Nekromanti Avskalat, tidsparande men bra OSR-lir?

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
solvebring said:
Det här med tillgängligheten ... Allihop går naturligtvis att köpa från US via olika printföretag som Lulu och dylikt.

LL verkar vara det enda som går att köpa från svenska spelbutiker? ... Jag har iaf inte hittat några av de övriga.

... Bara nyfiken. Och bekväm – kan jag handla inom Sverige så gör jag det.
http://alphaspel.se/shop/763-lamentations-of-the-flame-princess

Där har du lite Lotfp, kanske annat på, har inte orkat kolla
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Topp, tackar åter en gång för infon. Ni är guld. =)

... LotFP borde jag förresten själv ha nämnt – det har ajg ju funnit på hos flera butiker. Dock inte så intresserad av att handla så mycket spel, faktiskt. Ju mer spel jag kan få på lågt sidantal desto bättre. :gremsmile:
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
anth said:
Lindeman said:
Tydliga kapitel och en sammansluten »How to play»-del.
... Fast det är la mest jag som är gnatig. :gremtongue:
Vill du ha "How to Play" är det Lamentations som gäller.
Den biten måste finnas i Referee-delen, som... är borttagen i den nya utgåvan av grundboken (det blir alltså en ny bok, ungefär som DM Guide), för det finns då ingen "How to play" i min PDF-version av boken (som köptes... igår :p). Kanske att den finns i döda-träd-versionen, men den har ju inte kommit fram än.
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Den nya versionen av LotFP består av en players handbook d v s boken "Rules and magic" från Grindhouse boxen och under hösten så kommer det en ny dmg bestående av de andra böckerna ifrån boxen (plus en massa nytt material).
 

RPG2000

Veteran
Joined
26 May 2011
Messages
86
Location
Sthlm
Microlite74 tas sällan upp men är riktigt bra. Någon har hängt upp sig på att det bara nämns tre (ibland fyra beroende på version) abilities i reglerna, men det går lika bra att köra med de vanliga sex.
Det finns som regel tre versioner (basic, standard och extended) med ökande komplexitet.
Skaparen formligen spottar ur sig extra regelsupplement och nu är även en B/X-version på gång.
Spelet är gratis (googla "retro roleplaying"), men om man donerar valfri summa får man tillgång till en speciell version, illustrerad av ingen mindre än Håkan Ackergård.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,435
anth said:
solvebring said:
Det här med tillgängligheten ... Allihop går naturligtvis att köpa från US via olika printföretag som Lulu och dylikt.

LL verkar vara det enda som går att köpa från svenska spelbutiker? ... Jag har iaf inte hittat några av de övriga.

... Bara nyfiken. Och bekväm – kan jag handla inom Sverige så gör jag det.
Nja.
LotFP borde gå att köpa i sverige, Raggi sitter ju i Finland, men jag tror spelet är mellan två tryckningar.
S&W Complete borde också gå att få tag på då Necromancer games tryckt upp dem och svenska butiker brukar ta in Necromancer games.
Däremot är det inte säkert att de har böckerna i sitt sortiment, utan att det är beställningsvaror.

Du får helt enkelt skicka ett mail och fråga.
Jag tror att du är lite överoptimistisk angående tillgängligheten. Frog God Games distributionsform skiljer sig ganska mycket från Necromancers. Necromancer Games tryckte och distribuerade inget själva, utan samarbetade med andra förlag för detta (främst White Wolf, men även Troll Lord Games och Kenzer Co). Necromancers prylar hade därför mycket större spridning till butiker. En svensk butik kan ta in Swords & Wizardry, men då får man beställa direkt från Bill Webb och därmed blir fraktekonomin väldigt dålig, såvida man inte tror att man kan sälja minst 20 av deras böcker. Swords & Wizardry Complete fanns ett kort tag i lager hos USA:s största speldistributör (som bl.a. SF-Bokhandeln beställer från), men finns inte där längre.

Raggi är det enklare att beställa från som butik, även om fraktekonomin kan bli ganska dålig även vid beställningar från honom om man inte beställer väldigt mycket åt gången. Enklast är att fylla upp sina förråd på GothCon, för då blir frakten gratis :gremsmile:.

När jag vill ha Swords & Wizardryprylar så beställer jag dem från Noble Knight Games - det brukar vara det billigaste sättet eftersom man kan kombinera med grejer från andra förlag samtidigt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Följdfråga: Tips?

Har ni utöver detta några särskilda tips till en fellow rollspelare som jag, som trots övrig erfarenhet är rätt skralig vad gäller just sådana spel?

Finns det exempelvis några särskilda regelbitar som jag bör lägga till; skippa; husregla eller dylikt?

Finns det några bra genvägar för att göra det så enkelt som möjligt för sig?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Följdfråga: Tips?

Att Armor Class (alltså hur bra försvar man har mot anfall) blir bättre ju lägre värde man har är nog något som mer krånglar till än underlättar. Det är enkelt att husregla om, dock (eller är standard i vissa spel).

Men mer generellt:

Det finns en ganska intressant balans mellan friform och struktur i de här spelen, som oftast inte är särskilt uttalad i regelmassan. Å ena sidan är "rulings, not rules" något som karaktäriserar de här spelen, dvs att det inte finns särskilt många regler och att man för det mesta hittar på regler när de behövs. Samtidigt vinner spelet väldigt mycket på att man använder t.ex. wandering monsters och är stenhård med att räkna hur mycket tid som går och dylikt. Det finns också andra outtalade saker som att man kanske förväntar sig en viss nivå på monster på en vissa nivå i en dungeon, men det är inte samma "tvång" som i t.ex. senare D&D-versioner att följa de riktlinjerna.

Det här är något man behöver känna sig fram lite med, och experimentera med för att hitta det som fungerar bäst för en själv och ens spelgrupp.


Och just ja, man dör. Hela tiden. Det är en bra sak.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Jag skulle säga Blood&Treasure. Visserligen så är B&T Complete på 300+ sidor. Dock så är detta inte på grund av massa regler utan för så gott som varenda spell, föremål eller monster från D20 SRD´n finns med. Puls extra.
Långt mer strömlinjeformat är de flesta OSR spel(alltså retrocloner och neokloner). Har även hög kompabilitet med de flesta D&D versioner från OD&D, Classic D&D, AD&D och D20 (i alla fall ganska enkelt att konvertera on the fly). Det har en del buggar. Men inget som inget som inte går att se över ganska lätt.

Alternativ nr 2 skulle vara Swords&Wizardry White Box. Fast med tillägget White Box Heroes + monsterboken. I alla fall väldigt avskalat. Mycket mer valmöjligheter än S&W Core eller Complete men mycket mer strömlinjeformat och mer öppet och friformigt. Som alternativ skulle även S&W varianten Crypts&Things även kunna nämnas. Helt enkelt gammaldags D&D fast mer präglat sword&sorcery (inga alver, hompar, orcher, dvärgar etc utom typ demoner och serpentmen istället att slå ihjäl).

Alternativ 3: Castles&Crusades. Men antagligen kanske inte vad du är ute efter om sidantalet är ett större problem då det har tre core books.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Re: Följdfråga: Tips?

solvebring said:
Har ni utöver detta några särskilda tips till en fellow rollspelare som jag, som trots övrig erfarenhet är rätt skralig vad gäller just sådana spel?

Finns det exempelvis några särskilda regelbitar som jag bör lägga till; skippa; husregla eller dylikt?

Finns det några bra genvägar för att göra det så enkelt som möjligt för sig?
Svårt att peka ut något specifikt då det ofta rör sig om spel som bygger på förutsättnigen att man kommer husregla för att man ska få just sin egen specifika snowflake D&D fix.

Exempelvis finns det vissa grejer jag alltid gör i alla D&D spel som saknar detta:

Poängköp av grundegenskaper, samt att grundegenskaper ökar med level.

Om det är en klon där det bara finns magiker och präster så brukar jag ta bort vancian magic. Alltså att man inte måste memorera spells på morgonen innan de kastas.

Tar bort stridsrundor på 1 minut och kör på 6 eller 10 sekunder.

Medelväg mellan individuellt initiativ och gruppinitiativ. Antingen att vanligt DEX slag på T20 eller slå en T12 med svårightetsgrad 7 och lägg till DEX modd på slaget. De spelare som lyckas få agera innan motståndarna och således behöver inte SL slå några initiativ och det blir mycket enkelt att hålla reda på ordningen även om man slår nytt initiativ varje runda.

Fast HP när man går upp i level. Man behöver inte slå fram sina Hit Points. Har man En Hit Dice på T8:a får man 4 HP på jämn level och 5 HP på ojämn level.

Alla kan använda alla vapen men om det inte finns på din klass vapenlista har man -4 på att träffa(eller att vapnet endast gör halv skada).

Om man spelar ett OSR spel med multiclassing så strunta i de skrivna reglerna i boken(om de finns). Lägg ihop alla XP för båda klasserna i en gemensam "hög" så man levlar i båda klasserna samtidigt. Ta Hit Dice från den klass som har högst helt enkelt. Så en Fighter2/Rogue2 har en Hit Dice på 2T8(Fighter) och räknas i allt väsentligt som en Level 2 karaktär, inte level 4. Mycket enklare och mer logiskt än de officiella modeller som funnits i gamla D&D.

Präster får välja ett vapen de kan slåss med och som de håller sig till av traditionella/religiösa skäl. Så de kan använda ett vapen som inte är blunt.

Något som stör mig är att många OSR spel censurerar bort det vanliga grundegenskapsslaget från reglerna(fanns både i Basic D&D och AD&D). Vilket är väldigt underligt och dom använder jag givetvis.

Vissa av grejerna ovan anses av vissa grognards vara rena dödssynder. Men sånt bryr jag mig inte om då om man spelar OSR spel utan att spela dom på det sätta man vill så är de meningslösa enligt mig. De är mer halvfärdiga skellett till spel som man måste avsluta själv och ge sin egen touch.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Jag läser för närvarande WhiteHack (whitehackrpg.wordpress.org). Det är trettifyra sidor, och verkar hittills mycket bra. Om det är tidssparande eller inte beror väl mest på var man vill spara tid.

Återkommer med en recension till helgen.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Olav said:
Jag läser för närvarande WhiteHack (whitehackrpg.wordpress.org). Det är trettifyra sidor, och verkar hittills mycket bra. Om det är tidssparande eller inte beror väl mest på var man vill spara tid.

Återkommer med en recension till helgen.
Najs! Hojta gärna en extra gång gällande recensionen. :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tänkte bara flika in och säga att Basic Fantasy för närvarande är den jag läst mest i. Mycket tilltalande, imho. Bra struktur, bra flyt – tydligt och koncist, hittills lagom mycket regler ... :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
solvebring said:
Tänkte bara flika in och säga att Basic Fantasy för närvarande är den jag läst mest i. Mycket tilltalande, imho. Bra struktur, bra flyt – tydligt och koncist, hittills lagom mycket regler ... :gremsmile:
Fast det blev en hel del detaljer kring alla adventure-regler, inte minst för encounters. Fast vad vet jag – lat och noob som jag är. Ska jämföra lite med S&W, får vi se ... =)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,571
Location
Umeå
solvebring said:
solvebring said:
Tänkte bara flika in och säga att Basic Fantasy för närvarande är den jag läst mest i. Mycket tilltalande, imho. Bra struktur, bra flyt – tydligt och koncist, hittills lagom mycket regler ... :gremsmile:
Fast det blev en hel del detaljer kring alla adventure-regler, inte minst för encounters. Fast vad vet jag – lat och noob som jag är. Ska jämföra lite med S&W, får vi se ... =)
Jag har läst igenom en bunt OSR-spel också. Min erfarenhet är att det - som du säger - ofta är ganska mycket detaljer kring wilderness adventures och dungeon exploring som vid första anblick känns lite menlösa och överväldigande. Jag har fortfarande inte testat att spelleda det, dock, så jag vet inte hur meningsfullt det är att använda alla de reglerna.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Björn Wärmedal said:
solvebring said:
solvebring said:
Tänkte bara flika in och säga att Basic Fantasy för närvarande är den jag läst mest i. Mycket tilltalande, imho. Bra struktur, bra flyt – tydligt och koncist, hittills lagom mycket regler ... :gremsmile:
Fast det blev en hel del detaljer kring alla adventure-regler, inte minst för encounters. Fast vad vet jag – lat och noob som jag är. Ska jämföra lite med S&W, får vi se ... =)
Jag har läst igenom en bunt OSR-spel också. Min erfarenhet är att det - som du säger - ofta är ganska mycket detaljer kring wilderness adventures och dungeon exploring som vid första anblick känns lite menlösa och överväldigande. Jag har fortfarande inte testat att spelleda det, dock, så jag vet inte hur meningsfullt det är att använda alla de reglerna.
Just precis. Det blir väl annorlunda när man testar i praktiken. Eksems headsup att ta tid på sig ligger det nog mycket i. Sedan tror jag att det kan kännas mycket just eftersom jag är ovan sådant överhuvudtaget och då tycker att alla dessa olika regler för movements och tjosan ser skitmycket ut, just eftersom det blir så mycket staplat på hög. ... Dock tror jag att det i fallet Basic Fantasy kan stämma eftersom det säger sig vara D&D 3-isch Lite, snarare än faktisk OSG.

... Fast som sagt, jag kan inte så mycket om detta.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Följdfråga: Tips?

Eksem said:
Att Armor Class (alltså hur bra försvar man har mot anfall) blir bättre ju lägre värde man har är nog något som mer krånglar till än underlättar. Det är enkelt att husregla om, dock (eller är standard i vissa spel).
Check! Har kollat in Descending respektive Ascending AC. Det senare är som du säger enklare och det jag sett förut så det ska jag lätt köra på. Tack för headsup:en! =)

Eksem said:
Det finns en ganska intressant balans mellan friform och struktur i de här spelen, som oftast inte är särskilt uttalad i regelmassan. Å ena sidan är "rulings, not rules" något som karaktäriserar de här spelen, dvs att det inte finns särskilt många regler och att man för det mesta hittar på regler när de behövs. Samtidigt vinner spelet väldigt mycket på att man använder t.ex. wandering monsters och är stenhård med att räkna hur mycket tid som går och dylikt.
Ja, det här med tid gentemot förflyttning är något jag lagt märke till. Det ser ganska lika ut i alla versionerna jag kollat och verkar bärande för grundreglerna som behövs för att hantera spelet korrekt. ... How come, egentligen? Helt enkelt för att det gör grottkrälet mer triggat och därmed jävligt mycket roligare? Jag blir förövrigt störd på turns gentemot rounds. Tio jävla minuter respektive 10–60 sekunder ingame. Rounds fattar man ju eftersom det motsvarar stridsrundan, men turerna känns som att de kommer att bli väldigt luddiga att hålla reda på. Tips på hur man får mer grepp om detta; vi snackar trots allt ingame-tid och därav, imho i skrivande stund, väldigt abstrakt sådan?

Eksem said:
Det här är något man behöver känna sig fram lite med, och experimentera med för att hitta det som fungerar bäst för en själv och ens spelgrupp.
Bra! Jag jobbar fortfarande med rester av min gamla rädsla för att »spela fel».

Eksem said:
Och just ja, man dör. Hela tiden. Det är en bra sak.
:gremgrin:

Tack!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Följdfråga: Tips?

Schtajner said:
att grundegenskaper ökar med level.
Intressant! I vilken grad/takt?
Olika för varje klass?

Schtajner said:
Om det är en klon där det bara finns magiker och präster så brukar jag ta bort vancian magic. Alltså att man inte måste memorera spells på morgonen innan de kastas.
Tja, känns som man om inte annat kan säga att rollen helt enkelt gör det varje morgon, utan att spelaren behöver säga till. ... Underligt hårklyveri att ens ha sådana regler, imho.

Schtajner said:
Tar bort stridsrundor på 1 minut och kör på 6 eller 10 sekunder.
Se mitt förra inlägg, till Eksem, jag undrar lite över detta i det. Glad för input på det. :gremsmile:

Schtajner said:
Medelväg mellan individuellt initiativ och gruppinitiativ. Antingen att vanligt DEX slag på T20 eller slå en T12 med svårightetsgrad 7 och lägg till DEX modd på slaget. De spelare som lyckas få agera innan motståndarna och således behöver inte SL slå några initiativ och det blir mycket enkelt att hålla reda på ordningen även om man slår nytt initiativ varje runda.

Fast HP när man går upp i level. Man behöver inte slå fram sina Hit Points. Har man En Hit Dice på T8:a får man 4 HP på jämn level och 5 HP på ojämn level.

Alla kan använda alla vapen men om det inte finns på din klass vapenlista har man -4 på att träffa(eller att vapnet endast gör halv skada).

Om man spelar ett OSR spel med multiclassing så strunta i de skrivna reglerna i boken(om de finns). Lägg ihop alla XP för båda klasserna i en gemensam "hög" så man levlar i båda klasserna samtidigt. Ta Hit Dice från den klass som har högst helt enkelt. Så en Fighter2/Rogue2 har en Hit Dice på 2T8(Fighter) och räknas i allt väsentligt som en Level 2 karaktär, inte level 4. Mycket enklare och mer logiskt än de officiella modeller som funnits i gamla D&D.

Präster får välja ett vapen de kan slåss med och som de håller sig till av traditionella/religiösa skäl. Så de kan använda ett vapen som inte är blunt.

Något som stör mig är att många OSR spel censurerar bort det vanliga grundegenskapsslaget från reglerna(fanns både i Basic D&D och AD&D). Vilket är väldigt underligt och dom använder jag givetvis.

Vissa av grejerna ovan anses av vissa grognards vara rena dödssynder. Men sånt bryr jag mig inte om då om man spelar OSR spel utan att spela dom på det sätta man vill så är de meningslösa enligt mig. De är mer halvfärdiga skellett till spel som man måste avsluta själv och ge sin egen touch.
Intressanta husregler! Dem kan vara bra att ha i bakhuvudet. =)

Tack!
 
Top