Avsaknaden av schakt

Faehrengaust

Stallpappa
Inspirerad av tråden Verkliga platser mot rollspelsplatser. Skulle nästan kunnat bli en "plats som SL glömde" också :)

En sak som jag ofta (men inte alltid, det finns några riktigt bra undantag!) saknar i rollspelsdungeons är vertikala schakt. Ser man på historiska underjordiska städer och större katakomber så finns det alltid (?) vertikala schakt. Skälet är att de är så praktiska av ett flertal anledningar:
  • Bortforsling av sten när man bygger eller bygger ut komplexet
  • Leder in luft och leder ut rök
  • Ljusinsläpp
  • Transportled för människor och varor
Mindre underjordiska utrymmen behöver så klart inte ha schakt. Exakt var gränsen går vet jag inte, men stora rollspelsdungeons borde definitivt ha dem.

Förutom att det gör dungeonen mer logisk så gör den även den mer intressant att äventyra i. En traditionell dungeon så rör man sig på ett rätt enformigt sätt: korridor->rum-> rum-> korridor -> trappa etc. Om man har schakt så kan man röra sig mycket mer upp och ner - och det kan fienderna också!

Tänk er att fira sig ner i det här schaktet (i Derinkayu Turkiet) med endast en fackla i handen:

1788514836386.png

EDIT: Schakt kan även fungera som brunnar

Det är ju ett jäkligt bra "mundant" sätt att öppna upp fler nedgångar!

Dels om man vill Jaquay:a dunge så klart. Men också om man vill låsa upp genvägar allteftersom rollpersonerna utforskar. Eller om man vill ha en behändig "skyrimdörr" i slutet av dungen.

Schackten kan ju vara övertäckta eller övervuxna på ytan, men när man hittar dem i dungen och utforskar dem så kan man se var på ytan de öppnar upp sig.

Jäkligt bra tanke du hade, som jag definitivt ska ta med mig!

Hmm, jag tycker snarare att det känns som att dungar av olika slag har ganska gott om schakt? (Men det är klart, de kanske sällan leder någonstans...)

Det finns för övrigt en likhet mellan schakt och rökgångarna i t.ex. tidiga slott/kloster. Om man kliver in in en öppen spis i ett slott (vilket brukar vara lätt eftersom de är så stora) och tittar uppåt så kommer man att se att det skulle gå att klättra där utan större problem.

Skulle en RP vilja smyga sig in ett slott och det är möjligt att klättra upp på taket först så kan man ta sig in i genom skorstenarna (det finns alltid många att välja på). Men, det kan ju vara bra att göra det när det är släckt...

Det är en vertikal passage som många spelare nog inte tänker på.

När väl kakelugnarna kommer så blir det svårare :)

Jag gillade ljusschakten i dvärgriket i Rings of Power. Helst som de också faktiskt blev en plot point (låt vara att jag inte minns om det var en vettig sådan eller inte).

Jag gillade ljusschakten i dvärgriket i Rings of Power. Helst som de också faktiskt blev en plot point (låt vara att jag inte minns om det var en vettig sådan eller inte).
De finns redan i boken. Dvärgarna använde speglar för att leda ljuset.

Överlag är det ju notoriskt hur dungeons och rollspelsgrottor inte ett dyft liknar någonting som finns i verkligheten. Bara en sådan sak som att de håller sig till ett strikt rutnät!

Back