Nekromanti Avståndsstrid i Eon IV

Vinterskog_UBBT

Veteran
Joined
25 Mar 2013
Messages
62
Location
Sverige
Re: Ett litet sidospår

Vet inte om det var det här jag såg. Kan ha varit. Kan inte kika nu:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/EDkoj932YFo"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/EDkoj932YFo" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

jjjohan

Veteran
Joined
30 Jul 2012
Messages
55
Location
Här och där
Re: Ett litet sidospår

Det kan faktiskt vara väldigt stor skillnad på effekter på olika, t.ex svärd, beroende på exempelvis material, form, längd, balans, vikt etc.
Det har stor effekt på egenskaper så som hållbarhet, skada på olika material, skada på en kropp osv.

Gäller även för bågar.

Tänker också att regelverket kan väl fortfarande tillåta olika bågar att skjuta olika långt även om man inte skriver det i meter.
Båge 1: långt avstånd
båge 2: mycket långt avstånd.
Eller?
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Bara positivt att Eon förenklas enligt min mening. Jag gillar Mundana i allmänhet men har alltid avskräckts av systemet så att aldrig blivit av att man spelat det särksilt mycket. Utan att man mest småjobbat lite på olika hacks för simplare system. Typ klassiskt BRP, DoD91, Saga, Matiné eller dyl men att man gett upp halvvägs. Så alla förneklar av Eon är för mig varmt välkomna.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Schtajner said:
Bara positivt att Eon förenklas enligt min mening. Jag gillar Mundana i allmänhet men har alltid avskräckts av systemet så att aldrig blivit av att man spelat det särksilt mycket. Utan att man mest småjobbat lite på olika hacks för simplare system. Typ klassiskt BRP, DoD91, Saga, Matiné eller dyl men att man gett upp halvvägs. Så alla förneklar av Eon är för mig varmt välkomna.
Samma här. Särskilt som förenklingar i den här typen av spel knappast behöver innebära mindre "realism". Bara mindre onödigt arbete.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Tycker att det är helt beroende av om man söker realism eller spelbarhet. I praktiken gör en båge lika stor skada (dvs, varierar mellan dödligt skadad, och död, på en oskyddad kropp) oavsett avstånd. Det är svårt att avgöra var gränsen skall gå.

Långbågar hade en effektiv räckvidd på ungefär 180 meter. Visst kunde de skjuta längre, men man kan sällan träffa på längre avstånd, vilket är en viktigare variation. Pilen gör ändå så stora skador på 180 meters håll att det lika gärna kan vara 10 meter. Vet inte hur neogames har tänkt, men en jämförelse är att kasta en burk sylt i marken. Om du kastar den halvhårt från 2 meters höjd eller jättehårt från 2 meters höjd har ingen större betydelse. Den går sönder ändå.

EON är betydligt mer realistiskt än andra spel, men vi skall inte låtsas som om det verkligen är realistiskt. I EON klarar man ofta ett stick av ett svärd i magen (runt OB2T6+1 stick, alltså i regel inte ens en extraskada). I verklighetens medeltid (och även mycket senare) var det i praktiken en dödsdom med ett svärdsstick i magen. I EON är var man träffar ganska mycket beroende på vad vapnet gör för skada, och skadan i sin tur är beroende på tyngden av vapnet.

Det är givetvis rent trams. Det är betydligt svårare att träffa ett öga med ett tvåhandat yxhugg än det är att träffa detsamma med ett knivstick. I EON gör dock storyxan såpass mycket i skada jämfört med ett knivstick, att extraskadan öga är lättare att få med ett storyxa än med ett knivstick.

Skador, om man nu vill ha realism, bör variera mellan två variabler. Var man träffar, och med vilken kraft man träffar. Det förhåller sig inte riktigt så i EON, men det gör ingenting. Spelet landar ändå på hyggligt realistiska mellanvärden som ändå inte är så realistiska att spelet blir ospelbart.

Vilken är då min poäng? Att realism är inte per definition eftersträvansvärt. Ett långbågsskott i bröstet kommer ta livet av dig på både 10 och 100 och 200 meters håll, så det är bara advokatdetaljer vad skadevariationen blir på sådana avstånd. Vi är människor, vi pallar inte när pinnar med metallspetsar tränger in en decimeter i bröstet på oss. Om det sedan är 10 cm eller 14 cm spelar ingen större roll. vi kommer hamna i träfrack hur vi än gör.

Så det stör inte mig det minsta att bågar och dylikt gör likadan skada på olika avstånd. Det stör mig heller inte nämnvärt att man delar in avstånd i abstrakta portioner, men det kan bli bekymrande om man inte gör någon slags åthäva för att ge spelare fasta övre gränser. Konflikter kan absolut uppstå mellan spelare, eller mellan spelare och spelledare, om ena spelaren tillåts träffa något på 170 meters håll, men den andra tillåts träffa något på 200 meters håll.

Jag skulle väl rekommendera neogames att fokusera mer på hur god precision man har med ögat på hundra meters håll, än att regelonanera om hur långt bågar skjuter. Som en vän till mig som är gruppchef för skyttesoldater sade - det är en kostnadsfråga vilket vapen soldater har. Rent praktiskt befinner sig eldstrider ändå på ungefär 200 meters håll, så det spelar ingen större roll om man har ett vapen som skulle nå 1km eller 2km.

Vad jag menar är - på hundra meters håll är det knivigt för många personer att identifiera ett ansikte, än mindre träffa något som rör sig ens det allra minsta. Fokus bör läggas mycket mer på skyttens möjligheter att sikta på större avstånd än man lagt tidigare på hur långt eventuella vapen når.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Särskilt som förenklingar i den här typen av spel knappast behöver innebära mindre "realism".
Det beror på i vilken mån man anser att "realism" är synonymt med "simulationism". Det borde vid det här laget vara uppenbart att Eon IV kommer vara radikalt mindre simulationistiskt än tidigare utgåvor, liksom.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
+1, mycket bra inlägg. Mycket hur jag tänker i saken går fram där i.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jepp, så tycks det Ymir. För min del är mindre simulationism i Eon IV inte något positivt för mig och min spelgrupp, och detta gör mig inte alls sugen att köpa några nya regelböcker. Jag kommer dock fortsätta köpa annat till spelet som tex Jargien boken om den kommer.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Vinterskog said:
Något jag alltid gillat i Eon är ju att saker å ting är så detaljerade. Men nu läste jag att i Eon IV så kommer avståndsstrid förenklas.

http://neobloggen.blogspot.se/2013/04/skytteligan.html#comment-form

Vad tycker ni om detta?

Själv så tycker jag om att avståndsvapen gör olika skada på olika avstånd. Det känns som att en pil har mycket mindre genomslagskraft 100 meter bort än 10 meter bort.

Kanske kan man modifiera det själv med +1T6 i skada på kort håll och därefter -1T6 i skada på långt håll å -2T6 i skada på mycket långt håll.
Detta är, enligt mig, bara en bra förändring. Det kommer göra avståndsstrid vettigt, till skillnad ifrån tidigare utgåvor och det kommer göra att man slipper det tråkel som det innebär att spela en bågskytt.
 

tamazano

Veteran
Joined
8 Nov 2009
Messages
2
Tänkte att jag kunde försöka ge mig på att förklara pilskadan och avståndet med mina klena fysiska kunskaper. Inte helt säker på att jag har rätt, så om någon med mer koll än mig inte håller med är han/hon välkommen att förbättra!

Pilen som skjuts kommer att fortsätta framåt i samma hastighet oavsett hur långt den redan kommit i och med att det inte finns någon kraft som verkar bromsande på pilen i x-led (framåt), förutom ett försumbart luftmotstånd. Pilens energi kommer då att vara oförändrad (E = 1/2*mv^2, både pilens massa och hastighet är konstanta -> Energin är också konstant) och det kommer därför att göra lika ont att bli träffad oavsett avstånd. (Faktum är att om man antar att pilen skjuts i en bana som är bågformad så får den också en fallhöjd som leder till en hastighet i y-led (höjd) och därmed en ökad totalhastighet vilket skulle leda till mer skada!)

TL;DR Pilen gör samma skada oavsett avstånd och kanske till och med mer skada på långt avstånd.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Är penetrationsförmågan lika god på långa avstånd? Vill minnas att åtminstone för skjutvapen kan denna vara betydligt sämre på långt håll.

(Dvs, är det någon skillnad om ett mål på långt håll har rustning?)

/ Phelan
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Avståndsstrid, Övertag och skador

Huruvida att avståndsvapen kommer göra lika mycket skada på alla avstånd tycker jag också känns lite konstigt, såvida de inte löst det på något annat sätt.
Det har vi. Som bekant kommer färdigheter vara angivna i tärningar (alltid obegränsade sexsidiga) och svårigheter som värden. Svårigheterna på de olika avstånden är 6, 10, 14 och 18. För varje fem i effekt över svårigheten som man slår så får man ett Övertag*, och dessa används för att köpa Fördelar. Fördelarna kan exempelvis vara att träffa en specifik kroppsdel eller att öka skadan. Detta gör att man oftare kommer få Övertag om man skjuter någon på nära håll, och därmed kan man öka skadan.

Övertag finns som en gradvis perfektskala, tidigare i Eon fanns bara lyckat eller perfekt, i Eon IV kommer det vara lyckat, lyckat med 1 Övertag, lyckat med 2 Övertag osv.

* Övertag finns såväl i sociala situationer som i magi och avståndsstrid.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: Ett litet sidospår

En annan sak kanske är intressant i samanhanget av skada för olika avståndsvapen. Så som jag tänker mig och anser är skadan för olika, i det närmaste identiska, vapen i Eon en utav de stora nackdelarna med systemet, men också väldigt charmigt.
Charmen är inte att förringa. Vi har fokuserat på att få vapnen att alltid ha någon fördel gentemot ett annat vapen. Exempelvis är en dolk bättre på att komma in i rustningsglipor än ett stridssvärd, medan stridssvärdet gör mer i skada. Det är mer av spelighetstänk än simulationismtänk, även om vi tycker att ett visst mått av simulationism är nödvändigt för att få bra spelighet.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Vapenegenskaper

Eon IV said:
Vapenegenskaper: Vapenegenskaperna testades även och det känns som att även dessa funkar och kommer tillföra mycket nytt. Det kommer alltjämt att justeras lite hit och dit och bli några namnändringar men i korthet kan man säga att vapen blivit mer varierade. Lättare vapen, såsom dolkar, är bättre då det gäller att sikta i rustningsglipor och orsaka dödligare skada med övertag medan tunga vapen är bra på att krossa sköldar men däremot är otympliga. I Eon IV är exempelvis ett kortsvärd värt att ha istället för ett stridssvärd av helt andra taktiska val än bara pengasumman som det kostar.
Vinterskog said:
Nu var det rätt så länge sedan det var skrivet så det kanske har ändrats. Men hoppas inte det! Skulle vara kul med lite specialregler för vapen.
Hur de olika vapenegenskaperna ska balanseras har stötts och blötts en del, men hursomhelst kommer det finnas med vapenegenskaper i Eon IV. Förutom att reglerna tillför mycket så inspirerar det också folk att göra egna vapen, och i förlängningen även egna vapenegenskaper.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Phelan said:
Är penetrationsförmågan lika god på långa avstånd?
Penetrationsförmågan är ju en effekt av kraft vs yta. Kraft i sin tur är en effekt av fart och tyngd. Dvs, om något är stort har det större chans att penetrera, och om något färdas snabbt har det större chans att penetrera, om träffytan är liten ökar också chansen att penetrera. Så frågan bör ställa sig om penetration är - hur mycket fart har pilen förlorat? Hur mycket tyngd har pilen förlorat? Hur mycket har ytan på spetsen ökat? Vi ser då ganska snabbt att det enda som förändrats är farten, och oftast inte med så mycket.

I fallet med skjutvapen förhåller det sig likadant, inom 100-300 meter är det ingen större skillnad, sedan gör det samlade luftmotståndet troligen att den förlorar en hel del penetrationsförmåga.

avatarex said:
Det har vi. Som bekant kommer färdigheter vara angivna i tärningar (alltid obegränsade sexsidiga) och svårigheter som värden. Svårigheterna på de olika avstånden är 6, 10, 14 och 18.
Derailad kommentar ang regelsystem:

Detta liknar systemet jag och sambon håller på att bygga, fast vårat är inte byggt på OBT6 för färdigheterna. Snarare så utgörs färdigheter av detaljer som tillsammans utgör ett helhetsvärde, som sedan skall överkomma en svårighet.

T.ex skulle värdet i skytte kunna innefatta detaljerna: bågar, 0-10m, 22-30m, 31-50m och rörligt mål, för ett totalt värde på 5 i skytte. Därtill får man lägga ett egenskapsvärde, i fallet skytte gäller syn om jag inte missminner mig, medan ett kastvapen skulle vara egenskapen koordination.

Skulle man skjuta med ett armborst i stället får man tillgodoräkna sig alla detaljer som kan användas med ett armborst, i detta fall 4 poäng (alla detaljer utom båge), därtill kan färdigheten variera beroende på om man är van skytt eller inte, helt ovan ger t.ex -4 på färdighetsslaget, men vana byggs snabbt upp vilket betyder att en bågskytt som börjar skjuta armborst väldigt snart är lika god skytt med armborst som med bågar.

Men nog om detta, blir bara helt till mig över system och regelbyggande!
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Avståndsstrid, Övertag och skador

avatarex said:
Huruvida att avståndsvapen kommer göra lika mycket skada på alla avstånd tycker jag också känns lite konstigt, såvida de inte löst det på något annat sätt.
Det har vi. Som bekant kommer färdigheter vara angivna i tärningar (alltid obegränsade sexsidiga) och svårigheter som värden. Svårigheterna på de olika avstånden är 6, 10, 14 och 18. För varje fem i effekt över svårigheten som man slår så får man ett Övertag*, och dessa används för att köpa Fördelar. Fördelarna kan exempelvis vara att träffa en specifik kroppsdel eller att öka skadan. Detta gör att man oftare kommer få Övertag om man skjuter någon på nära håll, och därmed kan man öka skadan.

Övertag finns som en gradvis perfektskala, tidigare i Eon fanns bara lyckat eller perfekt, i Eon IV kommer det vara lyckat, lyckat med 1 Övertag, lyckat med 2 Övertag osv.

* Övertag finns såväl i sociala situationer som i magi och avståndsstrid.

Detta låter riktigt gött och riktigt trevligt att dessa idéer fortfarande finns kvar :gremgrin:




/Poseur
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Ett litet sidospår

Charmen är inte att förringa. Vi har fokuserat på att få vapnen att alltid ha någon fördel gentemot ett annat vapen. Exempelvis är en dolk bättre på att komma in i rustningsglipor än ett stridssvärd, medan stridssvärdet gör mer i skada. Det är mer av spelighetstänk än simulationismtänk, även om vi tycker att ett visst mått av simulationism är nödvändigt för att få bra spelighet.
Detta vet jag att jag kommer tycka mycket om. Och min grupp också! Keep up the good work EonIV-teamet!





/Poseur
 

Stormflare

Veteran
Joined
8 May 2009
Messages
87
Kommer sannolikheten att undvika avståndsattacker förändras? Jag är personligen lite allergisk mot det här med (sannolikhet att träffa - sannolikhet att undvika = ingen chans i helvetet) vilket gör att det tar 15 stridsrundor innan något händer.

Övertag och fördelar låter mycket intressant, gillar varianten med "stunts" från Dragon Age.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Stormflare said:
Kommer sannolikheten att undvika avståndsattacker förändras? Jag är personligen lite allergisk mot det här med (sannolikhet att träffa - sannolikhet att undvika = ingen chans i helvetet) vilket gör att det tar 15 stridsrundor innan något händer.
Vi tänker lika, det ska hända saker i stridsrundorna!
 

Aziraphale

Veteran
Joined
5 Jun 2004
Messages
17
Vinterskog said:
Skadan från en pil är ungefär samma på 10 och 100 meter... irl då. Så det är en bra ändring.
Åhå. Det visste jag inte.
Men är det inte så att pistolkulor å så minskar i kraft å så. Borde inte pilar göra det också om än bara snabbare?
Det har att göra med hur en pil är konstruerad och dens tyngd. I regel så ju tyngre projektil desto långsammare saktar den ner. Alltså det krävs mera motstånd för att stoppa ett tyngre föremål. Pilen tappar hastighet men väldigt lite. Så det är sant att du gör mindre skada på ett längre avstånd, men det är så lite skada mindre så att Eon 3 gör ett större fel med sin skademinskning.

Sen när du lobbar en pil så sjunker den relativt fort i hastighet men när den börjar dala ner igen så ökar hastigheten igen. Pilen är nära perfekt för sådana banor som gör att du har tappat väldigt lite kraft. Ju mer det blåser desto mer tappar den hastighet och det blir tydligare när du lobbar. Något du borde tappa mycket skada på är att skjuta uppåt, att skjuta någon som står på en hög kulle borde ge minus skada. Som att skjuta någon som står lägre än skytten borde ge plus skada.

För de som är intresserade av mer beräkningar hur detta funkar så rekommenderar jag de att googla på "FPS arrow", när de flesta vettiga beräkningar jag har funnit är baserad på "Feet Per Seconds"

Kort och gott kan jag säga att jag är verkligen glad att Eon 4 har gjort så att bågar gör samma skada på alla avstånd och är verkligen glad att eon gör det tydligt att bara för att du är starkare kan du inte få en 40lbs båge att göra mer skada än en person som är svagare (förutsatt att den är stark nog att nå maximum skada). Jag har inte bestämt mig om jag gillar avståndsförenklingen ännu.
 
Top