Nekromanti Avståndsanfall från riddjur

ForrestFox

Veteran
Joined
25 Dec 2003
Messages
24
Avståndsanfall från riddjur (sid 120)
Det står: Avståndsvapen som kräver två händer och även tvåhandsvapen som bör hanteras med två händer kan orsaka komplikationer då man inte kan använda tyglarna. Det blir en nivå svårare att rida utan att hålla i tyglarna

Bör den regeln även tillämpas på dem som använder enhandsvapen och sköld?
Om jag inte har helt fel så red medeltidens riddare med hjälp av bara benen, utan att hålla i tyglarna när de stred från häst.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
"Om jag inte har helt fel så red medeltidens riddare med hjälp av bara benen,"
Ho, ho, ho... Var är då resten av riddarens kropp? :gremtongue:

Vad tycke du själv? Ska man kunna styra hästen utan att behöva använda tömmarna? Kanske med muntliga kommandon eller klickljud och visslingar? Vad passar in i din värld av Eon? Kör på vad du tycker..

Själv har jag gjort som så att när man uppnått en viss nivå i färdigheten så kan man klara av vissa saker utan tärningsslag.. Här nedan är en färdighetsförklaring som jag skrivit.. Det är förvisso till DoD, men skalan är ändå ungefär densamma som till Eon, så det funkar väl..


Rida
Att skritta med en häst är något alla kan göra, så denna färdighet används när ryttaren vill hoppa med hästen, galoppera över ojämn mark, lugna ett skenande riddjur, slåss, tävlingsrida eller stanna efter galopp. Om man fumlar i ett Rida-slag eller misslyckas med en konst så ramlar ryttaren av riddjuret. /.../ När man rider ikapp så ska ett slag göras. Effekten som ryttaren får på sitt slag läggs till hästens förflyttning. Den som får högst resultat vinner. I längre sträckor så läggs bara ryttarens Nivå till på förflyttningen. I strid till häst så kan vapnets CL aldrig vara högre än FV i Rida. Vid strid eller explosioner måste ett Svårt Rida-slag göras när det gäller att hindra ett icke stridstränat riddjur från att råka i panik eller till för lugna ner denne om den råkat i panik. Vissa kulturer rider på flygdjur och det är i så fall en egen färdighet. /.../

Nivå 1: Hoppas du har en livförsäkring.
Nivå 2: Har baskunskap om hästens behov och kan göra enklare underhåll, som rykta den, på riddjuret.
Nivå 3: Kan sko, rida in och utföra avancerade ridkonster som hoppa upp på riddjuret eller klättra runt dess kropp
Nivå 4: Har ingående kunskaper om riddjuret och kan rida utan att använda tömmarna. Förflyttningen ökar.
Nivå 5: Klarar av att hantera riddjur från andra kulturer utan problem. Djuret hyser automagiskt ett förtroende.


Nivån är något som beror på färdighetens värde.. Om jag skulle göra en nivåtabell till Eon, så skulle jag nog basera den på OBT6:ans medelvärde och skulle i så fall se ut som följande:
<UL>Nivå 0: Färdighetsvärde <3 - Okunnig
Nivå 1: 4 - Oerfaren
Nivå 2: 8 - Duglig
Nivå 3: 11 - Rutinerad
Nivå 4: 15 - Veteran
Nivå 5: 19 - Beryktad mästare[/LIST]Nivåerna kan vara någorlunda flytande.. Om man har 18 i ett färdighetsvärde kan det lika gärna räknas till nivå 5.. Såå kinkig behöver man inte vara..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som kom å tänka på när en spelare förklarade sin sysselsättning med "Jag brukar hyra ut mitt svärd" och en spelare frågade "Jaha, vad gör du då under tiden?"
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
De styrde hästen dels med benen som du beskriver men att rida är mera än att dr i snörena och klämma med benen...man styr hästen med kommandon och genom att flytta sin vikt framåt eller bakåt i sadeln lika mycket som att dra i tyglarna.
 

Hellectrician

Veteran
Joined
29 Aug 2003
Messages
152
Location
Lapplands Väsby
Det lättaste sättet att rida är att hålla sig i sadeln :gremgrin:. Det är faktiskt stabilare än att styra med tyglarna. Det är ett rätt vettigt regelderivat att göra det en nivå svårare.
 

Funs1

Veteran
Joined
19 May 2003
Messages
40
Location
Aspåsnäset (Östersund)
Stämmer alldeles utmärkt!

Jag har själv 10 års erfarenhet av hästar och ridning. Desto skickligare man är, desto mer styr man hästen utan tyglarna. Genom att flytta vikten kan man få hästen att svänga/stanna/snabba upp farten. Eftersom detta är svårare, och man får sämre balans då man inte kan hålla i hästen med tyglarna (som funkar som att mycket bra stöd för balans då man rider) tycker jag att en tärning svårare är ganska lite. Men för att inte göra det omäjligt så är det rimligt tycker jag.

I westernridning så använder man sig endast av kroppstygnden och muntliga kommandon när man rider. Då kan man koncentrera sig på att kasta lasso och sånt iställer för att styra med händerna. Dock är dessa hästar dresserade för att bli ridna så. Förmodligen är alla stridshästar tränade för rytt på "western"-sättet.

/Funs1
 

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
Antagligen så antas man hålla i tyglarna med sköldhanden

Så länge man bara rider, är det förmodligen så.. Men om det är strid och man slänger med skölden hit och dit, bör man släppa tyglarna helt så länge man inte tycker om hästar som virrar hit och dit, och till sist kastar av sin herre för att han inte verkar kunna bstämma sig för vilket håll han ska på...


Det är alltså när man använder vapnet, som man tvingas att släppa tyglarna och bara då som det är svårare att rida. Ingen är väl så dum att han rider runt och håller i sin båge i båda händerna, en hel dag..
 

Raco

Veteran
Joined
12 Jan 2004
Messages
62
Location
Skogen
Ja de red med bara benen om man kan säga så. Om jag vore Sl så skulle jag räkna det som svårara... efter som du inte använder tyglarna. fast han kan ju använda dem... men om han väljer att inte göra det så får han det svårare.
 

Raco

Veteran
Joined
12 Jan 2004
Messages
62
Location
Skogen
Du har rätt att de kanske är dumma i sitt spelande i balnd men det där skulle aldrig ske.
 
Top