Nekromanti Avsågat (hagel)gevär utan axelkolv

Razulv

Veteran
Joined
12 Feb 2015
Messages
25
Jag skulle inte rekommendera att räkna ett avkapat hagelgevär där man har kortat ner både stock och pipa som en revolver av den enkla anledningen att den inte går att skjuta på samma sätt, detta pågrund av den kraftiga rekylen som kommer av 12g patronerna.

Här följer att bra exempel på vad som kan hända, och den här individen använder fortfarande båda händera när han avfyrar vapnet.
https://www.youtube.com/watch?v=CIudPh3LBno
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Razulv;n164779 said:
Jag skulle inte rekommendera att räkna ett avkapat hagelgevär där man har kortat ner både stock och pipa som en revolver av den enkla anledningen att den inte går att skjuta på samma sätt, detta pågrund av den kraftiga rekylen som kommer av 12g patronerna.

Här följer att bra exempel på vad som kan hända, och den här individen använder fortfarande båda händera när han avfyrar vapnet.
https://www.youtube.com/watch?v=CIudPh3LBno
Tack de klippen.

Utan kolv: https://www.youtube.com/watch?v=GMQMcbJbWGg
Med kolv: https://www.youtube.com/watch?v=00IvKx6gGeA
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Razulv;n164779 said:
Jag skulle inte rekommendera att räkna ett avkapat hagelgevär där man har kortat ner både stock och pipa som en revolver av den enkla anledningen att den inte går att skjuta på samma sätt, detta pågrund av den kraftiga rekylen som kommer av 12g patronerna.

Här följer att bra exempel på vad som kan hända, och den här individen använder fortfarande båda händera när han avfyrar vapnet.
https://www.youtube.com/watch?v=CIudPh3LBno

Gissar att antingen är han ett klant arsle. eller så kör han men nå magnum patroner. eller en blandning.

Jag har skjutit med avsågat hagelgevär 12 gauge med pistolgrep. med vanliga jakt patroner. kommer inte ihåg exakt laddning och hagelstorlek. men testade med några olika. och det var inge som helst problem att hålla i och avfyra med en hand. vist det stötte rätt mycket. men ingen av de 3 som sköt hade några problem med rekylen
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Caligo;n164778 said:
Jag håller inte med... detta vapen på bilden är helt klart designat att hållas i två händer. Antagligen rätt rejäl krutladdning, kraftig rekyl. Inte en pistol imo. Möjligtvis någonting emellan, typ en kraftig grovkalibrig revolver med extra lång pipa (som också hålls i två händer).
Det sagt tycker jag väl inte att man i rollspel skall skilja mycket på pistoler och gevär vad gäller färdigheter.
Har personligen skjutit med ett avsågat hagelgevär nästan exakt som det på bilden. några cm längre pipa men inte mycket. och med jakt patroner (inte skeet patroner) och rekylen var visserligen rejäl. men inga problem att skjuta med en hand som en pistol. Och jämfört med gevär jadu inte mycket likheter. jämfört med att skjuta pistol/revolver. ja väldigt likt

Men av nyfikenhet. Hur kan man se att det helt klart är designat för att hålla med två händer?
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Om man vill göra skillnad på med kolv/utan kolv kan man använda samma mall som Colt SAA Buggy Rifle använder, dvs utgå från att reglerna för avsågat är utan kolv, och ge den samma modifikationer som när man sätter kolv på revolvern, dvs dubbla räckvidden. Alternativt, utgå från att reglerna är med kolv, och halvera räckvidden utan.
Vill man göra det lite mer komplext, konstruera den som en revolver med lemat-piplängden för att verkligen göra en hagelpistol.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Razulv;n164779 said:
Jag skulle inte rekommendera att räkna ett avkapat hagelgevär där man har kortat ner både stock och pipa som en revolver av den enkla anledningen att den inte går att skjuta på samma sätt, detta pågrund av den kraftiga rekylen som kommer av 12g patronerna.
Tja, allt beror ju på vilka faktorer som en tycker är relevanta. Jag skulle (som sagt) använda samma färdighet (eller, beroende på system, vilken mekanik det nu byggde på - givet att det finns någon differentiering, förstås) eftersom det skulle använda samma "muskelfärdigheter" - dvs. att höja vapnet, sikta/koordinera avfyringen mm. Att rekylen (kan) blir annorlunda, med något som eg är byggt för att brukas med gevärsfattning, pga laddningens storlek mm är ju inte principiellt annorlunda än skillnaden mellan rekylen i olika pistoler - mellan .22 long och .45 tex.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Pendragon;n164793 said:
Om man vill göra skillnad på med kolv/utan kolv kan man använda samma mall som Colt SAA Buggy Rifle använder, dvs utgå från att reglerna för avsågat är utan kolv, och ge den samma modifikationer som när man sätter kolv på revolvern, dvs dubbla räckvidden. Alternativt, utgå från att reglerna är med kolv, och halvera räckvidden utan.
Vill man göra det lite mer komplext, konstruera den som en revolver med lemat-piplängden för att verkligen göra en hagelpistol.
Jag utgick från att avsågat var utan kolv då det dels är så på bilden (bland gevären), lemat-revolver-pipan är alldeles för kort, samt att jag jämförde längden på Lemat-gevärspipan med längden på moderna coach shotguns som säljs! :)
 
Top