Nekromanti Avstånd i närstrid

aggetheone

Veteran
Joined
7 Jun 2004
Messages
9
Hur går det egentligen till om en person som är involverad i strid också vill snabbdra ett kastvapen och kasta på en annans motståndare (även han då involverad i närstrid)

Ex: A är involverad i närstrid med X. A har en kollega B som även han är involverad i strid, fast med Y. Kan då A undertiden han är involverad i strid med X kasta exempelvis en kastkniv på Y.

A har stridskonst med teknik Två vapen och både ett närstridsvapen och ett kastvapen ingår som momemt...

Blir det någon svårighetsökning om man vill träffa en utav två stridande personer?

Hehe, många frågor och kluriga formuleringar, men om nån hängde med och har nån fundering. Svara gärna! =)

/Agge
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Nej.

Ett enkelt svar är "Nej". Det hela hänger på att man aldrig någonsin i en strid blir lämnad ifred tillräckligt länge för att göra något så komplext som att ta fram ett nytt vapen och kasta på en annan motståndare - all koncentration går till att hålla sin egen motståndare i schack.

Om man däremot lyckas komma på Öppningsavstånd igen och sedan få motståndaren att backa ur striden, då kan man kanske passa på.

Man får alltså inte glömma det att trots att man slår ett slag där och sedan motsåndaren slår sitt slag, är man faktiskt inbegripen i (vanligtvis) kamp på liv och död. Man slår egentligen massor av slag och rör sig hela tiden för att hitta en lucka i motståndarens försvar samtidigt som man skyddar sina egna luckor.
 

aggetheone

Veteran
Joined
7 Jun 2004
Messages
9
Re: Nej.

Ok... Förstår vad du menar
Men säg att någon väljer att öppna strid med dig och du står med ett kastvapen i näven... kan du då kasta/skjuta pil i samma runda/fas som han öppnar mot dig?

Detta har hänt vid ett par tillfällen och jag har nog löst situationen olika varje gång =)
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Ex: A är involverad i närstrid med X. A har en kollega B som även han är involverad i strid, fast med Y. Kan då A undertiden han är involverad i strid med X kasta exempelvis en kastkniv på Y.

A har stridskonst med teknik Två vapen och både ett närstridsvapen och ett kastvapen ingår som momemt...

Blir det någon svårighetsökning om man vill träffa en utav två stridande personer?
Följande svar baseras på egna preferenser och överensstämmer kanske inte exakt med regeltexten, men förslagsvis blir det så här:

1) A slåss mot X. Han gör ett (1) närstridsanfall och förbereder inga defensiva handlingar. Svårigheten för anfallet mot X blir Ob3T6.

2) A vill dessutom kasta en kniv mot Y. Detta är en andra handling alltså ökar svårigheten med +Ob1T6 för både anfallet mot X och anfallet mot Y. Om Y är på normalt avstånd får vi därför Ob4T6 på båda slagen.

Men tekniken Två vapen då? Om jag minns rätt så ger tekniken Två vapen i normala fall ett (1) extra anfall utan svårighetsökning. Tekniken är som jag ser det huvudsakligen träning i en vapenkombination för närstrid, och fördelerna man får beror på att man använder den specifika vapenkombinationen när man anfaller. Ska du plötsligt slänga bort det ena vapnet så använder du inte dina "Två vapen skillz" vid just det anfallet. Således blir det två (2) normala handlingar av det.

3) Om A inte håller kastkniven i handen vid stridsrundans början behöver han ytterligare en handling för att dra kniven. Tre (3) deklarerade handlingar och vi är uppe i +Ob2T6 för samtliga handlingar.

4) A är genom sina handlingar också "involverad" med fler än en motståndare. Det känns rimligt att lägga till ytterligare +Ob1T6 på samtliga handlingar för att han delar sin uppmärksamhet mellan flera motståndare. (OBS! Osäker om detta är en husregel eller inte, har ingen regelbok i närheten). Vi är i värsta fall uppe i tre (3) stycken handlingar med vardera +Ob3T6 på svårighetsgraden.

5) Till sist, om A missar sitt kast mot Y, bör det finnas en klar risk för att han träffar kompisen B istället. Här är jag ganska säker att det finns officiella regler, men då får du lusläsa stridskapitlet helt enkelt.

Så, vid två (2) handlingar (om X höll kastkniven i handen vid rundans start) får han Ob5T6 på båda anfall (två handlingar plus svårighetsökning för delad uppmärksamhet). Måste han dra kniven blir det tre (3) handlingar med vardera Ob6T6 i svårighetsgrad. Hoppas X inte tvingas till några instinktiva försvarsmanövrar dessutom. :gremwink:

Kort sagt - jag skulle undvika scenariot om jag vore X.


/Rax, överpedagogisk
 

aggetheone

Veteran
Joined
7 Jun 2004
Messages
9
Jo, jag håller med om att är svårt men så har jag en i spelgruppen som är riktigt duktig dessutom... =)

Att lägga på en Ob1T6 är nog inte fel för att han har delad uppmärksamhet... eftersom han måste ju följa med i rörelsemönstret i två strider... dels sin egen och den han skall kasta en kniv mot

/Agge
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Uppföljning

Humm... tekniken uppföljning kan ju vara praktisk här. Dvs närstridsanfall först som knuffar tillbaks motståndaren (och därmed skickar ut honom på öppningsavstånd) och sen en uppföljning med kastvapnet. Samma sak bör gå med två vapen, om motståndaren knuffas tillbaks.
Alltså det går att göra på flera olika sätt beroende på vad du har för tekniker. Snabbdragning, Uppföljning och Två vapen blir ju de lämpligaste.

Om man använder de nya teknikerna från Drunoks Drängar kan ju Kontring vara värd att kika på. Att hoppa bakåt och och skicka en kastkniv i retur kan ju vara en en rätt läcker och swashbucklig manöver, särskilt om det kombineras med snabbdragning.

/Joel - gillar kreativt kombinerande av stridskonsttekniker
 

aggetheone

Veteran
Joined
7 Jun 2004
Messages
9
Re: Uppföljning

Ja, en väldigt intressant tanke...
Har fått många bra svar i detta ämne och det är ju det som är det bästa med EON att det går ju faktiskt att lösa på många olika sätt.
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Re: Uppföljning

Men i EON3 kommer jhu avståndsvapen först i rundan.
Kastvapen e tuffta nuförtiden, man kastar, å sen stormar in i närstrid. Visserligen med +Ob1T6 på handlingarna eftersom man redan agerat i rundan, men oj oj oj vad ett kastspjut blivit bättre.
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Re: Uppföljning

Jodå, alla faser har ändrats om i utgåva 3. Precis som vinint å alla andra grymma ändringar (tror vi har marco att tacka för det ypperliga, men dom sabbade så man inte kan anfalla OCH retirera i samma runda, spjuten blev genast sämre igen)....

Skyttefas = Hiva kastyxan i bröstet på fulingen
Förflyttningsfas = "Stormanfalla" fulingen
Närstridsfas = Bita hälsenorna av fulingen
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Svar Avstånd i närstrid

Om man skall tolka reglerna bokstavligt
(Jag utgår nu från 3:e utgåvan av eon), så står det på sidan
24 i andra stycket "Spelledarens Guide"; "Man får inte skjuta om man är involverad i närstrid" Dock står det inget om att kasta. Men jag tror att det ingår då det är under rubriken Avståndsanfallshandlingar.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Svar Avstånd i närstrid

Rent regelmässigt räknas kastvapen som "skjuta" i den betydelsen.

Och spjuten var för bra innan. ,-)
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
- Rax skrev said:
Ska du plötsligt slänga bort det ena vapnet så använder du inte dina "Två vapen skillz" vid just det anfallet. Således blir det två (2) normala handlingar av det.
Jag ser ingen anledning till att Två vapen endast ska få användas i närstrid (oavsett vad det står i beskrivningen för tekniken). Kan det inte vara så att själva tillämpningen av Två vapen i den aktuella stridskonsten just är för att kunna bruka ett kastvapen samtidigt som man strider i närkamp (rätt så korkat i och med det smala användningsområdet, men varför inte)? Kastvapnet finns ju med som moment, trots allt.

- Rax skrev said:
Om A inte håller kastkniven i handen vid stridsrundans början behöver han ytterligare en handling för att dra kniven.
Ett alternativ är att även skaffa sig tekniken Snabbdragning.

- Rac skrev said:
4) A är genom sina handlingar också "involverad" med fler än en motståndare. Det känns rimligt att lägga till ytterligare +Ob1T6 på samtliga handlingar för att han delar sin uppmärksamhet mellan flera motståndare.
Den håller jag däremot med om. Så länge man inte är på öppningsavstånd så borde man ha fullt upp, liksom.

- Frixeray skrev said:
Nej, det blir ingen svårighet på att träffa en viss person, såvida det handlar om närstrid. Lite taktik är tillåten i strdens hetta.
Det är däremot rimligt att om A missar Y med sitt kastvapen så kan B bli träffad istället (B bör slå ett Tur-slag eller liknande)
 

Den dära...

Veteran
Joined
7 Jun 2004
Messages
100
Location
Sevilla, España
Säg aldrig aldrig!

Jag kan visseligen hålla med dig men alla strider behöver bestå på detta vis. Bland otränade går det väl ganska enkelt till båda viftar mot varandra och hoppas att greppa den andres arm eller hår. I strid som i fältstrid går det nog mer till så som du säger. allting går snabbt det gäller att döda eller dödas. Däremot finns det ytterligare några alternativ. Till exempel då de stridande går likt lejon runt varandra och försöka psyka varandra innan de slår in på varandra i full kraft för att slängas tillbaka och återigen leta en öppning innan anfall.
Någonting som däremot är fel är allt det där med en massa hugg och blockar. Ofta efter ett antal slag ligger antingen vapnena på marken eller så har den ene kombatanten stupat. Sådan däringa långa strider vill jag tro inte existerar för jämnan.

Visst kan man hoppa ut strid och få upp avståndsvapen. antingen kan ens stridskamrat hålla hand om motståndaren medan en själv smiter iväg och helt sonika fiskar upp sin kastyxa eller båge. Annars kan man reträttera och i flykten ta fram den.
 
Top