill ha under spelmötet.

Slutligen fick Sara slå för Brews bordell (The Rosebud). Ett custom move som jag konstruerat:

The Rosebud: I början av spelmötet, slå +Hot. På en 10+ välj 2 glada överraskningar. På en 7-9 välj 1 glad överraskning och 1 ledsam överraskning. På en 6 eller lägre välj 1 ledsam överraskning:

Glada överraskningar:
- The Rosebud har drivit in extra oddments (+1 barter).
- En av The Rosebuds kunder har avslöjat en hemlighet. Välj vem det är och ställ MC en fråga.
- En av The Rosebuds kunder är skyldig dig en gentjänst. Håll 1 och spendera under spelmötet för att kräva in din skuld.

Ledsamma överraskningar:
- The Rosebud har haft extra utgifter, betala -1 barter eller välj en person som du står i skuld till.
- Något har hänt på The Rosebud! Du står i en Want, välj en:
* Desertion (välj en anställd som pratar om att lämna The Rosebud)
* Disease (dina horor bär på en smittsam sjukdom)
* Judgement (vad som än hänt är det du som hålls ansvarig för det!)
* Reprisals (vad som än hänt kommer någon att hämnas för det).

Sara slog 10+ och fick välja två glada överraskningar. Hon valde att få 1-barter och att ha en hold på vattenhandlaren Camo som var skyldig henne en tjänst sedan hennes gäng The Rosebuddies skyddat honom från The Righteous.

Spelmötet började med att Brews förstehora Boon knackade på kontoret och meddelade att den försvunna horan Enough-to-eat hade hittats och förts till AD Citys doktor Lamprey. Lamprey hade skickat den jättelike och efterblivne Norvell som bud.

Brew beslöt sig för att genast gå och se till Enough-to-eat. Hon tog med sig The Rosebuddies alpha Jester och tre till och begav sig mot Lampreys klinik.

Ute på AD Citys livliga marknad stötte Brew på President som just lämnat mekanikernas tält. Hans älskare Margaret hade avslöjat att hon byggde en maskin i De förbjudna gångarna efter en ritning från tiden innan apokalypsen men kunde inte berätta vad den var till för. När Brew berättade om Enough-to-eat blev President nyfiken och ville följa med.

De blev ifattsprungna av Joyette som undrade om hon kunde hjälpa henne hitta Jonah, ledaren för gatubarnen Jonah's Crew. Brew ville inte ha något med det hela att göra och tackade nej. President ville dock av oklara anledningar hjälpa Joyette så de båda skildes åt från Brew och begav sig in på marknaden för att leta information om Jonah's Crew.

I ett matstånd hittade Joy en av sina informatörer som sett några gatubarn släpa iväg Tiny-Tim ner i en av gångarna till underjorden (Tiny-Tim är en av medlemmarna i the Joy-mind och hade nyligen fått i uppdrag att infiltrera Jonah's Crew).

Innan Joyette och President begav sig ner i gångarna under AD City ville President hämta en strålkastare ur hans hoard. De begav sig till Presidents bunker men till sin fasa upptäckte President att strålkastaren saknades.

I Lampreys klinik berättade den numera enbente Lamprey att Enough-to-eat hade hittats naken, medvetslös och skadad i De förbjudna gångarna av Norvell. Den dumma jätten verkade inte påverkas av själarna i mörkret.

Flickan var i koma men Lamprey trodde att han kunde bota henne om han fick göra experiment på henne. I utbyte ville han att Brew skulle hjälpa honom ta reda på Big Daddys hemligheter. Brew var villig att gå med på erbjudandet ifall Lamprey också erbjöd gratis vård till hennes andra horor och med en spottloska i näven förseglade doktorn avtalet.

Brew ville dock ta reda på vem som lämnat Enough-to-eat i De förbjudna gångarna. Hon bad Norvell (som hon lämnat i manshoran Cookies vård på The Rosebud) att leda henne till platsen där han hittat Enough-to-eat.

Den sävlige fånen förde Brew till Underjordens dyrkares offerport till De förbjudna gångarna där portväktaren Imam stod vakt. Imam visste vem som fört ner Enough-to-eat till De förbjudna gångarna men ville inte avslöja något ifall Brew inte kunde hjälpa henne först. Imams vän Abondo hade nyligen försvunnit efter ett möte med vapenhandlaren Tao från The Pit. Om Brew hittade Abondo skulle Imam avslöja vem som kommit med Enough-to-eat.

I bunkrarna under AD City fann Joyette en spetälsk tiggare som kunde avslöja vägen till Jonah's Crews tillhåll om hon lovade att ge honom en kyss. Joyette lovade och fick vägen beskriven för sig samtidigt som President tog på sig sitt visir och frågade Malströmmen vart Tiny-Tim befann sig. I en syn kunde President urskilja Tiny-Tim i botten av ett hål med ett galler ovanför. Men Malströmmen fick även reda på att Presidents största rädsla var Joyette.

De följde tiggarens vägbeskrivning och kröp in i ett rör som ledde dem till gatutjuvarnas gömda högkvarter. Som av ödets nyck lyste den 16-årige ledaren Jonah upp skuggorna med Presidents (stulna) strålkastare i det ögonblick de smög förbi. Gänget av gatubarn riktade sina hungriga blickar mot de två inkräktarna och medan Joyette klev in med sina långa ben bland barnen erbjöd Jonah att ge President strålkastaren ifall han oskadliggjorde den skrämmande häxan (Joyette).

Joyette tog fram sin pain wave projektor och trots knivarna som höggs in i hans kropp lyckades hon utlösa vapnet i en kakafoni av näsblod och skrikande barn. I paniken som utbröt lyckades han greppa den utmärglade Jonah. Med In-brain-puppet-strings försökte Joyette få Jonah att följa med honom därifrån men de övernaturliga krafterna blev för mycket för honom och med rullande ögonvitor föll han blödande ihop. Medan barnen fortfarande grät och försökte resa sig sprang Joyette ut ur salen med Jonah över axeln.

Brew kallade vattenhandlaren Camo till sig för att kräva in skulden. I utbyte mot att Camo förde Abondo till Imam skulle skulden vara betald.

President vaknade upp fastbunden i Jonah's Crews högkvarter. Framför honom stod Jonah's högra hand Zascha.

Fortsättning följer...
 

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
Re: [AW] - Alpha Delta City - del 2

Här alltså fortsättningen på del 2...

President vaknade alltså bunden i Jonah's Crews fristad två dagar efter han och Joyettes ankomst och Jonahs högra hand Zascha började ställa frågor med illvilligt leende över läpparna. Hon ville veta vad Joyette (brainern) gjort med Jonah och vart Hoardern gömde sin skatt.

President var inte så sugen på att avslöja vart han gömmer sin hoard så han försökte övertala flickan att släppa honom i utbyte mot honung. Övertalningen brutalmisslyckades och Zascha gav President ett ultimatum - Led oss till din skatt eller agera måltavla medan jag övar med mina kastknivar!

Inte helt oväntat gav President med sig och ledde Zascha och tio gatungar genom tunnlarna bort till hans bunker.

Väl inne i Presidents skattkammare passade President på att plocka en k-pist medan gatungarna var paralyserade av alla värdefulla saker. Han riktade k-pisten mot dem och bad Zascha och barnen att dra innan han skjöt dem. Zascha ville dock väldigt gärna ha skatten och slungade iväg en kastkniv samtidigt som President upptäckte att magasinet i k-pisten var tomt.

Gatubarnen grep de saker de kunde få tag i och sprang ut ur Presidents bunker. Han satte ett fullt magasin i k-pisten och jagade efter men gav resignerat upp när barnen försvann ut i tunnlarna. President gjorde en lista på vad de tagit och beslöt sig för att återta grejerna en annan dag...

Joyette låg på sitt rum och grät. Hon hade mutat Imam, Underjordens dyrkares portväktare, att låta honom bära ner Jonah till De förbjudna gångarna. Lamprey hade sett till knivsåren i Joyettes långa kropp och hon låg nu inlåst på sitt rum och sörjde sin förlorade kärlek.

Inne på bordellen The Rosebud knackade vattenhandlaren Camo på Brews kontor. Han hade fört Abondo till Imam och bar portväktarens svar till Brew. Det var Bardock (hardholdern Big Daddys högra hand) som hade burit ner horan Enough-to-eats sönderslagna kropp till De förbjudna gångarna...

- SLUT PÅ DEL 2 -

Sorry för det sakliga återberättandet. Jag skrev mest ner den här resumén för att jag och mina spelare ska komma ihåg inför nästa spelmöte! :gremsmile:
 
Top