Nekromanti Avsaknad av meningslöshet!

darker

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
119
Location
Uddevalla
Jag kan ha haft otur de många spelkvällar jag har spelat, och det är faktiskt inte förrän nu (efter att jag slutat spela på några år), som jag lärt mig uppskatta meningslösheter i rollspel.
I ett spel, iaf de jag spelat, så är ALLT så otroligt sammanbundet. Allt hänger ihop. Att vissa SLP dyker upp vid exakt rätt tidpunkt. Och ofta märkar man att de SLPs som har någon infromation om äventyret man skall utföra har en starkare karaktär/karisma än "vanligt folk"... (SL lägger mer energi i att beskriva dessa människor, och man kan ofta se i hans ögon när en "betydelsefull" SLP är i göringen.)
Jag skulle tycka det var underbart om SL lade ner tid på allt annat folk i en stad.
Börjar SL beskriva en gammal gumma som smyger omkring om nätterna och rabblar ramsor, så tror ju alla erfarna äventyrare att det där är en häxa, och eftersom SL berättar om denna gumma, kanske hon kan hjälpa oss -"Kom vi undersöker det!!"
Det visar sig att denna gumman letar efter sin katt som har ett annorlunda namn. Hon är inte alls en häxa och blir i det närmsta förnärmad av äventyrarnas många frågor.
Tänk dig om SL tar ut en av spelarna när de slagit läger och sover för natten och berättar en fantasifull dröm som slutar med olycka. Helt till ingen nytta?!?! Drömmen kommer ju att plåga spelaren tankar (tankemask) så länge han spelar spelet "det måste varit en mening med att SL sade så???", "varför, vad betyder??", "skall jag akta mig nu eller spelar det ingen roll??" etc etc etc.
Sådana här grejjor gör ju spelet "verkligare" och sätter krydda på det.
Många kanske tycker att man spelar spelet för just äventyret och skall inte breda på för mycket överflödig info. Javisst! men jag tror att vissa spelare skulle uppskatta det??

Mer meningslösheter i spelet, det förhöjjer meningen med spelet!/images/icons/smile.gif

Kommentarer?

/darker
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Jag tycker definitivt att det kan vara intressant med meningslösheter i rollspel. Jag kommer ihåg ett äventyr som jag var spelledare för i gamla Mutant (ganska många år sedan). Där bidrog flera meningslöshetet till att spelarna slog ner ett gäng personer på en krog samt sprängde stället utan någon större anledning eller anknytning till det riktiga "uppdraget" som de skulle utföra. Jag tror att det var "Järnringen".

// VÄDUR

Rollspel i PDF format - http://www.speldesign.com
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag SL-ar väldigt ofta grovt spelardrivna äventyr, där det inte finns en "intrig" i vanlig mening (snarare en "kontext"). En SLP blir då "betydelsefull" eller inte beroende på vad som RP gör, och börjar de förfölja en stackars gumma av ren paranoia blir hon per definition betydelsefull = SL spiller mer tid på henne.

I många sammanhang har detta lett till spånade sidoäventyr som varit viktigare än varje eventuell huvudhandling... Det är också en spelstil där spelarna förväntas hitta på saker jämt och samt. Att säga ja är då bättre för SL (oftast) än att säga "nej".

Autentisk ordväxling första gången jag spelledde en kille "Känner jag någon här i stan?" "Visst" "Vem då?" "Vem tycker du du borde känna?" (tystnad) "Jo, alltså, om vi säger så HÄR..." Det visade sig att hon som han spelade kände en gammal rustmästare från hennes tid som soldat, som nu var hovslagare på Nedre Klockarbacken strax till höger om krukmakaren, och de ägnade en del tid att prata gamla minnen som ledde till ett vänpris på en häst, som i SIN tur ledde till att de bytte värdshus, vilket i SIN tur ledde till ett internt gräl då gruppens låt-oss-kalla-det-trollis inte trivdes med det nya, vilket ledde till att...

Osv. Mycket mer intressant för alla inblandade, men det kräver att SL kan kontexten (istf intrigen, så det blir samma mängd arbete) som sin innerficka, och att alla är beredda att "tänka stående" för att översätta ett engelskt uttryck.

Ähurm. Därmed vare sagt att jag håller med, men att jag A, föredrar oplanerad meningslöshet och B, spelarna gärna får koncentrera sig på EGNA meningslösheter ("Jag måste VERKLIGEN köpa en ny rock!" "Har jag berättat om när jag och Plyschbjörn...?" "JA!!" "Jag tänker befria den stackars pirayastaren från den grymme fågeltränaren!")

Nightowl, som vill påpeka att han misslyckades skändligen med att rädda den stackars pirayastaren, och att nämnda beteende fick Pyri-samfundets motsvarighet till Mulder och Scully att tro att han var veckans Skurk.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
jag gör så hela tiden, sånna personer får äventyr att flyta på utan att RP's nödvändigtvis når sitt mål. Det är även viktigt då vi ofta spelar utan äventyr så det blir lite handlig. Ett måste!!!!

"Beware of the Cöla Craver!"
 
Top