Nekromanti Avvägningar [spolier mina spelare]

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Det här är lite långt och svamligt, ha förståelse för detta.

Håller på med vad som i princip kan bli lite av ett avslut på en kampanj i Eon, hyfsat våldsam, hyfsad grisodlig. Kort sammanfattning: RP har stulit ett föremål som anses besitta magiska krafter, en avbild av tirakernas mörka härskarinna. Den Frakk-stam som dyrkar och beskyddar avbilden är förstås inte så glada över detta. Samma sak hände för ett och ett halv år sedan så de tror sig veta vart avbilden förs. Om inte rollpersonerna lyckas med något exceptionellt duktigt eller korkat så kommer det hela att utmynna i en stor strid när tirakerna anfaller en by bakom en palissad.

Nu vill jag inte friforma striden. Många av de som är involverade är SLP:n med namn som mött och agerat med rollpersonerna de senaste dussinet spelmötena, så jag vill ha att jag och spelarna skall ha lite koll över vad som händer under striden. Därför vill jag inte använda mig av några befintliga regler från till exempel Krigsherren. Självfallet är inte heller aktuellt att hantera 60-talet kombattanter med ens en mycket nedskalad version av Eons vanliga regler.

Som lösning på detta så tänkte jag ut ett mycket simpelt brädspel. Alla som inte är rollpersoner pressas ner i ett par kategorier som har Närstridsvärde, Avståndsvärde och Skydd. Jag tänker göra några enkla tabeller (slippa till och med enkel huvudräkning) där det första respektive andra värdet för anfallaren minus värdet för Skydd för motståndaren ger procentchansen att slå ut motståndaren den rundan. Sedan tillkommer ett par enkla modifikationer för de som står i skydd på palissaden eller avståndsstrid på längre håll.

Vad jag vill ha intryck på är värdena och kanske framförallt nivån på värdena för att de skall leda till en strid som tar en rimligt lång tid i antalet rundor räknat. Rollpersonerna skall ju springa runt och agera med de vanliga reglerna så jag vill att de skall komma i fas med övriga.

Värden (Närstrid/Avstånd/Skydd)
Gûrd 4/4/0 (klubbor, dirkk, kortbågar, päls...)
Tirak 8/6/2 (Yxor, klubbor, frakka, härdat läder...)
Thrukk 10/0/3 (B.hammare, härdat läder...)
Bonde 4/0/1 (Vedyxor, klubbor...)
Milis 6/6/1 (Spjut, kortsvärd och sköld, m. läder...)
Krigare 10/0/3 (Svärd och sköld, ringbrynja...)

Ex.: Gûrd i strid med bonde, först får gûrden 3 % chans att slå ner bonden, sedan bonden 4 % att banka ner gûrden.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Om jag hade varit SL hade jag nog istället fokuserat på kaoset i striden, där ärbara SLP möter en skitig och oädel död för tirakernas pilar och slungor och där de oskyldiga byborna massakreras, stympas och våldtas. Kaos och ond bråd död är ledorden, som sagt. Tänk typ slutstriderna i De Sju Samurajerna eller Ran.

Om RP själva är involverade i striden som aktiva kämpar så ser jag inte hur de skulle få mycket överblick i vad som sker annat än mitt framför näsan på dem.

Du kan ju låta RP tvingas besegra en "boss" (en auktoritetsperson som shaman, trokka, binderakk eller ett grottroll) vilket vänder hela striden till deras fördel, men det är ju kliché så det bara skriker om det.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Marukusu said:
Om RP själva är involverade i striden som aktiva kämpar så ser jag inte hur de skulle få mycket överblick i vad som sker annat än mitt framför näsan på dem.
Vi är inte så värst rädda för att låta spelarna veta mer än vad deras rollpersoner vet. De är hyfsat vana vid det. Att de själva får flytta runt och slå för de andra ser jag mer som en möjlighet att involvera dem i striden än mer. Några av dem kommer måhända få/försöka leda ett antal av dem i striden, andra springa efter någon liten gûrd som försöker tutta på ett hustak. Då kan det vara praktiskt att det finns någon viss objektivitet i det hela.

Sedan hoppas jag förstås, verbalt, skapa en stämning av kaos och våld. Jag tänkte stressa på spelarna och säga åt dem att de inte kan sitta och tänka; "Flytta Lorm Läspe max 16 meter, slå ett t100, han är är högröd i ansiktet när han desperat kämpar mot sin fiende, t100, tiraken kör triumferat in sitt spjut i hans mage medan han anlete fylls av skräck, tiraken ger ifrån sig ett vrål som ekar mellan husen, nästa!"
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Själv tycker jag att mycket regelsnack mitt i ett dramatiskt scenario mördar en stor del av dramatiken, och det tillför också för mycket "ordning" då spelarna automatiskt blir varse om att allt kaos runtomkring deras rollpersoner är styrt av regler.

Men du är naturligtvis inte jag, och om er spelgrupp gillar det så ska jag inte stoppa er.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Jag tycker att 3 respektive 4 procent låter väldigt lite. Tänk på att det i genomsnitt kommer ta lite mindre än 20 rundor för dem att döda varandra när de väl står öga mot öga och vevar. Min erfarenhet säger mig att Eons strider går betydligt fortare och att det där kommer blir väldigt långsamt och väldigt odödligt och ospännande i praktiken. Det mest extrema: en krigare bankar på en gûrd tar i genomsnitt 10 rundor. Shit, det vill vi ju inte. De ska ju vara kompetenta och i Eon betyder det mycket snabbare död. Låt istället striden ta lite lägnre tid genom att kanske låta gûrden facea krigaren en runda, bli skiträtt och springa iväg och gömma sig bakom en trukk eller sina 10 kompisar.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Markusu said:
Själv tycker jag att mycket regelsnack mitt i ett dramatiskt scenario mördar en stor del av dramatiken, och det tillför också för mycket "ordning" då spelarna automatiskt blir varse om att allt kaos runtomkring deras rollpersoner är styrt av regler.
Vi använder ju mångt mycket mer komplicerade regler när rollpersonerna slåss så... Men måhända skall jag slå slagen dolt under striden för att dölja ett banalt system bakom en slöja av okunnighet för spelarna. Det minskar deras möjligheter att börja sitta och räkna odds på fingrarna.
Wilmer said:
Shit, det vill vi ju inte. De ska ju vara kompetenta och i Eon betyder det mycket snabbare död. Låt istället striden ta lite lägnre tid genom att kanske låta gûrden facea krigaren en runda, bli skiträtt och springa iväg och gömma sig bakom en trukk eller sina 10 kompisar.
Jag hoppas förstås att striden skall bli dynamisk och inte bara x gubbar som står rakt upp och ner i två led och rullar tärningar. Därför har jag förstås tänkt en del på andra aspekter som stormstegar, murbräckor, eldpilar och facklor. Skall jag dubbla eller tredubbla värdena rakt av eller tycker ni att avvägningen mellan olika typer känns trovärdig?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Något jag omedelbart tänker, som kan halvera antalet slag du måste slå, är att bönderna ska slå högt, och tirakerna lågt. I stället för att först slå 1T100 under 3, och sedan 1T100 under 4, räcker det med att du slår 1T100. 1-4 dödar gûrden bonden, 5-97 händer inget, 98-100 dödar bonden gûrden.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Ah, ja det skulle snabba på det hela ytterligare.



Kanske skall tillägga att antalet kombattanter på framför allt rollpersonernas sida beror på tidigare agerande (en rollpersons svärföräldrar bor i en gård utanför byn, mitt i tirakernas väg...). Även detta spelar in i mitt beslut att göra striden styrd av regler snarare än mitt egna godtycke.
 
Top